Geluidsoverlast buren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jiska
Infopolitie Gast

Geluidsoverlast buren

Bericht door Jiska » 14 okt 2018, 11:38

Dag,

Mijn vriendinnen en ik zijn een tijdje teruf verhuist naar een woning (huur). Mijn bovenburen zijn muzikanten en maken minimaal 2 uur per dag dusdanig geluid dat we het door het hele huis horen. Zelfs wanneer ik de tv hard aan heb staan en oordoppen in heb, hoor ik het nog. Je hoort hun songteksten.. ik ben langs gegaan om aan te geven dat we er last van hebben. Ik kreeg als antwoord terug dat zij recht hebben op hun twee uurtjes per dag. Dat je dit nu eenmaal hebt in een flat. Kan ik hier iets tegen doen? Zijn er regels over hoelang iemand geluidsoverlast mag veroorzaken oid? Word er helemaal gek van. Maar wil ook geen ruzie. Her is dusdanig erg dat we het huis uit moeten willen we studeren. Het is overigens geen studentenflat. Gewoon een flat

ND23
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Nelis
Geslacht:
Contacteer:

Re: Geluidsoverlast buren

Bericht door ND23 » 14 okt 2018, 12:59

Als je in een flat of appartementencomplex woon dan is het geven en nemen.
Zeker als het een wat ouder gebouw betreft dan is de isolatie vaak wat aan de karige kant.
Ik zou vooral het dialoog met hen aan gaan.

Persoonlijk snap ik ook wel dat de bovenburen zich niet hoeven aan te passen aan het dagrooster van de onderburen, want dan blijf je bezig.
Valt het onder de nachtelijke uren dan valt er wel wat voor te zeggen.

Zoek anders even contact met de verhuurder(woning corp.) en vraag een gesprek aan met uw bovenburen, er samen uitkomen moet altijd de richtlijn zijn.
Reactie's zijn op persoonlijke titel

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 14 okt 2018, 13:54

Denk dat het wel geven en nemen binnen bepaalde grenzen is. Muziek maken is leuk, maar als dat met een hoog aantal decibellen gaat, is het nooit goed, ook niet overdag. Je hebt nu eenmaal rekening met elkaar te houden.
Kijk of je via de verhuurder een bemiddeling op kan starten. En ander mr. Frank Visser bellen 😉

ND23
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ND23 » 14 okt 2018, 15:12

Daarom zeg ik ook dat het niet in de nachtelijke uren moet zijn, dat was alleen een voorbeeld.
Er zijn nog wel wat meer uitzonderingen.
Een hele CD opnemen is ook weer wat overdreven 😉

Een tip aan de vraagsteller; neem het op met de telefoon(camera), zo staat u sterker bij een eventuele bemiddeling.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.

Jiska
Infopolitie Gast

Bericht door Jiska » 14 okt 2018, 16:48

Bedankt voor alle reacties!
Ja het is iedere dag hetzelfde. Eerst een uur toonladders en daarna minimaal nog een uur gezang met een microfoon aan de stereo. Vaak is hij zo’n 5 uur per dag bezig. En dus zo luid dat ik het door mijn rv EN oordoppen tegelijk hoor.

We hebben ook huisregels in het gebouw. Een daar van zegt dat je geen geluidsoverlast mag bezorgen door instrumenten. Hij is hier ook van op de hoogte. Zit een beetje met mijn handen in mijn haren. Ik wil zeker weten of ik iets heb om op te staan voordat ik de echte confrontatie aan ga..

maestro
Superlid
Superlid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 15 okt 2018, 09:25

Als het een huurwoning is heeft de verhuurder de plicht om je het woongenot te leveren en derhalve mede huurders aan te spreken op hun gedrag (veroorzaken van overlast) en in het uiterste geval de huurovereenkomst met de overlastgever te laten ontbinden door de rechter. Nu een gesprek met de buren niet helpt kunt u contact opnemen met de verhuurder. Ik zou eerst contact opnemen met de overige buren en kijken in hoe verre ook zij geluidsoverlast ondervinden. Samen staat men nu eenmaal een stuk sterker.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 okt 2018, 11:03

ND23 schreef:
14 okt 2018, 12:59
Als je in een flat of appartementencomplex woon dan is het geven en nemen.
Zeker als het een wat ouder gebouw betreft dan is de isolatie vaak wat aan de karige kant.
Ik zou vooral het dialoog met hen aan gaan.

1. Persoonlijk snap ik ook wel dat de bovenburen zich niet hoeven aan te passen aan het dagrooster van de onderburen, want dan blijf je bezig.

2. Valt het onder de nachtelijke uren dan valt er wel wat voor te zeggen.

Zoek anders even contact met de verhuurder(woning corp.) en vraag een gesprek aan met uw bovenburen, er samen uitkomen moet altijd de richtlijn zijn.
Wat een onzin.
Je mag geen overlast veroorzaken.
Leefgeluid zul je altijd hebben en zeker in flats. Maar daartoe hoort geen muziek maken.

Het is net zo'n onzinargument als: ik woonde hier eerder.

Ik zou ND23 vragen hoe hij/zij het vindt als het zijn bovenburen waren en hij/zij overdag moet slapen voor en vanwege een nachtdienst? Ga je dan naar (schoon)familie of een hotel "omdat de buren zich niet naar jou hoeven te richten"?

Overlast mag nooit (op geen enkel moment van een etmaal worden veroorzaakt. Het tijdstip van 22:00 uur wordt vaak als richtlijn gebruikt.
Of moet ik zeggen misbruikt?

Het is vervelend dat de muzikanten onderburen hebben gekregen die zich eraan storen maar muziek studeren doe je in een oefenruimte en niet in een woning.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 15 okt 2018, 11:32

Dit is wat Maestro zegt; als je woongenot wordt aangetast moet er gehandeld worden. De politie heeft echter geen tools om in deze specifieke situatie iets te doen. Je kunt dan het beste even contact zoeken met het juridische loket bij jou in de buurt: https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... soverlast/

ND23
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ND23 » 15 okt 2018, 20:25

[mention]Pim[/mention] Ik heb dit zelf ook ervaren namelijk.
Je kan niet van een ander verwachten dat hij/zij stil is omdat jij toevallig nachtdiensten draai.
Zeker niet in een appartementencomplex.
Tenzij je natuurlijk een goede band heb met je buren en dit kortsluit met elkander.

Over het algemeen leven mensen namelijk overdag en slapen zij 's nachts.

Ik heb zelf in het verleden voornamelijk in de nacht gewerkt, 70% op z'n minst.
Hoevaak ik wel niet last heb gehad van mensen die lawaai maken in de ochtend of vroege middag.

Dit antwoord ga je waarschijnlijk ook krijgen van de verhurende partij.

Ik begrijp heus wel datje geen album om moet gaat nemen, maar af en toe wat geluid... ach dat is geven en nemen.

En ik laat het hier bij.

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 15 okt 2018, 21:28

Waar het om gaat, is het onderscheid tussen leefgeluid en overlast. Woon zelf in een oud appartement, houten vloeren, en ik ga echt niet zeuren als ik de buurman naar de wc hoor lopen. Maar dat is leefgeluid. Weet ook precies wanneer ik er over 9 maanden een nieuwe buur bij krijg. Schaar ik voor het gemak ook maar onder leefgeluid. Maar urenlang luide muziek maken die zelfs door oordoppen heen gaat, tja, dat is toch écht van een andere orde.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 okt 2018, 08:40

ND23 schreef:
15 okt 2018, 20:25
@Pim Ik heb dit zelf ook ervaren namelijk.
Je kan niet van een ander verwachten dat hij/zij stil is omdat jij toevallig nachtdiensten draai.
Zeker niet in een appartementencomplex.
Tenzij je natuurlijk een goede band heb met je buren en dit kortsluit met elkander.

Over het algemeen leven mensen namelijk overdag en slapen zij 's nachts.

Ik heb zelf in het verleden voornamelijk in de nacht gewerkt, 70% op z'n minst.
Hoevaak ik wel niet last heb gehad van mensen die lawaai maken in de ochtend of vroege middag.

Dit antwoord ga je waarschijnlijk ook krijgen van de verhurende partij.

Ik begrijp heus wel datje geen album om moet gaat nemen, maar af en toe wat geluid... ach dat is geven en nemen.

En ik laat het hier bij.
In de meeste APV's is een bepaling opgenomen over geluidshinder. De APV is de Algemeen Plaatselijke Verordening. Een bepaling die veel voorkomt is de volgende

"Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet Milieubeheer of het Besluit toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt."

In de APV staat dus dat iemand geen geluidhinder mag veroorzaken.

E r zijn zelfs rechtzaken gevoerd, en gewonnen, over het gekletter van een windvaan en geklater van een fontein.

Bron
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Superlid
Superlid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 16 okt 2018, 10:44

Pim heeft volkomen gelijk. En daarnaast is er de huurovereenkomst, waar vaak ook bepalingen instaan over het veroorzaken van geluidsoverlast.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jiska
Infopolitie Gast

Bericht door Jiska » 16 okt 2018, 13:53

Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik iets mee. Ik ga hem uitnodigen voor op de koffie en kijken of we er samen uitkomen

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 18 okt 2018, 09:19

Succes
MotoRon