Afslaan op provinciale weg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
afslaan
Infopolitie Gast

Afslaan op provinciale weg

Bericht door afslaan » 08 okt 2018, 08:52

Ik woon aan een 2-baans provinciale weg. Om mijn oprit op te rijden om bij mijn huis te komen moet ik dus afslaan.
Het gebeurt regelmatig dat bestuurders achter mij als ik afrem, of zelfs al aan het afslaan ben, me inhalen. Ter plekke is overigens een inhaalverbod, alleen landbouw voertuigen mogen worden ingehaald.
Juist vanwege dit soort gedrag zet ik ruim van te voren (zo’n 100 meter voor mijn oprit, dus 5 – 6 seconde voor ik afsla) mijn richtingaanwijzer al uit om aan te geven dat ik ga afslaan en rem ook rustig om mijn remlichten goed te laten zien.

Gisterenavond was het weer bijna raak: ik geef richting aan, rem af en wil indraaien (links af) en de auto achter me rijdt (of beter scheurt) claxonnerend en knipperend met zijn groot licht over de ander weghelft voorbij. Iets later en ik was al aan het afslaan geweest en hij had me vol in de zijkant geraakt.

Wie is in dergelijke gevallen aansprakelijk?

En vooral: kan ik nog iets doen om nog duidelijker te maken dat ik ga afslaan?

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Re: Afslaan op provinciale weg

Bericht door rijschoollucassen » 08 okt 2018, 10:03

In deze staan twee regels, 1e. afslaande bestuurders laten verkeer voorgaan die hen tegemoet komen, achteropkomen, etc... (rechtdoor op de zelfde weg. De 2e regel in mijn ogen belangrijker regel is: bestuurders die hebben aangegeven linksaf te slaan worden rechts ingehaald. Bij een eventuele aanrijding wordt het dus touwtrekken tussen deze twee regels, en gaat de verzekeraar in discussie met de verzekeraar van de tegenpartij. Wat daar uit komt is altijd afwachten.

Wat je zelf kunt doen... Misschien nog duidelijker voorsorteren, of zelfs 50 meter te voren helemaal naar de linkerbaan verhuizen, waarmee je de inhaler afsluit.

Er is, neem ik aan geen sprake van een doorgetrokken streep? Want dan mag je niet eens linksaf slaan. Aangezien je wel landbouwvoertuigen mag inhalen, zal die streep er vast niet staan, maar sommige wegbeheerders.....breek me de bek niet los.....

Jaap

afslaan
Infopolitie Gast

Bericht door afslaan » 08 okt 2018, 12:01

Sorry, ik denk dat ik een en ander niet duidelijk heb omschreven.

De weg is een 2-baansweg in de zin van 1 baan heen en 1 baan terug. Dus in totaal 2 banen (geen 4).

Er is niets voor te sorteren of achterop komend verkeer voorrang te verlenen: een inhaler is eigenlijk gelijk aan het “spookrijden” omdat hij dan op de baan van het verkeer de andere kant op rijdt. Vandaar ook het inhaalverbod.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 08 okt 2018, 14:40

Het betreft een provinciale weg met 2 rijstroken; 1 afgaand en 1 tegemoetkomend. Gezien het feit dat tractoren wel ingehaald mogen worden zal er geen sprake zijn van een doorgetrokken streep, maar slechts van onderbroken strepen.

Dan ben ik ’t met de ‘rijschoolhouder’ eens dat die 2 artikelen relevant zijn. Voor de duidelijkheid:
Wettekst
Artikel 17 RVV 1990
1 Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.

2 Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Als u tegen de wegas gaat rijden, bent u dus aan ’t voorsorteren, dat is de eerste conclusie.
Daarna komen deze artikelen in beeld:
Wettekst
Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Ik ben ’t helemaal met u eens dat de tegenpartij niet bevoegd is om u in te willen halen, maar tegelijkertijd bent u mi ook strafbaar als u verkeer dat zich al vlakbij u bevindt volgens bovenstaande regel niet voor laat gaan. Art 18 kent namelijk geen uitzondering voor verkeer dat een inhaalverbod negeert. Dat bijt elkaar, zoals m’n voorligger ook al aangaf.

De oplossing is mi niet ingewikkeld en is ook al door mijn voorligger aangedragen; u sorteert gewoon links voor. Is er tegemoetkomend verkeer dan wordt u niet ingehaald en is er geen probleem. Is er geen tegemoetkomend verkeer dan zou ik veel meer naar links de streep overschrijden zodat ik iig niet links ingehaald kàn worden. U blokt dan in feite het verkeer dat u links wil inhalen en omdat u zoveel links rijdt, kiest men er automatisch ook voor om u dan maar rechts te passeren.

Zit het eea er gewoon niet in door ‘bijzondere verkeersdrukte’ of wat dan ook, dan lijkt mij de enige veilige optie doorrijden en bij de eerstkomende kruising te keren..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 08 okt 2018, 15:05

Ik zou u adviseren om een dubbele dashboardcamera in de auto te plaatsen. U kunt dan sowieso aan de verzekering aantonen wat het rijgedrag van beide auto's was.
Mijn dashboardcamera neemt ook geluid op en ik kan dus op de beelden altijd horen of mijn knipperlicht aan staat.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 okt 2018, 16:30

Bedenk ook dat nà de brokken sommige dingen niet meer aan te tonen zijn zoals of er wel of niet richting werd aangegeven.

Vaak is het een verklaring tegen de andere. En soms zit er zelfs een getuige in de één of andere auto.

De verzekeraar moet het doen met een schadeformulier. Dus een dashcam is dus helemaal niet zo gek.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 09 okt 2018, 10:36

:idea: Als ik al een aantal keren zou hebben meegemaakt, best wel een gevaarlijke situatie waarin u elke keer terecht komt......, dan zou ik het in het vervolg héél anders aanpakken. :idea:

Op het moment dat ik in mijn spiegels zie dat er iemand achter mij rijdt waarmee een 'dergelijk conflict' zou kúnnen ontstaan, en ik mijn leven liever niet in gevaar breng...., dan zou ik doorrijden totdat ik een afslag (weg/straat) zie en daar veilig afslaan en in die straat eenvoudig even keren.
Als u dan weer richting uw woning rijdt kunt u op een veel veiligere manier naar rechts afslaan en zou ongeschonden thuiskomen!

Daarnaast is het ook voor de volgende keren een goed idee om uw huis voortaan (als dat redelijkerwijze mogelijk is......) altijd zo te naderen dat dit kan door naar rechts af te slaan. 8)
Enne, ja ik ken mensen die in een door uw beschreven situatie al meerdere aanrijdingen (met helaas behoorlijk wat letsel/schade) hebben gehad; die heb ik hetzelfde geadviseerd!

Gesloten