Onterechte boete voor wildplassen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Haargel
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Stefan
Geslacht:
Contacteer:

Onterechte boete voor wildplassen?

Bericht door Haargel » 01 okt 2018, 18:52

Op 8 september werd ik staande gehouden door 2 politieagenten wegens wildplassen tijdens een festival in een dorp. Echter stond ik er alleen bij (op mijn telefoon aan het kijken) terwijl mijn vriend aan het wildplassen was.
De twee agenten hebben ons beide gegevens genoteerd en ons dus ook allebei een boete gegeven voor wildplassen. Vandaag kwam dus ook voor mij een boete binnen op mijn woonadres.

In deze brief staat bij "Omschrijving strafbaar feit" als datum 14 september 22:31 uur, terwijl ik staande ben gehouden op 8 september en na twaalven s'nachts. Mijn vriend heeft ook een brief gekregen en daar staat wel de juiste info op (8 oktober 00:12 uur). Mijn omschreven datum is dus bijna een week later dan toen ik staande werd gehouden. Dit betekent ook dat ik 14 september niet op de beschreven plaats ben geweest.

Mijn vraag is of ik de boete moet aanvechten wegens bovengenoemde feiten (en geen boete hoef te betalen) of dat ik alsnog geen kans maak.

Met vriendelijke groet,

Stefan

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Onterechte boete voor wildplassen?

Bericht door KaaDee » 01 okt 2018, 18:55

Je mag de boete aanvechten. Dan krijg je een nieuwe boete met de juiste datum en tijd :)
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 01 okt 2018, 19:02

Waarom zou je een boete aanvechten wegens een verkeerde datum als je het op allebei de darums nooit hebt gedaan vraag ik me dan af, kortom, iets zegt me dat het "natuurlijke behoefte doen buiten daartoe aangegeven plaatsen" wel heeft plaatsgevonden maar dat je krampachtig op zoek bent naar een manier er onderuit te komen.

Schrijf een bezwaarschrift over de verkeerde darum naar het adres achterop de acceptgiro, vermeld daarbij alle info die nodig is, staat ook aangegeven, en u zult vanzelf antwoord krijgen. Negatief ben ik bang want het maakt niet uit op welke datum u ergens niet mag pissen... snapt u....

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 01 okt 2018, 19:03

De snelste weg is proberen in contact te komen met de verbalisant.
Zijn dienstnummer staat als het goed is op de beschikking.
Probeer hem/haar te overtuigen van de fout en verwijs naar de beschikking van uw vriend.
Kunt u het dienstnummer niet vinden dan wellicht via het lokale politiebureau proberen en om assistentie vragen.

Mocht dit niet lukken om de verbalisant te contacten en/of wil/kan deze niets voor u betekenen,
teken dan bezwaar aan op de voorgeschreven wijze. Hoe, staat als het goed is op de brief die bij de beschikking zat.
De officier van Justitie ontvangt uw bezwaar en deze weet de verbalisant(en) wel te bereiken en zal hem/hen om een uitleg vragen.
Afhankelijk van zijn/hun verklaring aan de officier zal de officier een beslissing nemen.
Dat kan betekenen dat één van de twee boetes zal worden ingetrokken door de officier.
Of hij laat de zaak op zitting komen en dan kunt u daar uw verhaal doen.
Dan is het aan de rechter.

Tip van Jip: hou uw betoog kort en doelgericht. Verzand niet in bijzaken (agenten deden niet aardig en... en...en...)
Hou het bij: mijn vriend stond te plassen en ik stond er enkel naast. Het was inderdaad op de datum en tijd zoals op de bekeuring van mijn vriend.
Maar ik was daar niet een week later. Evt. Ik kan dit aantonen met... (hoeft niet).
Ik heb zeker niet wildgeplast (ook niet rustig ;-) )
Ik vermoed dat de agent zich in een naam vergist heeft met het uitschrijven van de boete.

Zoiets. Succes.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 02 okt 2018, 14:44

Ik zou helemaal niet verwijzen naar het eerdere incident. Ben je gek, dan gaan ze het misschien nog aanpassen ook. Ik zou mij puur beperken tot de datum die in de brief staat en met zoveel mogelijk bewijs komen om aan te tonen dat ik daar op dat tijdstip niet ben geweest. Ik ben overigens wel benieuwd hoe de identiteit dan is vastgesteld. Bonnen worden tegenwoordig met de telefoon geschreven en dat maakt vergissen in datum en tijd nagenoeg onmogelijk. Tenzij alles in een boekje geschreven wordt en een week later in de telefoon verwerkt wordt...
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 02 okt 2018, 19:52

Dat dus botje... maar goed, dan nog steedsmaakt het voor de wet niet uit of je op dinsdag staat te wildplassen of op zaterdsg. Het mag allebei niet... niet in de grotestraat en niet in de stationstraat, niet met zijn 2-en en niet alleen. En het maakt niet uit of de verbalisant dan een veterstrik diploma heeft of niet... maar ik wens ze dan alle succes toe als ze het willen proberen. Die systemen zijn namelijk allemaal volledig geautomatiseerd, ze frustreren niemand alleen zichzelf, maar proberen is wel een recht, gelukkig.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 02 okt 2018, 20:31

Ts zegt dat hij niet heeft geplast. Dat lijkt mij een goede reden om bezwaar aan te tekenen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 02 okt 2018, 21:52

Eens Piet.
En bezwaar maken heeft gelukkig wel vaak nog zin.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 02 okt 2018, 23:50

Skipperje schreef:
02 okt 2018, 20:31
Ts zegt dat hij niet heeft geplast. Dat lijkt mij een goede reden om bezwaar aan te tekenen.
Toch word je in Nederlan niet zo vaak bekeurd voor wildplassen als je niet staat te wildplassen Piet. En ik weet niet welke andere "natuurlijke behoeefte..."

Nee, die kant gaan we niet op. Zoals gezegd, TS heeft het recht om in bezwaar te gaan, zeker doen!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 03 okt 2018, 00:30

Ik kan me voorstellen dat de kans dat je een bekeurd wordt voor wildplassen stuk groter is als je aangetroffen wordt naast een vochtige stinkende plek. Iemand heeft geplast, maar wie...

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 03 okt 2018, 09:04

Wil je zo’n bon schrijven, dan zijn er ieder weekend ‘heterdaadjes’ voldoende; bewijslast is eigenlijk nooit een probleem..

Als ik moet gokken:
Topicstarter was al klaar met piesen toen de politie in beeld kwam; maar die komt pas in beeld als de waarneming al gedaan is, maar de dronkelap meent evengoed het recht aan zijn kant te hebben..

Zo gaat het ieder weekend..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 03 okt 2018, 09:58

zijlvaart67 schreef:
03 okt 2018, 09:04
Zo gaat het ieder weekend..
3 rijen dik, 20 lang...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Bericht door r0n. » 03 okt 2018, 10:17

Wat een gezeik allemaal :oops:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 03 okt 2018, 20:56

Ik vermoed dat ts inmiddels voldoende info heeft om een beslissing te kunnen nemen.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten