Parkeren op openbare weg en op toegangsweg bedrijf

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vormgever
Infopolitie Gast

Parkeren op openbare weg en op toegangsweg bedrijf

Bericht door Vormgever » 29 sep 2018, 20:03

Ruim 20 jaar huur ik als vormgever een bedrijfsruimte in een pand dat in een doodlopende straat in een woonwijk ligt. In deze straat zijn meerdere bedrijfspanden gesitueerd en ook garageboxen van omwonenden.
Ons bedrijfsverzamelgebouw ligt aan een oprit. Om bij de ingang van het gebouw te komen moet je eerst de oprit van 12 meter lang en 4 meter breed nemen en dan de hoek om, na zo'n 8 meter ligt de ingang. Dit laatste stuk is 4,5 meter breed en ligt helemaal ingesloten. Om zware spullen te laden en lossen rijden we achteruit de hoek om. Dit gaat allemaal net.
Parkeren doen we daarna voor één van de andere panden, dat is openbare ruimte op een strook van 2,5 bij 12 meter na. Die strook hoort bij een bedrijfspand.

Tot voor een jaar was er volop parkeerplek. Sinds die tijd wordt een aantal panden door andere bedrijven gehuurd. Die hebben steeds meer mensen in dienst waardoor de ruim 25 parkeerplekken regelmatig bezet zijn. Bij de huur van de bedrijfspanden zijn geen officiële parkeerplekken ingebegrepen. Het zijn trouwens geen gemarkeerde parkeerplaatsen, het is een doodlopende straat met overal klinkers tot aan de panden.

Alle panden en garageboxen zijn van één eigenaar, die stelt: 'rondom alle panden zit een strook van 2,5 meter waar ik de eigenaar van ben. Daarom bepaal ik wie waar parkeert.' Hij vergeet daarbij voor het gemak dat de meeste parkeerplekken aan de gemeente toebehoren.
De gemeente erkent dat de grond niet van de eigenaar is. Op de kadastrale kaart is dit ook te zien. Toch blijft de eigenaar aangeven dat het zijn grond betreft en hij daarom beslist wie waar mag parkeren.

Wij, de 10 huurders, mogen van de eigenaar alléén op de oprit naar ons pand parkeren. Er kunnen makkelijk 3 auto's achter elkaar staan volgens de eigenaar. We kunnen niet langs elkaar, daarvoor is de oprit te smal. Ondanks dat we zoveel mogelijk per fiets komen, is het onvermijdelijk regelmatig materialen te laden en lossen en daarna ook te parkeren. Dat betekent in de nieuwe situatie dat we onze auto's moeten verplaatsen om elkaar de ruimte te geven weg te kunnen rijden.

We hebben dit besproken met de eigenaar, maar die blijft bij zijn standpunt. De andere huurders verwijzen ons terug naar de eigenaar. Wat ook opmerkelijk is: de eigenaar verhuurt 6 parkeerplekken aan een van de bedrijven, terwijl het openbare grond van de gemeente is. Dit bedrijf hangt bordjes op de gevel met bedrijfsnaam. Parkeren mogen wij daar niet meer, zij huren immers officieel de parkeerplekken.

Ondertussen zijn we erachter gekomen dat iedereen gewoon in deze doodlopende straat mag parkeren, ongeacht claims dmv bordjes en ook ongeacht wie de eigenaar van de grond is. Dit omdat alles tot de openbare weg behoort, ook de strook van 2,5 bij 12 meter, want: 'zodra een parkeerplaats niet onttrokken wordt van de openbare weg dmv slagboom, klaphek of dergelijke, deze behoort tot de openbare weg en dus iedereen daar mag parkeren'.

Waar juist niet geparkeerd mag worden is op onze inrit, vanwege het feit dat:
1. Een ingang of uitrit niet geblokkeerd mag worden.
2. De toegangsweg naar bedrijfspanden niet geblokkeerd mag worden.
3. Een auto mag niet op zo'n manier geparkeerd worden, dat andere geparkeerde auto's belemmerd worden in vrij wegrijden.
4. Een toegang niet belemmerd mag worden voor hulpdiensten.

Als wij, de 10 huurders, het idee van de eigenaar opvolgen zijn we volgens mij strafbaar, zie punten hierboven.
Buiten dat, het baart het ons zorgen dat we hulpdiensten kunnen belemmeren doordat we de oprit blokkeren. We brengen daarmee onze eigen veiligheid in gevaar.

Hoe nu verder?
Hebben we juridisch gezien inderdaad het recht overal in de straat te parkeren?
En hoe pakken we dat netjes aan? Is het een idee de brandweer de situatie te laten beoordelen om zodoende naar de eigenaar meer zeggingskracht te hebben?
Het is begrijpelijk dat met zoveel auto's je niet meer overal kunt parkeren en ook dat juridisch recht hebben nog geen recht krijgen is.
Echter onze eigen veiligheid in het geding brengen is ook geen prettig idee.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Parkeren op openbare weg en op toegangsweg bedrijf

Bericht door zijlvaart67 » 29 sep 2018, 20:36

Mijn eerste gevoel is dat uw insteek niet onjuist is, maar om toch een beter beeld te kunnen krijgen (via Google maps oid); over welke locatie hebben we het?

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Vormgever
Infopolitie Gast

Bericht door Vormgever » 29 sep 2018, 20:59

Dank voor uw reactie.

Ik weet niet goed hoe googlemaps hier werkt? Is deze link oke? https://www.google.com/maps/place/Van+S ... d4.7896814

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 29 sep 2018, 21:04

prima!
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 29 sep 2018, 21:18

Opmerkelijke bebording heeft de gemeente aangebracht. Aan een zijde van de weg is zowel een parkeerverbod als ook een stopverbod. Dat klopt dus niet.

De weg is openbare weg. Ik zou met de gemeente overleggen hoe hier geparkeerd mag/moet worden. Het argument van veiligheid en bereikbaarheid door hulpdiensten is inhoudelijk daarbij een goed uitgangspunt om het parkeren geregeld te krijgen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 29 sep 2018, 23:15

Alle panden en garageboxen zijn van één eigenaar, die stelt: 'rondom alle panden zit een strook van 2,5 meter waar ik de eigenaar van ben. Daarom bepaal ik wie waar parkeert.' Hij vergeet daarbij voor het gemak dat de meeste parkeerplekken aan de gemeente toebehoren.
De gemeente erkent dat de grond niet van de eigenaar is. Op de kadastrale kaart is dit ook te zien.
Toch blijft de eigenaar aangeven dat het zijn grond betreft en hij daarom beslist wie waar mag parkeren.
Even aangenomen dat wat in de quote staat waar is...
Pellen we de alinea even af:
Dat hij eigenaar is wil nog niet zeggen dat hij kan beslissen wie waar parkeert. Klinkt wellicht vreemd maar lees verder:
Als de weg "voor het openbaar verkeer is opengesteld", en dat is zo, dan heeft het hele eigendomsverhaal geen waarde noch invloed.
Als hij eigenaar is en dat recht wil laten gelden zal hij de grond aan de openbaarheid moeten onttrekken.
Een recht dat hij heeft in het geval hij eigenaar is zoals hij zegt te zijn.
Doet hij het illegaal is de gemeente er als de kippen bij om dat ongedaan te maken. Dan zijn ambtelijke molens snel.

Hoe kan een willekeurige weggebruiker (of politieagent) zien wie de eigenaar is en aan wiens vordering hij gehoor moet geven?
Voordat je ergens wilt parkeren eerst het kadaster raadplegen wellicht?

Voorbeeld: Een parkeerterrein naast menig station is vrij toegankelijk maar in bezit van Prorail of een andere vastgoed baas.
Daarmee (mits voor openbaar verkeer opengesteld) beslist deze nog niet (of niet meer) wie waar parkeert.

"De gemeente erkent...": dus een vastgoedbezitter met grootheidswaanzin of bluf?

Hoe treedt de verhuurder (die zegt eigenaar te zijn) op als men niet voldoet aan wat hij opdraagt?
Daar ben ik wel heel benieuwd naar. Wielklem? Boetes? Wegslepen? Politie bellen? Gemeentelijke BOA's inschakelen?

Uw gesprekspartner in deze materie is niet de verhuurder.
Hooguit de gemeente en deze vragen om vakken en/of gele (on)onderbroken strepen. Maar dat is vaak de weg van lange adem want "ambtelijke molens..."
Betrek de brandweer er eens bij... dat wil de zaak nog wel eens bespoedigen. Neem eens een paar foto's van de chaos als "bewijs".

De verhuurder kan en hoeft(!) u geen oplossing te bieden voor het parkeerprobleem, tenzij.
Tenzij er door hem in het huurcontract iets is toegezegd wat verhuurder niet kan waarmaken.
Als hij de huurders (ik noem maar wat) twee parkeerplaatsen toegezegd heeft per perceel dan moet hij dat waarmaken.
Maar dat wordt in dat geval een civiele zaak: al of niet via een advocaat naar de rechter.

Nu de grond niet van verhuurder is zal hij die parkeerplaatsen in dat geval of elders moeten bieden.
Of een verlaging van de huur moeten instellen om te compenseren, alles afhankelijk van wat hij op schrift heeft gesteld in het huurcontract.
Staat er in het huurcontract niets over ter beschikking stellen van parkeerruimte of slechts de dooddoener dat er in de omgeving veel parkeerruimte is dan heb je als huurder pech.

Ik vermoed echter dat de verhuurder wel iets heeft toegezegd waardoor hij zich hier zo mee inlaat en bemoeizucht heeft.
Want als ik verhuurder was en die strook zou mij toebehoren dan had ik die ten gelde gemaakt: vakken getekend, bordjes geplaatst, etc.
M.a.w. dan kon een huurder plaatsen van mij huren.

Nu het niet lijkt dat dit zwart op wit geregeld is snap ik de hele inmenging van de verhuurder niet in het parkeerprobleem.
Of het moet een verhuurder zijn uit de generatie van Swiebertje die allergisch is voor geraniums en een fan was van Bromsnor en op "zijn grondstuk" veldwachtertje speelt...
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Vormgever
Infopolitie Gast

Bericht door Vormgever » 30 sep 2018, 12:24

Dank voor jullie input!

De panden nr 21 en 25 hebben lang leeggestaan. (Hoge huur, slecht onderhoud?)

Nieuwe huurders haalt de eigenaar binnen onder het mom dat ze het recht hebben overal te parkeren en te werken. De vorige huurder gebruikte bijvoorbeeld de oprit als werkplaats. De motivatie van de huurder was dat zijn werkruimte te klein was en vroeg dan vervolgens wat het probleem eigenlijk was, want we konden altijd vragen om even plek vrij te maken om langs te rijden. Hij was namelijk niet de beroerste... Toen ik op een dag foto's maakte van de dichtgebouwde oprit, inderdaad als beeldmateriaal voor de brandweer, werd ik aggressief weggejaagd. Ik heb het daarbij gelaten, gezien de agressieve houding.
Blij dat er een ander bedrijf in zou komen, maar helaas deze claimt 6 parkeerplekken voor pand nr 21, zodat hij altijd kan parkeren. Zijn stelling: 'dat de parkeerplekken de helft van de tijd leegstaan wil niet zeggen dat wij, de huurders van nr 23, daar mogen parkeren. Hij betaalt er immers voor, kijk maar naar de bordjes. Niet leuk? Ga dan maar naar de eigenaar'.

We begrijpen heel goed dat door het alsmaar groeiende wagenpark we geen parkeerplek kunnen opeisen. Dat de buren dat wel doen en wij alleen op zo'n manier kunnen parkeren dat we onze eigen veiligheid in het geding brengen voelt echter niet prettig.

Vandaar mijn vraag hier, om te onderzoeken of onze bevindingen over het parkeerbeleid kloppen.
Het beleid is nu duidelijk, maar hoe gaan we dat zonder te veel sores aanpakken? Gewoon parkeren? Een wielklem zal er niet komen, misschien wel een bekraste auto (2 jaar geleden een nieuwe bestelauto gekocht).

De gemeente heb ik 2x benaderd met de vraag of het openbare weg is of niet. Het antwoord was dat alleen de strook van pand nr 25 van de eigenaar zelf is. De gemeente heeft niet aangegeven dat het, gezien de situering van de parkeerplekken, niet uitmaakt wie de eigenaar is. We hebben tot nu toe de verkeerde discussie gevoerd. Niet wetende dat de eigenaar in deze niets te zeggen heeft, tenzij de parkeerplekken worden afgescheiden.

Tja, uiteindelijk hoeven we dus geeneens een discusie hierover te voeren.
Maar toch de vraag:
Kunnen we de gemeente vragen de situatie te komen beoordelen en vragen waar wel en niet geparkeerd mag/moet worden en zijn ze verplicht dat te doen?

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 30 sep 2018, 15:56

Breda werkt met wijkboa's. Dat zijn handhavers van de gemeente die een bepaalde wijk onder hun hoede hebben, net zoals een wijkagent een bepaalde wijk onder zijn hoede heeft. Nodig die wijkboa eens uit voor een bak koffie bij u op de zaak en bespreek met hem wat u stoort en wat er eventueel aan gedaan kan worden. De wijkboa's werken samen met de wijkbeheerders van de gemeente en de wijkagenten van de politie. Maak eens een afspraak via 14076 of de website van de gemeente.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 30 sep 2018, 17:59

Prima advies van Botje. Sluit aan bij mijn tip. Vandaag langs gereden daar in het Ginneken. Is gewoon openbare weg en alle spelregels v.w.b. parkeren zijn daar van toepassing.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 30 sep 2018, 21:15

Kunnen we de gemeente vragen de situatie te komen beoordelen en vragen waar wel en niet geparkeerd mag/moet worden en zijn ze verplicht dat te doen?
Beoordeling vragen mag altijd.
Verplicht daaraan gehoor te geven ligt al lastiger. Dat zal vast ergens in bestuursrecht geregeld zijn. Maar een antwoord als "wij zien geen noodzaak iets te veranderen" is ook een antwoord dat binnen een wettelijke termijn gegeven kan worden. En waar u niets aan heeft.

Tip: concentreer uw verzoek niet op het verkrijgen van "een eigen parkeerplek" en/of het niet hebben ervan. Daar hoeft de gemeente niet in te voorzien.

Concentreer u op gevoelens van onveiligheid vanwege belemmerde doorgang voor hulpverleners en onbereikbaar zijn voor leveranciers en parkeren op de rijbaan.

Ook de meningsverschillen tussen huurders onderling die uitmonden in dreigementen zou ik benoemen en niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de eigenaar valse beloften doet die deze reacties voeden. Mogelijk dat de gemeente hem wil meenemen in de informatieverstrekking.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 30 sep 2018, 22:29

ThunderSTreak schreef:
30 sep 2018, 17:59
Prima advies van Botje. Sluit aan bij mijn tip. Vandaag langs gereden daar in het Ginneken. Is gewoon openbare weg en alle spelregels v.w.b. parkeren zijn daar van toepassing.
Had maar wat kiekjes gemaakt... ;-)

O, en jij ziet ook overal een reden in om die motor te pakken hè... :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Vormgever
Infopolitie Gast

Bericht door Vormgever » 30 sep 2018, 23:34

Dank voor de adviezen én voor het beoordelen ter plekke!

We hoeven trouwens geen eigen parkeerplek. Dat is niet waarom ik dit aan de gemeente wil voorleggen. Waarom ik advies van de gemeente zou willen, is omdat de adviezen van de gemeente wellicht meer impact zullen hebben op huurders en eigenaar, zodat we voortaan zonder sores overal kunnen parkeren en daarmee onze toegangsweg/oprit vrij kunnen houden.

Maar misschien moet ik meer lef hebben en gewoon parkeren daar waar vrij is. Nu ik, dankzij dit forum, zeker weet dat het een openbare weg is, zal ik dat wellicht makkelijker durven...
Ik ga er een nachtje over slapen.

sanarementes
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Robby
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door sanarementes » 08 okt 2018, 15:31

Ik woon in Maurik in de Valentijnstraat. Het is een rijtjes naast de buren allebei met een garage of omgebouwd in bv een kantoor. De ingang en de keuken liggen naast elkaar een meter of 6 naar achter waardoor er een tuin of en soort plein ontstaat.
De bewoners worden gevraagd om hier maximaal 2 personen autos te parkeren, zodat deze autos niet op de rijweg staan. Dit is geen probleem.

Iedereen houd zich daaraan, behalve mijn buurman, die zijn bedrijfsauto pontificaal naast de erfgrens parkeert. Het is een van een ijsbedrijf met een gesloten laadbak, een VW bestelwagen Polo misschien ?, die een laadgedeelte hoger heeft dan een personen wagen.
Hierdoor wordt ons uitzicht niet alleen belemmerd maar afgeschermd..
Ik heb wel eens gelezen, dat er geen bedrijfsautos op deze plaatsen geparkeerd mag worden. Klopt dit ?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 08 okt 2018, 15:45

Ik denk dat u het verward met de (gemeentelijke) regel dat er op bepaalde plekken geen vrachtwagens geparkeerd mogen worden.
Een VW bestelpolo mag overal staan waar u ook mag staan.

Als het een plek is waar geparkeerd mag worden is er dus weinig aan te doen.
Ja, u kunt er zelf gaan staan.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 okt 2018, 16:22

Kijk in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van uw gemeente. Het verbod gaat dan idd vaak om vrachtwagens >3500kg. of recreatievoertuigen (campers/ caravans/ etc).

Soms mogen vrachtwagens niet maar recreatievoertuigen wèl, doch maximaal een x-aantal dagen aaneengesloten.

Deze APV kunt u zoeken op internet.
Opvragen bij uw gemeente of opzoeken op de website van uw gemeente kan ook.

Gesloten