Dierenpolitie stelt onderzoek naar ons in

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Desa
Infopolitie Gast

Dierenpolitie stelt onderzoek naar ons in

Bericht door Desa » 23 sep 2018, 13:53

Beste dames en heren,

Een paar weken geleden heeft mijn vriendin een zelfmoordpoging gedaan. Op vrijdag deed zij een eerste poging met insuline en omdat het ziekenhuis de ernst van de situatie niet goed inschatte heeft zij op zondag weer een poging gedaan.
De weken daarvoor waren voor mij persoonlijk een rommeltje, mijn aquarium liep leeg dus ik moest mijn vissen elders onderbrengen. Ik had curve boxen waar snoeren in zaten, daar heb ik alle vissen in gedaan maar de kabels lagen dus over de grond.

Mijn moeder had steeds aanvallen die leken op uitval verschijnselen door tia / hersenbloedingen dus daar zat ik ook bijna dagelijks een paar keer en een halve dag ziekenhuis.
De vader van mijn vriendin werd weer ernstig ziek (hartproblemen) en opgenomen in het ziekenhuis. Daarvoor is mijn vriendin een tijdje weg geweest naar haar ouders, zij had de hond mee.

En ik had intussen thuis nog steeds een zooi door het lekkende aquarium. De vissen zijn veilig ondergebracht bij vrienden maar ik heb geen enkel moment aandacht gehad voor de kattenbakken.
Wel kregen mijn dieren de voedsel en water die zij verdiende. Mijn vriendin had een flinke verzameling knaagdieren maar allemaal in hokken die groot genoeg waren en allemaal voorzien van voldoende water en voedsel.

De agenten die zonder mijn toestemming mijn huis in kwamen vonden het stinken in mijn woning. En ja het rook er niet fris want kattenbakken ruiken niet lekker, zeker niet als je genoeg aan je kop hebt hangen zoals boven beschreven.
Daarnaast bleek de ergste stank te komen van een vuilniszak met kattenbakafval achter een deur van een slaapkamer die ik over het hoofd had gezien en die mijn vriendin niet had weggegooid omdat ze halsoverkop vertrok naar haar ouders.

Op dit moment is het leven hier weer genormaliseerd, voor zover dat mogelijk is na een zelfmoordpoging.
Mijn vriendin zit nu opgenomen en ik heb al haar knaagdieren laten ophalen door een dierenopvang, waarmee mijn vriendin bevriend was. Ik wil naast mijn fulltime baan geen zorg voor haar dierentuintje, bovendien ben ik nogal bang voor haar knaagdieren.

Ik heb nu nog 4 katten, 1 hond, 4 grasparkieten, 2 valkparkieten en 1 hamster.
Alleen 2 katten en 1 hond zijn van mij, de vogels en 2 katten zijn van haar.

Alle dieren zijn in goede verzorging en gezond want wij hebben geen kinderen en de dieren zijn onze kinderen.
Alle kabels en zooi die ik op de grond heb gemieterd tijdens de aquarium lek liggen ook weer normaal in de curverbakken omdat de vissen nu allemaal weer in een aquarium zwemmen.
Tijdens mijn afwezigheid heeft de dierenpolitie meerdere keren voor mijn deur gestaan volgens mijn buren.

Nu maak ik mezelf enorme zorgen maar is dat terecht. Wat staat mij te wachten?
Kunnen zij mijn dieren afnemen of een boete geven of voor het gerecht brengen omdat het een zooitje was op het moment dat ze mijn vriendin kwamen afhalen?

Alvast bedankt

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Dierenpolitie stelt onderzoek naar ons in

Bericht door Pim » 23 sep 2018, 14:59

Vervelend deze situatie.

De dierenpolitie (dipo) beoordeeld of dieren de zorg is onthouden.
Bot (en kort) gezegd mag een kat in de hoek van de kamer zijn behoefte doen en de urine tegen de plinten lopen zolang de kat maar eten en drinken krijgt en andere zorg. De uiterlijke verschijning van dieren zegt ook veel en is zelden een momentopname.

Ga met de dipo in contact en leg de omstandigheden uit. Dat kan ook pro-actief.
U hoeft niet te wachten tot ze weer een keer aan de deur staan.
De dipo kijkt naar de verzorging en niet naar de geur.
Natuurlijk is stank wel een plusje (een minnetje voor u) als de verzorging niet deugt. Dan wordt dat opgeteld in het verslag.

En als de bij de buren bijwijzevanspreke de gele kringen in het plafond staan van de urine heeft u ook een probleem.
Weliswaar niet zo snel op gebied van zorg onthouden aan de dieren maar wel voor overlast veroorzaken voor de buren.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Desa
Infopolitie Gast

Bericht door Desa » 24 sep 2018, 00:11

Het uiterlijk van de dieren is (ik wil niet overdrijven) maar bij bijna allemaal geweldig.
1 poesje wordt wat ouder en dat wordt zichtbaar maar de dieren zijn gezond, gevoerd, schoon en verzorgd.

Begrijp ik daaruit dat ik mezelf geen zorgen hoef te maken?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 sep 2018, 09:28

Mijn glazen bol is stuk.
Ik kan alleen schrijven wat ik deed.

De dierenpolitie (dipo) neemt geen dieren in beslag omdat het onwel ruikt. Dat de vuilniszakken met kattenontlasting op de slaapkamer staan/stonden is vreemd maar daar gaat de (di)po niet over.

Er is maar één mogelijkheid om aan de belangstelling van de dipo te ontkomen en dat is om ze de dieren te laten zien zodat zij zich een beeld kunnen vormen van de verzorging en toestand van de dieren.

Wat zij vervolgens beslissen is aan hun.
Als de verzorging goed is (geweest) heeft u weinig te vrezen, hooguit een paar onaangekondigde vervolgbezoeken.

Oja, mensen van de dipo zijn gewoon agenten die volledig werkzaam zijn als agent. Ze gaan niet alleen over dieren(ver)zorg(ing) en -welzijn. Dat wilde ik voor de volledigheid nog even in deze hele discussie geschreven hebben. Niet speciaal voor u, voor iedereen die via de zoekfunctie ooit hier terugkeert.

Desa
Infopolitie Gast

Bericht door Desa » 24 sep 2018, 10:39

Dank voor de antwoorden Pim.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 24 sep 2018, 11:29

Beste Pim, de verzorging van een dier heeft ook betrekking op de leefomgeving van het dier. Wanneer die omgeving niet deugt kan er wel degelijk een probleem ontstaan. Er zijn immers risico's op het gebied van het welzijn van het dier. TS heeft het over weken dat het even niet liep en er teveel dingen waren om aan te denken. Ik kan me, het verhaal lezend, voorstellen dat er terecht twijfels zijn gerezen bij de dipo over de leefomgeving van de dieren.

Meestal begint het met een huisbezoek en als daar onregelmatigheden worden aangetroffen volgt er een waarschuwing en een wordt een tijdsbestek afgesproken wanneer het op orde moet zijn. Wanneer bij een hercontrole alles op orde blijkt te zijn zal er op een later moment nog eens een onverwachte hercontrole zijn en als die ook goed is wordt de zaak gesloten. Wanneer het een puinhoop blijft kan via bestuursdwang het een en ander afgedwongen worden en kunnen uiteindelijk de dieren weggehaald worden. Wanneer het bij het eerste contact meteen een puinhoop is (denk aan ernstige verwaarlozing) wordt meteen opgetreden.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 sep 2018, 11:49

Ik schreef daarom "bij wijze van spreke" en ook:

"De dierenpolitie (dipo) beoordeeld of dieren de zorg is onthouden.
Bot (en kort) gezegd mag een kat in de hoek van de kamer zijn behoefte doen en de urine tegen de plinten lopen zolang de kat maar eten en drinken krijgt en andere zorg."

En later:
"Als de verzorging goed is (geweest)"

Een dier heeft geen goede verzorging als hij in zijn vuil ligt, staat of zit. Maar als hij in de hoek van de kamer op een krant zijn behoefte doet maar verder goed te eten en te drinken krijgt en verzorgd is kun je er (helaas) weinig mee.
Stank of niet

TS had het over stank vanwege vuilniszakken in de slaapkamer met inhoud vd kattenbak. En "Alle dieren zijn in goede verzorging en gezond " Dan heb je niet veel te vrezen. En ik heb daarbij de nodige voorbehouden aangeven.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 24 sep 2018, 19:34

Ik denk dat het onderwerp voldoende belicht is.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten