Boete voor vasthouden telefoon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Boete voor vasthouden telefoon

Bericht door Frans » 02 sep 2018, 14:24

[mention]Vent[/mention] : voor de volledigheid heb ik ook alle wijzigingen in het staatsblad gecheckt. De laatste wjjziging (staatsblad nr 181 - 2017 -besluit 24 april 2017) bevat de volgende paragraaf onder K:
Wettekst
Aan artikel 61a wordt een volzin toegevoegd, luidende: Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.
Daarmee wil de wetgever dus EXPLICIET ook apparaten zoals deze scanner, zou die al "naar huis bellen", toevoegen aan de definitie "mobiele telefoon.

De vraag is dus, doet dat ding dat? Ik vermoed van wel...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 02 sep 2018, 21:17

Ik had de 'mobiele openbare telecommunicatiediensten' al genoemd, die inderdaad nu in de wetstekst zijn opgenomen. De memorie van toelichting heeft het daarnaast ook nog over 'gesloten netwerkverkeer', zonder definitie, maar blijkbaar vallen mobilofoons eronder. Ik had de verschillende overdrachtprotocollen al genoemd. Er zijn genoeg scanners die niet zelfstandig met het moederschip communiceren maar dit doen via een in de buurt gelegen mobiele telefoon via bluetooth of wifi. Gelijksoortige situatie met iPod Touch is voor de rechter geweest. Al kan de scanner zelfstandig "naar huis bellen", dan nog zou je kunnen discussieren of het ook 'bestemd is voor'. Met de wearables (apple watch, fitbit etc) wordt het al beetje gekkenhuis.. maar het kan gekker. Als je gsm af fabriek is ingebouwd in de auto, en je hebt het stuur vast, is die auto dan 'bestemd voor...'. Met eCall wordt zo'n gebruik van telecommunicatiediensten zelfs verplicht...

Kortom, er is genoeg om juristen aan het werk te houden en het is prettig om dat gemeenschappelijk te doen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 02 sep 2018, 21:28

Uiteraard... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

vrager
Infopolitie Gast

Bericht door vrager » 04 sep 2018, 13:54

Even voor alle duidelijkheid:

Als ik dus tijdens het rijden een "apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten." in mijn hand heb ben ik strafbaar.

Maar als ik (onder identieke omstandigeheden, geen raar rijgedrag enzo) een apparaat wat niet bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten in mijn hand heb ben ik niet strafbaar??

Dus:
ik rij met een iphone in mijn hand: strafbaar
Ik rij met een ipod in mijn hand: niet strafbaar

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 04 sep 2018, 15:48

Dat is correct en tevens juist.

Net zo goed als je geen boete kan krijgen voor sec het vast houden van een big Mac of een whopper.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 04 sep 2018, 18:52

Klopt. Ik heb de afgelopen jaren mensen een trompet zien vasthouden (en spelen), een fotocamera (incl. grote lens) en een scheerapparaat (in gebruik). Allemaal prima volgens de wet, zolang het je rijvaardigheid niet beïnvloedt :roll:
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 04 sep 2018, 19:04

Ik vind een trompet spelen toch al rap richting art 5 gaan hoor... of had bewuste bestuurder 4 armen?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten