Boete voor vasthouden telefoon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Anthony1991
Infopolitie Gast

Boete voor vasthouden telefoon

Bericht door Anthony1991 » 30 aug 2018, 22:26

Hoi,

Ik ben vandaag staande gehouden omdat ik mijn mobiel vast zou hebben gehad.
Echter had ik geen mobiel vast maar mijn scanner voor de pakketten die ik bezorg.
Ik kan hier niet mee bellen of berichten versturen of wat dan ook, alleen adressen en klant namen zien.

Is deze boete terecht of niet?

Bedankt alvast voor de info.

Anthony

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Boete voor vasthouden telefoon

Bericht door KaaDee » 30 aug 2018, 22:37

Wat hebben de collega's dan genoteerd bij merk, type en kleur van het toestel?
PDC | DICT

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 30 aug 2018, 22:38

Of deze boete terecht is of niet, kunnen wij niet bepalen. De verbalisant heeft iets waargenomen en op basis daarvan bekeurd. Of u een telefoon of scanapparaat heeft vastgehouden weten wij niet. Het mooiste voor u zou zijn dat u kunt aantonen dat het een scanapparaat was en geen telefoon en dat u ook geen telefoon bij u had. U kunt in bezwaar gaan als u de sanctie ontvangt en uw versie van het verhaal vertellen waarbij u rekening moet houden met het feit dat u sluitend zult moeten bewijzen dat het een scanapparaat was en geen telefoon.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Anthony1991
Infopolitie Gast

Bericht door Anthony1991 » 30 aug 2018, 22:40

De eerste agent die mij aansprak wist niet zo goed of hij mij hiervoor kon bekeuren en haalde zijn collega erbij. Die zei dat het wel degelijk kon.
Ze hebben daarna een foto van de scanner gemaakt en die zouden ze bij het proces verbaal doen.
Wat ze bij merk, type en kleur hebben ingevuld durf ik niet te zeggen.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 31 aug 2018, 07:10

Als de scanner werkelijk een scanner was en op geen enkele wijze gebruikt kan worden als telefoon dan denk ik dat je een goede kans maakt om in bezwaar te gaan.

Overigens is het beter om u in het verkeer niet te laten afleiden en de scanner alleen te gebruiken als u stil staat.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 31 aug 2018, 08:22

ThunderSTreak schreef:
31 aug 2018, 07:10
Overigens is het beter om u in het verkeer niet te laten afleiden en de scanner alleen te gebruiken als u stil staat.
Waarbij je rijdend te maken kunt krijgen met art 5 wegenverkeerswet.
Wettekst
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Laatst gewijzigd door thijeleo op 31 aug 2018, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 31 aug 2018, 08:38

Samenvattend is het zo dat u geen boete kunt krijgen voor het vasthouden van een mobiele telefoon, maar wel voor het gevaarlijk gedrag. Dus, zoals ThunderSTreak aangaf, wacht op de boete en kijk waarvoor deze is. Dan pas is bekend of u wel of niet in bezwaar kunt gaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 31 aug 2018, 08:49

Samen komen we er wel. ;-)
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 31 aug 2018, 09:55

De eerste vraag die bij mij opkomt is: waarom heeft een bezorger zijn scanner vast tijdens het rijden. En heb je die dan aan je oor?

En de tweede vraag: wat hebben de agenten ècht gezien.

U ziet... wij, hier, weten het niet, zelfs als beide partijen hier hun verhaal doen weten we niet of bijvoorbeeld iemand DENKT iets gezien te hebben. Zien en waarnemen is al iets anders.

Ik heb persoonlijk zo'n identieke casus aan de hand gehad met een bezorger. Ik zet persoonlijk bestuurders alleen stil om te bekeuren als ik zèlf, ja zèlf, heb gezien dat de bestuurder een mobiele telefoon vast had. Twijfel ik daarover dan bekeur ik er niet voor. Als ik toch de bestuurder stil zet dan weet ik al dat ik niet ga bekeuren. Ik heb bij controles met een 'spotter' te vaak meegemaakt dat de 'spotter' bij een ontkennende bestuurder zei: "Volgens mij..."/"Ik dacht..."/"Het leek..."

Affijn in mijn casus probeerde de bezorger ook te vertellen dat hij tegen zijn scanner aan het praten was. Ja dikke doei. Na hem vertelt te hebben dat ik 100% zeker was van mijn waarnemingen en desnoods zijn voertuig in beslag zou nemen om deze te doorzoeken waarna ik 100% zijn mobiel zou vinden en die dan ook in beslag zou nemen 'ter waarheidsvinding' waarna de officier van justitie er een beslissing over zou nemen antwoordde de bestuurder lachend dat "hij het toch kon proberen"....

Ik zeg dus niet dat u óók wilt laten geloven dat het anders was. Ik vind uw verhaal over de agenten, als dit zo gegaan is, ook niet spreken van overtuiging.

Wij kunnen hier alleen zeggen dat als het inderdaad uw scanner was dan was het geen mobiele telefoon en dan is de boete voor "vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden" niet terecht. Wij kunnen de waarheid achteraf niet vinden.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Anthony1991
Infopolitie Gast

Bericht door Anthony1991 » 31 aug 2018, 11:13

Bedankt voor alle reacties.
Ik had de scanner niet aan mijn oor, ik was bijna op bestemming en wilde kijken wat de klantnaam ook al weer was.
Ik vond het al vrij vreemd dat de eerste agent twijfelde maarja ik snap het vanuit hen ook wel.
Het blijft onverstandig om met andere dingen bezig te zijn dan rijden.
Ik wacht de boete nog even af.

Nogmaals bedankt!

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 31 aug 2018, 11:51

Je hoeft een telefoon of scanner niet aan je oor te hebben om te bellen of afgeleid te zijn van het verkeer. Als jij met dat ding onder het rijden... weet ik veel, pakjes aan het scannen bent maak je ook geen goeie beurt (voorbeeld!)

We weten niet wat er is genoteerd dus het is een slag slaan in de rondte, meld je even terug als je de acceptgiro binnen hebt. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 01 sep 2018, 22:34

Ter aanvulling. We hebben gezien dat boetes voor niet handfree bellen op kenteken worden geschreven, en we hebben gezien dat politie en OM hebben vervolgd voor aanraken van een (verder handfree) toestel. Kortom, het lijkt dat de grenzen van de wet worden opgezocht. Wat TS beschrijft komt vast vaker voor. Als TS lid is van een vakbond adviseer ik de zaak daar te melden, of anders bij werkgever indien van toepassing of collega's.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 01 sep 2018, 23:46

Waarom bij de vakbond melden?
Eerst gewoon even de boete afwachten.
TS zegt dat de agent een foto heeft gemaakt van de scanner.
Misschien komt er niet eens een boete.
Een scanner heeft niets te maken met grenzen van de wet opzoeken.
Het is geen telefoon.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 02 sep 2018, 12:34

Natuurlijk, eerst wachten of er een boete komt.

Het klopt dat een scanner geen telefoon is. Echter, het is 2018, en ik verwacht dat de scanner via een of ander geautomatiseerd en mogelijk draadloos system de adressen ontvangt. Mogelijk dat ook een bezorg status teruggestuurd wordt naar de basis. Dit kan op 1001 manieren, maar waarschijnlijk een combinatie van Wi-Fi, Bluetooth, LoRa, GSM, GPRS, UMTS, LTE, CDMA, WiMAX. Net zoals het begrip 'vasthouden' van een telefoon dreigde uitgerekt te worden tot het met de hand bedienen van een verder handsfree systeem, sluit ik niet uit dat de begrippen telefoon en openbare mobiele telecommunicatiediensten ook een soortgelijke ruimere interpretatie krijgen. Hier komt bij dat uit de memorie van toelichting op artikel 61a blijkt dat de wetgever naast het bellen ook het SMSsen, emailen en internetten onder de strafbepaling heeft willen doen vallen.

Waar het voor een individu vaak eenvoudiger lijkt om maar gewoon de boete te betalen, kan het als sector wel belangrijk gedegen verweer te voeren tegen wijziging in beleid. Vandaar mijn advies.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 02 sep 2018, 13:39

[mention]Vent[/mention] : Er is een duidelijke omschrijving van alle componenten van 61a. Als de scanner niet aan 1 van die componenten voldoet, en ik ben bang dat dat WEL het geval is, dan zal meneer de boete niet hoeven betalen. Ik denk namelijk dat die scanner middels een normale telefoonverbinding contact maakt met de thuiscentrale, ook al kan hij er zelf niet mee bellen.

Uit de nota van Toelichting

In artikel 61a RVV 1990 wordt gesproken van het vasthouden van een mobiele telefoon en niet van telefoneren. Hiervoor zijn verschillende redenen te geven. Ten eerste wordt hiermee de afwijzing van het fysieke aspect van het handmatig telefoneren beter tot uitdrukking gebracht.

Onder vasthouden wordt verstaan het in de hand houden, het tussen oor en schouder geklemd houden etc. Ten tweede kan bij de term telefoneren onduidelijkheid bestaan wanneer daarvan sprake is. Is dat op het moment dat de telefoon ter hand wordt genomen, een nummer wordt ingetoetst of bijvoorbeeld op het moment dat de verbinding tot stand komt.

Ten derde wordt met de term telefoneren de reikwijdte beperkt tot de overdracht van spraak. Door de gekozen formulering van artikel 61a RVV 1990 wordt tevens het verzenden of ontvangen en lezen van SMS-berichten of e-mailberichten of het internetten met een mobiele telefoon tijdens het rijden onder de verbodsbepaling gebracht.

Ten vierde heeft het openbaar ministerie aangegeven dat een verbod op het telefoneren aanzienlijk moeilijker te handhaven is dan een verbod op het vasthouden van een mobiele telefoon. Immers steeds zal moeten worden vastgesteld dat ook daadwerkelijk werd getelefoneerd met het apparaat. Het is niet onaannemelijk dat de verdachte zich zal verweren met de mededeling dat hij weliswaar met een telefoon aan het oor zat, maar dat er geen verbinding was en dat hij dus niet daadwerkelijk aan het telefoneren was. Hoewel, zoals in paragraaf 3 wordt omschreven, in dergelijke gevallen de officier van justitie wel inlichtingen betreffende de telecommunicatie kan vorderen teneinde vast te stellen of ook daadwerkelijk gebruik is gemaakt van de mobiele telefoon, is een verbod op het vasthouden van dergelijke apparatuur aanzienlijk eenvoudiger te handhaven.

Onder mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Hieronder vallen niet de zogenoemde 27MC-bakkies. Deze maken immers geen gebruik van het mobiele telecommunicatienetwerk. Ook apparaten die worden gebruikt ten behoeve van het gesloten netwerkverkeer, zoals mobilofoons van de politie en taxichauffeurs, vallen hier niet onder.
Er wordt hier duidelijk gesproken over een apparaat wat bestemd is voor gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten, niet een apparaat waarmee je kunt bellen. En zoals je weet, als de beste man zijn pakje scant van bol(dot)com dan krijg jij het 30 seconden later te zien in je mobiele app. Het kan dus haast niet anders dan dat dat ding verbinding heeft met de (een) landelijk netwerk.

Kortom, ik zou dit nog eens niet al te snel afschrijven...

Maar goed, niet geschoten is altijd mis, ik raad TS ook zeker aan in bezwaar te gaan en ik hoop dat hij ons laat weten wat de uitslag daarvan was.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten