Zwakke enkels

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Yannick334
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Yannick
Geslacht:
Contacteer:

Zwakke enkels

Bericht door Yannick334 » 14 aug 2018 18:25

Hallo,

Als je zwakke enkels hebt en je dus wat vaker er doorheen gaat dan een normaal persoon, kom je dan door de medische test heen van de selectie van de opleiding?

Mvg,
Yannick Boon

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Zwakke enkels

Bericht door KaaDee » 14 aug 2018 18:44

Ik denk dat de sporttest tijdens de eerste selectiedag een grotere uitdaging zal worden. Afzetten, springen, balanceren, buigen en sprinten zal waarschijnlijk meer belasting vormen voor jouw enkels dan tijdens de keuring even op één been kunnen staan :)

Sowieso is de medische test niet meer dan een momentopname. Maar wat doe je als agent wanneer je tijdens een achtervolging last krijgt van je enkel? Lief vragen of de verdachte alsjeblieft wil blijven staan? ;)
PDC | DICT

Smitty
Lid
Lid
Roepnaam: Mick
Geslacht:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Bericht door Smitty » 14 aug 2018 19:07

Tijdens mijn medische keuring moest ik best wat oefeningen doen die voor iemand met extreem zwakke enkels niet echt fijn zijn(denk ik). (een soort touwtje springen en hinkelen etc.) Maargoed je kan het altijd proberen natuurlijk
Stap 10

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 14 aug 2018 19:10

Hangt er vanaf hoe zwak... En hoe de rest is. Het hoeft geen belemmering te zijn. Bovendien is het te trainen. Die van mij zijn ook niet jofel, maar kan tot nu toe prima meekomen.

Yannick334
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Yannick
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yannick334 » 14 aug 2018 19:18

Het is niet zozeer dat ik er last van krijg met rennen ed, eerder dat ik er iets makkelijker doorheen ga. Moet ik dat melden tijdens de medische keuring?

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 14 aug 2018 19:27

Je hebt jezelf er ook mee als je dingen die mogelijk van invloed gaan zijn, niet meldt. Als jij op de opleiding zit en je gaat tijdens het sporten om de haverklap door je enkel, of wat eerder gezegd is, met de sporttest al, daar ga je zelf ook niet blij van worden.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 14 aug 2018 19:31

Yannick334 schreef:
14 aug 2018 19:18
Het is niet zozeer dat ik er last van krijg met rennen ed, eerder dat ik er iets makkelijker doorheen ga. Moet ik dat melden tijdens de medische keuring?
Je krijgt een aantal vragen die je, uiteraard naar waarheid, dient te beantwoorden. Als één van die vragen letterlijk is "heb je wel eens last van je enkels?" dan dien je dat inderdaad te vermelden. Daarentegen: Als je aangeeft in prima fysieke conditie te zijn en bij de eerste, eenvoudige test ga je al door je enkels, val je direct door de mand. En dan blijkt dat je niet alleen lichamelijke klachten hebt, maar ook dat je daar kennelijk niet eerlijk over bent geweest.

Je richt je nu vooral op de medische keuring, maar heb je de eerste selectiedagen al gehad? En wat betreft jouw enkels; is dit eventueel te verhelpen met een operatie of fysiotherapie? In dat geval is het namelijk raadzaam dat eerst te onderzoeken, want afwijzing bij een medische keuring betekent een jaar wachten voordat je het opnieuw kunt proberen. En dan moet je weer opnieuw solliciteren...
PDC | DICT

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 14 aug 2018 19:58

Wat ik al eerder zei, zelf heb/had ik het ook. Maar heb, mede met een therapeut, mijn benen van top tot zo ongeveer letterlijk de teen getraind en het komt nu bijna niet meer voor. Ben bij de medische keuring uiteindelijk wat meer door de mangel gehaald. De arts gaf het ook echt mee: ik zie zo geen belemmeringen, maar weet wel dat je fysieke gesteldheid aardig getest wordt.
Misschien kom je door de sporttest en is het bij de medische keuring ook even op je tanden bijten, maar kan je het het wel volhouden. Maar daar houdt het niet op. Neem bijvoorbeeld het Professioneel Fit programma op de opleiding met o.a. de bijzonder populaire burpees en het hardlopen. Zal je ook voor moeten trainen. Kijk voor jezelf nu eerst even naar één van de vele filmpjes van de sporttest die op internet te vinden zijn. Gaat dit je al lukken? Maak de inschatting voor jezelf. Wij kunnen vanaf hier niet zien hoe zwak bij jou zwak is. En bij twijfel, doe wat Kaadee zegt, kijk of er iets aan te doen is.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 aug 2018 09:50

Even een andere benadering proberen.

Zou TS het zelf in kritische situaties (een aanhouding, een handgemeen, als je maat jou moet ontzetten, het beschermen van een aangevallen burger, etc) het fijn vinden afhankelijk te zijn van een maat (een collega dus) die niet fysiek in staat is te hulp te schieten vanwege een (verzwegen) medisch gebrek?

De politie is geen hobby-club of speelvereniging.
Ja natuurlijk moet je dit fysieke probleem melden. Melden zodat men je erop kan onderzoeken of het vanuit het oogpunt van de werkgever geen probleem is.

Melden of niet is iets wat niet gevraagd had hoeven te worden als integer zijn een basishouding is. Het gaat niet (alleen) om die leuke baan die jij ambieert, maar ook of je optimaal geschikt bent te functioneren. En dat is niet alleen belangrijk voor jezelf maar ook voor je collega's.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 15 aug 2018 16:03

Daar tegenover staat dat er ladingen colllegas zijn die nog geen 5.meter kunnen rennen zonder dat ze zelf gereanimeerd moeten worden..

leuk, die sporttest, niet halen als sollicitant is einde oefening, maar niet halen (of gewoon niet doen...) als zittende medewerker is... aai over bol..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 15 aug 2018 16:28

Hilde schreef:
15 aug 2018 16:03
leuk, die sporttest, niet halen als sollicitant is einde oefening, maar niet halen (of gewoon niet doen...) als zittende medewerker is... aai over bol..
Ik denk dat we als blanke, heteroseksuele mannelijke collega's allemaal blij mogen zijn dat de toelatingseisen niet worden toegepast op het huidige personeel :lol:
PDC | DICT

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 aug 2018 19:09

Ik moet al 50 jarige man sneller rennen dan een meid van 19 jaar...

Discriminatie. 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 aug 2018 20:05

Daar heb ik me vroeger nog wel boos over gemaakt; de eisen voor vrouwen liggen zo schandalig veel lager dat ik een keer voorstelde dat je ze beter gewoon met een duim in hun kont kan laten rondlopen..

Werd niet gewaardeerd, want ‘in verhouding zijn de eisen gelijk’.

Ja, ik denk ‘t ook. Zeker als je records gaat vergelijken, maar ook dat zag ik verkeerd..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

ronaldod
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Evert
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door ronaldod » 18 aug 2018 16:59

Zolang de eisen niet het zelfde zijn voor mannen en vrouwen dan zal het lastig worden om er maatregelen te nemen als men deze niet haalt. Pas als de eis gelijk is dan kunnen er wel gevolgen. Kijk maar bij de brandweer juist omdat deze gelijk is voor iedereen zijn er consequenties aan het niet halen van de test.
VP Midden-Nederland
LOPV contact persoon Midden-Nederland eenheidmiddennederland@lopv.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 19 aug 2018 00:49

Bij de politie zit dat meer in het feit dat er geen 'trainingsmomenten' gefaciliteerd worden; vroeger bestond er zoiets als 'dienstsport', maar dat is simpelweg wegbezuinigd..

Verschaf je geen gelegenheid, dan kan je ook geen eisen stellen; dat is een simpele conclusie. Geef je iemand niet de gelegenheid om te trainen in een simulator, dan moet je ook niet verwachten dat hij piloot kan worden..

Tot zover de juridische insteek.. waar ik overigens wel achter sta..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten