eenvoudige mishandeling

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: eenvoudige mishandeling

Bericht door Pim » 10 jul 2018, 22:19

Bij een buitengerechtelijke afdoening heb je minder waarborgen als verdachte
Die mag je even uitleggen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 10 jul 2018, 22:46

Een fundamenteel recht voor een verdachte volgens het EVRM, is dat je als verdachte het recht hebt om de getuigen zelf te kunnen verhoren , en hun verklaring betwisten. Bij een afdoening via het OM is het nog maar zeer de vraag of zoiets in de praktijk gebeurt.
Nog een recht uit het EVRM is dat iedere verdachte toegang moet hebben tot een eerlijke en onpartijdige rechter. Het OM kan met een sepot de toegang blokkeren tot een onafhankelijke rechter, en zo alle fouten gemaakt door politie en/of het OM met de mantel der liefde bedekken.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

2003kees
Infopolitie Gast

Bericht door 2003kees » 10 jul 2018, 22:49

Ik denk dat ik de uitslag van de officier van justitie ga afwachten en als ik het niet eens ben met het vonnis kan ik altijd nog een advocaat inschakelen, ik weet immers wat ik heb gedaan en heb de waarheid verteld tijdens het verhoor. Ik durf zelfs onder ede te beweren dat de getuige al dan niet opzettelijk heeft gelogen, en zal nooit iets toegeven wat ik niet heb gedaan. Ook het slachtoffer heeft een valse verklaring afgelegd; ik heb hem immers niet geslagen en getrapt. Ik denk en hoop dat een advocaat mij hierin wel kan bijstaan. Tenslotte heeft het slachtoffer ook geen bewijzen aangedragen van letsel, logisch want is er is niets gebeurt. Eerlijkheid duurt het langst zo ben ik opgevoed en dan is het raar dat ik minder rechten heb als ik geen advocaat zou raadplegen tijdens een verhoor.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 11 jul 2018, 04:08

Bij een buitengerechtelijke afdoening, of te wel een schikking bij de officier van justitie heb je niet minder rechten. Het is simpelweg niet bedoeld als rechtszaak, waar al het bewijs moet worden besproken. De afdoening door de officier van justitie geeft je de kans om op eenvoudigere en snellere wijze een zaak af te doen, doorgaans gebeurt als iedereen het eens is over de feiten. Ben je het niet eens met de feiten dan kun je het voorstel afwijzen en zal de rechter zich over de feiten moeten buigen.

Het is verstandig om tijdens het gesprek met de officier van justitie een advocaat mee te nemen om je belangen te verdedigen. Het is wat ik zou doen. Je hebt niet minder rechten zonder advocaat, maar een advocaat kan je beter de weg wijzen en goed in de gaten houden waar het voor de officier van justitie/advocaat om draait en wat deze belangrijk zullen vinden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

kees2003
Infopolitie Gast

Bericht door kees2003 » 11 jul 2018, 06:40

Maestro, dat dacht ik dus ook, ik denk dat een advocaat beter in staat is om mijn belangen te verdedigen dan dat ik dat zelf kan. Overigens is het zo dat ik als minderjarige een advocaat toegewezen krijg en is die dan kosteloos ?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 11 jul 2018, 07:27

Als de ovj een taakstraf hoger dan 20 uur wil gaan opleggen dan krijg je als minderjarige een advocaat toegewezen. Ook als de zaak direct naar de kinderrechter verwezen wordt krijg je een advocaat toegewezen. In beide gevallen kostenloos.
Was je door de politie aangehouden geweest dan had je ook een advocaat gekregen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 jul 2018, 10:01

Ik denk dat ik de uitslag van de officier van justitie ga afwachten en als ik het niet eens ben met het vonnis kan ik altijd nog een advocaat inschakelen
Dat dacht ik dus zelf eerst ook. En als je een taakstraf of boete krijgt opgelegd kan dat ook. Maar bij een sepot is het niet zo vanzelfsprekend allemaal .

Toen ik zelf verdachte was , had ik ook geen advocaat in de arm genomen, en in alle openheid mijn kant van het verhaal verteld. Met de gedachte dat ik een advocaat altijd later nog kon nemen. Uiteindelijk werd de zaak bedroevend onderzocht , en uiteindelijk werd ik uitgenodigd voor een "gesprek met de OvJ", en in dat gesprek is er geseponeerd door de OvJ. Ondanks mijn uitgebreide bezwaren en mijn uitdrukkelijke wens om de zaak voor de rechter te krijgen. Ik heb geen straf gekregen , maar ik werd wel gestraft door een aantekening in mijn justitiele documentatie.

Mocht je dus een uitnodiging voor een gesprek met de OvJ krijgen, zorg dan zeker dat er een een advocaat bij is. Zonder advocaat ben je niet opgewassen tegen de juridisch onderlegde mensen van het OM.

Het is speculeren, maar ik vermoed dat je geen kosteloze advocaat toegewezen gaat krijgen, omdat ik inschat dat de zaak niet voor de rechter zal komen. En als er geen advocaat hoeft te worden toegewezen door het OM onder de 20 uur taakstraf dan zal dat alleen al aanleiding geven voor het OM door ook niet meer te eisen dan 20 uur taakstraf (ervanuitgaande dat je geen veelpleger bent, en dat het slachtoffer niet in het ziekenhuis is beland). Dat is wel zo efficient voor het OM.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 jul 2018, 10:28

zal dat alleen al aanleiding geven voor het OM door ook niet meer te eisen dan 20 uur taakstraf (...) Dat is wel zo efficient voor het OM.
Dat is een aanname! En een verkapte/gekleurde beschuldiging aan het OM dat de verdachte opzettelijk een advocaat wordt onthouden.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 jul 2018, 10:45

Ik zei ook dat het speculeren was. En misschien is mijn mening ook onderdaad wel gekleurd door mijn eigen ervaringen met het OM , waar het OM me opzettelijk de toegang tot een onpartijdige rechter ontzegde.

Maar het feit blijft dat middelen beperkt zijn bij het OM, en dat er zuinigjes omgegaan dient worden met financien.
En het feit dat je bij een rechter wel automatisch een kosteloze advocaat krijgt toegewezen , en bij een buitengerechtelijke afdoening door het OM alleen maar onder bepaalde voorwaarden , geeft al aan dat je minder rechtswaarborgen hebt bij een buitengerechtelijke afdoening.

kees2003
Infopolitie Gast

Bericht door kees2003 » 11 jul 2018, 11:03

Ik wil een rechtvaardige uitspraak, dus als men vonnis luid als zoiets van : je krijgt 20 uur taakstraf omdat je het slachtoffer tegen de grond hebt gewerkt...dan zeg ik prima (al vind ik het persoonlijk overdriven). Maar als de uitspraak zou zijn : je krijgt 20 uur taakstraf omdat je het slachtoffer hebt geslagen en geschopt dan ga ik daar niet mee akkoord en wil ik een advocaat als dat mijn recht is als minderjarige.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 11 jul 2018, 11:47

guest (jan p) schreef:
10 jul 2018, 22:46
Een fundamenteel recht voor een verdachte volgens het EVRM, is dat je als verdachte het recht hebt om de getuigen zelf te kunnen verhoren , en hun verklaring betwisten. Bij een afdoening via het OM is het nog maar zeer de vraag of zoiets in de praktijk gebeurt.
Nog een recht uit het EVRM is dat iedere verdachte toegang moet hebben tot een eerlijke en onpartijdige rechter. Het OM kan met een sepot de toegang blokkeren tot een onafhankelijke rechter, en zo alle fouten gemaakt door politie en/of het OM met de mantel der liefde bedekken.

Dan mag jij vertellen waar dat in het EVRM staat?
Moet je even goed lezen wat er in artikel 6 staat, met name onde d.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 jul 2018, 11:52

Kees, i k herken je wens tot een rechtvaardige uitspraak, en ik hoop oprecht voor je dat die er ook komt.
Alleen, zoals Swat al aangaf, zul je mogelijk een taakstraf krijgen voor het delict mishandeling, waarbij het verder niet zo heel relevant is of je die persoon "alleen maar" hardhandig tegen de grond gewerkt hebt, of ook nog eens hebt geslagen en geschot.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 11 jul 2018, 12:12

Jan, toen je hier kwam was ik degene die je uitvoerig heeft uitgelegd dat je niet zonder advocaat kunt. Ik heb je de weg gewezen, uitleg gegeven, en sterker nog, dat MEER dan eens gedaan maar jij wilde zelf volstaan met een (1) telefoontje naar een advocaat. Dat daardoor je hele zaak in je nadeel heeft uitgepakt wil je kennelijk niet zien of geloven en dat is dan prima.... maar ga nu geen anderen verkeerde info geven. Godzijdank ben je intussen al zo ver dat je roept dat een advocaat toch wel handig is... goh, na bijna 2 jaar zou je dat inderdaad wel zeggen... maar je slaat een beetje wartaal uit en daar heeft deze jongeman niet zoveel aan.

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic. ... tsbijstand

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic. ... nd#p508070
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 jul 2018, 12:24

@Rai, ik citeer even de nederlandse vertaling.

Artikel 6. Recht op een eerlijk proces

1 Bij het vaststellen van zijn burgerlijke rechten en verplichtingen of bij het bepalen van de gegrondheid van een tegen hem ingestelde vervolging heeft een ieder recht op een eerlijke en openbare behandeling van zijn zaak, binnen een redelijke termijn, door een onafhankelijk en onpartijdig gerecht dat bij de wet is ingesteld. De uitspraak moet in het openbaar worden gewezen maar de toegang tot de rechtszaal kan aan de pers en het publiek worden ontzegd, gedurende de gehele terechtzitting of een deel daarvan, in het belang van de goede zeden, van de openbare orde of nationale veiligheid in een democratische samenleving, wanneer de belangen van minderjarigen of de bescherming van het privé leven van procespartijen dit eisen of, in die mate als door de rechter onder bijzondere omstandigheden strikt noodzakelijk wordt geoordeeld, wanneer de openbaarheid de belangen van een behoorlijke rechtspleging zou schaden.

2 Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, wordt voor onschuldig gehouden totdat zijn schuld in rechte is komen vast te staan.

3 Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:

a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;

b. te beschikken over de tijd en faciliteiten die nodig zijn voor de voorbereiding van zijn verdediging;

c. zich zelf te verdedigen of daarbij de bijstand te hebben van een raadsman naar eigen keuze of, indien hij niet over voldoende middelen beschikt om een raadsman te bekostigen, kosteloos door een toegevoegd advocaat te kunnen worden bijgestaan, indien de belangen van een behoorlijke rechtspleging dit eisen;

d. de getuigen à charge te ondervragen of te doen ondervragen en het oproepen en de ondervraging van getuigen à décharge te doen geschieden onder dezelfde voorwaarden als het geval is met de getuigen à charge;

e. zich kosteloos te doen bijstaan door een tolk, indien hij de taal die ter terechtzitting wordt gebezigd niet verstaat of niet spreekt.

Misschien heb ik het mis, maar ik lees hier eigenlijk dat een verdachte het recht heeft, om een getuige (die belastend heeft verklaard over de verdachte) in het openbaar en onder toeziend oog van een onafhankelijke rechter zelf te doen ondervragen. En dat de verdachte zelf ook nog enige inbreng heeft in de zaak door het recht om ook getuigen op te roepen die( ipv belastend) juist ontlastend kunnen verklaren.

Omdat een buitengerechtelijke afdoening niet openbaar is, en omdat het OM zelf zich ook niet altijd netjes aan de regels houdt kun je je afvragen in hoeverre er dan sprake is van een eerlijk proces. Een rechter zou je nog kunnen wraken als hij ook maar de schijn van partijdigheid vertoont, bij een officier van justitie gaat je dat niet lukken.

@Frans. Ik draaf misschien wel door ja, en ik heb spijt dat ik destijds je advies over die advocaat in de wind geslagen heb. Maar ik probeer Kees alleen op de mogelijke consequenties te wijzen als je geen advocaat hebt. Daarbij, een aantekening in het strafblad kan veel nadeliger kan zijn dan 20 uur taakstraf en moet je niet onderschatten.

Ik beeindig hierbij mijn inbreng in dot onderwerp.

kees2003
Infopolitie Gast

Bericht door kees2003 » 11 jul 2018, 12:50

@Jan P, ik wil je hartelijk bedanken voor je betoog want het is altijd goed om ervaringen met anderen te delen, daar leer je tenslotte van. Ik zal ook zeker een advocaat in de arm nemen mocht het zover komen. Dat ik zelf een getuige mag verhoren was mij niet bekend maar zou dat graag willen.

Gesloten