hobby of misdaad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
AdG
Infopolitie Gast

hobby of misdaad

Bericht door AdG » 02 jul 2018, 14:51

ik heb als hobby urbex.
onder urbexers bestaat n code. niet een pand binnengaan dat al niet open staat (I know...).
blijkbaar is niet iedereen dezelfde mening toegedaan omdat ik op urbex sites steeds meer inbreker kits met oa glassnijders, fony creditcard en lock picker sets voorbij zie komen. mag men dat zomaar promoten en te koop aanbieden?

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: hobby of misdaad

Bericht door KaaDee » 02 jul 2018, 15:23

Ik zag bij de Lidl een advertentie voor een groot slagersmes. Dat zóu je ook kunnen gebruiken om iemand zwaar lichamelijk letsel mee toe te kunnen brengen. Maar het kan evengoed worden gebruikt om, bijvoorbeeld, in de keuken vlees mee te snijden.

Kortom, je moet het (ver)kopen, bezitten en gebruiken van dit soort producten los van elkaar en altijd in de juiste context zien. Ik moet dat slagersmes bijvoorbeeld niet bij me dragen tijdens het uitgaan...

Ieder van de door jou genoemde goederen is volkomen legaal om te bezitten. Maar als je deze om 3.00 uur op een verlaten industrieterrein bij je draagt, heb je iets uit te leggen.
PDC | DICT

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 02 jul 2018, 17:10

In vrijwel alle, zo niet alle, plaatselijke verordeningen is het bezit van inbrekerswerktuigen verboden. De genoemde goederen vallen zonder enige twijfel daaronder. Waar je nu na inklimmen in een verlaten pand misschien een bonnetje voor een overtreding art 461 SR (verboden plaats) zou krijgen of een dikke reprimande heb je kans dat je met die goederen op zak gewoon voor een voorbereidingshandelingen cq poging diefstal (art 311 SR, misdrijf!) vastgezet gaat worden.. En dan praten we ineens niet meer over een kleine geldboete maar een strafblad.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 03 jul 2018, 09:04

Strikt genomen, kan een APV het bezit van iets specifieks verbieden? Of gaat het om vervoer/voorhanden hebben op een openbare plek?

Een glassnijder is iets wat je in alle redelijkheid kan hebben volgens mij als je bijv. glas in lood kunst maakt als hobby, en het lijkt me sterk dat een gemeente kan verbieden dat je dat in je eigen huis hebt.

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Julio » 03 jul 2018, 09:20

Het gaan om de openbare plaatsen
Wettekst
Artikel 2.4.7 Vervoer inbrekerwerktuigen
1.
Het is verboden op een openbare plaats inbrekerswerktuigen of vermommingsmiddelen te vervoeren, bij zich te hebben of te dragen
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 04 jul 2018, 13:31

Voor de volledigheid. Het overtreden van bepalingen van het APV levert geen misdrijf op. Tegenwoordig wel een aantekening in het Justitieel Documentatie Systeem. Een aantal gemeenten stunten bovendien met een extra last onder dwangsom. In sommige gemeente is het vervoer van inbrekerswerktuigen alleen in de nachtelijke uren verboden. Het vervoer van werktuigen zou op zichzelf niet een poging tot diefstal moeten opleveren (dan had het ook niet opgenomen hoeven worden in de APVs).

Gesloten