Beschuldigd van diefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Cypher_
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Cyph
Geslacht:
Contacteer:

Beschuldigd van diefstal

Bericht door Cypher_ » 01 jun 2018, 21:24

Goedendag.

Bij mijn vriendin thuis is ongeveer 6000 euro verdwenen.
Nu heb ik rond de tijd dat dat geld verdwenen is met online gokken 16.000 euro gewonnen.
Hiervan heb ik alle bewijzen dat het betaald is met mijn eigen geld afkomstig van salaris, door middel van bankafschriften e.d

Nu is het probleem het volgende:
het geld is ongeveer 2 maanden geleden verdwenen, Echter had ik het geld een maand daar voor al gewonnen.
De persoon waar het om gaat waarvan het geld zou moeten zijn, heeft een camera geplaatst in de slaapkamer van mijn schoonmoeder "en hem".
zodat hij zou kunnen zien wie de kamer in komt, en wie de kamer uit gaat.

Nu ben ik op die camera beelden te zien omdat mijn vriendin vroeg of ik een shirt kon pakken voor haar dat op het bed lag van haar moeder.
Ik denk hier in eerste instantie allemaal niet over na, want ik wist al het bovenstaande niet(camera, en geld dat weg is)
Nu liep ik naar die kamer, deed de deur open pakte mijn telefoon zette de zaklamp van mijn telefoon aan draaide rond en keek naar de muur, zoekende naar de lichtknop.
Ik kon geen lichtknop vinden dus riep naar me vriendin dat ze het zelf maar moest gaan pakken.

Toen ik beneden aan kwam, hoorde ik dat het kastje van de cameras aan het piepen was, maar dat kon helemaal niet want de cameras voor en achter waren niet aangesloten(Deze was ik zelf aan het installeren)
Dus ik trok zonder na te denken de stekker er uit. geen probleem, die camera die aangesloten was kon nogsteeds opnemenomdat er een SD kaart inzit, die gaat opnemen zodra er een beweging word geregistreerd.

Nu is mijn vriendin na het douchen die kamer ingelopen (geregistreerd op camera) en die kamer uit gelopen(geregistreerd).

Nu word ik beschuldigd van het feit dat ik zogenaamd 6000 euro gestolen zou hebben, door de vriend van mijn schoonmoeder, en mijn schoonmoeder, omdat ook ik geregistreerd sta op de beelden met mijn zaklamp aan, aan het zoeken naar een lichtknop, ik ben niet verder als 2 stappen die kamer in geweest.

Ik kan niet echt aantonen dat ik het niet gedaan heb, maar hun kunnen ook niet aantonen dat ik het wel gedaan heb.
Nu heb ik aan mijn vriendin gevraagd of haar moeder hiervan aangifte kon doen, alles leek goed te gaan de afspraak was gemaakt, alleen was ze op het bureau en is ze weg gegaan zonder aangifte (ander verhaal).

Ik heb niks te maken met het verdwijnen van het geld, en toen ik hiermee geconfronteerd werd heb ik dit ook herhaaldelijk gezegd.
Alleen nu de keerzeide van de medaille, want mijn naam word nu redelijk zwart gemaakt want ik zou nu dus een "dief zijn" een probleemkind, e.d

nu las ik op internet dat lasterij niet compleet legaal is, en vraag ik mijzelf dus af, welke juridische stappen kan ik hier ondernemen, of kan ik een onderzoek forceren?
Zodat er duidelijk word dat ik niks te maken had met het hele verhaal hierboven?

Cypher_
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Re: Beschuldigd van diefstal

Bericht door Cypher_ » 01 jun 2018, 21:52

Als aanvulling op dit topic, kan dit impact hebben op mijn aanstelling bij de politie, aangezien ik selectiedag A aanstaande woensdag heb?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 01 jun 2018, 22:02

Probleem is dat u niet kunt bewijzen dat u het niet gedaan heeft. Net zo min als dat de anderen kunnen bewijzen dat u het wel gedaan heeft.

Er kan dan ook geen aangifte gedaan worden van laster, dan moet namelijk het feit bewezen onwaar zijn.

U kunt evt wel aangifte doen van smaad.
Wettekst
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven.
Echter is er dan nog steeds niet duidelijk of u wel of niet iets gestolen heeft.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Cypher_
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Cypher_ » 01 jun 2018, 22:08

bedankt hilde voor uw snelle reactie,

Indien er aangifte gedaan word, word al snel duidelijk dat ik hier niets mee te maken heb, aangezien de andere partij wel kan zeggen dat het geld er lag maar er hiervan ook geen bewijs is, omdat het gaat om zwart geld (conclusie die ik trek door reeds plaatsgevonden gebeurtenissen).

Indien er dus niet bewezen kan worden dat er iets weg is, is dit toch ook laster?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 01 jun 2018, 22:29

Nee.

Bij laster moet de verspreider weten dat het feit onwaar is. En dat is hier niet zo. Zij denken dat u het geld gestolen heeft.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 01 jun 2018, 22:38

In Nederland ben je onschuldig tot je schuld bewezen is. Niet duidelijk uit je verhaal is of het geld is verdwenen op de dag dat je op camera staat dan wel eerder of later. Als het geld eerder of later is verdwenen bewijzen de camera beelden helemaal niets. Is het geld op de dag van de camerabeelden verdwenen maar is de wegnemingshandeling niet te zien op die beelden dan hebben die beelden ook geen enkele bewijswaarde zeker niet nu u een aannemelijk verhaal hebt voor uw aanwezigheid in die kamer hoewel je je zou kunnen afvragen waarom u met u zaklamp telefoon die blouse niet zou kunnen vinden op dat bed. Nogmaals als u op de beelden niet te zien bent op de plaats waar het geld lag dan valt met die beelden niet te bewijzen dat u het geld hebt weggenomen.
Als uw naam wel voorkomt als een potentiële verdachte in de mutatie die bij de eventuele aangifte wordt opgemaakt zou dat mogelijk wel negatief voor u kunnen uitpakken bij uw screening. Smaad en/of laster wordt alleen vervolgd als de beschuldigingen openbaar worden gemaakt. Een aangifte waarin uw naam wordt genoemd valt daar niet onder.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Cypher_
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Cypher_ » 01 jun 2018, 23:12

Het geld is eerder gestolen, ruim 4 maanden voordat de camera opgehangen werd.
Mijn relatie is ten einde gekomen door de moeder van mijn vriendin die dit forceert,
Zij gaat er van uit dat ik dit allemaal gedaan heb dus ik onderzoek elke stap die ik kan nemen mijn naam te zuiveren.

martijnw85
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door martijnw85 » 02 jun 2018, 00:36

Mocht je deel a en b het eindgesprek en medischekeuring hebben doorstaan lijkt me dit wel een dingetje voor je bgo.

Stefanvv
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Stefan
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Stefanvv » 02 jun 2018, 08:17

Nog een tip aangaande BGO, wees er zo snel mogelijk open, eerlijk en transparant over. Vertel er zelf alles over en laat ze er niet zelf over beginnen aan het eind.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 02 jun 2018, 08:55

....hoewel je je zou kunnen afvragen waarom u met u zaklamp telefoon die blouse niet zou kunnen vinden op dat bed...
Ik vraag me allereerst af waarom je niet gewoon het licht aan doet als het donker is in een kamer.
Nu liep ik naar die kamer, deed de deur open pakte mijn telefoon zette de zaklamp van mijn telefoon aan draaide rond en keek naar de muur, zoekende naar de lichtknop.
1) Lichtknopjes zitten naast de deur op een standaard hoogte. Iets met bouwvoorschriften.
2) En als je met je lampje van je GSM geen lichtknopjes kunt vinden dan toch zeker wel een t-shirt op een bed?

De enige reden die ik kan bedenken voor het gebruik van je GSM is dat je door het gebruik van je camera op je GSM (waarbij de flitser aan gaat in het donker) je door de zoeker van je GSM-camera infraroodstraling ziet van (verborgen) camera's met IR leds voor opname in donker. (Zo vind je ook verstopte camera's op geldautomaten e.d. die mogelijk gemanipuleerd zijn. Test het ook maar met je afstandsbediening van je televisie)

En iemand die kennelijk thuis is in het aansluiten van camera's weet zoiets.

Ik vind het verhaal een warrig verhaal en denk er het mijne van.waarmee ik niet zeg dat TS het geld gestolen heeft. Wel dat het een samenraapsel van vreemde verklaringen is om dingen op de camera te zien zijn te verklaren.

My 2 cents...

Iets waar een ervaren rechercheur die een BGO doet ook zijn vraagtekens bij zal plaatsen.
Reken daar maar vast op.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 02 jun 2018, 10:44

Als schoonmoeder op het bureau is geweest en geen aangifte heeft gedaan zal het verhaal van de camera niet in de mutatie staan.
Als er geen aangifte is gedaan, staat u ook niet geregistreerd als verdachte.
Als u in de mutatie genoemd vent maar er is verder niets mee gedaan dan zou dat geen gevolg mogen hebben voor uw selectie. U hoeft dan alleen uit te leggen dat uw schoonmoeder u beschuldigd heeft van het wegnemen van geld, terwijl u daar niets mee temaken heeft.

Wat er wél of niet op de camera te zien is, doet helemaal niet ter zake, omdat het geld al 4 maanden daarvoor is weggenomen.

venco
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door venco » 02 jun 2018, 15:49

Nu heb ik rond de tijd dat dat geld verdwenen is met online gokken 16.000 euro gewonnen.
Hiervan heb ik alle bewijzen dat het betaald is met mijn eigen geld afkomstig van salaris, door middel van bankafschriften e.d
Heb je ook bewijzen van de winst. Dit zijn enkel bewijzen dat je gokt.
Hoe heb je de 16.000 gekregen. Als je dat niet kan bewijzen. Is het eerder in je nadeel.
Met veel groeten,
Venco.

Harry
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Harry » 02 jun 2018, 15:50

Ik denk eigenlijk wel dat het einde verhaal is voor de selectie...sterkte ermee!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 02 jun 2018, 17:03

Mijn mening:
Als iemand bij me komt en die vertelt me bovenstaand verhaal, dan gaan al m'n nekharen overeind staan..

'Als het te mooi is om waar te zijn...'

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 02 jun 2018, 18:00

Breng het zo snel mogelijk ter sprake. BGO is pas aan het einde van de procedure, zou zelf niet eens wachten tot dat moment. Beter meld je het nu, ook al is de procedure dan vermoedelijk snel over, dan dat je alles goed doorloopt en je vlak voor het eind uitvalt.

Gesloten