Bedreigd met bekeuring

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
voetpadganger
Infopolitie Gast

Bedreigd met bekeuring

Bericht door voetpadganger » 01 jun 2018, 15:01

Afgelopen winter liep ik elke ochtend naar het treinstation. Ik liep dan over een voetpad (duidelijk aangegeven) door een soort park langs een singel. Aan beide zijden van het park (met midden in dus de singel) ligt een straat met een fietspad. Aan het einde van het parkje, tegen het station aan, is een fietsenstalling. Maar: veel fietsers rijden vanaf het begin van de singel over dat voetpad, dan rijden ze namelijk zo de stalling in. Het voetpad is vrij druk met voetgangers, dus er zijn de nodige confrontaties tussen voetgangers en fietsers.

Net voor de kerst viel, even plat gezegd, mijn bek open van verbazing: halverwege het parkje staan een aantal politieagenten fietsers te controleren op werkend licht. Fitsters die dus op het voetpad fietsen… De fietsers die gewoon over het normale fietspad reden werden dus niet gecontroleerd. Toen ik bij de agenten was aangekomen ( en even had staan kijken en luisteren wat ze nu aan het doen waren) vroeg ik aan een van de agenten die kennelijk toezicht hield op een normale toon waarom zelfs niet tegen de fietsers gezegd werd dat ze niet een voetpad moesten fietsen. Nou dat was verkeerd: ik kreeg toegesnauwd dat ik moest me er niet mee bemoeien en moest opdonderen. Toen ik probeerde, nog steeds op een normale toon, de agent uit te leggen dat er regelmatig “aanvaringen” waren tussen voetgangers en fietsers kreeg ik letterlijk van de agent te horen “Oprotten nu of je krijgt een bekeuring”. Mijn vraag waarvoor die bekeuring dan zou zijn werd beantwoord met “Ik verzin wel wat”.

Ik ben toen maar door gelopen, maar heb vervolgens via de site van het betreffende bureau een klacht ingediend. Na 2 maanden, in februari een herinnering gestuurd (of zeg maar een klacht over de klacht) omdat ik, behalve de automatische bevestiging nooit iets hoorde. Na weer 2 maanden, begin mei hetzelfde en wederom alleen een automatische bevestiging en verder alleen maar stilte.

Wat zou ik verder nog kunnen doen?
Even los van de absurde situatie dat de politie verlichting van fietsers die over het voetpad fietsen staan te controleren vind ik het gedrag van die agent alle perken te buiten gaan. Iemand stelt gewoon een vraag, die wordt gelijk afgesnauwd en bij een vervolgvraag gelijk bedreigd met bekeuring die dan wel even verzonnen worden.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Bedreigd met bekeuring

Bericht door SWAT » 01 jun 2018, 17:07

Als u geen reactie krijgt kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman en daar klagen dat u geen reactie krijgt.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 01 jun 2018, 19:28

Laat ik vooropstellen dat, als dit letterlijk zo is gezegd is, ik dit ook niet zou kunnen waarderen.

Maar los van de manier waarop u dit werd medegedeeld: U stoorde deze politieagent naar zijn mening bij de uitvoering van zijn werkzaamheden. Vervolgens gaf hij aan dat hij hier niet van gediend was. Hierop besloot u, ondanks de naar uw mening onvriendelijke bejegening, toch door te gaan. En de collega zou vervolgens hebben gezegd dat u een bekeuring zou kunnen krijgen. Dat is feitelijk juist, want er zijn diverse artikelen die men hiervoor kan gebruiken. De uitspraak "ik verzin wel wat" is dan ook correct.

Dat u de manier van communiceren van de collega en zijn uitspraken als bedreigend hebt opgevat, en dat u daar zelfs een klacht over hebt ingediend, zegt vooral iets over uzelf. Want wát nu als gewoon het een burger was, die u zo toesprak? Dan kon u geen klacht indienen of daar vervolgens weer over klagen. Eigenlijk bent u dus alleen boos dat een politieagent het in zijn hoofd haalde om u niet uiterst vriendelijk en behulpzaam te woord te staan. Wellicht verwacht u wel van de politie dat ze autoritair en streng optreden tegen anderen, maar dat dit niet voor u geldt.

We draaien het even om: Ik ben een politieagent die vandaag de dienst begon met een melding van een dodelijke aanrijding, waarna ik de nabestaanden moest informeren. Hierna kreeg ik zelf twee klappen toen ik vechtende jongeren uit elkaar moest halen en toen ik even achter mijn computer zat, las ik diverse doodsbedreigingen op Facebook omdat ik een uniform draag. En nu mijn dienst er bijna op zit en ik diverse keren ben uitgescholden omdat ik fietsers een bekeuring geef voor iets wat ze zelf hadden kunnen voorkomen, komt er een voetganger voorbij die zich, uiterst vriendelijk, ook met mijn werk komt bemoeien... Ik kan me goed voorstellen dat ik dan even niét die vriendelijk agent ben die altijd maar behulpzaam is en de samenleving wil dienen...

Overigens zijn er ook veel goede redenen waarom ik op de door u genoemde locatie zou bekeuren voor verlichting, en bijvoorbeeld niet voor fietsen waar dit niet mag. Ik kan zelfs wel tien redenen bedenken. Maar ik heb niet het idee dat de uitleg hiervan door u ook maar op enig moment geaccepteerd zal worden.

Succes met uw klacht.
PDC | DICT

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 01 jun 2018, 19:49

KaaDee schreef:
01 jun 2018, 19:28
Maar ik heb niet het idee dat de uitleg hiervan door u ook maar op enig moment geaccepteerd zal worden.

Succes met uw klacht.
Uiteindelijk ga je het leren, zeer gewaardeerde collega, uiteindelijk leer je dat er altijd eikels zijn die toch zeiken... ongeacht wat je zegt of doet. Ook al stond je NET nog langs de A2 bij.... het kan ze gewoon letterlijk geen reet maar dan ook echt geen zak schelen en als je dat in gaat zien.... dan ben je een stap verder.

Ook ik wens TS succes met zijn klacht
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 01 jun 2018, 20:08

Is er een spaarregeling voor burgers opgericht vroeg ik me af? Een soort frequent-naggers-program, een soort klaag-miles?
Wat geeft het indienen van een klacht een burger aan voldoening?
Het lijkt een soort modern natrappen geworden. Gepromoot door een heel gemakkelijk bereikbare link op www.politie.nl/contact
En het indienen van de klacht toont grote overeenkomsten met de discussie op straat:
Ik zeg jou wat ik ervan vind en jij luistert niet naar mij?
Dan zal ik nog een stap verder gaan met zeggen wat ik ervan vind en een klacht indienen, wedden dat je de volgende keer wel naar mij luisteren zult!
Drammen heet dat. :evil:

Voor hoeveel frequent-nagger-points kun je eigenlijk een handdoek krijgen?
En is dat dan met of zonder politielogo 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 01 jun 2018, 21:24

Ik kan de reacties van de politie wel enigszins begrijpen. We zijn allemaal mensen. En of een digitale klacht indienen dan de beste weg is betwijfel ik....
Maar toch ... Klachten moet je wel serieus nemen. Het gaat er niet om dat burgers voldoening krijgen van klachten indienen. Het gaat erom dat ze serieus genomen willen worden.
Termen als opdonderen en oprotten zijn misschien wel effectief en in sommige situaties nodig. Maar ik vind dat, als het precies zo is gegaan als gezegd word, dit niet erg behoorlijk is. Je bent als agent toch ook wel een visitekaartje van de overheid.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 01 jun 2018, 21:50

Je bent als agent toch ook wel een visitekaartje van de overheid.
Ach Jan, sodemieter op. Met alle respect, sodemieter op... een agent is niet een soort "bend-over-ik-wil-m-erin-steken" publieke pipo hoor... sorry dat ik t zeg. Als je van mening bent dat dat in de functieomschrijving van "een ome agent" staat dan heb je hier de laatste tijd slecht opgelet.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door willem58 » 01 jun 2018, 21:54

Ik ben altijd heel erg voorzichtig met, zoals nu, een éénzijdig verhaal.
Hoor het liever van 2 kanten.
Een diender en een kat worden beide niet nat.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 01 jun 2018, 22:38

Frans schreef:
01 jun 2018, 21:50
Je bent als agent toch ook wel een visitekaartje van de overheid.
Ach Jan, sodemieter op. Met alle respect, sodemieter op... een agent is niet een soort "bend-over-ik-wil-m-erin-steken" publieke pipo hoor... sorry dat ik t zeg. Als je van mening bent dat dat in de functieomschrijving van "een ome agent" staat dan heb je hier de laatste tijd slecht opgelet.
Ik begrijp die reactie want het gezag van de politie zou wel erg ondermijnd worden als een agent voor alles en iedereen moet bukken die eroverheen wil :D .
Maar zelfs al moest die persoon op dat moment even oprotten van de politie omdat ze ergens anders mee bezig waren, een agent zou in mijn ogen naast gezag uitstralen ook respect moeten uitstralen. Wat dat betreft heb ik misschien inderdaad een te idealistisch beeld van de politie.
En het is inderdaad een eenzijdig verhaal.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 01 jun 2018, 22:44

Als de situatie was zoals door TS beschreven vind ik het woordgebruik "opdonderen" en "oprotten" ook niet echt gepast. Als het nou een dronken dropje betrof die na diverse aanmaningen het nog niet lijkt te begrijpen of een hectische situatie is waarin je kort en effectief moet communiceren dan is het wat anders, maar bij een fiets verlichting controle?
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 01 jun 2018, 22:53

SWAT schreef:
01 jun 2018, 22:44
Als de situatie was zoals door TS beschreven
Dat is het zelden ;)
PDC | DICT

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 02 jun 2018, 09:55

Ik vind dat het onderwerp hiermee voldoende is besproken en sluit daarom het topic. Topicstarter heeft kunnen klagen, heeft antwoorden gehad en heeft er verder niet meer op gereageerd. Einde verhaal dus.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Gesloten