Ook ema / ongeldig verklaren rijbewijs Door cbr bij ALLEEN een am rijbewijs?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Brommerman
Infopolitie Gast

Ook ema / ongeldig verklaren rijbewijs Door cbr bij ALLEEN een am rijbewijs?

Bericht door Brommerman » 28 mei 2018, 15:24

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor de reacties.

Mijn vraag gaat over het volgende. Wegens rijden onder invloed (heel dom) is mijn rijbewijs ingevorderd (605 ugl). LET OP ik heb alleen een rijbewijs caragorie AM.

Behalve forse straf verschillen voor het rijden onder invloed op een bromfiets ten opzichte van een personenauto zie ik ook her en der online dat wanneer je alleen een AM rijbewijs hebt je NIET in aanmerking komt voor een (L)ema en het AM rijbewijs zelfs niet door het cbr ongeldig kan worden verklaard. Klopt dit?

Ik heb dus überhaupt alleen een AM. Rijden onder invloed op een bromfiets terwijl je ook rijbewijs B hebt zou dan wel weer een (L)ema of ongeldigheid kunnen opleveren.

Alvast bedankt!

Unfo
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Ook ema / ongeldig verklaren rijbewijs Door cbr bij ALLEEN een am rijbewijs?

Bericht door Unfo » 28 mei 2018, 16:51

Klopt. Als je alleen in het bezit bent van een AM rijbewijs, kan er voor wat betreft alcoholfeiten geen cursus of andere maatregelen (vanuit het CBR) worden opgelegd. Dat is anders als je bijvoorbeeld een EMG cursus moet ondergaan. Deze kan wél worden opgelegd aan de houder van enkel een AM rijbewijs.

Brommerman
Infopolitie Gast

Re: Ook ema / ongeldig verklaren rijbewijs Door cbr bij ALLEEN een am rijbewijs?

Bericht door Brommerman » 28 mei 2018, 20:07

Bedankt voor de snelle reactie!

En wat betreft het ongeldig verklaard kunnen worden van het rijbewijs omdat het boven de 570 ugl was? Is dat ook niet van toepassing met alleen een AM rijbewijs?

En klopt het dat met een ingevorderd rijbewijs je wel nog gewoon een niet rijbewijsplichtig motorvoertuig mag besturen zoals bijvoorbeeld een gesloten gehandicapten voertuig als een canta arola of amica? Waar dezelfde regels voor gelden als voor een scootmobiel (minder als 1.10m breed) zonder kenteken maar met zo'n jaarlijks klein plaatje.

Alvast bedankt!

ND23
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Nelis
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ND23 » 28 mei 2018, 20:32

volgens mij mag je ook gewoon een fiets besturen, dus ja ook een scootmobiel en een canta.
Je zegt het zelf al, je mag alles besturen waar geen rijbewijs voor nodig is.

Correct me if im wrong.
Reactie's zijn op persoonlijke titel

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 28 mei 2018, 21:40

Dit is allemaal de benadering vanuit het CBR, maar er bestaat ook nog een strafrechtelijke benadering:
De rechter cq de OvJ kan, als bijkomende straf, ook nog een 'rijontzegging' (OBM) opleggen en dat houdt in dat u tijdelijk geen enkel motorrijtuig mag besturen.

Het CBR kan dwingend allerlei cursussen opleggen, maar die gelden (zoals gezegd) nauwelijks voor het AM rijbewijs, de rechter kan zelf ook nog straffen en u (ook) verbieden om een motorrijtuig te besturen en daar valt dan ook de bromfiets ed onder..

Dit topic gaat over het CBR, maar ik neem aan dat de OvJ cq rechter er ook wat van gevonden heeft..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door Brommerman » 29 mei 2018, 00:23

Oké hartelijk dank voor de uitleg!

De rechter / Ovj moet zich er nog over buigen en een passende straf zal zeker op zijn plaats zijn, het is een forse overschrijding.

Maar kan in plaats van het CBR bijvoorbeeld het CVOM of de RDW een AM rijbewijs dan nog automatisch ongeldig verklaren vanwege alcoholfeiten?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 29 mei 2018, 07:51

Nope,

Alleen het CBR mag oordelen over de geldigheid van een rijbewijs.. en zoals al gezegd, Betreffende 'alcoholafhankelijkheid' (geestelijke geschiktheid) vinden ze niets:
Wettekst
Bijlage bij de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011
Feiten dan wel omstandigheden, die een vermoeden rechtvaardigen dat betrokkene niet langer beschikt over de vereiste rijvaardigheid voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs is afgegeven, dan wel, met uitzondering van de categorie AM markering, over de vereiste lichamelijke of geestelijke geschiktheid voor het besturen van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs is afgegeven:

Krav Maga

Brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door Brommerman » 29 mei 2018, 09:24

Oké dat lijkt me inderdaad wel duidelijk dat de AM is uitgezonderd.

Echter zie ik ook op dit forum her en der dat er dan gesproken word over een "bestuurder van een motorrijtuig waarvoor een rijbewijs is afgegeven" zoals in onderstaande link / topic:

https://forum.infopolitie.nl/viewtopic. ... dw#p468085

Zover ik het betreffende topic lees denk ik dat het hier ook om alleen een AM gaat wat dan door "rechtswege" ongeldig is verklaard. En klaarblijkelijk wel degelijk door het CVOM... :o :( het word er helaas niet duidelijker door

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 29 mei 2018, 11:12

Na een rechterlijke uitspraak kan het rijbewijs zijn geldigheid verliezen. Dat geldt dus voor het gehele rijbewijs.
Wettekst
Onverminderd de artikelen 123, eerste lid, en 123a verliest een rijbewijs zijn geldigheid voor alle categorieën waarvoor het is afgegeven en voor de resterende duur van de geldigheid, indien de houder bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak als bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, is veroordeeld wegens overtreding van:
a. artikel 6, voor zover de schuldige verkeerde in de toestand, bedoeld in:

1°. artikel 8, eerste lid, dan wel voor zover de schuldige na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid;

2°. artikel 8, tweede, derde of vierde lid, en het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 570 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht dan wel het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed, dan wel voor zover de schuldige na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid;

3°. artikel 8, vijfde lid, dan wel voor zover de schuldige na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, zesde, zevende of negende lid;

b. artikel 8, eerste lid;

c. artikel 8, tweede, derde of vierde lid, indien het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 570 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht dan wel het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed;

Brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door Brommerman » 29 mei 2018, 11:41

Oeiiii dan word het nog spannender....

Maar als ik het goed begrijp zou de rechter in de daadwerkelijke strafzaak dan het rijbewijs ongeldig moeten verklaren en dus de beslissing daartoe moeten nemen?

Of gebeurt dit automatisch gezien het alcoholgehalte?

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 29 mei 2018, 14:03

Er ontbreekt een gedeelte van het geciteerde art. 123b lid 1 WVW 1994. Het wordt namelijk gevolgd door:
Wettekst
een en ander voor zover ten tijde van het begaan van het strafbare feit nog geen vijf jaren zijn verlopen sedert de houder als bestuurder van een motorrijtuig onherroepelijk is veroordeeld wegens overtreding van
1°. artikel 6, voor zover de schuldige verkeerde in de toestand, bedoeld in artikel 8, eerste, tweede, derde, vierde of vijfde lid, dan wel voor zover de schuldige na het feit niet heeft voldaan aan een bevel, gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid,
2°. artikel 8, eerste, tweede, derde, vierde of vijfde lid,
3°. artikel 163, tweede, zesde, zevende of negende lid.
Artikel 123b WVW 1994 is de zogenaamde recidiveregeling. Als je in de afgelopen vijf jaar niet onherroepelijk bent veroordeeld door een rechter c.q. een strafbeschikking hebt ontvangen voor rijden onder invloed/weigeren medewerking aan het onderzoek/het door schuld en onder invloed een verkeersongeval veroorzaken met dood of (zwaar) lichamelijk letsel van een ander tot gevolg, dan is deze regeling niet van toepassing.
Bij een onherroepelijke veroordeling of strafbeschikking in de afgelopen vijf jaar wordt het rijbewijs automatisch ongeldig bij een onherroepelijke veroordeling of strafbeschikking voor dit nieuwe feit. Het gevolg daarvan zou zijn dat je na het ongeldig worden van het rijbewijs opnieuw een theorie- en praktijkexamen zou moeten afleggen om het rijbewijs AM terug te krijgen. Bij andere rijbewijscategorieën moet ook de rijgeschiktheid worden aangetoond (AM vormt daarop een uitzondering).
Be yourself, no matter what they say ...

Brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door Brommerman » 29 mei 2018, 14:45

Soooow hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg! :thanks:

Het angstzweet breekt me dan ook werkelijk spontaan uit.

Het is zo dat ik 27 april 2013 ben aangehouden voor rijden onder invloed. Dit is veroordeeld / bestraft en onherroepelijk geworden 13 augustus 2013.

Dit nieuwe alcohol gerelateerde misdrijf heeft 17 mei j.l plaatsgevonden (dus nog net langer als 5 jaar sinds het vorige misdrijf).

Dus met een hele berg geluk (of desnoods hoger beroep) zou dit nieuwe misdrijf theoretisch gezien na 13 augustus onherroepelijk kunnen worden waardoor het dus als nieuw eerste misdrijf zou gelden en het am rijbewijs dus op de valreep nog NET NIET ongeldig zou kunnen worden verklaard? Als ik het nog goed volg? :o :cry:

MarcH
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door MarcH » 29 mei 2018, 20:03

Helaas. Het gaat erom of er minder dan vijf jaar zit tussen het onherroepelijk worden van de eerste veroordeling en het rijden onder invloed. Het rijbewijs zal dus automatisch ongeldig worden nadat je onherroepelijk veroordeeld bent voor het rijden onder invloed op 17 mei. Hoger beroep en cassatie kunnen het ongeldig worden van het rijbewijs hooguit uitstellen, niet voorkomen.
Be yourself, no matter what they say ...

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 30 mei 2018, 08:28

Ok, ik begrijp dat er sprake is van 'recidivegevaar' en dat dat eigenlijk de grote hobbel wordt..

Grappige daarbij is weer dat er (juridisch gezien) eigenlijk niet getwijfeld wordt aan de 'rijvaardigheid' van de topicstarter (rood is stoppen), maar wel aan de 'geschiktheid' (alcoholafhankelijkheid). Echter, dat speelt bij het aanvragen van een AM rijbewijs weer géén rol..

Wat is dus de meerwaarde van het opnieuw moeten aanvragen (rijexamen doen) mbt uitsluitend een AM rijbewijs?

Ik ga het CBR eens vragen wat zij hiervan vindt, want dit wordt nu wel een interessante casus!

Edit:
Even contact gehad met het CBR voor wat meer duidelijkheid, maar die is er eigenlijk niet.
Het CBR geeft aan dat het CVOM kan verzoeken om een 'ongeldigverklaring' en het CBR geeft daar dan gevolg aan.
'Voor welke (maximum) termijn?'
'Geen idee, dat is afhankelijk van het verzoek van het CVOM. Dezelfde als de OBM wellicht..'

Feit is wel dat daarna gewoon weer het feest van het theorie-examen en de praktijkproef kan worden opgestart..

Krav Maga

Brommerman
Infopolitie Gast

Bericht door Brommerman » 30 mei 2018, 09:38

Het is inderdaad een interessant en uitzonderlijk gevalletje. Laat ik voorop stellen dat ik sowieso fout zit en het zelf eigenlijk ook "oneerlijk" vind dat ik rijdend onder invloed op een bromfiets met alleen een AM geen cbr cursus krijg maar iemand met OOK een rijbewijs B onder invloed op een AM voertuig wel.

Daarnaast zit ik in de maag met het zogeheten "verjarings - termijn". De naam zegt het al.. feitelijk gezien heb ik letterlijk 5 jaar niet onder invloed gereden 27 april 2013 tot 17 mei 2018. Theoretisch gezien zou de daadwerkelijke strafzaak dan ook ongeveer een maandje na 13 augustus moeten plaatsvinden.

Vanaf het eerste misdrijf 27 april 2013 tot de strafzaak destijds 13 augustus 2013 zou ik bij rijden onder invloed toch ook "trammelant" hebben. Wat betekent dat de definitie van verjaring niet echt word nageleefd en de daadwerkelijke verjaringstermijn niet zoals overal online te zien is 5 jaar betreft maar standaard RUIM 5 jaren (5 jaar + de gerechtelijke procedure).

Daarboven is natuurlijk mijn grootste nadeel de 605 ugl (1.38 promille). Omdat een rijbewijs ongeldig word verklaard bij recidive binnen 5 jaar waarbij de 2de keer boven de 570 ugl moet zijn "geblazen" . In 2013 had ik 305 ugl dus andersom was beter geweest. Mijn overschrijding met als gevolg het gevorderd rijbewijs en dus uiteindelijk het ongeldig verklaren van het rijbewijs bedraagt hier 040 ugl wat neerkomt op 0.09 promille. Hetgeen net als de verjaring dan net de valreep betreft wat in mijn nadeel zou werken.

Daarnaast ben ik het eens met zijlvaart67 wat daar het nut van zou zijn. Behalve dat ik dan weer een beginners rijbewijs krijg.

Tevens zie ik ook dat een officier een rijbewijs AM beneden de 870 ugl zelfs niet mag inhouden (althans volgens de zogeheten LOVS oriëntatie punten voor rechters) hetgeen ik gisteren in de rechtbank heb medegedeeld tijdens de behandeling van mijn beklaagschrift voor de voorlopige teruggaaf van mijn rijbewijs. Waarna mijn beklaagschrift gegrond is verklaard waardoor ik vrijdag aanstaande per aangetekende brief mijn rijbewijs (voorlopig) terug krijg.

1 ding is duidelijk, tot hier heb ik het zelfstandig kunnen regelen maar een advocaat in dit stadium zou denk ik geen slechte investering zijn. Helemaal omdat ik dus zowel het CVOM alsmede CBR aan mijn broek heb. Hoe ga ik me daar bezwaren?

Ben in ieder geval blij dat mijn rijbewijs voorlopig terug komt en heb er zo erg om zitten zweten ik ga nooit meer uit van 220 ugl als richtlijn maar van 0 ugl!

Gesloten