Sirene, blauw en oranje zwaalicht door agente

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ferious
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ferious
Contacteer:

Sirene, blauw en oranje zwaalicht door agente

Bericht door Ferious » 27 mei 2018, 15:35

Hallo,

Ik vroeg me af of het toegestaan is om als agent sirene en zwaailichten te gebruiken als demonstratie bij een groep kinderen?
Op een locatie waar eigenlijk geen feesten gehouden mogen worden kwam een bevriende agente langs en demonstreerde vol trots haar mooie Volkswagen Touran met blauwe zwaailichten en sirene.
Bij de eerste keer schrok ik en dacht dat ik iets fout had gedaan maar zag daarna kinderen in de dienstwagen zitten. Daarna heeft ze nog 3x haar sirene's aangehad voor een duur van 20 a 30 seconden en ongeveer 5 a 6 keer haar blauwe lichten.

Ik vroeg me af of dit toegestaan is? Ik meen gelezen te hebben dat optische geluid en licht enkel toegestaan is bij dreigende situatie's. Het tafereel heb ik op bewakingscamera's staan. (gebeurde op het bedrijfsterrein). Mijn vrienden en kennissen die langs reden hebben mij gebeld en gevraagd of er iets gebeurd was, ze waren ongerust. (ben eerder overvallen en de politie heeft toen niet eens zwaailichten aangehad, ha-ha.)

Harry
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Re: Sirene, blauw en oranje zwaalicht door agente

Bericht door Harry » 27 mei 2018, 15:42

Heb je azijn gedronken?

Ferious
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Ferious » 27 mei 2018, 15:53

Harry schreef:
27 mei 2018, 15:42
Heb je azijn gedronken?
Nog niet, maar kan ik uit je opmerking opmaken dat je over weinig kennis bezit wat betreft het onderwerp?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 27 mei 2018, 16:18

Wat vervelend dat in die totaal 90 seconden al uw vrienden en kennissen net toevallig allemaal langs kwamen rijden en dachten dat er wat mis was bij uw bedrijf. Inderdaad mogen zwaailicht en sirene alleen worden gebruikt bij een dringende noodzakelijkheid en alleen met toestemming van de politie meldkamer. Dat was in dit geval kennelijk niet. Er is echter niets mis mee om deze middelen kort te gebruiken bij een leerzame demonstratie voor kinderen. Die kinderen leren door die demonstratie ook wat zij kunnen verwachten als ze een dergelijke sirene horen.
U heeft uw vrienden en kennissen natuurlijk allemaal gerust kunnen stellen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 27 mei 2018, 16:33

Je kan kinderen geen groter plezier doen dan even de flitsers en de sirene aan te zetten.
Bij een overval zal de politie in de buurt van het adres de "toeters en bellen"uit zetten om de overvaller niet te laten weten dat ze er aankomen.
Je weet uiteindelijk niet wat een overvaller doet. Het kan dan uitlopen op een gijzeling of nog erger een bloedbad.

Ik wil u wel alvast waarschuwen voor aanstaande vrijdag.
Ik weet niet waar u woont, maar uit diverse locaties vertrekken colonnes hulpverlenende diensten (Politie, brandweer, ambulance, maar ook reddingsbrigade en douane) vaak vergezeld door de gekste auto's zoals bijvoorbeeld Amerikaanse politieauto's. Deze gaan allemaal met zwaailicht en sirene rijden en hier zitten allemaal doodzieke kinderen in.
Nee het is niet spoedeisend en ja de kinderen hebben lol
Ze gaan een avondje uit naar Artis in Amsterdam
Dit heet het Kinderfeestbeest

Ferious
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Ferious » 27 mei 2018, 16:37

SWAT schreef:
27 mei 2018, 16:18
Wat vervelend dat in die totaal 90 seconden al uw vrienden en kennissen net toevallig allemaal langs kwamen rijden en dachten dat er wat mis was bij uw bedrijf. Inderdaad mogen zwaailicht en sirene alleen worden gebruikt bij een dringende noodzakelijkheid en alleen met toestemming van de politie meldkamer. Dat was in dit geval kennelijk niet. Er is echter niets mis mee om deze middelen kort te gebruiken bij een leerzame demonstratie voor kinderen. Die kinderen leren door die demonstratie ook wat zij kunnen verwachten als ze een dergelijke sirene horen.
U heeft uw vrienden en kennissen natuurlijk allemaal gerust kunnen stellen.
Mijn bedrijf is gevestigd langs een uitvalsweg richting het snelweg. Hierdoor zijn er veel passerende voertuigen en het is niet maar 90 seconden. De politievoertuig stond ongeveer 30 minuten geparkeerd binnen de hekken.

Ik heb er geen problemen mee dat het gebruikt wordt voor de kinderen, ik vraag me enkel af of het toegestaan is omdat ik het ergens gelezen heb. Daarnaast herinner ik me nog dat alles geregistreerd wordt dus ook het gebruik van zwaailichten.

Ferious
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Ferious » 27 mei 2018, 16:39

taxikemperman schreef:
27 mei 2018, 16:33
Je kan kinderen geen groter plezier doen dan even de flitsers en de sirene aan te zetten.
Bij een overval zal de politie in de buurt van het adres de "toeters en bellen"uit zetten om de overvaller niet te laten weten dat ze er aankomen.
Je weet uiteindelijk niet wat een overvaller doet. Het kan dan uitlopen op een gijzeling of nog erger een bloedbad.

Ik wil u wel alvast waarschuwen voor aanstaande vrijdag.
Ik weet niet waar u woont, maar uit diverse locaties vertrekken colonnes hulpverlenende diensten (Politie, brandweer, ambulance, maar ook reddingsbrigade en douane) vaak vergezeld door de gekste auto's zoals bijvoorbeeld Amerikaanse politieauto's. Deze gaan allemaal met zwaailicht en sirene rijden en hier zitten allemaal doodzieke kinderen in.
Nee het is niet spoedeisend en ja de kinderen hebben lol
Ze gaan een avondje uit naar Artis in Amsterdam
Dit heet het Kinderfeestbeest
Hulde dat de politie ook zulke activiteiten uitvoerd. Geen enkel probleem maar dat is op het openbare weg. Ik was achter in het magazijn werken toen ik de sirene hoorde, dan schrik je wel even hoor.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 28 mei 2018, 02:44

Ferious schreef:
27 mei 2018, 15:53
Harry schreef:
Heb je azijn gedronken?
Nog niet, maar kan ik uit je opmerking opmaken dat je over weinig kennis bezit wat betreft het onderwerp?
Als je je aan het richten bent tot iemand met de button "aspirant" dan weet ie in ieder geval al een hele berg meer van alles wat met dit onderwerp te maken heeft, het rijden met optische en geliodssignalen, dan de gemiddelde burger die het volgende allemaal durft te beweren:
Op een locatie waar eigenlijk geen feesten gehouden mogen worden
Ok, er mogen dus GEEN feesten worden gehouden, maar kennelijk was die er dus wel een want anders zeg je het niet zo...
kwam een bevriende agente langs
Ah, je was bevriend?

en demonstreerde vol trots haar mooie Volkswagen Touran met blauwe zwaailichten en sirene.
Kijk. Dat zijn vrienden, nieuwe auto, waarschijnlijk net een nieiwe job of werkplek... we kennen het allemaal....
Bij de eerste keer schrok ik en dacht dat ik iets fout had gedaan
Toch niet op een feestje??
maar zag daarna kinderen in de dienstwagen zitten. Daarna heeft ze nog 3x haar sirene's aangehad voor een duur van 20 a 30 seconden en ongeveer 5 a 6 keer haar blauwe lichten.
Dus max 90 sec sirenes en lichten, op een feestje.
Ik vroeg me af of dit toegestaan is?
Nou ja, je hebt het antwoord al gehad. Officieel moet iemand die met optische en geluidssignalen op de openbare weg gaat rijden coldoen aan een aantal.voorwaarden. Een van die voorwaarden is niet kindjes blij maken... en heel stom... toch doen we het soms en ja, dan vinden we mensen zoals jou een enorme azijnzeiker als je er wat van zegt, al schrik je er 34 keer van. Het hele gelulverhaal van je vrienden die zo ongerust waren laat ik maar helemaal achterwege.

Tot slot:

Je hebt gelijk als je de vraag stelt: mag een agent met kinderen voor de lol OGS gebruiken, dan is het antwoord nee. Dan krijg je netjes de wetsteksten wanneer het wel mag... en antwoorden wat je zou kunnen doen in dit soort gevallen...

Maar zinnen die beginnen met...
ik meen dat....
Die gooien we al meteen weg...

Ow... en wees geen azijnpisser... die zijn er al genoeg in de wereld... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 28 mei 2018, 18:22

Ferious schreef:
27 mei 2018, 15:35
Op een locatie waar eigenlijk geen feesten gehouden mogen worden kwam een bevriende agente langs en demonstreerde vol trots haar mooie Volkswagen Touran met blauwe zwaailichten en sirene. Bij de eerste keer schrok ik en dacht dat ik iets fout had gedaan maar zag daarna kinderen in de dienstwagen zitten. Daarna heeft ze nog 3x haar sirene's aangehad voor een duur van 20 a 30 seconden en ongeveer 5 a 6 keer haar blauwe lichten.
Ferious schreef:
27 mei 2018, 16:39
Ik was achter in het magazijn werken toen ik de sirene hoorde, dan schrik je wel even hoor.
U was bang dat u iets fout had gedaan, terwijl u achter in het magazijn aan het werk was.
Tja dat klinkt logisch. Ik denk ook altijd dat ik iets fout doe als ik in een gebouw ben en ik hoor een sirene.
Ferious schreef:
27 mei 2018, 16:37
Mijn bedrijf is gevestigd langs een uitvalsweg richting het snelweg. Hierdoor zijn er veel passerende voertuigen en het is niet maar 90 seconden. De politievoertuig stond ongeveer 30 minuten geparkeerd binnen de hekken.
Dus de auto stond daar 30 minuten, maar totaal werd er maar 3 x 30 seconden een sirene (en zwaailicht) gebruikt.
Wat maakt het uit hoe lang die auto daar stond.
U klaagt over het gebruik van de sirene.
Hoe weet u trouwens hoe lang de politieauto er stond als u in een magazijn aan het werk bent?

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 28 mei 2018, 19:53

Harry schreef:
Heb je azijn gedronken?
:lol: :lol:

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 28 mei 2018, 21:35

Vraag is beantwoord..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten