Foto maken van ID toegestaan

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
prohopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Foto maken van ID toegestaan

Bericht door prohopper » 22 mei 2018, 17:57

Laatst door een boswachter in een bos staande gehouden, die om mijn ID vroeg. Het was ‘s avondslaat en ik mag daar met mijn auto rijden, maar begrijp dat het er voor hem er wat verdacht uitzag. Het rare is dat hij een foto van mijn rijbewijs maakte, maar volgens mij is wettelijk niet toegestaan.
Nou heb ik twee vragen:

A. Is elke boswachter automatisch een boa en zo niet, hoe weet ik nou of hij een boa is en niet maar doet alsof?

B. Mag een boa (of politieagent) een foto van mijn rijbewijs maken, zonder deze in een kader te leggen zodat mijn bsn afgeschermd wordt?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: Foto maken van ID toegestaan

Bericht door SWAT » 22 mei 2018, 18:07

A. Nee niet elke boswachter is ook een boa. Als Hij'/zij ook boa is dan draagt hij het boa insigne op zijn uniform. Ook mag je vragen of hij zich kan legitimeren als boa. Hij moet dan zijn boa legitimatiebewijs tonen.
B. Nee niet zomaar. Wel als het nodig is voor het opstellen van bijvoorbeeld een rapportage. Hij mag de gegevens ook van je id bewijs overschrijven. Hij mag de foto niet gebruiken om een eigen gegevensbestand aan te leggen. Na het opstellen van de rapportage moet hij de foto weer verwijderen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 22 mei 2018, 18:41

Op basis van Strafvordering mag een politieagent bij staandehouding identiteitsvragen stellen, zoals naam, voornaam, geboortedatum- en plaats.

Omgekeerd heb jij niet het recht om bijvoorbeeld te eisen dat jouw BSN wordt afgeschermd of weggestreept.

De rest van jouw gegevens worden overigens gewoon uit de politiesystemen gehaald en een BSN hoort daar ook bij. Dus afschermen heeft geen enkel nut :)
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 mei 2018, 18:55

Voor sommige pv's vereist het OM zelfs een foto van het ID-bewijs. Het meest bekende voorbeeld is een pv voor rijden onder invloed.

Met de bekeuringsapplicatie die de politie gebruikt (MEOS) maak ik ALTIJD een foto van het ID-bewijs. Los van het scannen ervan om de persoonsgegevens te bevragen.
Voordeel is dat deze foto's in een afgeschermde omgeving worden opgeslagen en na 12 uur automatisch verwijderd worden uit die app.

Ik weet niet of BOA's ook zo'n app gebruiken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Ranger
Lid
Lid
BOA
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Ranger » 23 mei 2018, 08:01

Pim schreef:
22 mei 2018, 18:55

Ik weet niet of BOA's ook zo'n app gebruiken.
BOA-boswachters van o.a. Staatsbosbeheer (SBB) en Natuurmonumenten maken gebruik van BRS (BOA Registratie Systeem).
BRS heeft ook een mobiele variant, maar geen module voor het scannen van ID-kaarten.

Veel collega's maken een foto van de ID-kaart zodat het PV sneller aangezegd kan worden en beide partijen hun weg weer kunnen vervolgen.
Zodra het PV in BRS zit wordt de foto weggegooid en gaat de combibon naar het CJIB voor verwerking.

Ongeveer 125 van de boswachters bij SBB zijn BOA en dragen de BOA-speld of stoffen BOA-emblemen op de mouwen (standaard op de nieuwe uniformkleding).

Ranger
Lid
Lid
BOA
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Ranger » 23 mei 2018, 09:00

Ranger schreef:
23 mei 2018, 08:01
Ongeveer 125 van de boswachters bij SBB zijn BOA en dragen de BOA-speld of stoffen BOA-emblemen op de mouwen (standaard op de nieuwe uniformkleding).
Correctie: 107 BOA's, las ik vandaag in het jaarverslag.
Kennelijk maken de steeds zwaardere opleidings- en hercertificeringseisen (jaarlijkse PHB en RTGB) dat steeds meer SBB-BOA's de koppel aan de kapstok hangen...

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 23 mei 2018, 09:35

TS schrijft dat hem geen PV aangezegd is. Dat het allemaal makkelijker en sneller is is duideljk, maar als er met een (eigen?) mobiel fotos van ID documenten worden gemaakt is dat wel zorgwekkend . Het handmatig verwijderen van fotos kan worden vergeten, bovendien is lastig te controleren of er niet een backup of syncrhonisatie heeft plaatsgevonden (iCloud, Google Drive, Onedrive). Persoonlijk lijkt me dit een vraag/klacht voor staatsbosbeheer. Een soortgelijk geval in Apeldoorn heeft zelfs tot kamervragen geleid.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 23 mei 2018, 10:15

En verwijderd is niet verwijderd in digitaalland. Ga maar eens naar een beetje fotozaak en zeg maar eens dan je er foto per ongeluk gewist hebt. Als er niet te veel opgeslagen is daarna op dat geheugenkaartje heb je grote kans dat foto's (en andere bestanden) terug te halen zijn met speciaal daarvoor bestemde software.

Aan de andere kant: vóór het mobieltjes tijdperk werden zulke gegevens opgeschreven jn een zakboekje. Dat kende geen wachtwoord of toegang middels een vingerafdrukscanner. En zo'n boekje werd ook wel eens verloren. En zo'n boekje wordt als het vol is bewaard in een kastje voor als er ooit nog eens iets moest worden teruggezocht.

Dus ook weer niet tè overspannen over doen en we weten ook niet zeker of het een privé gsm betrof.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 23 mei 2018, 11:28

Inderdaad, niet overspannen doen. Gewoon vragen waarom de foto is gemaakt, en bevestiging vragen dat hij inmiddels verwijderd is. Dit in lijn met de wet politiegegevens en/of wet persoonsgegevens.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 23 mei 2018, 12:23

Dit zijn vaak dezelfde mensen die hun legitimatie in spanje op vakantie 44 keer afgeven aan elke verhuurder van opblaasbananen achter een speedboot omdat je daar borg moet betalen.... en daar vraagt men nooit wat er met die kopie gebeurd. Terechte vraag maar ik zou willen dat mensen overal zo zorgvuldig waren.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door roadtrain » 24 mei 2018, 20:37

Frans schreef:
23 mei 2018, 12:23
Dit zijn vaak dezelfde mensen die hun legitimatie in spanje op vakantie 44 keer afgeven aan elke verhuurder van opblaasbananen achter een speedboot omdat je daar borg moet betalen.... en daar vraagt men nooit wat er met die kopie gebeurd. Terechte vraag maar ik zou willen dat mensen overal zo zorgvuldig waren.
Waarom dit vooroordeel.................?

TS stelt netjes twee vragen zonder enig vaag verhaal er om heen dus waarom?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 24 mei 2018, 21:47

prohopper schreef:
22 mei 2018, 17:57
B. Mag een boa (of politieagent) een foto van mijn rijbewijs maken, zonder deze in een kader te leggen zodat mijn bsn afgeschermd wordt?
Bij de overheid zijn alle gegevens toch al bekend. Dus afschermen heeft daar totaal geen zin.
Bij de overheid wordt juist alles gekoppeld aan het bsn.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 25 mei 2018, 15:06

Juist omdat alle gegevens bij de overheid bekend zijn is opnemen van de gegevens in Ko's Samsung S8 collectie overbodig en schrijven de regels van zorgvuldigheid alleen al voor dit niet te doen. Gegevens die je niet hebt kunnen niet kwijt, gestolen, misbruikt, of verkeerd verwerkt. Als er al enig belang was om de personalia van een nachtelijke bezoeker op te nemen, dan waren naam en document nummer voldoende.

Verder, laten we er geen doekjes om winden, opname in Ko's geheime lijst is niet betekenisloos. Op het moment dat er vervolgbare feiten op die lokatie aan het licht komen, kan TS zomaar in het vizier komen.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 25 mei 2018, 16:30

Alleen al de beveiliging, of het gebrek daaraan, kan maken dat de foto in strijd is met de Europese richtlijn. De eigen telefoon zal naar ik verwacht niet door de beugel kunnen. De diensttelefoon zal waarschijnlijk mogen, mits deze afdoende beveiligd is. De bescherming van gegevens is juist een belangrijk onderdeel van de richtlijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten