Opleiding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Abel.123
Infopolitie Gast

Opleiding

Bericht door Abel.123 » 02 mar 2018, 14:59

Nu ik zeker weet dat ik -na mijn diploma gehaald te hebben op vmbo-tl- bij de politie wil vraag ik me af wat het beste is om eerst te gaan doen.
Aangezien ik er van op de hoogte ben dat direct solliciteren na de middelbare school de kans alleen maar verkleint om aangenomen te worden (o.a. door leeftijd en gebrek aan werkervaring) vraag ik me af welke opleiding op een mbo school het beste is, ipv meteen te gaan solliciteren.
Ik heb me al veel georiënteerd op bepaalde mbo scholen die een htv en htv-p opleiding bieden. Nu vraag ik me af: is dit daadwerkelijk de beste opleiding om te kiezen als alternatief om -na die opleiding- dan te gaan solliciteren bij de politieacademie? 
Want een ander ding dat in me opkomt is dat alle htv-p opleidingen niveau 3 opleidingen zijn terwijl bij hoofdagent een niveau 4 opleiding als vereiste heeft, of is dit de interne opleiding bij de politieacademie zelf? Kan iemand me dit uitleggen.

mvg,

Abel

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: Opleiding

Bericht door marcootje » 02 mar 2018, 15:45

kijk even op kombijdepolitie.nl als je dit nog niet gedaan had.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Femme
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Aasur » 02 mar 2018, 17:08

Kijk inderdaad even goed naar de eis MBO 3 of 4, maar kies daarbij een opleiding in een vakgebied waar je wat mee zou willen doen, mocht je onverhoopt niet bij de politie worden aangenomen. Hartstikke leuk dat HTV, maar als je niet wordt aangenomen bij de politie, zou je dan handhaver willen worden? Of doe je dan toch liever iets met sport, bouw of verkoop? Met alle vooropleidingen kun je bij de politie aankloppen, dus denk even goed over een back-up plan na.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!

Harry
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Harry » 02 mar 2018, 20:03

Overigens zegt het niets dat je bv nog maar 18 bent. Er worden genoeg studenten aangenomen tussen de 18 en 20.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 02 mar 2018, 20:12

Je kunt net zo goed een MBO4 opleiding kiezen waar je zelf wat mee kunt als je misschien ooit bij de politie weg wilt.

Of er misschien nooit gaat komen.
Want ook dat hoort bij een realistisch toekomstbeeld.

Er worden volgens mij veel meer aspirant aangenomen zonder htv vooropleiding dan mèt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jim
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Jim
Geslacht:
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door Jim » 03 mar 2018, 14:25

Ik merk dat HTV (-P) ook een opleiding is voor jongeren die nog leerplicht hebben maar eigenlijk geen idee hebben wat ze leuk vinden.
Als ik hoor hoeveel er uit een klas uiteindelijk doorstromen naar de politieopleiding dan is dit bijzonder weinig inderdaad.

Aan de andere kant; hoeveel pubers van 16 weten al echt wat ze willen worden?

SR1308
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: S
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door SR1308 » 03 mar 2018, 17:49

Zoals andere mensen hier inderdaad al aangeven: kies voor iets waar je ook mee verder zou willen als het toch niet lukt, zorg voor een plan B.

Ik heb zelf eerst een HBO studie afgerond om vervolgens te gaan solliciteren bij de politie terwijl ik al aan het werk was, dan is het ook geen ramp als het niet bij de eerste briefselectie lukt.

Abel.123
Infopolitie Gast

Bericht door Abel.123 » 04 mar 2018, 00:24

Ontzettend bedankt voor de reacties allemaal!
Want weet iemand wat er precies gebeurt op een htvp opleiding als je de opleiding afgerond hebt maar wordt geweigerd bij de politieacademie? Ik meen dat je dan in de drankenwet werd ingedeeld of hoe zit dit precies?

En stel , ik kies er dus voor een mbo 4 opleiding te doen in bijvoorbeeld groen en deze ook afrond, dan zal ik dus alsnog een goede kans hebben bij mijn sollicitatie ondanks het feit dat de opleiding zelf niet aansluit of iets te maken heeft met politie?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 04 mar 2018, 11:06

Wat bedoel je met "ingedeeld in de drankenwet"?

Na een opleiding moet je solliciteren.
Word je ergens niet aangenomen moet je ergens anders solliciteren..

Voor de politie maakt het helemaal niet uit welke mbo vooropleiding je gedaan hebt.
Mbo is mbo.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 04 mar 2018, 12:09

Na je htv opleiding gebeurt er niks.
Je wordt nergens ingedeeld.
Je solliciteert net als ieder ander bij een werkgever naar keuze.
Dat is althans wat ik er van weet.

Je doet een htv opleiding in de hoop na je sollicitatie bij de politie daar te worden aangenomen.

Gebeurt dat niet dan kun je alleen nog hopen om als BOA bij de gemeente te kunnen solliciteren (1) en te worden aangenomen (2).

Slaag je ook daar niet in heb je denk ik niet zo veel aan je htv opleiding.

Daarom: oriënteer je nu eerst eens op wat je zou doen als er geen handhaving en toezicht bestond in de wereld. Welk beroep zou je dan willen uitoefenen een leven lang?
Volg daar een (MBO) opleiding voor.
Daarna kun je altijd nog solliciteren bij de politie. Dan heb je ook als voordeel dat je ouder bent en meer levenservaring hebt.

En dat wat de politie wil dat je kunt en kent dat leren ze je wel op de politieacademie. 98% volgt de htv opleiding niet en kan moeiteloos instromen op de politieacademie en deze afmaken.

Ook in die zin is een htv opleiding dubbelop (misschien zelfs wel onnodig).
Je leert over handhaven en wet- en regelgeving maar dat leren ze je op de politieacademie nog eens opnieuw.

Ik denk zelf dat je veel meer hebt aan een paar jaar extra levenservaring (en je ondertussen behaalde MBO 4 opleiding) dan nu te gokken om met een htv opleiding eerder te worden aangenomen bij de politie.

Want als dat niet lukt ga je dan na een jaar schoolonderbreking terug de schoolbanken in?
Bedenk ook wat je te bieden hebt bij een sollicitatie buiten de politie/gemeente met alleen een htv opleiding. Ik denk dat er zeer weinig (of geen enkele) werkgever(s) staan te juichen dat jij een htv papiertje hebt.
Laatst gewijzigd door Pim op 04 mar 2018, 12:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Harry
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Harry » 04 mar 2018, 16:20

Nou kompleet zinloos is de htv opleiding natuurlijk ook niet, volgens mij is het zo dat als je htv-p doet en afmaakt, en uiteindelijk bij de politie komt te werken, dat je het eerste jaar vrijstelling krijgt, maar dit weet ik ook niet meer 100%.

Verder heeft Pim 100% gelijk....je kan net zo goed kaasboer zijn, de kans om aangenomen te worden is evenveel als iemand met afgeronde htv-p.

Verder check ook even dit ivm htv-p: https://www.politieacademie.nl/actueel/ ... litie.aspx

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 04 mar 2018, 17:16

Eerste jaar vrijstelling betekent ook in tweede jaar instromen in een groep die al een jaar bij elkaar zit...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 04 mar 2018, 18:52

Hilde schreef:
04 mar 2018, 17:16
Eerste jaar vrijstelling betekent ook in tweede jaar instromen in een groep die al een jaar bij elkaar zit...
Eens!
Als ik nu (na een maand) zie hoe mijn klas is... Je doet veel nieuwe dingen samen, deelt persoonlijke zaken, woont met elkaar of reist met elkaar etc. Schept een band. Je moet je inderdaad afvragen of je daar een jaar later bij wilt komen.

Harry
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Harry » 04 mar 2018, 21:00

Wij hebben het al een keer of 3 gehad hoor. Studenten die toch van niv 4 naar 5 komen na een jaar. Zijn welkom in de klas, mensen accepteren ze gewoon en er zijn geen rariteiten.

Overigens is dat band scheppen wel leuk, maar na een tijd zie je elkaar niet meer zo vaak, dat is alleen het eerste half jaar zo. En soms is het zelfs fijn dat je elkaar ff niet meer ziet :D

Maareh.....het ging erom dat HTV-P niet compleet zinloos is, wat het nog steeds niet is vind ik. :like:

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 04 mar 2018, 21:40

Harry schreef:
04 mar 2018, 21:00
Wij hebben het al een keer of 3 gehad hoor. Studenten die toch van niv 4 naar 5 komen na een jaar. Zijn welkom in de klas, mensen accepteren ze gewoon en er zijn geen rariteiten.
Doelde ook niet op niet welkom zijn, niet geaccepteerd worden of andere rariteiten. Meer op dat het voor iemand zelf misschien niet prettig is om binnen te komen in een groep mensen die elkaar al langer (en beter) kent. Maar dat verschilt ook weer per persoon.

Maar Abel, als je kiest voor een MBO opleiding, zou ik voor een optie gaan die je op het einde een breder scala aan arbeidsmogelijkheden biedt. Sommige mensen worden bij een eerste sollicitatie aangenomen, anderen na drie keer solliciteren en sommigen nooit. Zorg dat je een goed plan B hebt waar je ook plezier in hebt.

Gesloten