Boete Door telefoonhouder op de voorruit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gercodh
Infopolitie Gast

Boete Door telefoonhouder op de voorruit

Bericht door Gercodh » 08 feb 2018, 14:41

Hallo,

Ik heb een boete gekregen voor een artikel (telefoonhouder)wat ik bij de primark heb gekocht, nu vraag ik mij af in hoeverre de primark dit artikel wel mag verkopen onder het advies dat de telefoonhouder ook gewoon op je voorruit mag worden geplaatst. Veel Nederlanders weten niet dat dit blijkbaar strafbaar is. De boete bedraagt 140 euro maar ik vraag me af in hoeverre in de primark hierop verantwoordelijk kan stellen en of dit überhaupt wel mag worden verkocht,

Met vriendelijke groet,

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Boete Door telefoonhouder op de voorruit

Bericht door Julio » 08 feb 2018, 15:22

Tja, auto's kunnen ook 200km/u. Met een mes kun je ook iemand neersteken, maar ook een appeltje mee schillen. En toch worden ze gewoon verkocht.

Een telefoonhouder mag gewoon op de voorruit geplaatst worden. Echter mag het zicht daardoor niet weggenomen worden. Plaats je de houder dus helemaal linksonder, geen probleem. Plaats je de houder halverwege, dan ontneemt de houder toch wel zicht.

Het rijdt toch ook niet fijn als zo'n ding in je zichtveld zit?
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 08 feb 2018, 19:06

Bekeuring is inderdaad terecht.
Ze (politie) mogen van mij nog wel een stapje verder gaan en ook ieder op de bon slingeren die allerlei troep (ander woord heb ik er niet voor...) zoals voetbalvaantjes, dobbelstenen, voetbalschoentjes etc. onder de binnenspiegel hebben hangen.
Ook die ontnemen je behoorlijk het zicht en daarnaast raken je ogen gewend aan beweging, zodat je naderende voertuigen minder snel opmerkt. :oops:

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 08 feb 2018, 19:11

Ik denk ook dat er nergens op de voorruit een telefoonhouder mag. De voorruit is gemaakt om doorheen te kunnen kijken. Zelfs als hij links onderaan was bevestigd, dan heb je daar last van bij inparkeren, of zelfs een kind dat vanaf de zijkant vlak voor de auto langs wil lopen.
Wettekst
artikel 5.2.42 Regeling voertuigen. De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten van personenauto’s mogen niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 08 feb 2018, 19:21

De bekeuring is voor het belemmeren van het zicht naar buiten, of die houder nou wel of niet is goedgekeurd of bij de Primark wordt verkocht doet niet ter zake.

Of de meeste mensen wel of niet weten dat je er een boete voor krijgt weet ik niet, maar ik mag hopen dat de meeste mensen wel weten dat het niet handig is om een telefoonhouder zo het zicht te laten belemmeren.

Skipperje schreef:
08 feb 2018, 19:11
Ik denk ook dat er nergens op de voorruit een telefoonhouder mag. De voorruit is gemaakt om doorheen te kunnen kijken. Zelfs als hij links onderaan was bevestigd, dan heb je daar last van bij inparkeren, of zelfs een kind dat vanaf de zijkant vlak voor de auto langs wil lopen.
Wettekst
artikel 5.2.42 Regeling voertuigen. De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten van personenauto’s mogen niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Piet
In het artikel staat 'onnodige voorwerpen', maar wat wordt in de praktijk door de politie als onnodig geacht?

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 08 feb 2018, 20:56

Alles behalve een binnenspiegel of hulpbinnenspiegel bij rij-instructie.

TimK
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: Tim
Geslacht:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Bericht door TimK » 09 feb 2018, 14:53

Skipperje schreef:
08 feb 2018, 19:11
Wettekst
Piet
Tja, het is net hoe je het interpeteert. Is een telefoonhouder in de verre onderhoek een voorwerp dat het uitzicht belemmerd? De voorruit van een Mercedes Sprinter is 2x zo groot als de voorruit van een sportwagen. Maar goed, we zijn het er allemaal over eens dat een voorwerp in het zichtveld (zicht op de weg en omgeving) belemmering kan veroorzaken.
Surveillant vrijwillige politie Oost Brabant

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 09 feb 2018, 18:17

ik denk dat je als agent wel aan het zoeken ben als je hier een prent voor geeft.
een "tip"had voldoende geweest toch??
ooit een rechtszaak geweest over een tom tom o.i.d op de voorruit van en taxi, oordeel was : is niet verboden mits niet in het zichtveld.
Never change a winning team

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 09 feb 2018, 19:15

Zonder plaatje van de situatie blijft het gissen. Ik heb zelf ook een houder op m`n voorruit, die belemmert mij niet, maar zou onder een strikte interpretatie van de wet gewoon een bekeuring opleveren. Voor mij staat of valt het met het daadwerkelijke effect wat zo`n ding heeft op je zichtveld.

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 09 feb 2018, 21:11

Goed voorbeeld van letter van de wet en geest van de wet.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 09 feb 2018, 23:39

speedo schreef:
09 feb 2018, 18:17
ik denk dat je als agent wel aan het zoeken ben als je hier een prent voor geeft.
een "tip"had voldoende geweest toch??
ooit een rechtszaak geweest over een tom tom o.i.d op de voorruit van en taxi, oordeel was : is niet verboden mits niet in het zichtveld.
Ik wil dan eerst de uitspraak wel eens zien. Ik heb vaak verbasteringen gehoord over rechterlijke uitspraken.
Soms zegt een rechter namelijk iets anders dan dat de verdachte later verkondigt: schuldig aan het feit maar geen straf/boete oftwel boete naar nihil.
De verdachte roept dan: zie je wel ik had gelijk, want geen boete. Nee, boete terecht maar geen straf (vanwege omstandigheden/het verhaal/de draagkracht/etc)

Ik zie wel eens auto's rijden waar telefoons maat XXL op de diagonale lijn die loopt van stuur naar binnenspiegel. Of gewoon boven het dashboard thv het stuur.
Ik wil dus eerst wel meer details weten over de bekeuringssituatie voordat ik het optreden tot "zoeken" degradeer.

Doe maar eens een test met een uitgestrekte arm en je vlakke hand richting je gezicht...
achter die hand kan een auto verdwijnen op, pak hem beet, 50 meter afstand.
Dus een fietser en voetganger net zo makkelijk.

En ik, als politie-motorrijder, zie die dingen ook vaak genoeg in het blikveld zitten.
En dan zie ik de playlist of Whatsapp applicatie op het schermpje. Totaal nutteloos tijdens het rijden dus.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten