Doorrijden na aanrijding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Fletwed
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Doorrijden na aanrijding

Bericht door Fletwed » 06 jan 2018, 20:22

Vanmiddag 14.00 u kom ik bij mijn auto, zie ik tot mijn schrik schade aan mijn auto. Linksvoor beschadiging waarbij donkerblauwe verf is achtergelaten van de tegenpartij. Niets gemerkt helaas. Melding gedaan bij de politie (0900-8844) en kan dit verder oppakken via een digitale aangifte.

Even later rijd ik verder in de straat en zie daar een donkerblauwe auto met schade linksvoor. Ik heb dit bij de politie gemeld en om advies gevraagd, kenteken van tegenpartij doorgegeven. De melding zou doorgezet worden. 10 minuten later wordt ik al gebeld, ik krijg van de dienstdoende agent Adres, huisnummer en achternaam van de tegenpartij. Ik mag het zelf gaan oplossen.

Wat is wijsheid, bij de tegenpartij aanbellen? Eerst het verhaal via intercom doen (aangezien het bovenwoning is) en welke stappen dan verder? Wel politie erbij halen, of zelf aanbellen... lijkt me ook een taak van de politie namelijk.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Doorrijden na aanrijding

Bericht door SWAT » 06 jan 2018, 20:42

Het afhandelen van de schade is in beginsel een zaak tussen de betrokken partijen. De politie heeft hierin geen taak, immers als de andere partij wel ter plaatse geweest dan had u dat ook gemoeten.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 06 jan 2018, 20:48

...waarbij ik vraagtekens heb bij de werkwijze van de collega (WPG enzo)

Maar in beginsel is dit inderdaad een zaak tussen burgers. Als u de auto niet had zien staan, kon het een aangifte worden. Maar daarmee vraagt u de politie ook direct om een strafrechtelijk onderzoek, en dus vervolging, van de bestuurder.
PDC | DICT

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 06 jan 2018, 21:07

Doorrijden na ongeval.
Gedupeerde ziet mogelijke dader en dan nog steeds geen politiezaak?

Even mijn senario.
Ik rij een stilstaande auto aan.
Meld bij de politie dat ze mijn auto hebben beschadigd en ik geef het kenteken door van de auto van partij 2
Ik krijg dan zomaar NAW en kan dat doorgeven aan mijn verzekering? owwwkeee
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 06 jan 2018, 21:50

Wat ook een mogelijkheid is dat de andere partij zich na de aanrijding heeft gemeld bij de politie, daar heeft hij 12 uur de tijd voor, en de politie daarom zijn gegevens heeft doorgegeven voor het afhandelen van de schade.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 07 jan 2018, 08:22

Fletwed schreef:
06 jan 2018, 20:22
Niets gemerkt helaas.
Als hiermee wordt bedoeld dat de tegenpartij niets gemerkt heeft, of redelijkwijze aannemelijk is dat deze het niet gemerkt heeft is er ook geen strafbaar feit. Overigens zou ik er zelf voor hebben gekozen contact op te nemen met de tegenpartij, te vragen of hij/zij op de ongevalslocatie is geweest en zo ja, beide partijen met elkaar in contact brengen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 07 jan 2018, 12:28

olle-griese schreef:
06 jan 2018, 21:07
Doorrijden na ongeval.
Gedupeerde ziet mogelijke dader en dan nog steeds geen politiezaak?

Even mijn senario.
Ik rij een stilstaande auto aan.
Meld bij de politie dat ze mijn auto hebben beschadigd en ik geef het kenteken door van de auto van partij 2
Ik krijg dan zomaar NAW en kan dat doorgeven aan mijn verzekering? owwwkeee
Even mijn scenario:
De politie heeft kontakt opgenomen met de tegenpartij en gevraagd of zijn gegevens doorgegeven mogen worden zodat de melder kontakt kan opnemen...
Owwwkeeee
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 07 jan 2018, 12:39

Toen ik dit meemaakte, ontkende de eigenaar van de betrokken auto alles en stond ik machteloos.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 07 jan 2018, 13:09

Dat is het probleem met alle schades in civiele zaken (dus eigenlijk alle schades, want schade afhandeling en aansprakelijk stelling is civiel).
Wie eist, bewijst.
Je zult dus moeten bewijzen dat de ander de schade heeft veroorzaakt.

En dat is niet meer dan logisch.. anders kan je wel blijven zeggen dat iemand schade heeft veroorzaakt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 jan 2018, 13:43

Ik vrees dat de goedwillende burger hier weer gruwelijk in de steek wordt gelaten..

De politie, als die al geen trek heeft in een strafrechtelijke afhandeling, moet gewoon druk zetten op de veroorzaker..
Maar ja, ik gok dat dit een verhaal is van de bekende 'prioriteiten'...

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Fletwed
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Fletwed » 07 jan 2018, 16:25

Inmiddels zijn we verder. Ik heb het aan politie overgelaten, zij hebben aangebeld bij de betreffende mensen. Familie geeft aan dat zoon 2 jaar geleden tegen een muurtje is aangereden iets verderop in de straat, en dat zij het nooit geweest konden zijn omdat mevrouw gisteren de hele dag weg is. Ook is het volgens hun geen verse schade want als je hand erover heen haalt wordt je hand zwart. Logisch, met een aanrijding is niet opeens je hele bumper schoon ;) En agenten gaven mij aan dat tegenpartij de schades die zij hebben aan de auto gemeld hebben bij verzekering. Ja niks is te reconstrueren... een slap verhaal zeg maar :roll:

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 07 jan 2018, 17:01

Hilde schreef:
07 jan 2018, 13:09
Wie eist, bewijst.
Je zult dus moeten bewijzen dat de ander de schade heeft veroorzaakt.

En dat is niet meer dan logisch.. anders kan je wel blijven zeggen dat iemand schade heeft veroorzaakt.
Dat is het probleem niet zo, in het strafrecht heb je de onschuldpresumptie. Verschil is dat je als civiele partij geen bevoegdheden hebt om onderzoek af te dwingen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 07 jan 2018, 18:56

Fletwed schreef:
07 jan 2018, 16:25
Inmiddels zijn we verder. Ik heb het aan politie overgelaten, zij hebben aangebeld bij de betreffende mensen. Familie geeft aan dat zoon 2 jaar geleden tegen een muurtje is aangereden iets verderop in de straat, en dat zij het nooit geweest konden zijn omdat mevrouw gisteren de hele dag weg is. Ook is het volgens hun geen verse schade want als je hand erover heen haalt wordt je hand zwart. Logisch, met een aanrijding is niet opeens je hele bumper schoon ;) En agenten gaven mij aan dat tegenpartij de schades die zij hebben aan de auto gemeld hebben bij verzekering. Ja niks is te reconstrueren... een slap verhaal zeg maar :roll:
Ik verbaas me over een aantal zaken.
Op de eerste plaats dat u het een slap verhaal noemt.
Wat is uw bewijs dat uw VERMOEDEN juist is?
U ziet twee schades en dat moet dan wel gelinkt zijn.
U ging natuurlijk meteen op zoek naar een blauwe auto in de buurt.
Maar de kans dat u nog tig blauwe auto's vindt met schade is zeker niet nihil.
Tegelijk veroordeelt u het verhaal van de VERMEENDE tegenpartij en de afhandeling door de politie.
Maar uw dadertheorie vindt ik niet meer dan een aanname. En dan zeg ik het nog netjes.
Dus op basis van uw aanname moet een autobezitter zijn auto afstaan om in een reconstructie gebruikt te worden.
En hoeveel blauwe auto's wilt u daarvoor in aanmerking laten komen als die ene het niet bleek te zijn?

Ten tweede: u heeft parkeerschade linksvoor en de VERMEENDE tegenpartij ook linksvoor.
Dat verwachtte ik niet. Wellicht kunt u dat toelichten.

Ten derde: dat een agent aan de telefoon de gegevens van een kentekenhouder verstrekt op basis van zo'n (excusez moi) slap verhaal.
Dus iedereen kan tegenwoordig achter de gegevens komen na zo'n melding. De integriteit en de arbeidsethos van collega's is kennelijk diep gezonken.

Overigens in mijn district wordt na een verlaten plaats na ongeval naar de dader gerechercheerd.
Bij het herleiden ervan wordt deze gevraagd de zaak alsnog via een schadeformulier af te handelen.
Ook daar gruwel ik van. Het was ooit een misdrijf en volgens mij is daar nog niets aan veranderd.

En ja Zijlvaart... toen ik dat aankaartte ging het meteen over plankzaken wegwerken en prioriteiten. :evil:
Kennelijk loont het om weg te rijden en als je dan achterhaald wordt vul je alsnog een schadeformulier in, case closed.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 jan 2018, 21:05

Pim schreef:
07 jan 2018, 18:56
En ja Zijlvaart... toen ik dat aankaartte ging het meteen over plankzaken wegwerken en prioriteiten. :evil:
Kennelijk loont het om weg te rijden en als je dan achterhaald wordt vul je alsnog een schadeformulier in, case closed.

Ik blijf me er ook over verbazen:
'Ja, maar ze kunnen 't nu toch samen oplossen?',
'Het is maar een parkeerschade!'

En zo kan ik nog wel even doorgaan..

Maar goed, verkeerd topic om frustraties te uiten..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 08 jan 2018, 10:11

Pim schreef:
07 jan 2018, 18:56
Ten tweede: u heeft parkeerschade linksvoor en de VERMEENDE tegenpartij ook linksvoor.
Dat verwachtte ik niet. Wellicht kunt u dat toelichten.
Een auto staat vooruit geparkeerd, de andere achteruit. Bij het achteruitrijden kan je dan net met je linker voorkant van de rijdende auto de linker voorkant van de geparkeerde auto raken.

Gesloten