Scooter rijden met ander eigen kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
zooniseigenwijs
Infopolitie Gast

Scooter rijden met ander eigen kenteken

Bericht door zooniseigenwijs » 25 dec 2017, 01:25

Mijn zoon is 19 en woont op kamers dus er is niet veel dat ik direct in de hand heb, maar als vader blijf je toch betrokken bij je kroost. Ik hoop dat jullie wat informatie voor me hebben waarmee ik hem op andere gedachten kan brengen.

Hij heeft jaren op een snorscooter gereden, maar deze heeft hij recent moeten vervangen. Daarvoor heeft hij nu een bromscooter van hetzelfde model, maar dan dus sneller (45kpu, met helm) gekocht. Soms wil hij toch graag zonder helm rijden, en schroeft hij het blauwe kenteken van z'n oude snorscooter op z'n nieuwe bromscooter om zo minder op te vallen als hij onderweg politie tegenkomt. Hij zegt dat mocht hij een keer 'gepakt' worden, dan is de enige boete die hij krijgt voor het rijden zonder helm. Volgens hem is het geen kentekenfraude omdat kentekenfraude gaat over gestolen kentekens, en hij gewoon eigenaar is van beide kentekens en ook beide verzekerd heeft. Volgens hem is hij, zolang hij verzekering betaald voor beide kentekens, ook gewoon verzekerd.

Uiteraard heb ik hem op het hart gedrukt dat zelfs als de boete hem niet deert, de helmplicht niet zonder reden is, en hoe groot het risico op grote kosten is als hij een ongeluk veroorzaakt en de verzekering toch niet uitkeert omdat het verkeerde kenteken er op zat. Maar klopt het inderdaad dat in deze situatie jullie hem alleen kunnen bekeuren voor de helm? Of is dit inderdaad een vorm van kentekenfraude? Wat kan hem dan te wachten staan? Wat kan ik hem verder nog op het hart drukken om hem duidelijk te maken dat dit geen slim idee is?

Alvast bedankt, en fijne feestdagen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Scooter rijden met ander eigen kenteken

Bericht door Hilde » 25 dec 2017, 13:31

U weet zelf het antwoord wel 😉

(ps.... ik heb even geen tijd voor een uitgebreider antwoord)

Fijne kerstdagen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Julio » 25 dec 2017, 13:54

Het gaat inderdaad iets verder dan alleen maar een bonnetje voor rijden zonder helm. Het vervalst aanbrengen van een kenteken met het doel om (...) is een overtreding. De boete wordt door de Officier van Justitie bepaald. Dus ga er maar vanuit dat het minimaal een paar honderd euro kan kosten.

Edit: Heb nog even gegoocheld:

https://www.om.nl/@88261/richtlijn-2b/
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 25 dec 2017, 14:42

En voor alle duidelijkheid: We hebben het niet over een overtreding, wat je in de aanhef van Julio zou kunnen lezen, maar over een misdrijf!
Wettekst
Artikel 178 Wegenverkeerswet 1994
1. De in de artikelen 175 en 176 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.
2. De in artikel 177 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.

Artikel 176 Wegenverkeerswet 1994
2. Overtreding van artikel 41, eerste lid, onderdelen c tot en met f, wordt gestraft hetzij met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden en geldboete van de derde categorie, hetzij met een van beide voormelde straffen.

Artikel 41 Wegenverkeerswet 1994
1. Het is verboden:
c. op een motorrijtuig of een aanhangwagen een teken, niet zijnde een ingevolge artikel 36 aan de eigenaar of houder voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen opgegeven kenteken, aan te brengen of te doen aanbrengen met het oogmerk dat teken te doen doorgaan voor een zodanig kenteken dan wel met de kennelijke bedoeling dat teken te doen doorgaan voor een overeenkomstig de daarvoor geldende voorschriften opgegeven buitenlands kenteken dan wel een met toepassing van artikel 37, derde lid, opgegeven kenteken;
d. een motorrijtuig op de weg te laten staan of daarmee over de weg te rijden dan wel een aanhangwagen op de weg te laten staan of met een motorrijtuig over de weg voort te bewegen, wanneer op dat motorrijtuig of die aanhangwagen een teken is aangebracht dat, niet zijnde een ingevolge artikel 36 aan de eigenaar of houder voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen opgegeven kenteken, door kan gaan voor een zodanig kenteken dan wel voor een overeenkomstig de daarvoor geldende voorschriften opgegeven buitenlands kenteken of een met toepassing van artikel 37, derde lid, opgegeven kenteken;
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 25 dec 2017, 19:36

zooniseigenwijs schreef:
25 dec 2017, 01:25
Wat kan ik hem verder nog op het hart drukken om hem duidelijk te maken dat dit geen slim idee is?
Deze "bon voor het niet dragen van een helm" is inclusief strafblad... zoiets?

Fijne kerstdagen ook voor u ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zooniseigenwijs
Infopolitie Gast

Bericht door zooniseigenwijs » 26 dec 2017, 17:57

Frans schreef:
25 dec 2017, 19:36
zooniseigenwijs schreef:
25 dec 2017, 01:25
Wat kan ik hem verder nog op het hart drukken om hem duidelijk te maken dat dit geen slim idee is?
Deze "bon voor het niet dragen van een helm" is inclusief strafblad... zoiets?

Fijne kerstdagen ook voor u ;)
Precies!
Ik vermoedde het al wel Hilde, maar als ik hem zwart-op-wit dit kan laten zien maakt dat toch meer indruk, vandaar mijn vraag hier.

Bedankt allen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 dec 2017, 19:58

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl