Worden notities gemaakt van verkeerscontroles?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Worden notities gemaakt van verkeerscontroles?

Bericht door Gast » 08 dec 2017 16:10

Vorige week werd ik 's ochtends op weg naar werk aan de kant gezet door een groepje agenten voor een verkeerscontrole. Op verzoek toonde ik mijn rij- en kentekenbewijs en controleerden zij het chassisnummer, verlichting en andere zaken.

Op een gegeven moment wilde één van de agenten in de auto kijken. Omdat het net was gestopt met regenen waren hun uniformen verregend en wilde ik niet dat ze met natte uniformen in de net gestofzuigde auto kwamen. Ik zei dat ik dat niet wil maar vertelde niet de reden. De agent vertelde dat ik verplicht ben om mee te werken en dat ze wilden weten of de gordels nog aan de eisen voldoen, daarop stelde ik voor dat ik zelf in de auto ging zitten om te laten zien dat de gordels goed werken terwijl de agent toekijkt.

De agent leek zichtbaar geirriteerd maar ging akkoord. Nadat ook de banden en ruitenwissers waren gecontroleerd mocht ik weer vertrekken.

Worden van verkeerscontroles notities/mutaties gemaakt en wordt daarin ook het gedrag van de te controleren persoon beschreven? Ik weigerde niet om de agenten dwars te zitten of om iets te verbergen en voor de rest deed ik alles wat er werd gevraagd.

Reden van interesse is omdat ik volgend jaar wil solliciteren.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Worden notities gemaakt van verkeerscontroles?

Bericht door zijlvaart67 » 08 dec 2017 16:23

In de praktijk niet, indien de controle 'gewoon' verloopt en er uiteindelijk geen bijzonderheden blijken te zijn..

Heel officieel mag het wel, maar gebruikelijk is 't niet..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 08 dec 2017 16:34

Het is mogelijk dat het genoteerd is, maar zoals ik het nu begrijp ben je een reguliere controle ingereden en heb je 'nee' gezegd op een normale vraag. Ik zou het zelf niet genoteerd hebben, maar dat weet alleen de betreffende agent zeker. Als het wel genoteerd is gaat dat geen problemen opleveren bij je sollicitatie. Ja, je kunt dat gewoon even zeggen t.z.t. bij je antecedentenonderzoek.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 08 dec 2017 18:51

Maar als je tijdens de controle minder genuanceerd en kalm was als dat je nu doet voorkomen, dan is de kans groter dat het is vastgelegd. Stel, jij oogde nerveus en zenuwachtig en kwam niet goed uit je woorden tijdens het gesprek. Dan denken de collega's dat je iets te verbergen hebt. En dat kan later weer interessant zijn.

Maar even een wedervraag: Of dit wel of niet is genoteerd, maakt toch helemaal niet uit voor jouw sollicitatie? Desgevraagd kun je dit toch prima uitleggen?
PDC | DICT

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 08 dec 2017 20:56

Ik stond ze verder netjes te woord en werkte gewoon mee, toen ze vroegen waarom ik geen toestemming gaf zei ik dat dat een principekwestie was maar dat ik graag de werking van de gordel demonstreer als zij dat wilden. En wat betreft je wedervraag: ik kan het prima uitleggen maar het staat misschien wat raar als ze een notitie vinden waarin staat dat ik medewerking weigerde aan een verkeerscontrole ofzo.

En gelijk een vraag terug: als uw collega's dachten dat ik iets te verbergen had, dan hadden ze toch sowieso de auto doorzocht?

En mocht het uitmaken: ik rijd in een auto van 10 jaar oud die verder standaard is (dus niet categorie tuning/petjesgolf) en ik was netjes gekleed (spijkerbroek+overhemd+trui)

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 08 dec 2017 21:57

Gast schreef:
08 dec 2017 20:56
En gelijk een vraag terug: als uw collega's dachten dat ik iets te verbergen had, dan hadden ze toch sowieso de auto doorzocht?
Dan moet er wel een wettelijke grond voor zijn. Wegenverkeerswet, opiumwetgeving, APV, etc.

Als er geen aanleiding of verdachte situatie is, kunnen we niet zomaar iedere auto induiken en even rondsnuffelen :)
PDC | DICT

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 10 dec 2017 17:42

Moderatoropmerking van MotoRon
Vraag beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten