Wielklem in privé parkeergarage, geen gedragsregels

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ietje
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ietje
Contacteer:

Wielklem in privé parkeergarage, geen gedragsregels

Bericht door Ietje » 08 dec 2017 15:23

Hallo,
Mijn vraag is:
-was men gerechtigd om de wielklem te plaatsen?
-Hoe pak ik dit aan om een bezwaar in te dienen.

Het volgende is het geval:
Ik parkeerde mijn auto in een parkeergarage. Het is een afgesloten parkeergarage, alleen toegang met een pasjessysteem.
Bij de ingang van de parkeergarage staat een bordje dat de regels van de WvW 1994 en RVV 1990 van toepassing zijn. Er staan verder geen gedragsregels genoemd en geen verkeersborden m.b.t. parkeren.
Wel zijn de parkeervakken voor invaliden aangegeven met rechtsgeldige verkeersborden.
Verder zijn er parkeervakken aangebracht, maar er zijn dus geen gedragsregels en geen verkeersborden zichtbaar aanwezig, ook niet bij de slagboom (dus niet ‘parkeren alleen in de vakken’).
Op de site van het bedrijf staat:
-U krijgt een wielklem in geval van fout parkeren (deze wordt verwijderd na het voldoen van de boete à 20 euro)
-Op de parkeerterreinen gelden de normale verkeersregels, bij de ingang van de terreinen geven borden extra informatie.

Wat wordt verstaan onder foutparkeren is dus niet beschreven. Ik parkeerde mijn auto op een plaats, achteraf bleek dat geen parkeervak te zijn. Rechts van de auto een witte lijn van een parkeervak, links van de auto geen lijn. Men zei dat ik de doorgang belemmerde. Achteraf zag ik inderdaad een paarse lijn waar mijn auto overheen stond, maar nergens staat dus dat dat een looppad is en ik daar niet mag parkeren. Nergens staat aangegeven dat die paarse lijn een looppad voor voetgangers is. En er hing in de buurt ook geen bordje met route voor nooduitgang.
Uiteraard had ik daar niet geparkeerd als ik had geweten dat ik daar niet mocht staan. Paarse lijn was overigens slecht zichtbaar door het gebrek aan licht.
Volgens mij heb ik niemand de doorgang belemmerd / danwel ik kon niet weten dat dit als zodanig zou worden aangemerkt. Volgens mij hebben ze mij onterrecht een wielklem gegeven.
Overigens staat bij de ingang ook nergens vermeld dat men wielklemmen aanbrengt. Dit heb ik achteraf moeten opzoeken op de website.
Bij terugkomst bij mijn auto bleek ik dus een wielklem te hebben die na betaling van 20 Euro werd verwijderd.

Mocht men dit doen, particulier bedrijf, was het rechtsgeldig zonder enige gedragsregels etc.?
Hoe kan ik bezwaar aantekenen als ze onrechtmatig hebben gehandeld?

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: Wielklem in privé parkeergarage, geen gedragsregels

Bericht door marcootje » 08 dec 2017 15:30

De prive parkeergarage heeft huisregels. Hou je daar niet aan dan krijg je een wielklem. De eigenaar/beheerder bepaald wat en welke deze regels zijn.
En het werkt want ik weet zeker dat u niet meer fout parkeert. Dus schrijf een brief naar de eigenaar/beheerder van de prive parkeergarage. Wie weet.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Ietje
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ietje
Contacteer:

Bericht door Ietje » 08 dec 2017 15:59

Dat er huisregels zijn begrijp ik, dat ik ervan geleerd heb mag ook duidelijk zijn, maar dat is ook niet de vraag die ik stel.
Er moet toch ergens zijn vastgelegd wat men onder foutparkeren verstaat.
In het RVV staat dat regels m.b.t. parkeren moeten worden duidelijk gemaakt middels verkeersborden en onderborden.
Als men zegt dat de regels van het RVV en de WVW van toepassing zijn, dan zullen ze zich toch aan deze regels moeten houden?
Ze moeten er toch voor zorgen dat gebruikers bij het binnenrijden van de parkeergarage weten wat de spelregels zijn dan wel ergens een beschrijving moeten kunnen vinden van deze spelregels.
Want, wat is hun ogen de definitie van 'foutparkeren'? Dat is een wel heel algemeen begrip, waar je als je wilt alles onder kan scharen.
Dus mag men die wielklem geven als ze de spelregels niet duidelijk beschreven / aangeven hebben.
Een volgende keer krijgt bijv. iemand die niet precies in het midden van zijn vak staat geparkeerd een wielklem, omdat ze zeggen dat het foutparkeren is.
Zonder spelregels kan men met volstrekte willekeur iemand een wielklem geven....
-
Heel concreet is mijn vraag, mag men zonder beschrijving van spelregels, mij 'beschuldigen' van het overtreden van spelregels en daarom een wielklem geven.
Als men mij die wielklem inderdaad niet had mogen geven, hoe kan ik dan een bezwaar indienen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 08 dec 2017 16:19

De parkeergarage geeft aan dat het RVV van toepassing is. Als er ook een blauw bord met een 'P' staat (E5), dan is de handhaving simpel; er mag dan alleen binnen de vakken geparkeerd worden, conform het RVV..

Staat er niet een dergelijke aanduiding voor/binnen het gebouw, dan hebben de strepen geen waarde en mag 'her en der' geparkeerd worden (tenzij de beheerder dit ergens zichtbaar anders heeft afgekondigd)..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Stefan
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 08 dec 2017 16:20

Ja, u kunt beschuldigd worden, dat is tenslotte de essentie van beschuldigen. Kort door de bocht: niks aan te doen, schrijf een brief en wees daar netjes in en leg het e.e.a. uit. Misschien dat er dan restitutie mogelijk is. Het bezwaar kunt u over het algemeen schriftelijk doen bij de beheerder, als dat niet lukt zal er een civiele procedure moeten worden gestart. Er is geen strafrechtelijke situatie waarin de politie een aandeel heeft.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 dec 2017 17:08

Ietje schreef:
08 dec 2017 15:23
Ik parkeerde mijn auto in een parkeergarage. Het is een afgesloten parkeergarage, alleen toegang met een pasjessysteem
Het lijkt bijna een studentenvraag maar toe maar...

Deze zin zegt letterlijk dat het geen openbare weg meer is. Het RVV en de WVW is niet van toepassing, de "Regels van RVV en WVW worden gevolgd" en dat is iets heel anders.

Het is en blijft dus een niet openbare weg met huisregels, u bent bij toegang akkoord gegaan met die huisregels en het simpele feit dat "u het niet leuk vind en het er niet mee eens bent" is eigenlijk gewoon jammer.

Waar kunt u in bezwaar? Nergens. (Jawel, bij het bedrijf maar die zullen zichzelf geen ongelijk geven)
Wat had u dan moeten doen? Geen gebruik maken van die parkergarage of niet moeten parkeren op dat voetpad....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 08 dec 2017 18:02

U schrijft "pasjessysteem".
U heeft bij het verkrijgen van het pasje geen document moeten ondertekenen waarin stond:
Wie u bent
eventueel gegevens van de auto (als de pas op kenteken is gegeven)
Daarnaast de regel: 'Hierbij verklaar ik de Algemene Voorwaarden gelezen te hebben" met een kopie of een verwijzing hiernaar?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 08 dec 2017 18:17

Waarschijnlijk heeft ts in een normale q-park oid gestaan. En bedoelt hij dat met pasjes systeem.

Wat het antwoord van Frans niet anders maakt trouwens.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 dec 2017 20:46

Eens met Frans:
Het RVV en de WVW worden gevolgd of overgenomen.
Dat zegt niet dat dat àlle regels zijn.
Wat er feitelijk gebeurt is dat een kopie van de het RVV en WVW als huisregels (ook al zijn die niet opgeschreven) als uitgangspunt gehanteerd worden.

Daarbij geeft u aan dat u bij nader inzien zag dat u verkeerd geparkeerd had.
Dat u dat eerst niet wist omdat u het niet gezien had geldt niet als excuus.
Dat u vind dat foutparkeren gedefinieerd moet zijn ook niet.
Niet op ieder trottoir staat een bord dat het een trottoir betreft toch weet iedereen drommelsgoed dat iets wat eruit ziet als een trottoir een trottoir is.
Of zoals een collega van mij eens tegen de lokale media zei: als het eruit ziet als een eend en kwaakt als een eend dan zal het wel een eend zijn.
En dat zegt u zelf ook: er stond geen witte lijn maar een paarse, en als u geweten had dat... dan...

Het enige wat u rest is een brief schrijven en als dat niet tot een voor u bevredigend resultaat leidt dan kunt u, al of niet met een advocaat, naar de rechter.
Maar omdat men het RVV en de WVW volgt wil dat niet zeggen dat u dezelfde rechts- en beroepsmiddelen heeft.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 08 dec 2017 21:14

Moderatoropmerking van MotoRon