De sollicitatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
timmy93939
Infopolitie Gast

De sollicitatie

Bericht door timmy93939 » 04 dec 2017, 21:14

Beste forumleden,

Na twee maal gesolliciteerd te hebben voor een hoofdagent functie kreeg ik vandaag helaas weer het bericht dat ik niet de brievenronde door ben.
Nu werd mij wel verteld dat de vacatures voor agent open zijn gegaan en waar ik dus ook (met mijn vooropleiding) op kan solliciteren.

Nu vraag ik me wel af waarom ik afgewezen ben aangezien ik in mijn ogen een goede motivatie heb (geschreven).
Het kan natuurlijk zijn dat ze totaal niet op zoek zijn naar mensen zoals ik, maar toch vroeg ik mij af hoe de mensen die wel de politie-opleiding doen of hebben gedaan, hun eigen motivatie hebben verwoord tijdens de online sollicitatie.
Was dit zoals je in een normale sollicitatie ook zal doen, of was dit meer informeel?

Ik hoef verder geen details of copy paste wat je er zelf hebt ingevuld, maar ik wil meer weten waar ik nou rekening mee moet houden qua schrijven.

Alvast bedankt.

Groet,

Tim

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: De sollicitatie

Bericht door Hilde » 04 dec 2017, 21:37

Wat heb je als motivatie opgegeven?

Bedenk wel dat het tegenwoordig zo is dat er (bijvoorbeeld) 100 brieven zijn en 10 plaatsen.
Dus heel veel keuze.
Dat betekent dat je eruit moet springen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 04 dec 2017, 21:52

Ik heb een stuk of wat keer gesolliciteerd voordat ik ben aangenomen. Een enkele keer kwam ik ook niet door de brievenronde, maar dan moet je het gewoon lekker opnieuw solliciteren. Ik heb zelf het vermoeden dat het een behoorlijk subjectief proces is, maar ik weet daar dan ook helemaal niets van af. Puur even een persoonlijk gevoel.

timmy93939
Infopolitie Gast

Bericht door timmy93939 » 04 dec 2017, 23:56

De dingen die ik geschreven heb weet ik zo exact niet meer. Het was wel vaak in de richting van..."ik ben sociaal persoon...integer en een open houding..".
Waarom ik graag bij de politie wil is natuurlijk voor het zorgen van veiligheid, ik kan slecht tegen onrecht en vind dat iedereen recht heeft op hulp en veiligheid. De afwisseling en de doorgroeimogelijkheden bij de politie spelen daarbij ook een rol.

Bij de echte sollicitatie word dit natuurlijk wel wat netter en beter beschreven.
Toch als je het zo terug leest is het best standaard en denk dan 9 van de 10 solliciteren dit ook beschrijft in hun motivatie.

En dan nog te bedenken dat het met 500 leestekens moet gebeuren is al helemaal lastig.

Mijn zwager (ex-kmarns) had veel te doen met de kmar, en die zeiden dat die brievenronde op algoritmes gaat, dit kan een broodje aap zijn, maar door dit soort dingen twijfel ik wel wat en vooral hoe ik dingen moet gaan formuleren zodat ik tussen al die honderden sollicitanten positief ga opvallen.

Desalniettemin geef ik het niet op en hoop ik dat ook ik ooit een plekje mag krijgen op de politieacademie.

Groet,

Tim

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 05 dec 2017, 07:59

Ja, ik denk ook dat 9 van de 10 dit zo beschrijven.
Vandaar dat ik vertelde dat 1 van de 10 nu door gaat.... ;-)

Je moet er echt uitspringen.
Waarom ben JIJ degene die ze moeten aannemen en waarom ben JIJ beter dan die 99 anderen.

Wat je ook kan doen, bellen voor informatie naar de eenheid waar je wil solliciteren, vragen of je een dag mee kan kijken en na het meelopen dit vermelden in je motivatie.

timmy93939
Infopolitie Gast

Bericht door timmy93939 » 05 dec 2017, 09:19

Duidelijk! Dus uiteindelijk gaat het er niet zozeer om waarom je geschikt zou zijn, maar waarom jij geschikter bent dan de rest die solliciteert?
Dus hoe of wat ik beschrijf is niet zo relevant zolang de boodschap naar duidelijk is.

Zo'n dienst meedraaien is inderdaad altijd leuk, maar vooral ook goed om nog meer te laten zien waar je aan begint en dat je dit ook serieus neemt natuurlijk.

Kan ik dit gewoon via de politie doen of moet ik hiervoor even naar een bureau bellen?
In mijn geval gaat het om eenheid Midden-Nederland.

Tot nu toe heel erg bedankt voor de hulpzame reacties, hier kan ik echt wat mee!

Groet,

Tim

Stefanvv
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Stefan
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Stefanvv » 05 dec 2017, 11:16

Ik zelf heb beschreven dat ik de politie een veelzijdig bedrijf vind waarin je overal je ei kwijt kan in de maatschappij. Ook mijn werkervaring met buitenlandse culturen heb ik breed uit omschreven. Wellicht dat je daarin nog wat kan verbeteren? Als je echt heel super super graag wilt dan zal je dat het beste ook in je motivatie laten overkomen, hongerig als Max Verstappen voor de eerste plek! Succes!!

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 05 dec 2017, 11:59

Wat Hilde zegt, zorg dat je eruit springt, noem dingen die jou onderscheiden van die anderen. Van de 1000 sollicitanten geven er 999 aan dat ze sociaal en integer zijn, een groot rechtvaardigheidsgevoel hebben en voor de afwisseling gaan. Wat maakt jou anders dan al die anderen?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 05 dec 2017, 12:15

timmy93939 schreef:
05 dec 2017, 09:19
Kan ik dit gewoon via de politie doen of moet ik hiervoor even naar een bureau bellen?
In mijn geval gaat het om eenheid Midden-Nederland.

Loop even bij een bureau binnen en leg uit waarvoor je komt. Denk dat dat de kortste weg is.

timmy93939
Infopolitie Gast

Bericht door timmy93939 » 05 dec 2017, 12:16

Top mensen! Dan weet ik nu in ieder geval wat hopelijk het verschil gaat maken.

Ik ga toch nog even proberen om eventueel een dienst mee te draaien voor de sluitingsdatum van de vacature. Dit kan ik dan ook weer aangeven tijdens de sollicitatie.

Hartstikke bedankt allemaal voor jullie hulp en reacties.

Met vriendelijke groet,

Tim

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 05 dec 2017, 13:20

Heel veel succes!