een onklaar gemaakt wapen verkopen.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Terence
Infopolitie Gast

een onklaar gemaakt wapen verkopen.

Bericht door Terence » 24 nov 2017 23:39

Beste en geachte allen.

Ik heb een speciale vraag voor de inspecteur bijzondere wetten.
Ik heb een onklaar gemaakt wapen in bezit. Gekocht bij een erkent wapenhandelaar.
Mooi voor boven de schouw, en het certificaat van onklaar zit erbij. Dus alles is in orde qua papierwinkel en wetgeving 18+ in de leeftijd. Erkent bedrijf certificaat !

Mijn vraag. Stel dat ik in de toekomst het wapen niet meer mooi vind en ik zou een keus hebben bijvoorbeeld om een ander wapen aan de muur te hangen.
Mag ik dan mijn onklaar gemaakte wapen door verkopen? uiteraard inclusief het certificaat bijbehorend! aan mijn vriendin / buurman / vriend of Ebay -(soort marktplaats) / particulier of bedrijf.

Als een wapenhandelaar nu eenmaal verkoopt en ik mag het in bezit hebben, mag ik dan dus ter vervanging of beëindiging hobby het onklaar gemaakte wapen doorverkopen?
Anders zou het betekenen dat ik er voor altijd mee blijf zitten. Dat is zonde van het geld.
Of bijvoorbeeld om een onklaar gemaakt antiek wapen zo lang in bezit te hebben dat het nog zeldzamer word om er een leuk zakcentje aan te verdienen bij door verkoop.

Graag zie ik een duidelijke uitspraak hierin .

Met vriendelijke groet,
Terence

Diamondback
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: DB
Contacteer:

Re: een onklaar gemaakt wapen verkopen.

Bericht door Diamondback » 03 dec 2017 09:52

Antwoord is heel kort:

Ja.

Het wapen valt onder de vrijstelling RWM art. 18 en is dus vrij te bezitten, te vervoeren en over te dragen aan personen ouder dan 18.

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 03 dec 2017 12:47

Het antwoord is echt niet kort.
Je zou dan eerst moeten kijken of dit wapen daar onder valt. Want in artikel 18 Regeling Wapens en Munitie staat op grond waarvan er vrijstelling word verleend.
Zoals vuurwapen die zijn vervaardigd voor 1 januari 1870, vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers, en combinatiewapens die ontworpen en bestemd zijn om te worden geladen met losse kogels en zwartkruit of patronen (uitzondering randvuur en centraalvuur patronen) uitslutiend indien het vuurwapen voor 1 januari 1945 zijn vervaardigd.
Er zijn zat replica's en die vallen niet onder deze vrijstelling. Ik lees niet in de mail van TS dat dit werd vastgesteld. De erkende wapenhandelaar kan wel volgens de bijlage RWM het wapen onklaar gemaakt hebben.
Is dit wel vastgesteld dan mag je het voorhanden hebben, vervoeren, overdragen, het doen binnenkomen en uitgaan van dit wapen.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Diamondback
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: DB
Contacteer:

Bericht door Diamondback » 05 dec 2017 03:21

Lees artikel 18 eens. En ik neem genoegen met lid 1 a.

En inderdaad zo kort kan het zijn.

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 06 dec 2017 08:35

Ik hoef dit artikel niet door te lezen, het is mijn vakgebied. Maar ik denk dat het antwoord is gegeven aan TS.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Gesloten