Leger camouflage op auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Buitinkhier
Infopolitie Gast

Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Buitinkhier »

Goedemorgen allemaal,

Volgend jaar doe ik mee met een carbagerun. Hiervoor willen we de auto in camouflage kleuren bestickeren of verfen. In hoe verre is dit in Nederland/Europa toegestaan?

Het moet er ongeveer zo uit komen te zien:
Afbeelding
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Pim »

In Europa? Veel succes.
Het is al lastig genoeg om alle wetgeving èn jurisprudentie bij te houden over Nederland.

Voor Nederland is geen wet die camouflagekleuren / -print verbied.
Voor Europa zul je je zelf moeten zoeken / informeren in landelijke bronnen.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wel doorgeven aan de RDW, zodat de gegevens in het kentekenregister in overeenstemming zijn met de auto.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Pim »

Die er vervolgens niets mee doet.
Heb al eens de RDW gemeld dat gegevens niet kloppen.
Antwoord: wij houden veranderingen niet meer bij. :scratch:
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Frans »

Skipperje schreef: 23 nov 2017, 12:38 Wel doorgeven aan de RDW, zodat de gegevens in het kentekenregister in overeenstemming zijn met de auto.

Piet
Kleur vinden ze bij RDW absoluut niet interessant... Als dat ding af-fabriek ooit maar een kleur had vinden ze het allang goed
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Jan »

Lekker verhaal dan, als het RDW er niks mee doet en daardoor riskeer je een boete....
https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/aktue ... anje-maakt
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Pim »

Complete onzin van een clubje autoverkoopbemiddelaars dat ik zowiezo al niet vertrouw (maar dat is persoonlijk)

Elke bedrijfswagen staat standaard als wit in het register.
Waarom is mij ook een raadsel maar is zo.
En daarbij komt dat de RDW maar een paar hoofdkleuren kent waardoor brons als oranje wordt vastgelegd en bordeaux als rood.
Antraciet is grijs (net zoals zilvergrijs) ook al is het in werkelijkheid bijna zwart.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Frans »

Dat heeft een andere reden Pim, RDW werkte maar met 8 basiskleuren plus zwart en wit. Er zijn er in de loop van de tijd wel een paar bijgekomen maar... aquamarine... is dat nu zeegroen of marineblauw???

Maar goed, stukje van de rdw site:
rdw schreef: Als u de kleur van uw personenauto of kampeerwagen (waarbij de kleur op het kentekenbewijs staat) wilt wijzigen, dan moet u de nieuwe kleur doorgeven aan de RDW. Voor andere voertuigen hoeft dit niet, omdat de kleur daarvan niet op het kentekenbewijs staat. Ook als u de auto of de kampeerwagen tijdelijk een andere kleur geeft (carwrappen), moet u dat aan de RDW doorgeven. De RDW past dan gratis de kleur op het kentekenbewijs aan. De gegevens op het kentekenbewijs en de gegevens van het voertuig moeten volgens de wet overeenkomen.
Een goeie dus want... ik ben eens gaan zoeken. Regeling kentekenbewijzen wijs naar regeling voertuigen, kentekenbewijzen, wegenverkeerswet, zelfs een europees document wat dan weer niet werkt en nog veel meer, ik zal jullie de details besparen. NERGENS wordt in wetgeving gesproken over de kleur van een voertuig (en het wijzigen daarvan als technisch onderdeel) behalve op de website van RDW zelf en een verwijzing naar ene europees documentje wat niet bestaat. Sterker nog, heeft je auto meerdere kleuren dan mag je een foto insturen en dan doen ze natte vingerwerk een kleur gokken...

Iemand dus wat wetgeving die RDW bedoelt??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wetstekst

Artikel 5.2.1 Regeling voertuigen
1. De personenauto moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens.
Volgens mij is dit de wettelijke onderbouwing. Overigens wordt de auto gewoon APK goedgekeurd als de kleur niet overeen stemt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Frans »

Dat is het probleem dus Piet, de enige die de kleur meeneemt als "wet" is.... de RDW zelf, zij houden dat zelf als "wet" in stand terwijl ze het vervolgens met natte vingerwerk noteren en nooit m,eer echt bijhouden.


Doe maar eens wat kleuren....
volvo-truck-fh-ocean-race-limited-edition_3.jpg
375180.jpg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Pim »

Ik denk, maar meer als gokken is het niet, dat de RDW de technische gegevens bedoelt zoals motorvermogen, gewicht, cilinderinhoud, brandstofsoort, uitstoot e.d.
Eigenlijk alles waar de staat wat aan kan verdienen of aan kan mislopen, zeg maar.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

In bijlage VIII staat waar bij de APK keuring naar wordt gekeken.

Wetstekst

Artikel 2
De volgende gegevens, voor zover in het kentekenregister vermeld, moeten in overeenstemming zijn met het voertuig:
a. kenteken;
b. voertuigidentificatienummer;
c. brandstof dan wel brandstoffen, waarbij:

– ‘A’ staat voor alcohol;
– ‘B’ staat voor benzine;
– ‘C’ staat voor LNG;
– ‘D’ staat voor diesel;
– ‘E’ staat voor elektriciteit;
– ‘E/B’, ‘E/D’, ‘E/G’ of een andere combinatie waarin een ‘E’ voorkomt, staat voor hybride;
– ‘G’ staat voor LPG;
– ‘H’ staat voor CNG;
– ‘W’ staat voor waterstof.
Een combinatie van brandstoffen wordt aangeduid met meerdere letters.

Indien in het kentekenregister de brandstofcode ‘C’, ‘G’ of ‘H’ niet is vermeld, mogen de volgende onderdelen van een LNG-, LPG- of CNG-installatie niet zijn gemonteerd:
1°. verdamper, drukregelaar of ander brandstofdoseringssysteem. Een uitlaatstift die bij een luchtgekoelde motor als verdamper fungeert, hoeft niet te worden verwijderd;
2°. LNG-, LPG- of CNG-tank;
3°. gasafsluiter;
4°. gasmengstuk;
5°. inspuitstukken, tenzij deze definitief zijn afgeplugd;
6°. inspuitstukadapter, tenzij deze definitief is afgeplugd;
7°. buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd;
8°. hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig is bevestigd.
d. wielbasis. Bij personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg de wielbasis waarbij deze niet meer dan 2,0% mag afwijken van de waarde die in het kentekenregister is vermeld. Bij twijfel wordt de wielbasis gemeten. Als de wielbasis van fabriekswege links en rechts verschilt, wordt de gemiddelde waarde als wielbasis aangemerkt;
e. aanwezigheid van een koppeling. Indien het een bedrijfsauto of een bus betreft met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg en in het kentekenregister is geen waarde voor de afstandsmaat van de voorzijde van het voertuig tot het hart van de koppeling vermeld, mag geen koppeling op de bedrijfsauto of bus zijn gemonteerd. Dit geldt niet indien het een brandweerauto betreft waarvoor blijkens het kentekenregister een kentekenbewijs is afgegeven vóór 12 december 1983;
f. aanwezigheid van meerdere koppelingen. Indien op de bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg meerdere koppelingen zijn gemonteerd, moet van elke koppeling de waarde voor de afstand van de voorzijde van het voertuig tot het hart van de koppeling in het kentekenregister zijn vermeld. Dit geldt niet indien het een vangmuilkoppeling ten behoeve van een besturing betreft;
g. aantal cilinders. Bij personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, wordt het aantal cilinders bij twijfel gecontroleerd. De controle op het aantal cilinders blijft achterwege als het een wankelmotor betreft.
Maar volgens mij wil dat niet zeggen dat de kleur in het register mag afwijken van de werkelijke kleur.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16608
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Frans »

Maar ook hier staat het niet bij Piet, kijk, technische eisen, daar kan ik me iets bij voorstellen. TTM, ja hoor...

Maar ook jij weet intussen dat het allang niet meer uitmaakt of je nu ket een rode zafira door rood reed of dat ie "Parlemoer Naturel" was... het zal letterlijk iedereen, inclusief de OVJ een worstje wezen.....

We hebben dus een kenteken bewijs waar een kleur op staat die geen hond interesseert, een regel die zegt dat "de gegevens op die Card" in overeenstemming moeten zijn met de auto, een europese mandatering die niet meer terug te vinden is en RDW die blijft registreren voor... ja, voor wie eigenlijk. En weten ze geen kleur, dan verzinnen ze hem gewoon, want dat moet, een kleur. Van wie, van diezelfde RDW.

Is dat een beetje de juiste conclusie?

Moeite waard om er eens een mailtje aan te wijden?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11052
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Hilde »

De kleur van de auto's is tegenwoordig net zoiets als de kleur van de haar van vrouwen. Iedere keer anders.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9147
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Leger camouflage op auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als een getuige een melding doet van een rode auto met kenteken AABB00 die zojuist iets heeft gedaan en het OC ziet dat het een blauwe auto hoort te zijn wordt al snel gedacht dat de getuige wel niet goed gekeken zal hebben. Dus ik ben nog steeds voor een juiste vermelding van de kleur.
@Frans. Ik wist dat de kleur niet in de bijlage stond. Daarom stond in mijn 1e bericht ook dat er bij de APK niet op wordt gecontroleerd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten