Bestelwagen tot 3500kg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Shamrock56
Infopolitie Gast

Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Shamrock56 » 22 nov 2017 07:34

Tacho voor een vrachtwagen is verplicht.
Wat zijn de regels voor een kleine bestelwagen(laadklep) die beroepsmatig gebruikt wordt en die een Toegestane max. massa heeft van 3500kg.
"Vroeger" was een werkmap verplicht waarin je de ritten moest verantwoorden.
Hoe is dat tegenwoordig geregeld?

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 12623
Lid geworden op: 21 mei 2003 12:00
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Frans » 22 nov 2017 10:17

Een kleine bestelwagen met laadklep met een TMM van 3500 kg zullen er weinig zijn, alleen de laadklepconstructie weeg al zoveel en neemt al zoveel van het "laadvermogen" weg van de bestelbus dat je geen (nauwelijks) laadvermogen overhoudt, maar ik kan me vergissen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
Inventaris
Inventaris
Berichten: 2486
Lid geworden op: 27 sep 2008 18:24
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Pim » 22 nov 2017 12:59

Je zult er versteld van staan hoeveel mensen hun bestelwagen laten terugkeuren.
Enkel om geen 'groot'rijbewijs te hoeven halen of aan andere bijbehorende regels te ontkomen.
Het ontbreekt veel agenten op straat aan voldoende verkeerskennis om dit te herkennen.
En aan voldoende tijd en middelen zoals weegbrug om de overtreding waterdicht te constateren.

Zo'n model wagen aantreffen op B-rijbewijs cq met een TMM van max 3500 kg zou je alert moeten maken.
Echter velen komen niet verder dan: 3500 kg? dan rijbewijs B. Oh dat heeft de bestuurder? Dan klopt het.

Tot een logische beredenering van de massa's van zo'n voertuig en wat er dan laadvermogen overblijft icm het aanwezige laadvolume komt het niet.
Terwijl alle bellen zouden moeten gaan rinkelen.

Ik ben er in ieder geval al heel wat tegengekomen:
-marktkooplui die geen tijd/zin hebben om een C-rijbewijs te halen maar wel steeds groter zijn gaan rijden.
-slijters die in plaats van geleverd te krijgen door leveranciers een bijhandel beginnen met eigen import of groothandeltje spelen voor collega slijterijen.
-verhuurbedrijven die dat soort auto's (teruggekeurd) aanbieden zodat de klant met een B-rijbewijs mag rijden
ze weten donders goed dat die klant niet extra op en neer rijdt (want aan km's gebonden) maar de hele laadruimte volstouwt tot gaatnietmeer.
maar de verhuurder is gedekt en de bekeuring is dan voor de bestuurder.

En dan is er nog het begrip pony-wagen geweest.
Een truc om je busje op diesel in een lager wegenbelastingtarief te rijden als 'vee'wagen.
Er moe(s)t een niet gladde en verstevigde vloer in (betonplex bijvoorbeeld), en zuurstoftoevoer in de vorm van een dakventilator of zijraampje, een rijplaat die mider dan 30gr. hoek maakt(e). Et voila: je kwam in 1/4 tarief van normale (diesel) motorrijtuigenbelasting.
En deze ombouw is relatief goedkoop en je hoeft niet terug te keuren.
Ik heb geen idee of er een fiscale verplichting is om dan ook daadwerkelijk ooit als zodanig vee/pony's te vervoeren.

Ik hoop hiermee een aantal collega's wakker geschud te hebben.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 12623
Lid geworden op: 21 mei 2003 12:00
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Frans » 22 nov 2017 14:01

Pim schreef:
22 nov 2017 12:59
Ik hoop hiermee een aantal collega's wakker geschud te hebben.
Eigenlijk geef jij me dus gelijk Pim, maar zeg je dat veel van die kentekenhouders hun C-auto hebben laten terugkeuren om zo alsnog met een B te kunnen rijden? Auto heeft dus op papier 0 kg laadvermogen?

Dubbel-lucht, laadklep etc moet altijd triggeren bij die busjes btw....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
Inventaris
Inventaris
Berichten: 2486
Lid geworden op: 27 sep 2008 18:24
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Pim » 22 nov 2017 15:11

Eensch, ja dat zeg ik. ;-)
Ik zeg niet dat het 0 kg. is wat er over blijft maar meestal rond 500 kg. en een ruimte van ca. 24 m2
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 12623
Lid geworden op: 21 mei 2003 12:00
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Frans » 22 nov 2017 15:18

Pim schreef:
22 nov 2017 15:11
Eensch, ja dat zeg ik. ;-)
Ik zeg niet dat het 0 kg. is wat er over blijft maar meestal rond 500 kg. en een ruimte van ca. 24 m2
Nou ja, 3 lege postkarrren van PostNL en je zit aan het laadvermogen....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Berichten: 6673
Lid geworden op: 20 mei 2004 08:43
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Skipperje » 22 nov 2017 19:38

Ik heb ze ook wel gehad met een laadvermogen van 0. Deze is doorgegeven aan de RDW, die ons later heeft geïnformeerd dat dat voertuig voor een herkeuring is opgeroepen. Maar de grote meerderheid heeft inderdaad een laadvermogen van 500 tot 900 kg.

Terug komend op de vraag van TS.
In EG 165/2014 staat:
1. De tachografen worden geïnstalleerd en gebruikt in voertuigen, bestemd voor het vervoer van personen of goederen over de weg, die in een lidstaat zijn ingeschreven en waarop Verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is.

In EG 561/2006 staat dat deze verordening van toepassing is op wegvervoer:
a)van goederen waarbij de toegestane maximummassa van de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen, meer dan 3,5 ton bedraagt.

Er staat dus meer dan 3,5 ton. Maar let wel, dat is inclusief de massa die aanhangwagens mogen hebben. Nu controleert Nederland hier niet op (volgens mij) maar in omringende landen gebeurt dan wel (hoor ik). Zekerheid heb je dus als er geen trekhaak is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 628
Lid geworden op: 02 mar 2005 18:48
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door olle-griese » 22 nov 2017 21:13

Shamrock56 schreef:
22 nov 2017 07:34
"Vroeger" was een werkmap verplicht waarin je de ritten moest verantwoorden.
Hoe is dat tegenwoordig geregeld?
Of ze weten het hier niet of ze zitten een beetje met het totaalgewicht in hun maag. :roll:
Maar ik denk dat er nog wel eens juist antwoord komt. :idea: :wink:
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Berichten: 11550
Lid geworden op: 31 jul 2003 20:18
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door zijlvaart67 » 22 nov 2017 21:51

Let echter goed op de waarschuwing die Skipperje meegeeft; er mag geen aanhangwagen achter de vrachtauto hangen, want dan is de tachograafplicht (+3500 kg) al bijna onafwendbaar geworden. Uiteraard zijn er dan ook nog uitzonderingen, maar dan moeten we eerst weten waar de vrachtwagen voor gebruikt wordt en welke afstanden er gereden worden.

Overigens maakt het niet meer uit dat er uitsluitend 'eigen vervoer' wordt gereden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 12623
Lid geworden op: 21 mei 2003 12:00
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Frans » 23 nov 2017 03:15

olle-griese schreef:
22 nov 2017 21:13
Shamrock56 schreef:
22 nov 2017 07:34
"Vroeger" was een werkmap verplicht waarin je de ritten moest verantwoorden.
Hoe is dat tegenwoordig geregeld?
Of ze weten het hier niet of ze zitten een beetje met het totaalgewicht in hun maag. :roll:
Maar ik denk dat er nog wel eens juist antwoord komt. :idea: :wink:
Boven 3500 kg wist ik... onder 3500kg wist ik niet zeker omdat ik dacht dat er een scheidslijn was tussen beroeps- en gewoon vervoer. Maar ja inderdaad, door dat gewicht was ik van het onderwerp gebracht moet ik toegeven... zo'n combi kan haast niet zoals je ziet. Dan rijdt iemand dus de hele dag voor jan dop met een bestelwagen vol lucht Nederland rond, diesel te verbranden....

Zelfs 24 M3 piepschuim weegt al 500 kg of meer.... snap je? Ik pieker me dus suf wat iemand dan in hemelsnaam in zo'n auto vervoert dat je 'm terug laat keuren, volgens mij is je C rijbewijs halen voordeliger...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Berichten: 11550
Lid geworden op: 31 jul 2003 20:18
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door zijlvaart67 » 23 nov 2017 06:41

Nou, ik vrees van niet.. Met een 'B' zit je niet vast aan 'code 95', de rijtijdenwet ed. Geen tacho betekent simpelweg 5 uur slapen op een dag en 19 uur sturen, volkomen legaal..

Oostblokkers worden hier massaal voor misbruikt. Leven in de bestelauto en voor de rest alleen maar rijden, rijden en rijden..
De kans op een bon voor de lading is kleiner dan op blikseminslag..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
Inventaris
Inventaris
Berichten: 2486
Lid geworden op: 27 sep 2008 18:24
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Pim » 23 nov 2017 10:18

Pcies
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 12623
Lid geworden op: 21 mei 2003 12:00
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Frans » 23 nov 2017 12:35

zijlvaart67 schreef:
23 nov 2017 06:41
Nou, ik vrees van niet.. Met een 'B' zit je niet vast aan 'code 95', de rijtijdenwet ed. Geen tacho betekent simpelweg 5 uur slapen op een dag en 19 uur sturen, volkomen legaal..

Oostblokkers worden hier massaal voor misbruikt. Leven in de bestelauto en voor de rest alleen maar rijden, rijden en rijden..
De kans op een bon voor de lading is kleiner dan op blikseminslag..
Vaak hangt er dan ook die aanhanger nog achter...

Maar je hebt gelijk, die overige wetgeving maakt het idd "duur".
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Mitch
Toplid
Toplid
Berichten: 329
Lid geworden op: 15 nov 2006 15:58
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Locatie: Overal en (n)ergens
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Mitch » 28 nov 2017 07:22

Toevallig vorige week eentje op de weegbrug gehad. Toegestane maximum massa 3500. Volgens kentekenbewijs ledig gewicht 3450 kg....
Waarom????

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Berichten: 12623
Lid geworden op: 21 mei 2003 12:00
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Bestelwagen tot 3500kg

Bericht door Frans » 28 nov 2017 08:33

Nou ja, zie hierboven de reden dus... 15 uur sturen mag dan dus, geen haan die ernaar kraait... en die keer dat je gepakt wordt nemen ze volgens mij wel voor lief
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten