Nieuwe aftapwet

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Dwarsligger
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contacteer:

Re: Nieuwe aftapwet

Bericht door r0n. » 21 nov 2017 17:50

Voor zover ik het begrepen heb, wordt het pas een wet na het referendum, dan is dat dus na het 1'ste kwartaal.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 21 nov 2017 17:58

Ik zou youtube potentieel wel opslaan. Er zit een commentaarfunctie op. Dat maakt het mogelijk om (gecodeerde) berichten uit te wisselen. Las ergens dat in de VS zelfs World of Warcraft zou worden afgetapt omdat de chatfunctie gebruikt kan worden.

venco
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door venco » 21 nov 2017 18:32

Het schema is heel duidelijk, er is geen significant verschil tussen inhoud en meta data.
Dat is het verschil tussen met welk nummer, of welk account je contact heb en hoe lang dit is en de inhoud van een gesprek. Is dus echt een enorm verschil.
Met veel groeten,
Venco.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 21 nov 2017 19:37

Ik begrijp het verschil tussen inhoud en meta data. Ik zie in het diagram echter niet dat het een anders wordt verzameld of opgeslagen dan het andere.

Appels gaan in de groene zak, peren in de blauwe maar bewaard en gebruikt wordt het.

venco
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door venco » 21 nov 2017 20:09

Nee dat is te makkelijk gezegd. Inderdaad appels gaan in de groene zak. Maar dan zonder de pitjes die gaan in de blauwe. Als ze de rotte appel uit de groene zak hebben gevonden (op basis van de metadata) gaan ze de pitjes van die appel uit die blauwe halen en kunnen ze die bekijken waarom die nu rot was. Dus de metadata is als filter naar welk kleine beetje ze van de opgeslagen 2% moeten en mogen kijken. Dus hier van kan je echt niet zeggen dat de AIVD dadelijk hele whatsappgesprekken inhoudelijk kan volgen van hele wijken. De initiatief nemers van sleepwet.nl zijn echt aan het overdrijven/bang maken om hun punt te bereiken.
Met veel groeten,
Venco.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 21 nov 2017 20:15

@venco, dat is leuk gezegd en bedacht, maar zie ik werkelijk nergens zo vastgelegd. Heel misschien gaat dat, tijdelijk, de modus operandi worden, maar ervaring leert ook dat elke bevoegdheid altijd tot in het oneindige uitgerekt wordt. Bij kentekenparkeren was er beloofd dat de ingevoerde kentekens slechts enkele dagen bewaard zouden worden. Later bleek via een btw-trukje deze gegevens tot 7 jaar na te pluizen te zijn.

@ron, nee de wet gaat hoe dan ook op 1 januari in. Een raadgevend referendum is niet meer dan een oproep er nog eens over te praten.... Praten kost weinig, en blijkbaar is er de bestaande politiek veel aan gelegen om de lokale bevolking goed in de gaten te houden. Neem hierbij ook een nieuwe zaken als de Brexit, de strijd tegen 'fake news' en de vermeende Russische inmenging.

venco
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door venco » 22 nov 2017 00:41

@vent zo vind ik discussiëren niet leuk meer. Eerst vind je een verkeerd artikel over dat gericht aftappen terwijl je dacht dat het over de uitbreiding ging. Geen probleem. Maar nu ik je wijs op hoe het wel zit is heb ineens ik heb geen vertrouwen en ik kan je het niet vinden. Zoek nog maar eens beter, eerst kon je toch ook iets vinden tbv jou argument....
Zoek nu eens op dat ik gelijk heb ipv over vertrouwen te beginnen. Daarnaast het “heel misschien...” argument gaat ook niet op. Ook de AIVD moet zich aan de wet houden. Ze kunnen echt niet netjes beginnen en dan naar gelieve te veranderen. Ik weet dat de toezichtscommissie heeft gezegd dat ze problemen zien met op bepaalde punten toezicht te houden. Maar heel de wet aan de laars lappen gaan ze echt zien. Dus heb lef en durf eens goed te lezen in dat wetsvoorstel. Dat is zeker ingewikkeld en lastig, maar als je het niet lukt laat je dan ook niet zo erg voorlichten door bv een sleepwet.nl die regelrechte leugens verteld. Om een idee te geven hoe weinig verstand ze er van hebben. Zoek eens op hoe vaak die site het woord verdachte(n) gebruikt en hoe vaak dat woord in de nieuwe wet staat.

Daarnaast gaat de wet niet op 1 januari in, dit Is uitgesteld. De personen die in de div commissies moeten gaan plaats nemen zijn nog niet geselecteerd en of gescreend. Dat de invoer tot na het referendum is uitgesteld noem ik zeker geen toeval. Dat zal idd wel een trucje zijn.
Met veel groeten,
Venco.

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 22 nov 2017 11:18

Mijn grootste bezwaar op dit moment het mogelijke delen van mn. niet geevalueerde gegevens met andere landen. Ik heb de teksten op de AIVD website gelezen, en ik ben niet gerustgesteld.

De AIVD stelt dat er 4 sloten op de deur zijn:
1.Alleen rechtmatig verkregen informatie kan worden gedeeld.
2.Nederland deelt deze gegevens alleen met betrouwbare collega-diensten die positief uit de wegingsnotities zijn gekomen.
3.Dit soort gegevens worden alleen gedeeld na toestemming van de minister.
4.De Commissie van Toezicht (CTIVD) houdt toezicht op de uitwisseling van gegevens en zij moet direct geïnformeerd worden.

Mijn commentaar:
1. Dat is leuk, maar rechtmatig verkregen zegt niet zoveel. Ook informatie van volledig niet betrokken burgers kan (en zal) rechtmatig verkregen zijn onder deze wet. En de AIVD weet niet welke risico's daaraan vastzitten voor die mensen, want de gegevens zijn niet geevalueerd.
2. Betrouwbare collega-diensten? Wie zijn dit? Wie bepaalt dit? Is dit openbaar? En hoe weet je of die diensten die gegevens niet doorgeven aan derde landen die niet zo betrouwbaar zijn? Zitten de Amerikanen erbij? (het zullen prima geheime diensten zijn, maar sinds alle zaken rond Guantánamo bay en extraordinary rendition e.d. heb ik weinig vertrouwen in de Amerikaanse rechtsbescherming van niet-Amerikaanse burgers). Zeker als er weer een keer een grote aanslag is geweest, dan kieperen ze denk ik zo alle regels weer overboord. In elk geval hebben we daar geen enkel inzicht of invloed meer op.
3. De minister moet dit beslissen op advies van zijn ambtenaren. Hoe gaat hij de informatie hebben om een door ambtenaren ingekleed advies naast zich neer te leggen? Plus, hij gaat hier natuurlijk ook allerlei politieke druk meewegen (ik zie het advies al:"U kunt dit verzoek van de VS naast zich neerleggen. Consequentie daarvan zal wel zijn dat de Amerikanen reeds hebben aangekondigd het delen van informatie over mogelijke acute terreurdreigingen af te schalen als hun verzoek niet wordt ingewilligd. Risico's daarvan zijn onbekend, maar kunnen groot zijn". Welke minister gaat dan nog nee durven zeggen?
4. Naar ik begrijp houdt de Commissie van Toezicht achteraf toezicht. En is er veel kritiek op de inrichting van het toezicht, ondermeer door de Raad van State wat ik toch een vrij onverdachte/onpartijdige bron in deze discussie vind. Achteraf toezicht is niet goed genoeg. Alsof de NSA of de CIA gegevens gaan wissen als de CTIVD na een paar weken zegt: het mocht niet...

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 22 nov 2017 12:39

@venco, je wijst naar een info van de AIVD ipv het wetsvoorstel zelf. Inderdaad had ik het verkeerde artikel gecopieerd. Het gaat om Artikel 48 wat niet heel erg anders is dan 47.

Paragraaf 3.2.5.6.3. Onderzoeksopdrachtgericht onderzoek van communicatie
Artikel 48

1. De diensten zijn bevoegd tot het met een technisch hulpmiddel onderzoeksopdrachtgericht aftappen, ontvangen, opnemen en afluisteren van elke vorm van telecommunicatie of gegevensoverdracht door middel van een geautomatiseerd werk ongeacht waar een en ander plaatsvindt, indien wordt voldaan aan hetgeen bij of krachtens dit artikel is gesteld. Tot de bevoegdheid, bedoeld in de eerste volzin, behoort tevens de bevoegdheid tot het ongedaan maken van de versleuteling van de telecommunicatie of gegevens alsmede de technische analyse van de gegevens voor zover deze gericht is op de optimalisatie van de uitoefening van de in de eerste volzin bedoelde bevoegdheid. Ten behoeve van de technische analyse mag, voor zover noodzakelijk, de inhoud van de telecommunicatie of gegevens uitsluitend worden gecontroleerd op de goede uitvoering van de ontvangst.

Ik hoop dat ik het fout lees hoor, maar volgens mij mag deze ruwe (complete) data dus 3 jaar bewaard worden, en geldt de medewerkingsplicht. Hierin is dus het reclamefoldertje van de AIVD dus misleidend, De toestemming om daadwerkelijk in de opgeslagen data te gaan graven is strenger, dat klopt, maar werkt wel met terug werkende kracht. Memorie van toelichting beschrijft ook hoe dat wenselijk is om historisch data te kunnen analyseren.

Ik zeg nergens dat de AIVD zich niet aan de wet gaat houden. Ik zeg dat ervaring leert dat bevoegdheden tot en met de grens van de wet toegepast gaan worden. Als je tegen een puber zegt dat hij uiterlijk om 2 uur thuis moet zijn, hoef je er niet op te rekenen dat hij om 11 uur al thuis is.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Dwarsligger
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contacteer:

Bericht door r0n. » 22 nov 2017 12:47

Het is niet voor niets, dan veel mensen een VPN gebruiken om te surfen (zit zelfs standaard in Opera) en PGP installeren, om mail te encrypten (is een standaard add-on in Thunderbird).
Een hoop bedrijven en instellingen gebruiken dit al.
Wanneer je iets te verbergen hebt, moet je geen van beiden gebruiken, om geen aandacht te vragen :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 22 nov 2017 13:37

Ron, dat is precies een angstscenario. Het feit dat je je gegevens beter dan gemiddeld beschermd zou tegen je gebruikt worden.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 22 nov 2017 15:15

Vent schreef:
22 nov 2017 13:37
Ron, dat is precies een angstscenario. Het feit dat je je gegevens beter dan gemiddeld beschermd zou tegen je gebruikt worden.
Ook dit is weer "flauwekul" (bij gebrek aan een beter woord eigenlijk). Een hele kleine google zoektocht leert dat er meer dan genoeg gewone providers zijn die internet-via-vpn aanbieden voor de gewone gebruiker en voor bedrijven. Policy is heel kort: Doet onze gebruiker iets verkeerd, jammer dan... we kunnen niks zien... Maar dat is NIET omdat mensen iets illegaals willen doen maar omdat iemand BBC-London news wil kijken en omdat dat geblockt wordt van buiten Engeland (GEO-blocking - en dat is nog maar 1 reden). Mensen betalen ook gewoon hun abo aan de BBC, niks mis mee, het gaat niet om het illegale, maar om de techniek en dat wordt niet eens begrepen. VPN, o, dan "zal het wel illegaal zijn". Ja, er wordt genoeg illegaal gedaan. Ja, marktplaats is een broedplaats van illegale activiteiten, er wordt daar genoeg verhandeld en opgelicht maar er zijn dagelijks ook heel vele mensen die er hun kast, tafel of doosje Lego verkopen naar volle tevredenheid van een koper. En dat vergeet iedereen gewoon...

Je statement is dus net iets te kort door de bocht denk ik...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 22 nov 2017 18:19

Vraag is volgens mij al lang beantwoord.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten