Nieuwe aftapwet

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Gast »

Ik had een vraagje over de nieuwe aftapwet.

Wij draaien servers in onderandere Duitsland.
Deze worden weer gehuurd bij een partij (op hun naam) in Duitsland en vallen dus onder de Duitse wet.
In hoeverre mag de AIVD dit hacken, er staan gegevens van Nederlandse klanten op die server (emailtjes, financiele transacties)

Betekent dit overgens ook, dat bepaalde producten op de Nederlandse markt gepatched zullen worden, waardoor de AIVD alle tijden kan meekijken? (denk maar aan smart tv's, costum telefoons et cetera).


Gewoon nieuwsgierigheid :) :thanks:

PS.

In dacht dat dit forum vroeger een https verbinding had :idea:
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Hilde »

Grappig... servers op Duits grondgebied en je maakt je zorgen over de Nederlandse wetgeving..

Als je het over meekijken hebt zou ik me meer zorgen maken over de Duitse veiligheidsdiensten....
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Frans »

Gast schreef: 19 nov 2017, 15:32 In dacht dat dit forum vroeger een https verbinding had :idea:
Nee, want dat kan onze provider nog steeds niet leveren op subdomein (hoe graag we dat ook zouden willen). Onze sponsor is zelfs Xolphin.nl....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door r0n. »

Gast schreef: 19 nov 2017, 15:32 In hoeverre mag de AIVD dit hacken, er staan gegevens van Nederlandse klanten op die server (emailtjes, financiele transacties)
Niet dus, ook niet wanneer de server in Nederland zou staan.
Hooguit dat het mag nadat een OvJ, of een rechter toestemming heeft verleend, net als bij een huiszoeking.
Maar ik werk niet bij, of voor justitie, graag een reactie wanneer ik het fout heb

De sleepnet wet is er nog niet.
Laatst gewijzigd door r0n. op 19 nov 2017, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Hilde »

De AIVD mag nu ook al hacken, de oude wet geeft die bevoegdheid al.

En ron, ter info, de aivd heeft niets te maken met een ovj, er wordt niet aan opsporing gedaan. De bevoegdheden worden daarom ook op een andere manier geregeld.
De aivd valt onder binnenlandse zaken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
r0n.
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1296
Lid sinds: 05 aug 2004, 23:47
Roepnaam: Ron
Locatie: Eiland Tholen
Geslacht:
Leeftijd: 71
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door r0n. »

Dat was mij niet bekend Hilde, bedankt voor de correctie :shock:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Jan
Superlid
Superlid
Berichten: 670
Lid sinds: 13 sep 2016, 16:18
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Jan »

De sleepnet wet is er nog niet.
Die gaat al in per 1 januari. Oja er wordt ook nog een referendum over gehouden op een later tijdstip , maar dat is net als met dat Oekraine referendum een wassen neus, om de schijn hoog te houden dat de burger er ook nog iets van mogen vinden..Die wet komt er gewoon.

Ik heb overigens niet de illussie dat we nu NIET al worden bespioneerd. Privacy is er allang niet meer.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Pim »

Ik denk dat de gemiddelde burger meer baat heeft bij de AIVD dan dat die er last van heeft.
Die privacy die jij bedoelt is er (voor de AIVD) nooit geweest.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Hilde »

guest (jan p) schreef: 19 nov 2017, 21:00 Ik heb overigens niet de illussie dat we nu NIET al worden bespioneerd. Privacy is er allang niet meer.
Het staat ook gewoon op de site van de AIVD. Hacken mag al op basis van de oude WIV.
Dat de AIVD computers hackt is niet nieuw. Ook onder de vorige versie van de Wiv mochten wij dat. Wel is duidelijker gemaakt welke verplichtingen en bevoegdheden de dienst in dat kader heeft.

bron:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/nieuwe- ... een-hacken
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1043
Lid sinds: 01 jan 2013, 13:03
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door vraagteken »

Dat is wel ongeveer het allergrootste misverstand; men denkt dat de politie straks hele wijken mag tappen op de kabel en dan alles mee kan kijken. Dat is dus niet zo. Het zijn de AIVD/MIVD die deze bevoegdheid krijgen en dus niet de politie vanwege een overval oid. Politie tapt nog steeds gericht en dat blijft zo.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Hilde »

Het allergrootste misverstand is dat de AIVD het nu nog niet mag.... De bevoegdheid is er al sinds de oude WIV (en waarschijnlijk voor die tijd ook al)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
venco
Infopolitie Gast

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door venco »

vraagteken schreef: 20 nov 2017, 11:09 Dat is wel ongeveer het allergrootste misverstand; men denkt dat de politie straks hele wijken mag tappen op de kabel en dan alles mee kan kijken. Dat is dus niet zo. Het zijn de AIVD/MIVD die deze bevoegdheid krijgen en dus niet de politie vanwege een overval oid. Politie tapt nog steeds gericht en dat blijft zo.
Over misverstanden... iedereen gebruikt woord tappen en verteld of laat geloven dat er inhoudelijk meegelezen of geluisterd kan worden op wijkniveau. Dat is niet zo, gaat over metadata.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Vent »

Venco, waar lees je dat ? In het wetvoorstel zie ik zo'n beperking niet staan.

De diensten zijn bevoegd tot het met een technisch hulpmiddel gericht aftappen, ontvangen, opnemen en afluisteren van elke vorm van gesprek, telecommunicatie of gegevensoverdracht door middel van een geautomatiseerd werk, ongeacht waar een en ander plaatsvindt. Tot de bevoegdheid, bedoeld in de eerste volzin, behoort tevens de bevoegdheid om versleuteling van de gesprekken, telecommunicatie of gegevensoverdracht ongedaan te maken.

Verder ook:
De diensten zijn bevoegd in het kader van de uitoefening van de bevoegdheid, bedoeld in de artikelen 47, eerste lid, tweede volzin, en 48, eerste lid, tweede volzin, zich te wenden tot degene van wie redelijkerwijs vermoed wordt dat hij kennis draagt van de wijze van versleuteling van de desbetreffende gesprekken, telecommunicatie of gegevensoverdracht met de opdracht alle noodzakelijke medewerking te verlenen tot het ontsleutelen van de gegevens door hetzij deze kennis ter beschikking te stellen, hetzij de versleuteling ongedaan te maken.

De persoon aan wie een opdracht als bedoeld in het eerste lid wordt gericht is verplicht daaraan te voldoen.

(kortom, ook met SSL certificaat zou het forum niet veilig zijn :).


De overheid als geheel heeft zich zeer onbetrouwbaar getoond als het gaat om beloofde privacy. In combinatie met een ongelimiteerde controlezucht en het feit dat automatisering deze microcontrole zeer goedkoop maakt vind ik het allemaal zorgwekkend.
Gebruikersavatar
venco
Infopolitie Gast

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door venco »

Waar is dit stukje vandaan geknipt?
Maar dit gaat over gericht aftappen. Dus op een persoon, op een adres enz. Dit gaat niet over de “hele kabel” of zo als het meestal op tv genoemd wordt: heel de wijk.
Jij noemt dus de oude tapbevoegdheid.

Dit
https://www.aivd.nl/onderwerpen/nieuwe- ... nterceptie
Gaat over de tapuitbreiding.
Vent
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1218
Lid sinds: 03 nov 2007, 17:10
Geslacht:
Contact:

Re: Nieuwe aftapwet

Ongelezen bericht door Vent »

Ik citeerde de wet zelf.

Het schema is heel duidelijk, er is geen significant verschil tussen inhoud en meta data. De filters zijn technisch anders, en dat is nogal wides.

Verder is 2% opslag nog altijd gigantisch veel, zeker als je bedenkt dat je de grote data vreters gerust kan weggooien. Tv, Netflix en youtube hoeft de aivd inderdaad niet op te slaan.

Verder heb ik uit de memorie van toelichting begrepen dat de capaciteit uitgebreid gaat worden. Van 2 tot 4% etc. Dood eng.
Gesloten