Weggereden na schade

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
rijder
Infopolitie Gast

Weggereden na schade

Bericht door rijder » 11 nov 2017 02:05

Beste,

2 dagen geleden stapte ik in mijn auto op een parkeerplaats bij een winkelcenteum, een andere bestuurder stapte tegelijkertijd in haar auto. Ik stond nog stil, de andere bestuurder reed achteruit het parkeervak uit, zij raakte daarbij mijn auto. Ik stapte uit en zwaaide naar haar, ik keek of ik schade had(die heb ik). De bestuurder reed weg, ik reed achter haar aan, belde de politie en 26km later is zij aan de kant gezet. Schadeformulieren werden ingevuld. De agenten vroegen of het ging lukken en of zij weg konden, dat ging lukken zei de tegenpartij. Toen agenten weg waren kwam familie van de tegenpartij erbij, tegenpartij ontkende en de situatie verslechterde, zij werde fysiek en ik ben vertrokken. Ik heb een niet ondertekend schadeformulier(wel kenteken en gegevens).
Er zijn camerabeelden van de aanrijding, ik moest aangifte bij de politie doen werd verteld toen ik het 0900-nummer belde. Eenmaal op het bureau kon ik geen aangifte doen van doorrijden na ongeluk omdat de dader al staande was gehouden? Ook mocht de politie geen camerabeelden opvragen van de officier van justitie werd er verteld. Ik heb de beelden bekeken en mijn verzekering gaat ze opvragen. Je kan op de beelde zien wat er gebeurt, alleen door de hoek van de camera kan je niet zien of de auto daadwerkelijk geraakt wordt(camera hangt aan de linkerkant, schade rechts). Wel kan je het hele voorval zien. Kan ik alsnog aangifte doen van doorrijden na een aanrijden. Al heb ik geen getuigen?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: Weggereden na schade

Bericht door Skipperje » 11 nov 2017 09:17

Heeft die andere bestuurder bij de politie aangegeven dat hij de aanrijding ook had gemerkt. Bij parkeerschade komt het namelijk veelvuldig voor dat je elkaar schampt en het niet merkt. Dat is wel een belangrijk gegeven of je wel of niet aangifte moet doen. Daarnaast, als de politie er bij is geweest horen ze dit te registreren in het bedrijfsprocessensysteem en dat kan de verzekering ook op gaan vragen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 11 nov 2017 09:23

rijder schreef:
11 nov 2017 02:05
Eenmaal op het bureau kon ik geen aangifte doen van doorrijden na ongeluk omdat de dader al staande was gehouden?

Ik vrees dat hier de theorie en de dagelijkse praktijk door elkaar worden gehaald. Ik bedoel; strikt formeel heeft de tegenpartij zich inderdaad schuldig gemaakt aan het misdrijf 'doorrijden na aanrijding'. Voorwaarde is wel dat de tegenpartij bewust is weggereden (om aan aansprakelijkheid te ontkomen, zeg maar.. Het 'probleem' zit 'm waarschijnlijk in het feit dat de politie de staandehouding en dergelijke heeft vastgelegd met de slotzin: 'De schade is uiteindelijk onderling geregeld met een schadeformulier'..
Ik gok(!) dat men hieruit de conclusie heeft getrokken dat het eea is afgedaan en daarom is men niet genegen om de hele zaak weer 'overnieuw' te doen en een aangifte op te nemen.. Overigens; een zeer goed vastgelegde mutatie in het politiesysteem (politierapport) is ook goed bruikbaar voor de verzekeringsmaatschappij. Die kan worden opgevraagd bij de Stichting Processen-verbaal te Zoetermeer. Uw maatschappij weet hoe dat werkt.

Edoch; dit is wat ik bedoel met het verschil tussen tussen theorie en praktijk.. Op basis van uw verhaal staat u volkomen in uw recht om aangifte te doen (met of zonder fysieke getuigen) en de tegenpartij zal daar, in eerste aanleg, ook voor vervolgd worden.. Overigens moet u wel bedenken dat het 'doorrijden na aanrijding' op zich geen verband houdt met het aanwijzen van een schuldige van de aanrijding zelf. Dat zijn 2 aparte zaken.. Als het goed is worden deze 2 strafbare feiten tegelijk behandelt, maar het is zeker geen garantie. Het kan zelfs zo zijn dat er geen schuldige wordt aangewezen voor de aanrijding, maar alleen voor het 'doorrijden'..

Hoe dan ook; u staat in uw recht als u aangifte wenst te doen; u zult alleen door een muur van 'onbegrip' moeten breken. Praat ik zeker niet goed, maar dat is de praktijk..

rijder schreef:
Ook mocht de politie geen camerabeelden opvragen van de officier van justitie werd er verteld.

Ik ben er niet bij geweest, het zou kunnen..

rijder schreef:
Ik heb de beelden bekeken en mijn verzekering gaat ze opvragen.

Als die beelden voor u kennelijk zo makkelijk beschikbaar zijn, zorg ervoor dat u er zelf zsm over beschikt. Voordat ze niet meer te achterhalen zijn, bedoel ik.. De politie is aan allerlei regels gebonden, u niet.. Zorg er lig voor dat ze beschikbaar blijven! Ik weet niet hoe, wat en waarom er beelden zijn, maar beelden zijn zeer waardevol..

Sprak ik als tweede in de lijn.. ;)

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 11 nov 2017 09:27

De politie is inderdaad gebonden met het opvragen van camerabeelden. Maar als u ze zelf krijgt van het bedrijf en bij de politie aanbiedt, dan mag het wel weer. Dus op voorhand zelf de beelden ook even opvragen en bewaren is wel handig, mocht het toch tot een aangifte komen.

Piet

Rijder
Infopolitie Gast

Bericht door Rijder » 11 nov 2017 10:51

Zij zegt het niet gemerkt te hebben want '' er gaat een lampje branden op mijn dashboard als ik ergens tegen aan rij'', haar schade is groter dan mijne, ik kon het duidelijk horen in de auto. Ook kwamen de auto's al heel dicht langs elkaar uiteindelijk tegen elkaar, ik stapte uit en gebaarde, toch reed ze weg. Alsnog ontkende ze.

Toen ik het 0900-nummer belde wist men wie ik was en wat er was gebeurd, wie er bij was geweest en dergelijke. Op het bureau 1 dag later kon men helemaal niks terugvinden in het systeem.

De camerabeelden zijn van een winkel. Ik mocht ze zien, niet meenemen, dat mocht de politie alleen. Politie zei geen toestemming te krijgen. Ook toen ik zei dat de winkel ze zelf wil geven. Het lijkt er simpel gezegd op dat je tegen iemand zijn auto aan kan rijden, weg kan rijden ''want ik heb het niet gemerkt'', ontkennen en vrijuit gaan. Al doe je het voor mijn neus.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 nov 2017 12:06

Vraag de winkel zsm om de termijn dat de beelden worden overschreven uit de stellen.
Of vraag ze om de beelden wel alvast op een DVD te branden en apart te leggen zodat overschrijven niet automatisch gebeurd. Dan hoeven zij de beelden nog niet te geven en hebt u de tijd om een advocaat in te schakelen of de politie alsnog te overreden de beelden ip te halen.

Dan over het strafbare feit 'doorrijden na aanrijding'
Je kunt zelf wel overtuigd zijn dat de tegenpartij het gemerkt moet hebben maar het is de agent die overtuigd moet zijn en vervolgens een officier die erin meegaat.

Kennelijk was de agent er niet of te weinig van overtuigd dat er bij het doorrijden opzet in het spel is. De agent was immers niet bij het moment van de aanrijding zoals u.

Daarna is via een schadeformulier alsnog de identiteit van de bestuurder en het voertuig vast komen te staan. Dus weinig noodzaak om alsnog vervolging in te stellen.

Althans dat maak ik op uit het feit dat de officier van justitie geen toestemming geeft beelden op te vragen, want dat mag alleen bij een strafbaar feit.

Voor u maakt het niet uit. U heeft de gegevens van de tegenpartij en die gaan naar de verzekeringsmaatschappij.

Vanaf daar regelt de verzekeraar de schade civielrechtelijk .

Er komt geen strafrechtelijke vervolging. Maar die twee trajecten staan toch los van elkaar.

Als de rechter in het strafrechtelijke m traject de tegenpartij schuldig zou hebben verklaard aan doorrijden na aanrijding zegt dat nog niets of de schuldvraag in het civiele traject.

Concentreer u op het civiele traject en het bewaren van de beelden en/Of verkrijgen van getuigen. Denk aan flyers ophangen of uitdelen op dezelfde weekdag rond hetzelfde tijdstip.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contacteer:

Bericht door SWAT » 11 nov 2017 12:40

Ter aanvulling van hetgeen al opgemerkt is.
Het doen van aangifte verlaten plaats ongeval gaat er niet voor zorgen dat uw schade wordt vergoed. Ik vermoed dat de andere bestuurder bij de staandehouding met overtuiging heeft verklaard de aanrijding niet bemerkt te hebben en bereidheid heeft getoond de schade te gaan regelen. Het verlaten plaats ongeval zonder de identiteit behoorlijk kenbaar te maken gaat dan ook met het alsnog doen van aangifte geen bewijsbare zaak worden.
Uw aangifte behoort (formeel gesproken) inderdaad nog wel opgenomen te worden maar strafrechtelijke vervolging lijkt niet erg waarschijnlijk.

Voor wat betreft de beelden. De politie mag alleen beelden opvragen (lees vorderen) in opdracht van de officier van justitie. De officier van justitie mag die opdracht alleen geven als op de beelden een misdrijf is te zien waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan. Het verlaten plaats ongeval is niet een misdrijf waar voorlopige hechtenis op staat. De officier van justitie mag dus die opdracht niet geven.
Dit is te vinden in artikel 126nd wetboek van Strafvordering.

De Wet kent wel een uitzondering. Als er sprake is van een misdrijf waar geen voorlopige hechtenis op staat kan de officier van justitie de rechter-commissaris vragen die opdracht te geven. Die zal deze toestemming echter niet geven omdat deze beelden voor de strafzaak geen meerwaarde hebben. Dat u een civiel belang hebt (het verhalen van de aanrijdingsschade) mag hij niet meewegen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 11 nov 2017 13:05

Ik zie ook geen strafbaar feit. Als de collega's de overtuiging hadden dat de tegenpartij de aanrijding gemerkt moet hebben hadden zij de bestuurder aan kunnen houden en was de zaak aan het bureau afgewerkt. Nu dat niet is gebeurd, neem ik aan dat redelijkerwijze de andere bestuurder de aanrijding niet gemerkt kan hebben. Dat is een voorwaarde uit het strafbare feit.
Wettekst
Artikel 7 Wegenverkeerswet 1994 (alleen dat van belang is laten staan)
1. Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, schade aan een ander is toegebracht;
Piet

Rijder
Infopolitie Gast

Bericht door Rijder » 11 nov 2017 13:26

Ik denk eerder dat de agenten het idee kregen dat het via de verzekering opgelost zal worden omdat zij het formulier begon in te vullen, en daarmee de zaak klaar was. Echter toen zij vertrokken veranderde de zaak. Ik acht het zelf onmogelijk dat zij dit niet gemerkt heeft.

De camerabeelden zijn opgeslagen, de verzekering gaat er verder mee, aangiften doen zal mij dus niet verder helpen dus. Ik wacht het nu maar af.

Allen bedankt voor de informatie.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 11 nov 2017 14:11

Graag gedaan, succes met de schade-afwikkeling.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten