Belt de politie voor verkeersboetes?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Belt de politie voor verkeersboetes?

Bericht door Verkeerscrimineel » 08 nov 2017, 22:38

Vanmiddag vroeg ben ik gebeld door iemand die beweerde van de politie te zijn, hij noemde een naam en rang en vertelde dat hij zou hebben gezien dat ik een paar dagen terug iemand rechts inhaalde, hij vroeg gelijk of ik m'n rijbewijs wilde pakken zodat hij wat gegevens kon opschrijven voor de boete. Daarop vroeg ik hoe ik zeker kan weten dat hij van de politie is en hoe hij aan mijn telefoonnummer komt, daarom vertelde hij op autoritaire toon dat hij van de politie is en dat ik "als snotneus" maar te luisteren heb naar hem. Hierop gaf ik hem een advies wat hij met de boete mag doen en vertelde ik hem dat hij de boom ik kan, en hing ik op.

Later op de middag belde ik naar 0900 8844, de centralist die ik sprak kon in het systeem niet zien of ik ben gebeld ben door een agent.

- Ik rij iedere werkdag, rechts inhalen doe ik regelmatig (op een veilige manier) en de persoon noemde een locatie op waarvan het wel kan kloppen dat ik in de buurt was, maar zeker weten doe ik het niet
- Ik ben nog nooit in aanraking geweest met de politie op wat simpele boetes na en ik heb nooit m'n telefoonnummer afgegeven aan een agent

Is het gebruikelijk dat de politie nabelt over bekeuringen? En zo ja, op welke manier achterhalen ze telefoonnummers? En hoe kan ik in het vervolg met zekerheid zeggen of het daadwerkelijk een politieagent is?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Belt de politie voor verkeersboetes?

Bericht door Frans » 08 nov 2017, 22:53

Nu krijg je hem op naam, niet op kenteken..... :lol: :lol:

Je bent ook echt een enorm droppie ook hè......
Verkeerscrimineel schreef:
08 nov 2017, 22:38
Is het gebruikelijk dat de politie nabelt over bekeuringen? En zo ja, op welke manier achterhalen ze telefoonnummers? En hoe kan ik in het vervolg met zekerheid zeggen of het daadwerkelijk een politieagent is?
1. Yep
2. Zie deze uitgebreide uitleg
3. Wees beleefd en vraag, als mensen het niet vertrouwen (over het algemeen, bij normaal contact), of het mogelijk is of je terug mag bellen via 0900-8844 (Maar daar is het je niet om te doen). Niet alle telefoontjes worden genoteerd bij 0900-8844. Als je netjes bent aan de telefoon zal een verbalisant daar gewoon aan meewerken en zijn naam, rang en bureau gewoon duidelijk zeggen en kun je terug bellen, als jij verteld dat hij die bon daar kan steken waar de zon niet schijnt en de verbinding verbreekt... dan denkt die verbalisant... PERFECT, opgelost......
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 08 nov 2017, 23:00

Het is niet gebruikelijk om iemand na het constateren van een (eenvoudige) verkeersovertreding op te bellen om de personalia en/of een verklaring te krijgen. Zeker niet voor overtredingen die bestuursrechtelijk worden afgedaan. Deze overtredingen kunnen immers op kenteken worden geschreven.
Daarnaast valt telefonisch niet te controleren of de persoon die aan de lijn is, behalve zijn eigen verklaring, ook daadwerkelijk op dat moment reed. Als deze persoon bezwaar aantekent tegen de boete en dan bij de rechter ontkent te hebben gereden gaat de boete de prullenbak in.
Dat gezegd hebbende, het is ook niet onmogelijk. Als u het niet vertrouwd verklaar dan niets en geef ook geen persoonsgegevens. U bent bij een telefonisch "verhoor" daartoe niet verplicht. Wilt u wel meewerken vraag dan een telefoonnummer waarnaar u terug kunt bellen en neem geen genoegen met een 06 nummer ook al hebben veel agenten tegenwoordig een dienst mobiel.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 nov 2017, 23:02

ja de politie kan wel eens bellen over een bekeuring, gebruikelijk is het niet

een bekeuring zoals jij noemt dient op kenteken te worden uitgeschreven of er dient een staandehouding te worden uitgevoerd.
het heeft geen nut en mag niet om achteraf, als er geen staandehouding werd uitgevoerd, te rechercheren naar een bestuurder.
jouw antwoord op die vraag is net zoveel waard als niks
bovendien is het een Mulderovertreding en daar mag de verbalisant geen onderzoek (in de politiesystemen) voor uitvoeren: het is staandehouden of op kenteken

er zijn wel collega's die, als ze een Mulderboete uitschrijven op kenteken, het wel zo netjes vinden om dat mee te delen op een moment dat het nog vers in het geheugen van de bestuurder (of formeel: de tenaamgestelde van het kenteken) van het voertuig waarmee de overtreding werd gepleegd
maar strikt formeel is het zelfs al not done om daartoe in de politiesystemen onderzoek te doen naar een telefoonnummer van een tenaamgestelde van het kenteken

je telefoonnummer kan op diverse manieren verkregen zijn, de makkelijkste is uit een eerder klantcontact (aangifte?)

en als een agent belt wordt dat niet per definitie vastgelegd op een traceerbare wijze zodat jij bij 0900-8844 kunt bellen om te vragen of
"ze even kijken of er een agent is die gebeld heeft"

je kunt niet met zekerheid zeggen of je een agent aan de telefoon hebt en omgekeerd weet de agent niet of hij de gezochte bestuurder aan de lijn heeft
daarom nogmaals: bij een Mulderboete schrijft de politie op kenteken of op naam van de bestuurder WAARVAN de verbalisant ZELF (of een collega opsporingsambtenaar) WAARNEMINGEN heeft dat de persoon als bestuurder is opgetreden

terugbellen naar een agent die jouw belt? vraag die agent in welk bureau en/of afdeling hij aanwezig is en bel 0900-8844 en laat je doorverbinden met dat bureau (of laat je doorverbinden met de mobiel van die agent, maar dus alleen via telefoniste van 0900-8844 en nooit door rechtstreeks zelf te bellen) om die agent te spreken. Via 0900-8844 en alleen via dat nummer weet je als burger zeker dat je doorverbonden wordt met de politie

algemeen advies: nooit personalia aan de telefoon verstrekken, al zegt de opbeller dat hij de Paus himself is
Laatst gewijzigd door Pim op 08 nov 2017, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 08 nov 2017, 23:05

Frans schreef:
08 nov 2017, 22:53
Identiteit is vastgesteld conform wat precies?

Je bent ook echt een enorm droppie ook hè......
08 nov 2017, 22:38
1. Yep
2. Zie deze uitgebreide uitleg
3. Wees beleefd en vraag, als mensen het niet vertrouwen (over het algemeen, bij normaal contact), of het mogelijk is of je terug mag bellen via 0900-8844 (Maar daar is het je niet om te doen). Niet alle telefoontjes worden genoteerd bij 0900-8844. Als je netjes bent aan de telefoon zal een verbalisant daar gewoon aan meewerken en zijn naam, rang en bureau gewoon duidelijk zeggen en kun je terug bellen, als jij verteld dat hij die bon daar kan steken waar de zon niet schijnt en de verbinding verbreekt... dan denkt die verbalisant... PERFECT, opgelost......
Ik wat heel beleefd en fatsoenlijk totdat meneer de "ik ben agent en jij moet maar luisteren" kaart trok, toen was ik er gauw klaar mee.

Waar het mij meer om ging dat iedere grappenmaker/identiteitsfraudeur kan opbellen om te vragen om je rijbewijs gegevens

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 08 nov 2017, 23:10

Pim schreef:
08 nov 2017, 23:02
ja de politie kan wel eens bellen over een bekeuring, gebruikelijk is het niet

een bekeuring zoals jij noemt dient op kenteken te worden uitgeschreven of er dient een staandehouding te worden uitgevoerd.
het heeft geen nut en mag niet om achteraf, als er geen staandehouding werd uitgevoerd, te rechercheren naar een bestuurder.
jouw antwoord op die vraag is net zoveel waard als niks
bovendien is het een Mulderovertreding en daar mag de verbalisant geen onderzoek (in de politiesystemen) voor uitvoeren: het is staandehouden of op kenteken

er zijn wel collega's die, als ze een Mulderboete uitschrijven op kenteken, het wel zo netjes vinden om dat mee te delen op een moment dat het nog vers in het geheugen van de bestuurder (of formeel: de tenaamgestelde van het kenteken) van het voertuig waarmee de overtreding werd gepleegd
maar strikt formeel is het al not done om daartoe in de politiesystemen onderzoek te doen naar een telefoonnummer van een tenaamgestelde van het kenteken

je telefoonnummer kan op diverse manieren verkregen zijn, de makkelijkste is uit een eerder klantcontact (aangifte?)

en als een agent belt wordt dat niet per definitie vastgelegd op een traceerbare wijze zodat jij bij 0900-8844 kunt bellen om te vragen of
"ze even kijken of er een agent is die gebeld heeft"

je kunt niet met zekerheid zeggen of je een agent aan de telefoon hebt en omgekeerd weet de agent niet of hij de gezochte bestuurder aan de lijn heeft
daarom nogmaals: bij een Mulderboete schrijft de politie op kenteken of op naam van de bestuurder WAARVAN de verbalisant ZELF (of een collega opsporingsambtenaar) WAARNEMINGEN heeft dat de persoon als bestuurder is opgetreden

algemeen advies: nooit personalia aan de telefoon verstrekken, al zegt de opbeller dat hij de Paus himself is

Dat baarde mij ook zorgen: het gaat om een Muldertje van iets van 250 euro, het is geen strafzaak...

Als hij belt om mede te delen dat hij een bekeuring op kenteken uitschrijft had ik dat erg attent gevonden en had ik hem bedankt dat hij de moeite neemt om mij daarover te informeren, maar uit het gesprek bleek dat hij hem alsnog op naam wilde uitschrijven en daarom wat gegevens nodig had. Als het een agent is weet hij ook wel dat hij dat op kenteken kan doen

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 nov 2017, 23:10

08 nov 2017, 23:05
Waar het mij meer om ging dat iedere grappenmaker/identiteitsfraudeur kan opbellen om te vragen om je rijbewijs gegevens
Ja, de cassièrre van de Aldi weet dat jij op de huppeldepupweg rechts inhaalt (wat je regelmatig - volgens eigen zeggen, met grote regelmaat - veilig) doet, ze ziet daar een auto met dat kenteken, tikt dat in op haar magische kassa, krijgt daar je telefoonnummer uit en laat dan... haar pappie met boze stem bellen om jou je rijbewijs te laten pakken om.... euhm, met welk doel precies, identiteitsfraude? Beetje omslachtig niet?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 08 nov 2017, 23:14

Frans schreef:
08 nov 2017, 23:10
Ja, de cassièrre van de Aldi weet dat jij op de huppeldepupweg rechts inhaalt (wat je regelmatig - volgens eigen zeggen, met grote regelmaat - veilig) doet, ze ziet daar een auto met dat kenteken, tikt dat in op haar magische kassa, krijgt daar je telefoonnummer uit en laat dan... haar pappie met boze stem bellen om jou je rijbewijs te laten pakken om.... euhm, met welk doel precies, identiteitsfraude? Beetje omslachtig niet?
:roll:

Ik rijd niet dagelijks de zelfde route en ik rij nogal wat kilometers op wisselende tijdstippen dus ik weet niet met 100% zekerheid waar ik precies reed afgelopen maandag om 11:10 en of ik wel of geen rode auto heb ingehaald ter hoogte van hectometerpaaltje 16.3, dus ik moest maar aannemen wat meneer zei.

Daarnaast haalt iedereen wel eens rechts in als er op de linkerbaan wordt geslapen (behalve de bezoekers van deze website natuurlijk!) dus zo bijzonder is het allemaal niet.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 nov 2017, 23:22

Frans schreef:
De identiteit van de bestuurder HOEFT HELEMAAL NIET te worden vastgesteld
Mulder is 'staandehouden' of 'op kenteken' en indien 'op kenteken' dan mag de tenaamgestelde de boete afhandelen met de bestuurder die hij heeft laten rijden.

Dus ja... ga alvast sparen.
Hij komt, hij komt, en gewoon op kenteken zonder dat je er een speld tussen zult kunnen krijgen.

Waarom agenten dan toch bellen?
Omdat een boete 'op naam' beter staat op zijn of haar target list dan een boete 'op kenteken'. Iets anders kan ik er niet van maken.
Maar het risico voor de agent is bij nabellen groot:

Als ik een auto op de stoep zie staan en ik zag niet wie die auto bestuurde dan schrijf ik op kenteken.
Zelfs als tijdens het opmaken van de bekeuring iemand komt aanlopen die zegt als bestuurder te zijn opgetreden.
Want ik heb dat niet gezien.
Zou ik wel die gegevens noteren en de bestuurder is een willekeurige voorbijganger (of een maatje uit de kroeg die zich liet sturen door de bestuurder) dan gaat de boete voor de rechter zo de prullenbak in als blijkt de de zogenaamde bestuurder geen bestuurder was en de verbalisant geen eigen waarnemingen had dat de bestuurder als zodanig was opgetreden.

Je kunt je wel de vraag stellen of een kroegmaatje al die moeite en risico's wil nemen een boete eerst op zijn naam te laten uitschrijven,
om daarna tot voor de rechter in procedure te gaan (inclusief alle voorafgaande bezwaarschriften) om dan te verklaren samen met de tenaamgestelde,
die de administratieve documenten thuis kreeg, te verklaren dat het een opzetje was om onder de boete uit te komen.
Vervolgens kan de rechter nog beslissen de boete als nog toe te kennen aan de kentekenhouder.
Want die zogenaamde bestuurder kan niet voor de rechter verschijnen zonder weet te hebben van de zittingsdatum op de documenten die aan de tenaamgestelde verstuurd werden. En omgekeerd kan de tenaamgestelde niet voor de rechter komen zonder de zogenaamde bestuurder met een vaag verhaal.
Dus werkt het alleen als jullie er beide staan. En dan heeft die rechter je bij je #@$%% en rechters houden niet van zulke grapjes....

Het risico is alleen voor de agent als de zogenaamde bestuurder geen link heeft met de tenaamgestelde.
Maar dan heeft de zogenaamde bestuurder het risico nooit meer onder de boete uit te komen.
Dus ik zie mezelf nooit op een verbaliserende agent aflopen om een bon op mijn naam te laten uitschrijven voor de lol.

Much todo about nothing...
Laatst gewijzigd door Pim op 08 nov 2017, 23:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 nov 2017, 23:26

08 nov 2017, 23:14
Daarnaast haalt iedereen wel eens rechts in als er op de linkerbaan wordt geslapen (behalve de bezoekers van deze website natuurlijk!) dus zo bijzonder is het allemaal niet.
Weet je, ik zat net je berichten terug te lezen en ja, ik reageer op "verkeerscrimineel" feller als op anderen. Je hebt een paar keer een behoorlijk verkeerd bericht geplaatst...

En dat is precies wat er aan de hand is, je krijgt wat je geeft. Als een agent je belt met zoveel info dan begin je al niet met vertellen waar ie dat ding kan steken, en hij zegt niet "zomaar" dat van die "snotneus"... daar is echt wel wat aan vooraf gegaan. Als jij hier komt met deze vraag vertellen wij toch ook niet waar je je vraag kunt steken, snap je?

En nee, zo bijzonder en spannend is het allemaal niet, qua bonnetje dan...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 08 nov 2017, 23:29

Pim schreef:
08 nov 2017, 23:22
Frans schreef:
De identiteit van de bestuurder HOEFT HELEMAAL NIET te worden vastgesteld
Mulder is staandehouden of op kenteken en indien op kenteken dan mag de tenaamgestelde de boete afhandelen met de bestuurder die hij heeft laten rijden

Dus ja... ga alvast sparen.
Hij komt, hij komt, en gewoon op kenteken zonder een speld ertussen te kunnen krijgen.

Waarom agenten bellen?
Omdat een boete 'op naam' beter staat op zijn of haar target list dan een boete 'op kenteken'. Iets anders kan ik er niet van maken.
Maar het risico is groot.

Als ik een auto op de stoep zie staan en ik zag niet wie die auto bestuurde dan schrijf ik op kenteken.
Zelfs als tijdens het opmaken van de bekeuring iemand komt aanlopen die zegt als bestuurder te zijn opgetreden.
Want ik heb dat niet gezien.
Zou ik wel die gegevens noteren en de bestuurder is een willekeurige voorbijganger (of een maatje uit de kroeg die zich liet sturen door de bestuurder) an gaat de boete voor de rechter zo de prullenbak in als blijkt de de zogenaamde bestuurder geen bestuurder was en de verbalisant geen eigen waarnemingen had dat de bestuurder als zodanig was opgetreden.

Je kunt je wel de vraag stellen of een kroegmaatje al die moeite en risico's wil nemen een boete eerst op zijn naam te laten uitschrijven,
om daarna tot voor de rechter in procedure te gaan (inclusief alle voorafgaande bezwaarschriften) om dan te verklaren samen met de tenaamgestelde,
die de administratieve documenten thuis kreeg, te verklaren dat het een opzetje was om onder de boete uit te komen.
Vervolgens kan de rechter nog beslissen de boete als nog toe te kennen aan de kentekenhouder.

Much todo about nothing...
Mijn punt ontgaat je.

Als ik rechts heb ingehaald en ik krijg daar een boete voor dan vind ik dat prima, voor werkritten calculeer ik boetes in mijn uurtarief en als ik een terechte boete krijg (bijvoorbeeld voor rechts inhalen) dan betaal ik die netjes, of die boete nou op naam of op kenteken staat.

Mijn punt is hoe ik kan vaststellen of iemand daadwerkelijk van de politie is en hoe zo'n iemand aan mijn nummer komt.

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 08 nov 2017, 23:32

Frans schreef:
08 nov 2017, 23:26
08 nov 2017, 23:14
Weet je, ik zat net je berichten terug te lezen en ja, ik reageer op "verkeerscrimineel" feller als op anderen. Je hebt een paar keer een behoorlijk verkeerd bericht geplaatst...
Dat weet ik, en een scherpe discussie vind ik prima zo lang we zonder gescheld en op een fatsoenlijke manier met elkaar praten.

En dat is precies wat er aan de hand is, je krijgt wat je geeft. Als een agent je belt met zoveel info dan begin je al niet met vertellen waar ie dat ding kan steken, en hij zegt niet "zomaar" dat van die "snotneus"... daar is echt wel wat aan vooraf gegaan. Als jij hier komt met deze vraag vertellen wij toch ook niet waar je je vraag kunt steken, snap je?
Ik vraag het me af. Als je meent je zo te moeten opstellen als agent nadat ik als burger netjes aangeef liever geen persoonlijke gegevens doorgeef per telefoon ontstaat alleen nog meer het idee dat het niet in de haak is. Als je dan meent dat ik wel tot antwoorden verplicht bent omdat ik 25 ben en jij zelf bijna met pensioen kan als inspecteur heb je de verkeerde.

Overigens wordt zakelijk communiceren nogal eens verward met onvriendelijkheid.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 nov 2017, 23:53

Een inspecteur die bijna met pensioen gaat heeft geen moeite met "zakelijke communicatie" met iemand van 25, ik niet in ieder geval. Maar, ik heb zelf het vermoeden dat het niet "enkel" zakelijk was... getuige het feit dat je hem "advies hebt gegeven wat hij met zijn bon kon doen". Als je namelijk zakelijke communicatie gewend bent, en dat sta je hier voor, dan weet je dat je 1 ding NOOIT moet doen: persoonlijk maken... en dat heb je, toen je hem dat "advies" gaf wel gedaan. ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 09 nov 2017, 01:27

Gast schreef:
08 nov 2017, 23:29
Mijn punt ontgaat je. Mijn punt is hoe ik kan vaststellen of iemand daadwerkelijk van de politie is en hoe zo'n iemand aan mijn nummer komt.
1. vaststellen kan je op de door mij al aangegeven wijze: zelf bellen met 0900-8844 en door laten ver binden met die agent.
2. hoe? dat is voor jou net zo'n raadsel als voor mij. ik heb 1 voor de hand liggende wijze genoemd.

In elk geval kan een agent niet voor een boete mobiele nummers opvragen bij telecomproviders als je daar naar zit te vissen.
Nummers opvragen geschied via een vordering aan de bezitter van de gegevens en daarvoor tekent een officier van justitie
(ik geloof o.b.v. artikel 126nd Strafvordering)

en daarbij komt: de verbalisant weet niet eens OF jij een mobiel nummer hebt, WAAR bij welke provider, etc.

Ik ga er nog steeds van uit dat jij je mobiele nummer eerder eens zelf hebt verstrekt en het in de politiesystemen is vastgelegd.

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 45
Contacteer:

Bericht door racefiets » 09 nov 2017, 08:28

En dan kom je weer bij het feit dat de betreffende agent in de politiesystemen heeft lopen zoeken naar informatie over de bestuurder terwijl hij dat voor deze overtreding niet mag.

Gesloten