Kopie ID - Kaart

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Kopie ID - Kaart

Bericht door Frans » 12 nov 2017, 15:12

Mag ik nu eens een wellicht domme vraag stellen van iemand die hier als een complete leek in zit: jullie hebben het over "minimumloon" en "teveel betaald" en "terugbetalen".

Volgens mij betekent minimumloon dat iemand dat als MINIMUM moet krijgen... toch? er stasat toch nergens dat hij niet MEER mag verdienen? Als zijn baas hem het dubbele heeft gegeven van het minimum, betekent dat toch nog niet dat hij hem TEVEEL heeft betaald ?? Hij heeft hem gewoon 100% meer dan het minimum betaald maar dat is toch niet TEVEEL?

Of redeneer ik nu dom ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door rai » 12 nov 2017, 18:04

Klopt Frans, maar neem ik het meest voor de hand liggende voorbeeld.
Vakken vullen bij de supermarkt, bijna altijd het wettelijke minimum uurloon behorend bij leeftijd.

Het staat een werkgever inderdaad vrij om meer te betalen ALLEEN en nu komt het.

Als jij denkt dat je een 21 jarige in dienst hebt en hem netjes betaald als een 21 jarige, dus rond de 8 per uur, zoals wettelijk geregeld is wat het moet zojn en achteraf blijkt dat je door je werknemer belazerd ben doordat hij zijn leeftijd opzettelijk veranderd heeft, maar eigenlijk dus maar 18 is en dan als minimum loon maar ergens rond 4,5 euro is.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 nov 2017, 18:08

Jeugdloon is een percentage van het betreffende cao loon voor die functie.

Natuurlijk mag er meer betaald worden, maar dan zou de hele kwestie van het jeugdloon nu niet spelen. En dat doet het wel want hij moet terugbetalen.

Er is dus op basis van leeftijd betaald.

Bij leeftijdsgerelateerd loon wordt uitgegaan van de percentages bij minimum loon.

minimumloon 21 jaar 85%
minimumloon 18 jaar 45,50%

Hij heeft dus 85 procent van het voor zijn inschaling geldende loon gekregen, terwijl hij recht had op 45,5 procent.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 nov 2017, 18:20

Ja, dat snap ik wel Hilde, maar er is een verschil tussen "recht hebben op", "krijgen" en "verplicht moeten terugbetalen"... of denk ik nog steeds te simpel?

Dat TS zijn werkgever belazerd heeft staat als een paal boven water en dat hij er niet mee weg moet komen, helemaal mee eens MAAR waar staat dat de werkgever niet MEER dan het minimumloon MAG betalen aan een 18-jarige, dat vraag ik me dus af?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 nov 2017, 18:49

Dat staat nergens,

Al wil hij 500 euro per uur betalen.
(MAX V krijgt ook het minimum niet hoor 😂😂, of al die voetballers...)
Zolang hij maar niet minder dan minimum betaalt..

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 nov 2017, 18:52

Nou ja, dat dus.... :lol:

En nu komt dus mijn punt, dat TS strafbaar is, daar zijn we het zo ongeveer allemaal wel over eens, maar ik wens zijn ex-werkgever nog wel heel veel succes met het terughalen van dat geld of zie ik dat nu verkeerd?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 nov 2017, 19:18

En dat zie je dus verkeerd.

Wat ik al zei. Als er een jeugdloon geldt bij de werkgever heeft ie loon van een 21 jarige gekregen terwijl hij recht had op het loon van een 18 jarige.
En dat is makkelijk te bewijzen door de werkgever. Er staat namelijk in het loonprogramma de geboortedatum van.ts. het programma berekent dan het jeugdsalaris.
Met een andere geboorte datum dus ander salaris.
Verschil is terugbetalen.

En dat is hier het geval anders had de hele casus namelijk niet gespeeld.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 nov 2017, 19:23

Terughalen kan trouwens makkelijk als ts er nog werkt: via verrekening met zijn salaris.

Is hij niet meer in dienst.. tja, dan volgt het normale proces van geld krijgen van iemand die niet wil betalen....

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 13 nov 2017, 08:03

Hilde12 schreef:
12 nov 2017, 19:18
En dat zie je dus verkeerd.

Wat ik al zei. Als er een jeugdloon geldt bij de werkgever heeft ie loon van een 21 jarige gekregen terwijl hij recht had op het loon van een 18 jarige.
En dat is makkelijk te bewijzen door de werkgever. Er staat namelijk in het loonprogramma de geboortedatum van.ts. het programma berekent dan het jeugdsalaris.
Met een andere geboorte datum dus ander salaris.
Verschil is terugbetalen.

En dat is hier het geval anders had de hele casus namelijk niet gespeeld.
Sinds wanneer is wat er in een programma staat leidend voor wat er is afgesproken? De vraag is denk ik aan TS, wat is er afgesproken over het loon bij het mondelinge gesprek. Dat lijkt me relevanter dan wat er in een programma staat. Het programma kan hoogstens de werkgever helpen bij het aannemelijk maken van zijn claim dat hij alleen het (jeugd-)minimumloon betaalt, maar wat als daar geen of geen duidelijke afspraak over is gemaakt bij het gesprek?

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 nov 2017, 09:23

Die jeugdlonen zijn per CAO bepaalt, en zijn er ook werkgevers die gewoon loon betalen, zonder rekening te houden met verschillen in leeftijd. Niet iedere werkgever valt ook onder een CAO.
Er zijn ook banen waarvoor je minimaal 21 jaar moet zijn, en waar de werkgever helemaal niets heeft aan 18 jarigen (bijvoorbeeld voor leidinggevenden in de horeca).

Verder, ongeacht of er wel of geen CAO is : als mondeling is afgesproken dat TS honderd euro per uur krijgt (dus ruim boven het minimumloon) als 21 jarige , hoeft dat niet automatisch te betekenen dat TS datzelfde loon ook gekregen zou hebben als 18 jarige.

Voor zwart werk heeft de werkgever helemaal geen copie van het ID bewijs nodig, dus ik vermoed dat het gewoon om wit werk gaat. Mocht het toch om zwart werk gaan, en is er ook geen contract op papier, en de werknemer werkt er niet meer, dan zal het heel moeilijk worden voor werkgever om het teveel betaalde loon terug te eisen. Datzelfde geldt ook voor de overuren, als het gaat zou gaan om wit werk, waarbij alle overuren verder zwart werden uitbetaald.

Maar het topic begint een beetje hoog "wat als" gehalte te krijgen... Misschien kan TS nog ietsiepietsie meer inzicht geven.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 13 nov 2017, 09:44

Ik denk niet dat TS zich nog zal melden nu alle berichten negatief voor hem uitpakken en tegen hem zijn.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 13 nov 2017, 10:12

slvk schreef:
13 nov 2017, 08:03
Sinds wanneer is wat er in een programma staat leidend voor wat er is afgesproken? De vraag is denk ik aan TS, wat is er afgesproken over het loon bij het mondelinge gesprek. Dat lijkt me relevanter dan wat er in een programma staat. Het programma kan hoogstens de werkgever helpen bij het aannemelijk maken van zijn claim dat hij alleen het (jeugd-)minimumloon betaalt, maar wat als daar geen of geen duidelijke afspraak over is gemaakt bij het gesprek?
Als was afgesproken dat hij een bepaald bedrag zou krijgen ongeacht zijn leeftijd dan had de hele casus niet gespeeld.
Nu speelt leeftijd wél een rol, dus is er sprake van een jeugdloon, ongeacht of dit een minimumloon is of niet.

Bij minimumloon is het:
18 jaar 47,5 procernt € 743,55
21 jaar 85 procent € 1.330,60

Bij het jeugdloon is sprake van percentages van het "volwassenen"-loon.
Er is dus gemakkelijk te berekenen hoeveel er teveel betaald is.
Ook als 6x minimumloon wordt betaald
normaal salaris 6000 euro, 21 jaar is dan 85 procent daarvan, maar 18 jaar maar 47 procent.

De werkgever kan dus goed aannemelijk maken dat er teveel betaald is op basis van de verkeerde leeftijd.

Wil TS anders, dan zal hij daarvoor tegenbewijs moeten leveren, of het in ieder geval aannemelijk moeten maken dat hij een afwijkende afspraak had.
En of de rechter hem daarin zal geloven.. terwijl hij een vervalst ID heeft ingeleverd...............

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 13 nov 2017, 10:41

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt Hilde, maar 1 dingetje daar twijfel ik nog over.
Bij het jeugdloon is sprake van percentages van het "volwassenen"-loon.
Er is dus gemakkelijk te berekenen hoeveel er teveel betaald is.
Ook als 6x minimumloon wordt betaald
normaal salaris 6000 euro, 21 jaar is dan 85 procent daarvan, maar 18 jaar maar 47 procent.
Als er wordt afgeweken van de CAO ten gunste van de werknemer, dan mag dat gewoon. Als je dus als werkgever 6 x het minimumloon betaalt, prima.
Maar.... Als de werkgever er dan achteraf achter komt dat werkgever geen 21 jaar is, maar 18, hoe sterk sta je dan als werkgever om te beweren dat de 18 jarige slechts recht had op 47,5% ? Dat percentage kan wel in een CAO staan, maar van die CAO is in dit geval duidelijk afgeweken, en dat mag gewoon.

Maar nogmaals, we weten de situatie niet. Grote kans dat er helemaal geen sprake is van riante salarissen, maar gewoon van volgens CAO vastgestelde salarissen die voor iedereen in het bedrijf gelden. En dan heb je dus wel gelijk.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 13 nov 2017, 12:46

Als ik nu de volgende situatie stel in het geval van TS, zit ik dan qua conclusie aardig?

TS is 18 maar heeft zijn ID vervalst en daardoor heeft zijn werkgever een verkeerd en dus hoger salaris betaald als wat hij waarschijnlijk gekregen zou hebben als hij zijn echte leeftijd had opgegeven. Intussen ex-werkgever is er achter gekomen en "eist" nu het "teveel betaalde" salaris, althans het verschil terug en dreigt met aangifte van fraude. Die aangifte, daar wordt je niet vrolijk van maar.... ex-werkgever schiet daar geen fluit mee op want als TS weigert te betalen heeft ex-werkgever nog steeds zijn geld niet. Hij zal dus naar een burgerrechter moeten om daar zijn gelijk te halen wat ie nooit zal krijgen, immers, er bestaat wel zoiets als een minimum jeugdloon maar niet zoiets als een hoger minimum jeugdloon. Dikke vinger dus voor de ex-werkgever want die heeft vwb het geld geen poot om op te staan.

Vat ik het zo goed samen?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 13 nov 2017, 13:46

De kern van het antwoord begint met de vraag: waarom heb jij (TS) je ID vervalst en daar een KOPIE van opgestuurd?
Waarom?
Enkel om meer salaris te krijgen en een kopie om dan de echtheidskenmerken en vervalsingen niet te kunnen zien.

En nu moet die poen terug en gaat TS schoppen tegen de werkgever dat deze hem zwart zou hebben uitbetaald.
Alsof TS, als het zo was, dat niet al veel langer wist. En van profiteerde zolang het goed ging.
En nu is TS tegen de lamp gelopen en gaat het moddergooien beginnen.

Een behoorlijk nare persoon ben je dan. En tot op het bot onbetrouwbaar.
Want: eerst samenspannen (als er zwart betalen was afgesproken, ongeacht van de hoogte van het salaris) en nu wijzen naar de ander.

Het is een beetje als op een kleuterschool als je op je gedrag wordt aangesproken.
Zo van: Deed ik iets fout? Ja maar hij dan? Hij deed óók iets fout.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten