Kopie ID - Kaart

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
roflricardo
Infopolitie Gast

Kopie ID - Kaart

Bericht door roflricardo » 07 nov 2017, 15:52

Ik heb een kopie van mijn ID gestuurd wel mijn naam maar een andere leeftijd naar mijn baas , maar op mijn cv en derest wat ik moest invullen staat mijn echte leeftijd we zijn hier 2 maanden later achtergekomen, maar ik heb nooit een contract gekregen/getekend met waarop mijn startsalaris opstond ik werkte dus eigenlijk zwart. Mijn echte leeftijd is 18 op het kopie via de computer staat 21, dus ze hebben mij volgens hun teveel betaald, maar ik heb nooit te horen gekregen hoeveel ik verdiende moet ik dan wat ik teveel heb gekregen terugbetalen? of hoeft dat niet , want ik heb nooit iets getekend en weet niet hoeveel ik verdien. Plus valt dit ook onder fraude dan ? het was een kopie van mijn id via de mail gestuurd met een andere leeftijd.

Alvast bedankt

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Re: Kopie ID - Kaart

Bericht door Stefan » 07 nov 2017, 16:04

Heb je de kopie van je ID zelf bewerkt dan? Dat zou best wel eens valsheid in geschrifte kunnen zijn.

Verder kan ik met moeite uit je verhaal halen wat je precies wilt bereiken. Een geschil over je salaris is geen aangelegenheid van de politie en zul je via een civiele procedure moeten regelen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 07 nov 2017, 16:18

Een ID vervalsen is strafbaar.
Je vervalste ID naar je werkgever sturen is fraude en strafbaar.

Zwart werken is als er geen premies en belastingen worden afgedragen door de werkgever., dat is iets anders dan de vraag of jij een contract hebt gekregen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 07 nov 2017, 16:22

Zijn werkgever is er achter gekomen.
Die heeft hem betaald naar de hoge leeftijd en wil het teveel betaalde terug.
TS wil niet terugbetalen want die heeft een bedrag geaccepteerd als loon en zegt niet geweten te hebben hoe de werkgever hem ingeschaald heeft want hij had geen contract.
En TS dreigt nu met "Ik had geen contract dus ik heb zwart gewerkt" dus zie maar van wie jij geld krijgt. Het zal je nog veel meer gaan kosten.

Maar je hebt opzettelijk een kopie van je aangepaste ID opgestuurd. Dat doe je niet zomaar.
Zelfs je ID aanpassen doe je niet zomaar.

Je weet en wist precies wat er op die kopie van je ID voor een leeftijd staat en stond.
Niet voor niets weet je dat.

En geen contract betekent nog niet dat je zwart hebt gewerkt. Er is kennelijk wel sprake van enige vorm van een overeenkomst want jij kwam elke dag naar je werk en je werkgever betaalde telkens je salaris.
Dat is HET bewijs voor een (misschien slechts mondelinge aanwezige) overeenkomt.

Als je werkgever met die kopie van jouw ID aangifte gaat doen van oplichting kan het nog weleens lelijk aflopen.

En de politie behandeld zwartwerken niet.
Niet voor jou en niet voor je werkgever. Daarvoor zal een van jullie twee naar een civiele rechter moeten Of het anderszins aan de grote klok moeten hangen. Ik neem aan jij dat zult zijn en niet je werkgever. Als er sprake is van zwartwerk dan heeft je werkgever geen belang bij een rechtszaak.maar besef dat wie EIST ook BEWIJST. Dus stukken moet aanleveren als bewijs.

En die stukken krijgt je werkgever ook ter inzage. En die kan hij later mooi gebruiken in zijn aangifte vanwege oplichting.

Kortom... je hebt er een puinhoop van gemaakt en nu wil je je kont eruit draaien en roepen dat je werkgever een vies spelletje speelt omdat ie zwartwerk faciliteert.

Een mooi duo zijn jullie.
Ik zou goed oppassen wat je doet en wat je volgende tactische stap wordt.

Misschien is het zelfs beter er onderling met je werkgever uit te komen dan via rechters en aangiften.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans » 07 nov 2017, 16:36

ROFL Ricardo?

Volgens mij zegt de de naam al dat je het niet echt serieus neemt. Zoals mijn voorgangers het al zeggen, je zit niet tot je knieén maar tot je oren in de shit en dat ROFL zou ik eraf laten. Als ik alles bij elkaar optel en aftrek zou ik een heel nederige houding aannemen, je werkgever bellen met de vraag of hij misschien genegen is om het in den minne (in gewone spreektaal - zonder rechters en advocaten) te schikken en dan maar hopen dat je het met werken voor je 21e terugbetaald hebt.... en dan mag je iemand wel op je blote knieën danken dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt, inclusief die werkgever.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Faljean
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Faljean » 07 nov 2017, 16:46

tis niet heel handig (zacht uitgedrukt), maar ja, als je ook geen contract hebt?? Dan klopt er toch ook iets niet aan de werkgeverskant. Die heeft ook niet echt een sterk verhaal bij een rechtbank.
Stap 10

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 07 nov 2017, 17:20

Het is niet handig voor als je ooit een dispuut krijgt met je werkgever, maar een mondeling afgesloten arbeidsovereenkomst is nog steeds rechtsgeldig bij mijn weten. Het feit dat je geen schriftelijk contract hebt gekregen bij aanstelling hoeft dus niet automatisch te betekenen dat je zwart werkt. Het zou uiteraard wel kunnen dat je hebt zwartgewerkt, maar heb je dan ook geen loonstrookjes gekregen ? Geldt er een CAO? Werk je er nog steeds ?

Hoe dan ook, het geven van een valse leeftijd was helemaal niet handig van je, en het lijkt erop dat je dit louter hebt gedaan om onder het lagere jeugdloon uit te komen. Ik zou dit inderdaad onderling proberen op te lossen tussen jou en de werkgever. En dat zou best weleens terugbetaling kunnen betekenen voor het teveel betaald loon , en daarnaast excuses van jouw kant.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 07 nov 2017, 17:44

De rechter prikt zo door het verhaal van TS heen.
Simpel: hoe dacht TS met een vervalste ID weg te komen als TS niet wist dat hij zwart zou werken?
Want iemand die wit werkt daarvan worden links en rechts gegevens gecheckt:
-belastingdienst ivm loonbelasting
-sociale zaken ivm premies
-zorgverzekeraars
-pensioenfondsen

Dus dan was hij al binnen één week tegen de lamp gelopen.
Sterker nog: dan had TS het niet eens geprobeerd om een met een vervalst ID zijn werkgever op te lichten.

Maar hij deed het wel dus dat is alleszeggend. Een rechter is niet achterlijk.
En dan nu als het op terugbetalen aankomt dreigen je werkgever op te hangen voor LATEN zwartwerken.
Een rechter zal TS ook al medebedenker en -PLEGER van de oplichting van DE OVERHEID (premie-ontduiken) zien.

En dan wat anders: als ik bij een werkgever ga werken maakt die werkgever afspraken.
Dan eindigt dat gesprek met: ik stuur je een contract dan kun je dat op je gemak even door (laten) lezen en dan tekenen.
En ik, maar ja dat ben ik, zou geen dag werken voor een werkgever voordat zijn beloften op papier staan met zijn handtekening eronder.
Dus TS gaat voor een rechter echt niet wegkomen met: ik realiseer me nu/later pas dat ik zwart werkte omdat ik nooit en contract heb gekregen.
En dan vraagt de rechter: Wanneer kreeg u een loonstrook? En dan is het antwoord: Nooit.
En dan vraagt de rechter: Vond u dat niet vreemd dan? En vroeg u na een maand niet om een loonstrook?
En dan vraagt de rechter: Hoe kreeg u uw geld? En dan is het antwoord: Contant. (want zwart)
En dan zegt de rechter: En al die signalen waren geen aanleiding om eerder te denken dat u zwart werkte?
En dan komt u nu, nadat uw werkgever zijn teveel betaalde 'salaris' terug wilde met een zwartwerk verhaal?

Samen in foute zaakjes dan ook samen op het hakblok.
Ik durf het bijna niet te vragen: laat je ons de afloop nog even weten 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 07 nov 2017, 18:30

Als je werkgever slim is, zal hij proberen zowel via strafrecht als civiel de zaak voor een rechter te krijgen.

Dan eens kijken of het nog steeds zo "rofl" is... :?
PDC | DICT

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 12 nov 2017, 08:07

KaaDee schreef:
07 nov 2017, 18:30
Als je werkgever slim is, zal hij proberen zowel via strafrecht als civiel de zaak voor een rechter te krijgen.

Dan eens kijken of het nog steeds zo "rofl" is... :?
Als het zwartwerk was, weet ik niet of dat in belang werkgever is. Zeker omdat het onwaarschijnlijk is volgens mij dat dit de enige zwartwerker in zijn bedrijf is. Wat is de boete voor zwartwerken ook al weer voor de werkgever? 8.000 euro de man toch?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 nov 2017, 09:14

slvk schreef: Wat is de boete voor zwartwerken ook al weer voor de werkgever? 8.000 euro de man toch?
Er is geen werkgevers boete voor zwartwerken.
Wat jij hier bedoelt is de boete als je een illegaal in Nederland verblijvende persoon laat werken.
Of een vreemdeling die wel een verblijfsvergunning heeft maar geen werk vergunning.

Zwart werken is werken zonder belasting af te dragen.
Dus de schoonmaakster die bij je thuis werkt en geen opgave doet van haar inkomsten.
Of de persoon die in jouw bedrijf werkt en jij geen loonbelasting en premies afdraagt. Dan kan je wel een boete van de belastingdienst krijgen, maar dat is een percentage van de te betalen belasting.

En in dit geval is er teveel betaald, dus zouden ze terug moeten krijgen van de belasting.

Zoals ik de casus zie (als opsporingsambtenaar die onderzoeken draait naar werkgeversfraude 😉):

TS heeft gesolliciteerd.
Heeft daarbij cv ingeleverd met echte leeftijd (leuk, maar de werkgever registreert geen persoonsgegevens vanaf een cv, dat moeten ze doen vanaf een id bewijs)
Gesprek gehad, aangenomen, dus mondelinge arbeidsovereenkomst.
Daarna vals ID ingeleverd. Hiervan zijn de gegevens geregistreerd, wat wettelijk voorgeschreven is, dus de geboortedatum van ID genomen.
Op basis hiervan salaris uitbetaald, inclusief belastingen en premies, dus geen zwart werk.
Na 2 maanden komen ze achter de fraude van TS en vorderen ze het teveel betaalde salaris terug.
Niks mis mee, volledig terecht.
De enige die hier fout is, is TS zelf.

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 12 nov 2017, 10:32

Je hebt gelijk, ik haalde twee dingen door elkaar. En ik zie de fraude (vervalst ID), maar voor het teveel betaalde salaris, moet de werkgever daarvoor niet aantonen dat hij de persoon heeft aangenomen voor het wettelijk minimumloon voor een 18 jarige? En met alleen een mondelinge overeenkomst, lijkt me dat een lastige. Het is op zich goed mogelijk dat een 18-jarige meer krijgt dan het wettelijk minimumloon (voor een 18-jarige). En als die 18-jarige dan een vervalst ID inlevert, dan is dat wel fraude, maar is de werkgever verder niet benadeeld. Kan de werkgever dus puur op basis van het vervalste ID en een mondelinge overeenkomst wel schade aantonen?

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 12 nov 2017, 11:21

Je hebt sowieso te maken met de Wet minimumloon, waarbij er een minimaal uurloon bepaald is, gebaseerd op een percentage van het uurloon van een 22 jarige en ouder, afhankelijk van je leeftijd.
En als je di bedragen op gaat zoeken, kom je uit bij het uurloon van een 18 jarige op ongeveer 4,5 euro en een 21 jarige op ongeveer 8,5 euro.

Als je werkgever aan kan tonen dat hij het minimum loon uit betaald, kan je dus ook eenvoudig berekenen wat hij te veel uitbetaald heeft.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 nov 2017, 13:27

Het aantonen van het teveel betaalde is nogal simpel.
Wat rai ook aangeeft.
Het loon van een 18 jarige is een bepaald percentage. Hetzelfde geldt voor het loon van een 21 jarige.
Met wet mininimloon etc heeft dit niets te maken

Ts geeft aan dat hij het loon van een 21 jarige heeft gehad. Hij heeft recht op het loon van een 18 jarige.
Dus ipv percentage voor 21 jaar had hij recht op percentage 18 jaar.

En of dat nou berekend wordt over het minimumloon of over een salaris van een ton per jaar doet niet terzake.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 12 nov 2017, 14:49

Toch wel, er vanuit gaande dat TS geen salaris heeft afgedingt vanuit onderhandelingen die een stuk hoger kunnen liggen en dan niet meer leeftijdsfhankelijk is maar op basis van diploma en/of ervaring.

Aangezien TS het heeft over dat er een hoger loon uitbetaald is, omdat zijnj door de werkgever als een 21 jarige is berekend is ipv als een 18 jarige.

In de Wet minimumloon staat precies welk bedrag een 22 jarige minimaal moet verdienen en in het onderliggende besluit staat de percentages genoemd, waarbij een 18 jarige minimaal 47,5 procent moet verdienen en een 21 jarige 85 procent van dit bedrag.

Spreek TS met zijn werkgever af dat hij een ton gaat verdienen dan is deze wet inderdaad niet va toepassing, maar speelt leef5ijd dus geen rol.

Vandaar dat het m.i. dus wel van toepassing is en heeft TE dus mogelijk bijna twee keer zoveel salaris ontvangen.

Gesloten