Schuldvraag aanrijding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Qerrol
Infopolitie Gast

Schuldvraag aanrijding

Bericht door Qerrol » 04 nov 2017 11:31

Goedemorgen allemaal,

5 maanden geleden heb ik een ongelukje gehad en ik zit nu met het advies van mijn verzekering in mijn maag.
Wat er allemaal gebeurde:

Ik reed op een provinciale weg en voor mij reden een aantal auto's en een tractor.
Omdat de auto voor mij in mijn ogen twijfelde, wilde ik hem ook inhalen en toen ging het fout.

Mijn verzekering kreeg in eerste instantie een reactie van de tegenpartij met de mededeling dat zij de schade 50/50 wilde behandelen.
Daar was mijn verzekering het niet mee eens en daar ging vervolgens weer een tijdje over heen.
Nu kreeg ik 2 dagen geleden tot mijn grote verbazing dit mailtje:

Hierbij kom ik terug op bovengenoemd schadegeval.
De tegenpartij wil de schade afwikkelen op basis van 50-50. Dat wil zeggen dat wij 50% van uw schade kunnen verhalen en dat wij 50% van de schade aan de tegenpartij moeten betalen.
Wij vinden deze regeling heel gunstig daar er uitspraken van rechters zijn die een verdeling hanteren van 75-25 in uw nadeel. Dat wil zeggen dat u dan voor 75% aansprakelijk bent.
Graag ontvang ik een uitgebreide calculatie van de schade met foto’s om 50% van uw schade te kunnen verhalen op de tegenpartij.

Gevolgen bonus/malus
Wanneer wij een claim ontvangen van de tegenpartij, dan zal u terugvallen in uw no-claim. Door dit schadegeval zal uw bonus/malus per 08-05-2018 worden aangepast. Uw no-claimkorting bedraagt dan 60%, gelijk aan trede 11. Dit heeft een verhoging van de premie tot gevolg. De meerpremie die u dan gaat betalen, verdeelt over 3 jaar voordat u terug staat op uw ‘oude’ no-claim, zal € 209,28 bedragen.

Zelf krijg ik het idee dat mijn verzekering zich er makkelijk vanaf probeert te maken, vooral omdat ze dit bod eerst af hebben gewezen.
Dan daarbij vind ik het stukje over de rechter helemaal raar, als dat echt zo is, waarom ging mijn verzekering in eerste instantie dan niet meteen akkoord?

In mijn ogen is de enige fout die ik maakte mijn ongeduldigheid geweest, ik had beter kunnen wachten maar goed, achteraf is dat makkelijk praten.
En wellicht ben ik niet geheel objectief, dus ik zou graag willen weten wat jullie hier van vinden.

Hier als laatst dan het dashcam filmpje van het ongeluk.
https://1drv.ms/v/s!AhNp0RnzsTo8g6lYzFN9SEQC6uaRKA

Alvast een bedankje voor jullie tijd.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Schuldvraag aanrijding

Bericht door zijlvaart67 » 04 nov 2017 12:26

Qerrol schreef:
04 nov 2017 11:31
Zelf krijg ik het idee dat mijn verzekering zich er makkelijk vanaf probeert te maken, vooral omdat ze dit bod eerst af hebben gewezen.
Dan daarbij vind ik het stukje over de rechter helemaal raar, als dat echt zo is, waarom ging mijn verzekering in eerste instantie dan niet meteen akkoord?

Euhm, ik zeg altijd maar; iedere aanrijding is uniek en verdient z'n eigen behandeling..
Het blijft gokken, maar wellicht zag uw verzekering, op basis van uw verklaring oid, er in eerste instantie meer brood in dan de 50/50 verdeling. Dat het nu toch zo uitpakt na lang corresponderen is op zich niet bijzonder. Ik zou 't waarderen dat ze evengoed nog moeite hebben gedaan..

Overigens staat het u vrij, mocht u hier grote problemen mee hebben, om zelf een rechtszaak over de schuld en schuldverdeling te financieren; wint u dan is uw maatschappij verplicht om uw kosten te dragen (staat ergens in de polisvoorwaarden).

Staat tegenover en dat wordt het belangrijkste argument van mijn betoog:
Wat maakt het uit wat de schuldverdeling wordt? Als u de schade van uw tegenpartij toch niet voor eigen rekening kan of wil nemen, dan maakt het ook niet uit of uw maatschappij €1000,- of €200.000,- uitkeert. De terugval in no-claim blijft hetzelfde..

Samengevat:
Bent u van plan om de schade voor eigen rekening te nemen, dan is het interessant om u druk te maken over de exacte schuldverdeling. Is dat niet het geval, dan is die verdeling totaal niet boeiend..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Qerrol
Infopolitie Gast

Bericht door Qerrol » 04 nov 2017 16:48

Bedankt voor uw reactie.
Om antwoord te geven op uw vraag: Wat maakt het uit wat de schuldverdeling wordt?
Dat maakt mij natuurlijk heel veel uit, dit grapje gaat me op deze manier geld kosten en dat terwijl ik na mijn idee niet de schuldige ben.
Vandaar mijn vraag om een objectieve blik.

Heeft u trouwens het filmpje bekeken?
De tegenpartij voert een bijzondere verrichting uit, gebruikt tot 2 keer toe geen richtingaanwijzer en gaat de 2de keer naar rechts op het moment dat hij weet ik dat er zit (hij reageert op mijn toeter want hij gaat naar rechts).
Vervolgens maakt hij een inschattingsfout die tot de schade lijdt.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 04 nov 2017 17:42

Het is een aansprakelijkheidskwestie en de enigen die daar wat over kunnen zeggen zijn de verzekeringsmaatschappijen zelf.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Bart12345
Lid
Lid
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bart12345 » 04 nov 2017 20:18

Qerrol schreef:
04 nov 2017 16:48
Heeft u trouwens het filmpje bekeken?
De tegenpartij voert een bijzondere verrichting uit, gebruikt tot 2 keer toe geen richtingaanwijzer en gaat de 2de keer naar rechts op het moment dat hij weet ik dat er zit (hij reageert op mijn toeter want hij gaat naar rechts).
U had m.i. ook iets harder kunnen remmen tijdens de toeter. Een ongeluk voorkomen is tenslotte belangrijker dan je recht halen.
En -offtopic- .. ik luister liever Bach tijdens het rijden ;)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 04 nov 2017 21:11

Ik zie nu dat er een filmpje is toegevoegd, maar dat maakt mijn oordeel niet anders;

Ik zie een botsing tussen art 54 RVV en de zogenaamde 'zorgvuldigheidsnorm' van art 5 WvW. Diverse uitspraken omtrent dergelijke ongevallen eindigen ook in een schuldverdeling, lees ik..

Het probleem waar uw maatschappij tegenaan hobbelt:
Uw voorligger wisselt (iets) later dan u van rijstrook, al vrijwaart u dat nog niet meteen van art 54, maar waar ik vooral over val; iedere chauffeur ziet deze aanrijding al 10 seconden van te voren aankomen! Het is op je klompen aan te voelen dat dit gaat gebeuren. De auto in een gat persen waarvan je weet dat het zometeen geen gat meer is valt mi onder het omschreven art 5 WvW. Toen uw maatschappij het filmpje zag, moesten ze daar waarschijnlijk ook wel even slikken..

Ik vind een schuldverdeling, vanuit een strafrechtelijke blik gezien, niet onredelijk. Het is echter aan de verzekeringsmaatschappijen om het civielrechtelijk uit te vechten..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 05 nov 2017 16:17

Ook ik ben, alléén al op basis van dit filmpje....., van mening dat u vóórdat u een de inhaalmanoeuvre inzette aan het gedrag van uw voorganger had kúnnen/moeten zien dat hij van plan was om ook te gaan inhalen.
Op grond daarvan was het van uw kant helemaal niet verstandig/handig om het besluit te nemen te gaan inhalen en had u dus beter even wat langer kunnen wachten om met het inhalen te beginnen!

Wat ik namelijk op het filmpje zie, is dat de automobilist voor u met zijn linkerwielen iets over de eerste waarschuwingsstrepen gaat rijden om meer zicht te halen.
Voor mij, als redelijk ervaren automobilist ahum........, is dat genoeg reden om eerst even af te wachten voordat ikzelf ga inhalen.

Wat ik wel vreemd vind, is de reactie van uw voorganger nadat u heeft geclaxonneerd; eerst naar rechts sturen (waarschijnlijk van schrik...) om vervolgens opnieuw aan een inhaalmanoeuvre te beginnen.
De optie die Bart12345 geeft om te remmen, hoort uiteraard ook tot de mogelijkheden....... 8)

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 05 nov 2017 21:16

Ik heb het filmpje gezien.
Hoe had u zicht op het feit dat er geen tegenliggers waren in eerste aanleg toen u besloot te gaan inhalen?
Hoe had u zicht op eventuele tegenliggers toen de eerste auto in de file (de witte) ging inhalen?

En dan het al genoemde gedrag van uw voorganger.
U claxonneert en dan vraag ik me altijd af waarom het claxonneren prevaleert boven preventieve maatregelen van uw kant?

U kunt wellicht (vinden) in uw gelijk (te) staan en met claxonneren dat proberen af te dwingen...
Maar u ziet nu wat er van komt. De ander reageert niet zoals u verwachtte en wenste en toen was er geen corrigeren meer aan.
Daarom zal 50/50 geen slechte deal zijn.
Het is een soort leergeld.

En een claxon mag u alleen gebruiken ter afwenden van gevaar...
Dat deed u ook dus daar zeg ik niks van. Maar het gevaar was beter af te wenden geweest door gas terug te nemen of uw actie af te breken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Twitter: Motoron_tw
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door MotoRon » 06 nov 2017 09:20

De politie heeft niets te maken met (de verdeling) van de schuldvraag bij aanrijdingen, dat is echt iets voor de verzekeringen. Wat wij er ook van vinden, wij gaan er niet over.

:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten