Gewicht medische keuring

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast21
Infopolitie Gast

Gewicht medische keuring

Bericht door Gast21 » 28 okt 2017, 11:46

Hallo

Ik heb volgende week de medische keuring. Nu weet ik dat ik volgens bmi iets te zwaar ben voor mijn lengte (ideaal gewicht zou +/- 90 zijn voor lengte 190-191cm). Bij BMI kijken ze natuurlijk alleen naar gewicht en geen vetpercentage of spiermassa. Nu weeg ik met die lengte 100kg maar dit is totaal niet aan me af te zien en heb ook geen hinder van.

Ik ben me er wel bewust van en ik sport regelmatig en leef en eet niet ongezond. In hoeverre kan je gewicht een punt van afkeur zijn? Gaat dit echt heel precies (op bmi) of kijken ze ook naar je leefstijl daarin? Op internet staat dat je wellicht een aantal kg's moet afvallen. Zou dat ook al van toepassing zijn op mij of moet ik dan denken aan iemand die echt veel te zwaar is?

Ik zou het nogal balen vinden als ik hierop afgekeurd zou worden..

Dankjewel!

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Re: Gewicht medische keuring

Bericht door Stefan » 28 okt 2017, 12:04

Ik kan alleen iets over mijn eigen keuring zeggen: daar werd helemaal niet naar de BMI gekeken, of dat werd niet tegen mij uitgesproken. Als ik om mij heen kijk denk ik niet dat je enkel en alleen door je BMI wordt afgekeurd.

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 28 okt 2017, 15:09

Ik heb de keuring iets meer dan een week geleden gehad. Ja, je wordt opgemeten en gewogen. Maar denk dat ze het meer bekijken in relatie tot de rest van je fysieke gesteldheid.

venco
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door venco » 28 okt 2017, 23:17

BMI zegt niets! bepaalde sporters zullen nooit een “normaal” BMI hebben.er zijn zat voorbeelden van super fitte sporters die aan bv kracht of lange afstand sport doen die 100x fitter zijn dan sommige mensen met een “goed”BMI .
Alles in perspectief...... wat was je prestatie op de test?
Met veel groeten,
Venco.

Harry
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Harry » 29 okt 2017, 08:31

Bij mijn keuring werd er wel naar BMI gekeken, niet dat het een probleem bij mij was en dat ze daar specifiek naar moesten kijken maar ik wilde het toch maar even zeggen.

succes!

Gast21
Infopolitie Gast

Bericht door Gast21 » 29 okt 2017, 08:55

Op de test had ik 3:03 waar 3:08 het limiet was. Ontwikkelpunt was dus ook duurvermogen. Ik ben gisteren bij de sportschool geweest en daar hebben ze een meting gedaan: 21% vetpercentage, +/- 70-75kg spiermassa. Zij kwamen uit op een bmi van 27.1

Ik kan dit enigzins verklaren aangezien ik tot september werk had waarin ik dagelijks heel veel in beweging was en makkelijk 10-13000 stappen zette per dag. Ik ben nu veranderd van werk naar studie en zit dus het merendeel van de dag, sinds dit moment ben ik snel en behoorlijk wat aangekomen. Dit probeer ik wel te compenseren door regelmatig sporten en gezond leven.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 29 okt 2017, 09:49

Gast21 schreef:
28 okt 2017, 11:46
Ik zou het nogal balen vinden als ik hierop afgekeurd zou worden..
Dat zou inderdaad balen zijn, het is vervelend als je zo laat in de procedure te horen krijgt dat het voor jou stopt. Maar samen met de sporttest is dit wel het enige deel van de selectieprocedure waar je zelf verantwoording voor kunt nemen. De andere onderdelen kunnen je gewoon niet liggen of zelfs te moeilijk zijn. Maar oefenen voor de sporttest en afvallen voor de medische keuring zijn twee dingen die je zelf had kunnen doen. En als je de sporttest ook maar net haalde, dan is dat wel een puntje van aandacht voor de selectie...

Voor wat het waard is: Er lopen op de academie mensen rond met een BMI die diep in de rode cijfers zit. Ook die mensen zijn door de keuring gekomen. Er zal dus naar meer worden gekeken dan alleen een gewicht. Succes met de keuring en probeer nog even snel wat af te vallen, want als men er toch naar kijkt dan helpen alle kleine beetjes :)
PDC | DICT

Gesloten