Fiets terug!

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Janneke
Infopolitie Gast

Fiets terug!

Bericht door Janneke » 27 okt 2017 12:34

Hallo,
iets meer dan 3 jaar geleden was mijn fiets gestolen. Vorige week zat ik op een terras in Utrecht en zie ik iemand op mijn fiets fietsen, gewoon, in het centrum! Ik kon eerst mijn ogen niet geloven, maar het was echt mijn fiets. Ik had namelijk een nogal opvallende dure speciale fiets van een merk dat je heel weinig tegenkomt. De jongen op de fiets stopte voor een stoplicht en ik ben vanaf het terras hard naar dat stoplicht toegerend en heb de jongen gevraagd af te stappen en onmiddellijk mijn fiets terug te geven. Hij was behoorlijk verbouwereerd maar stapte af en vroeg of ik eker wist dat het mijn fiets was. Ik begon toch zelf ook te twijfelen omdat het zo onwaarschijnlijk is dat ik iemand gewoon op mijn fiets zie fietsen. Maar toen zag ik dat de bevestigingring van mijn oude kinderzitje er nog om zat, en ik zei "jazeker". De jongen stapte af en liep vervolgens doodleuk weg. Vol ongeloof en ook blij liep ik vervolgens met mijn oude fiets weer naar het terras. Nou, fiets dus terug. Hoe is het mogelijk!!!!!? Maar goed. Wat nu te doen. De fiets heb ik destijds aangegeven als gestolen bij de politie. Kan ik nu gewoon bellen of dit doorgeven aan het RDW register dat ik mijn fiets weer terug heb? Ik heb uiteraard de aankoopbonnen nog. En ik heb destijds ook een anwb verzekering uitkering gekregen, want de fiets was best duur en had ik laten verzekeren. Moet ik die verzekering zelf bellen of doet de politie of de RDW dat? Moet ik dan ook dat geld weer terug betalen? Dat geld is inmiddels natuurlijk allang weer uitgegeven en ik heb hier geen 1300 euro liggen... Inmiddels heb ik nu dus 2 fietsen.
Groetjes Janneke
Amsterdam

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Re: Fiets terug!

Bericht door KaaDee » 27 okt 2017 12:48

U bent op dit moment in het bezit van een gestolen goed en daarmee strafbaar. Sterker nog, u hebt een fiets van iemand afgenomen die hier misschien wel veel geld voor heeft betaald.
Dat maakt dat u dus feitelijk een fiets hebt gestolen.

Overigens, u komt uit Amsterdam en trof de fiets aan in Utrecht Centrum.
Inderdaad, hoe is het mogelijk!!!!?

De kans is groter dat u een nieuwe student van de Politieacademie bent en dat deze casus als huiswerk is opgegeven :)
Midden-Nederland

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 okt 2017 13:04

KaaDee schreef:
27 okt 2017 12:48
De kans is groter dat u een nieuwe student van de Politieacademie bent en dat deze casus als huiswerk is opgegeven :)
:P :P
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Stefan
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 27 okt 2017 13:38

KaaDee schreef:
27 okt 2017 12:48
...
Dat gebeurt toch niet echt zo?

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 27 okt 2017 14:11

Stefan schreef:
27 okt 2017 13:38
Het zou een mooie casus zijn, want er zit veel in waar de studenten zelf achter moeten komen:
Diefstal, heling, te goeder trouw, eigenaar/bezitter van eigendom, verdachte strafbaar feit, verzekering, registratie gestolen goederen, etc...

Maar, om toch inhoudelijk enig antwoord te geven op de vele vragen:
Janneke schreef:
27 okt 2017 12:34
Maar goed. Wat nu te doen. De fiets heb ik destijds aangegeven als gestolen bij de politie. Kan ik nu gewoon bellen of dit doorgeven aan het RDW register dat ik mijn fiets weer terug heb? Ik heb uiteraard de aankoopbonnen nog. En ik heb destijds ook een anwb verzekering uitkering gekregen, want de fiets was best duur en had ik laten verzekeren. Moet ik die verzekering zelf bellen of doet de politie of de RDW dat? Moet ik dan ook dat geld weer terug betalen? Dat geld is inmiddels natuurlijk allang weer uitgegeven en ik heb hier geen 1300 euro liggen... Inmiddels heb ik nu dus 2 fietsen.
1. Langs het politiebureau gaan met kopie aangifte en identiteitsbewijs en het verhaal uitleggen.
2. Voor vragen m.b.t. de registratie kunt u terecht op https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Fiets.aspx
3. Voor vragen m.b.t. de verzekering kunt u terecht op https://www.anwb.nl/verzekeringen/fiets ... lde-vragen

Wellicht interessant om te lezen, een vergelijkbaar bericht van ditzelfde forum:
viewtopic.php?f=70&t=38014

En de daarin gelinkte, juridische, onderbouwing (maar dit gaat wel erg ver):
https://www.richardhak.nl/rechten/gesto ... n-eigendom
Midden-Nederland

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 okt 2017 14:12

Stefan schreef:
27 okt 2017 13:38
Stefan, we hebben er zelfs een onderdeel in de forumregels voor opgenomen ;)

zie: app.php/rules#regel-16a
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 27 okt 2017 15:00

Moderatoropmerking van Hilde12
dus totdat ts zelf reageert gaan wij hier niet meer reageren.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 27 okt 2017 19:17

Janneke schreef:
stopte voor een stoplicht
Maar een student zal een verkeerslicht toch niet stoplicht noemen? :D

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 okt 2017 19:49

Skipperje schreef:
27 okt 2017 19:17
Janneke schreef:
stopte voor een stoplicht
Maar een student zal een verkeerslicht toch niet stoplicht noemen? :D

Piet
Opleiding is net begonnen Piet, 't mag nog... :)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 27 okt 2017 22:49

Noem het ook nog een stoplicht 🤣
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

venco
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door venco » 28 okt 2017 02:40

Als dit een student is vind ik dat die een balkje verdient. Dit is dan namelijk echt de beste poging tot nu toe. Als het zo is briljant uitgeschreven.
Als dit zo is ook credits naar kaadee voor doorzien.
Met veel groeten,
Venco.

Janneke
Infopolitie Gast

Bericht door Janneke » 29 okt 2017 21:10

Hallo,
student wat zou ik moeten zijn dan? Rechten? Of politieagent? Neen, geen van beiden. Ik stel gewoon een vraag over wat ik nou moet doen. Heb geen zin in gezeik bij een RDW of de ANWB of de politie. Het is gegaan zoals ik heb beschreven, en als ik veel gezeik ermee krijg dan gooi ik die fiets desnoods gewoon weg. Nogmaals, geen zin in gezeik. Wel apart dat als een ANDER mijn fiets steelt, en ik hem na 3 jaar en assertief optreden weer terug heb, dat IK dan de slechterik zou zijn. Het zal allemaal wel volgens de wet, maar dat slaat die wet nergens op. Het was mijn fiets, en het IS mijn fiets. Maar goed. Ik zal eea lezen wat is aangedragen in dit topic, maar beetje raar om te stellen dat ik een student zou zijn. Dit is toch een forum om een vraag te stellen aan de politie of ben ik nou gek? Wordt vervolgd. Of niet...
J

Janneke
Infopolitie Gast

Bericht door Janneke » 29 okt 2017 21:13

Trouwens, die gozer die dus op MIJN fiets zat, had ook niet zoiets van "ja maar ik heb deze fiets eerlijk zelf gekocht". Het was een donker getinte Nederlander, (toeval denk ik) en de indruk die ik van hem kreeg was eerder dat ie blij was dat ik de politie niet belde. Hij zei alleen: "weet je het zeker?" en vervolgens liep ie snel weg. You do the math!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 29 okt 2017 22:14

Ik houd van dit soort humor.. :P :P :P

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 29 okt 2017 22:46

Een korte uitleg voor Janneke:

Jij koopt een fiets: jouw eigendom.
Iemand steelt jouw fiets: zijn BEZIT(!) jouw EIGENDOM maar het IS NIET zijn EIGENDOM.

De dief verpatst de fiets aan een winkel via de achterdeur.
Piet koopt jouw fiets in die winkel: 'jouw' fiets wordt ZIJN EIGENDOM

Of de dief verpatst hem voor een sympathieke (lees:marktconforme) prijs aan Piet.
Piet is tegoedertrouw eigenaar geworden van 'voorheen jouw' fiets.

Jij trekt bij het herkennen van jouw fiets Piet van ZIJN fiets: jij pleegt diefstal, want Piet was tegoedertrouw EIGENAAR geworden.

Er is dus verschil tussen BEZIT en EIGENDOM.
Er is ook verschil tussen hoe en waar je iets aanschaft: 's nachts achter het station voor een fooi of voor een marktconforme prijs in een winkel (of zelfs van een particulier).

Vanaf het moment dat jouw EIGENDOM niet meer in jouw BEZIT is weet je niet zeker of jouw EIGENDOM nog steeds jouw EIGENDOM is.
Iemand anders kan op een legale wijze eigendomsrecht verworven hebben over jouw eigendom.
Dan zal er onderzoek gedaan moeten worden naar de wijze waarop de nieuwe eigenaar in het bezit is gekomen van voorheen jouw eigendom.
Was de verkopende partij eerlijk. Moest de koper wantrouwen en kon deze iets vermoeden. Was de prijs reëel of moest je daaraan iets vermoeden?
Was de koper tegoedertrouw.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten