(politie)sepot en bezwaarmogelijkheden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sepot?
Infopolitie Gast

(politie)sepot en bezwaarmogelijkheden

Bericht door Sepot? » 06 okt 2017 22:15

Bij een vriendin van mij is in Den Haag via een afleidingsmanoeuvre in de drukte haar telefoon gejat uit haar tas. Hiervan heeft ze via internet aangifte gedaan en daarbij o.a. het IMEI nummer vermeld. Hierop heeft zij via "Mijn Politie" een bericht ontvangen met een te downloaden proces-verbaal.

Hierna ontving ze echter via "Mijn Politie" vrij snel een bericht dat er niks met de aangifte zal worden gedaan (behalve dat die zal worden bewaard). Hierin stond
"
Wij onderzoeken uw zaak nu niet. Wel bewaren wij de aangifte.

Wij hebben besloten dat wij uw zaak niet gaan onderzoeken. Het kan zijn dat we andere misdrijven voorrang moeten geven. We hebben hierover afspraken gemaakt met het Openbaar Ministerie. Het kan ook zijn dat in uw aangifte te weinig informatie zit om goed onderzoek mee te doen. Wij bewaren uw aangifte wel. Het kan zijn dat er later een reden is om toch nog een onderzoek in te stellen. U krijgt dan weer een bericht van ons.

Bent u niet tevreden met de uitleg van het Slachtofferloket of wilt u een klacht indienen? Vraag dan aan de medewerker van het Slachtofferloket wat u het beste kunt doen."
Mijn vragen:
Is dit een politiesepot?
Zo ja, kan men daartegen bezwaar maken? (ik lees in de laaste alinea dat men zich kan wenden tot het slachtofferloket als men niet tevreden is over de uitleg of een klacht wil indienen)
Zo ja, hoe? (bij de OvJ? en zo ja, bij welke?)

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Re: (politie)sepot en bezwaarmogelijkheden

Bericht door Verkeerscrimineel » 06 okt 2017 22:50

- Het is een besluit van de officier van justitie tot niet-vervolging.
- Ja, je kunt bezwaar instellen door een 'artikel 12 sv procedure' op te starten
- Zoek op internet naar artikel 12 sv en gij zult vinden. Je kunt ook een jurist/advocaat inhuren. Het is een kwestie van een (goed onderbouwde) brief schrijven en een zitting bijwonen. Kans dat het wordt gehonoreerd in gevallen als deze is nagenoeg nul.

Sepot?
Infopolitie Gast

Bericht door Sepot? » 06 okt 2017 23:00

Beste, waar maakt u uit op dat het om een OM-sepot gaat? (OM-sepot wordt gegeven door een officier van justitie?

Ik lees namelijk nergens dat er sprake is geweest van enige inmenging van het OM of een officier van justitie.

Ik lees op internet dat men bij een politiesepot moet klagen bij de officier van justitie, en bij een OM-sepot bij het gerechtshof middels een artikel 12 Sv procedure.

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 06 okt 2017 23:04

De politie heeft kennelijk onvoldoende aanknopingspunten of informatie om tot een onderzoek over te gaan. De aangifte heeft het OM nooit bereikt, dus een art.12 procedure lijkt me niet van toepassing.

Vraag: In het bericht van de politie staat duidelijk wat de stappen zijn als men het niet eens is met deze beslissing. Heeft u ook maar iets gedaan met die informatie?
Midden-Nederland

Sepot?
Infopolitie Gast

Bericht door Sepot? » 06 okt 2017 23:09

Kadee, in het bericht staat alleen dat men zich kan wenden tot het Slachtofferloket als men niet tevreden is met de uitleg of voor het indienen van een klacht.

Mijn vraag slaat daar niet op maar gaat over de eventuele mogelijkheid van bezwaar tegen het sepot.

Daarom stel ik hier mijn vraag.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door MarcH » 06 okt 2017 23:22

KaaDee schreef:
06 okt 2017 23:04
De politie heeft kennelijk onvoldoende aanknopingspunten of informatie om tot een onderzoek over te gaan. De aangifte heeft het OM nooit bereikt, dus een art.12 procedure lijkt me niet van toepassing.
Klopt, zie bijvoorbeeld http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 010:BO0982.
Be yourself, no matter what they say ...

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 06 okt 2017 23:28

Sepot? schreef:
06 okt 2017 23:15
Kadee, ik ben het dus niet met je eens dat er in het bericht van de politie zou staan wat men kan doen "als men het niet eens is met de beslissing".
Er staat letterlijk dat je contact op kunt nemen als je een klacht wilt indienen. Waar zou die klacht anders over moeten gaan, dan over de beslissing/procedure?

Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden. Simpel.
Midden-Nederland

Sepootje
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Sepootje » 06 okt 2017 23:46

Kadee,

In het bericht wordt in alinea 1 en 2 gesproken met 'Wij' wat dus kennelijk slaat op 'de politie'. In de laatste alinea gaat het ineens over 'het Slachtofferloket'. Dat komt dus over alsof het twee verschillende instanties zijn. (Anders had er in de laatste alinea wel gestaan "Bent u het niet eens met onze uitleg of wilt u een klacht indienen.")

Excuses dat ik deze twee instanties niet automatisch met elkaar vereenzelvig.

Voorts staat in de laatste alinea alleen de algemene melding dat men 'een' klacht kan indienen. Ik ga er bij zo'n algemene klachtmogelijkheid - bij een ogenschijnlijk andere instantie dan de politie - niet zomaar vanuit dat die ook een bezwaarprocedure omvat over het geen-onderzoek-doen door de politie.

Door het bovenstaande stel ik hier dus mijn vraag, met het doel om daarin zekerheid te krijgen.

MarcH
Deskundige
Deskundige
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door MarcH » 07 okt 2017 00:05

Het Slachtofferloket is een onderdeel van het OM.
Be yourself, no matter what they say ...

Sepootje
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Sepootje » 07 okt 2017 00:15

MarcH, dank voor uw antwoord.

In alinea 1 en 2 spreekt dus de politie ('Wij') en in alinea 3 spreekt dus het OM ('slachtofferloket'). Dit maakt het voor het onderscheid tussen een politiesepot en een OM-sepot (voor mij) niet duidelijker.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door SWAT » 07 okt 2017 00:28

De informatiebrief is inderdaad inhoudelijk taal technisch niet geheel correct.
Plotseling duikt er in de brief een slachtofferloket op dat kennelijk iets heeft uitgelegd terwijl daarvoor de indruk wordt gewekt dat de politie mededeelt geen verder onderzoek te doen naar de aangifte.

De Nederlandse Wet bepaalt dat de politie verplicht is een aangifte van een strafbaar feit op te nemen. De Wet bepaalt echter niet dat op elke aangifte een opsporingsonderzoek dient plaats te vinden. De politie mag in samenspraak met het Openbaar Ministerie zelf bepalen bij welke aangiften een opsporingsonderzoek wordt gestart.
Onderzoekscapaciteit is er niet onbeperkt. Er moeten dus keuzes worden gemaakt.
Als er (kennelijk) geen beelden of getuigen van de diefstal zijn dan is de kans dat de dader gevonden wordt uitermate klein.
Er is ook een richtlijn dat er geen opsporingsmiddelen worden toegepast op feiten die het slachtoffer eenvoudig had kunnen voorkomen.
Laat je bijvoorbeeld je dure mobiele telefoon onbeheerd achter in je jas die in een openbare garderobe is gehangen dan gaat de politie geen onderzoek doen omdat het OM geen toestemming zal verlenen om bijvoorbeeld een tap op de gestolen telefoon te zetten of het historisch gebruik van de telefoon op te vragen over de periode na de diefstal. Het opvragen van deze informatie kost veel (gemeenschaps)geld. Het slachtoffer had zorgvuldiger moeten handelen.

Ondanks de ongelukkige redactie houdt de betreffende brief uitsluitend in dat de politie geen (verder) onderzoek zal doen naar aanleiding van de aangifte. Dit kan zijn omdat er onvoldoende capaciteit is of omdat er niets (meer) te onderzoeken valt.

Tegen deze beslissing kan de aangever "bezwaar" maken bij de officier van justitie. De aangever moet in zijn bezwaar wel goed motiveren waarom de politie wel verder onderzoek zou moeten doen. Is de officier van justitie het eens met de beslissing van de politie om geen (verder) onderzoek te doen dan wordt de schriftelijke bevestiging van deze zienswijze gezien als een formeel sepot en kan de aangever een klacht indienen bij het Gerechtshof.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Sepootje
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Sepootje » 07 okt 2017 00:51

SWAT, dank voor uw antwoord.

Ik begrijp dat de onderzoekscapaciteiten beperkt zijn en dat er ernstigere vergrijpen zijn die prioriteit hebben (woon randje Schilderswijk).

Het 'bezwaar' zal zijn dat er bij de aangifte een IMEI-nummer is aangeleverd, waarover wellicht heengelezen is. Heb enkele jaren geleden namelijk meegemaakt dat via het IMEI-nummer toch een dader is getraceerd die van een vriend van mij z'n telefoon had afgenomen. Dat was toen overigens wel onder bedreiging van een mes (pal naast bureau Jan Hendrikstraat!). De telefoon was toen overigens reeds doorverkocht, maar onder druk van de politie heeft de koper de naam verkoper/straafrover opgegeven.

Beelden of getuigen zijn m.i. dus zeker niet de enige mogelijkheid om daders van telefoondiefstallen te achterhalen. Er bestaat m.i. ook een flinke kans dat de getraceerde bezitter van de telefoon zal zeggen dat hij deze slechts gevonden en ingebruikgenomen heeft. Dat levert verduistering op. (ik zoek even het linkje naar de uitspraak op).

Ten overvloede: de laatste 3 zinnen van je 2e alinea (vanaf "Er is ook") zijn niet op de casus van toepassing. Zie zin 1 van de openingspost. Ze had de tas gewoon om haar arm, dus geen naïve weggeefactie via onbewaakte garderobe's of iets dergelijks. (Je gaf het wellicht slechts als overvloedige info, maar toch wil ik dit even melden).

Sepootje
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door Sepootje » 07 okt 2017 01:12

In deze uitspraak van 25/09/2012 staat de rechtbank Amsterdam toe dat een Pool wordt overgeleverd aan Polen wegens het daar ooit hebben toegeëigend van een gevonden telefoon.

Verkeerscrimineel
Infopolitie Gast

Bericht door Verkeerscrimineel » 07 okt 2017 01:26

Ik ben niet van de politie maar ik heb een paar keer aangifte gedaan en ik heb me redelijk verdiept: er is te veel criminaliteit en te weinig politie dus er moeten afwegingen worden gemaakt waar capaciteit op wordt ingezet.

Met het IMEI nummer kun je niet tot op de meter nauwkeurig de positie van de telefoon achterhalen, er is meer informatie nodig. Dat het enkele jaren geleden wel lukte zou heel goed kunnen, maar er kunnen factoren zijn die het toen belangrijker maakten. Misschien viel die aangifte wel in een reeks andere aangiften en was er toen wel een dader in het oog.

Als dit je enige bezwaar is en de politie/het OM heeft verder geen aanknopingspunten dan gaat de rechter er niets mee doen en verdwijnt je artikel 12 sv brief in het ronde archief, samen met een heleboel andere brieven. Diefstal is vervelend maar de kans dat je morgen om precies 12 uur 's middags door de bliksem wordt getroffen is groter dan de kans dat er iets inhoudelijks gebeurt met je aangifte.

Sepot?
Infopolitie Gast

Bericht door Sepot? » 07 okt 2017 01:33

Ze vertelde dat ze in de stond bij Oktoberfest en toen begon 1 neger voor haar heel raar te doen dat die haar glas wilde bijvullen, toen een andere neger blijkbaar haar telefoon uit haar tas heeft gehaald.

Ik vind het toch wel frappant met wat voor moeite en fantasie hier wordt geprobeerd om iets in de casus te lezen wat ik niet heb geschreven, om het slachtoffer van diefstal een veeg uit de pan te geven.

Met dit soort redeneringen moeten ook de omaatjes uit Opsporing Verzocht een veeg uit de pan krijgen wanneer de portemonnee uit de tas in het winkelwagentje wordt gestolen.

Goede voorlichting en waarschuwen is 1, maar dit neigt gewoon naar onterechte victimblaming.

Gesloten