ongeval bij ritsen.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
nero
Infopolitie Gast

ongeval bij ritsen.

Bericht door nero » 20 sep 2017, 19:59

hallo

ik zit met de volgende situatie.

op een 2 baanse N weg is een kruising met stoplichten.
bestuurder A staat stil voor rood stoplicht.
met dat bestuurder B aan komt rijden springt het stoplicht op groen en begind met inhalen van bestuurder A.
Over +- 200meter gaat de weg van 2 baans naar 1.
Nu trekt bestuurder A zo hard op dat hij bestuurder B niet meer kan invoegen.
aan eind gekomen om te ritsen is een verdrijvingsvlak. voertuig B word gedwongen daar gebruik van te maken. Echter komt voertuig A in ruimte nood en beslist voertuig B te rammen.
Dit alles gebeurt met een snelheid van +-100km/h

Nu komt de vraag! Wie heeft er schuld in deze situatie.

mvg mark

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: ongeval bij ritsen.

Bericht door SWAT » 20 sep 2017, 20:40

De betrokken verzekeringmaatschappijen bepalen de schuld aan het ongeval. In de wettelijke voorrangsregels (die bij een ieder die een rijbewijs heeft bekend zijn!) Is opgenomen dat verkeer dat van rijstrook wisselt het overige verkeer voor moet laten gaan. In de geschetste situatie hoort auto B auto A voor te laten gaan.
Als voertuig A voertuig B OPZETTELIJK heeft geramd wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Er is dan immers geen sprake meer van een ongeval. Opzettelijk veroorzaakte schade valt niet onder de normale autoverzekering.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 20 sep 2017, 20:51

Bestuurder B had er in plaats van doortrekken over het verdrijvingsvlak ook voor kunnen kiezen om af te remmen en achter bestuurder A in te voegen. Een inhaalactie kan beter afgebroken worden als je ziet dat je dit niet gaat halen als oneindig gas te geven tot je het niet meer haalt.

Ik snap niet zo goed hoe A kan beslissen B te rammen. Ik ga er vanuit dat B op rijstrook 1 zit (links) en A op 2 (rechts). Als rijstrook 1 ophoudt zal B een plek moeten zoeken op rijstrook 2 waarbij hij het overig verkeer laat voor gaan. Het van rijstrook wisselen is namelijk een bijzondere manoeuvre. Als B zich er toch opdrukt kan ook A even remmen in plaats van bewust voor een aanrijding te gaan.

Zoals SWAT al zegt zal dit verzekeringswerk worden, maar je hebt best kans dat op dit verhaal beide bestuurders deels aansprakelijk zijn voor de aanrijding. Ik zou in elk geval voor beide proces-verbaal opmaken.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

nero
Infopolitie Gast

Bericht door nero » 20 sep 2017, 21:07

rechter rijbaan gaat met een bochtje over op linker rijbaan.
bestuurder A was bang in de berm te komen en heeft daarom bewust naar links gestuurd. en dit ook toegegeven.

bestuurder B (ik) had het al opgegeven(erg laat ja) daar er nog ruimte was om te remmen. er zat nog zeker 75cm tussen mij en vangrail en 75 cm tussen mij en voertuig A.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 20 sep 2017, 22:47

Betrokkene(n) moeten denk ik een onderscheid maken tussen hoe de verzekering dit zal afhandelen en de politie.

Als de politie geen getuige was en er is geen lichamelijk letsel zal er vaak niet veel door de politie gedaan worden.

Bestuurder A zegt zus en B zegt zo.
En bij een rechtszitting kunnen beide dat weer intrekken en heeft het OM niets.

Daarom zal de politie niet veel doen. Tenzij er lichamelijk letsel of dodelijke slachtoffers zijn. Dan wordt namelijk een sporenonderzoek interessant en de moeite waard.

De verzekeraars zijn er om de totale schade bij A en B te verdelen. Dat kan variëren van 0% voor A en 100% voor B en omgekeerd en alles wat daar tussen zit. Succes.

Hopelijk gaat bij beide het verstand de volgende keer vanaf nu werken en neemt dat verstand voorrang.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

nero
Infopolitie Gast

Bericht door nero » 20 sep 2017, 23:00

hartelijk dank voor deze snelle informatie/reactie

en ja ik heb er wel van geleerd en ben stuk voorzichtiger geworden in het verkeer. laten we dat maar als geluk bij dit ongeluk zien

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 20 sep 2017, 23:24

nero schreef:
20 sep 2017, 23:00
hartelijk dank voor deze snelle informatie/reactie

en ja ik heb er wel van geleerd en ben stuk voorzichtiger geworden in het verkeer. laten we dat maar als geluk bij dit ongeluk zien
ik gok dat u voertuig B was :D :D :D just for the record
Never change a winning team

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door willem58 » 21 sep 2017, 00:31

Bij de invoering van het R.V.V. in 1990 was het motto "Geef uw verstand voorrang"
Gaat ook op bij het ritsen. Geef een ander de ruimte om in te voegen en rem even af ipv het gat voor je dicht te drukken.
Zo voorkom je een hoop ergernis en files en bespaar je je een hoop tijd en ben je eerder op de plaats van bestemming.
Een diender en een kat worden beide niet nat.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 21 sep 2017, 07:39

speedo schreef:
20 sep 2017, 23:24
ik gok dat u voertuig B was :D :D :D just for the record
Dat is nou het voordeel van lezen.. dan hoef je niet te gokken 😉😉😉
nero schreef:
20 sep 2017, 21:07
bestuurder B (ik) had het al opgegeven(erg laat ja) daar er nog ruimte was om te remmen. er zat nog zeker 75cm tussen mij en vangrail en 75 cm tussen mij en voertuig A.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 21 sep 2017, 13:30

oeps !!!
tnx
Never change a winning team

Gesloten