geen proces verbaal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sjorszje
Infopolitie Gast

geen proces verbaal

Bericht door Sjorszje » 31 aug 2017 11:44

Hoi,

Van een vriend van mij is het rijbewijs ingevorderd wegens met teveel alcohol op een auto besturen.
Nu heeft hij geen proces verbaal meegekregen bij het verlaten van het politiebureau en weet hij ook niet meer zeker hoeveel hij geblazen heeft. Om de spanning iets te verlagen vroeg ik mij af of je het proces verbaal ook nog kan opvragen. Ik weet dat het niet verplicht is om een proces verbaal mee te geven en dat je na reactie van het OM via de geëigende wegen het proces verbaal op kan vragen. Maar meneer zit behoorlijk in de rats (ja eigen schuld dikke bult) dus ik vroeg mij af kan je op het politiebureau ook om een kopie vragen waarin staat hoeveel hij geblazen heeft en wat zijn verklaring was?

Alvast bedankt.

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Re: geen proces verbaal

Bericht door guest (jan p) » 31 aug 2017 13:30

Het promillage zal in ieder geval hoger zijn geweest dan 1,3 promille, of als hij "beginnend bestuurder" is mag het rijbewijs al ingevorderd worden vanaf 0,8 promille.

Geen idee of de politie daaraan meewerkt, maar je vriend kan het uiteraard wel proberen op het politiebureau om een copie van het PV te krijgen. Overigens zal de officier van justitie binnen 10 dagen na ontvangst een beslissing moeten nemen over het wel of niet teruggeven van het rijbewijs, dus heel lang is die termijn ook weer niet.
Als je vriend zijn baan niet meer kan uitoefenen (als hij bijvoorbeeld chauffeur is in het dagelijks leven) is het zaak om dat zo snel mogelijk kenbaar te maken aan de OvJ. Dat zou mee kunnen wegen in de beslissing om het rijbewijs wel of niet terug te geven.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: geen proces verbaal

Bericht door Pim » 31 aug 2017 17:32

Aan een PV kan uw vriend niet afleiden wat er staat te gebeuren.

Als hij zo beneveld was dat hij niet meer weet wat er is besproken kort voordat hij het politiebureau verliet is dat eigenlijk al triest genoeg.
Er zou een schikkingsvoorstel gedaan kunnen zijn.
Er zou een dagvaarding in persoon uitgereikt kunnen zijn.
Er zou ook nog een dagvaarding kunnen volgen met een zittingsdatum in de toekomst die nog onbekend was toen hij het politiebureau verliet.

Binnen die 10 dagen kan de OvJ gerust zeggen: ingevorderd houden tot op zitting.
Iets wat steeds meer gebruikelijk is.

Ik denk dat uw vriend het beste even met een legitimatiebewijs naar het politiebureau kan gaan om te vragen wat er is vastgelegd.
Of even afwachten wat voor post het OM stuurt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten