auto staat geparkeerd in de bocht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
lachmeisje
Lid
Lid
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

auto staat geparkeerd in de bocht

Bericht door lachmeisje » 30 aug 2017 14:38

Hallo allen,

Een vraagje:

Bij mij in de straat staat al geruime tijd een auto geparkeerd langs de stoep in een bochtje. Ik dacht dat dat niet mocht. Kan iemand mij daarbij adviseren wat te doen? Ik heb al overleg gehad met de automobilist en die zei (behoorlijk arrogant trouwens) dat hij toch niet ergens anders ging staan. Ook toen ik hem vertelde dat dit mensen hinderden. Bijvoorbeeld als ik de krant moet bezorgen, kan ik nooit makkelijk de stoep op. De mensen met een rollator of rolstoel kunnen nooit makkelijk op en af van de stoep, en dit terwijl er voldoende parkeergelegenheid is met meerdere parkeervakken.

hieronder de link naar schets van de situatie:

https://www.flickr.com/photos/151154632@N06/

mijn vragen zijn dus:
1. mag dit zo
2. kan iemand me adviseren om dit rustig op te lossen.

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Re: auto staat geparkeerd in de bocht

Bericht door guest (jan p) » 30 aug 2017 15:57

Volgens mij mag je niet parkeren binnen 5 meter vanaf de bocht.
Je hebt al geprobeerd dit rustig op te lossen door de automobilist aan te spreken ... Misschien wijkagent aanspreken als het steeds om dezelfde automobilist gaat die daar parkeert ?

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 30 aug 2017 18:57

Dit is wat de wet er over schrijft:
Wettekst
RVV artikel 24:

1 De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;

b. voor een inrit of een uitrit;

c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;

d. op een parkeergelegenheid:

1°. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;

2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;

3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;

e. langs een gele onderbroken streep;

f. op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

g. op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.

2 Indien onder de verkeersborden E4 tot en met E8, E12 en E13 van bijlage 1, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit het bord of onderbord voortvloeiende geboden of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.

3 De bestuurder mag zijn voertuig niet dubbel parkeren.

4 Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E10, E12 of E13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
De situatie die jij hebt getekend, ook al is het een zogenaamde T-splitsing, valt volgens de wet onder het begrip "kruispunt".
Vandaar dat de betreffende auto daar niet mag parkeren.

Praten hielp niet, begreep ik, vandaar dat de wijkagent mogelijk een goede oplossing is......
Enne, je fietst als krantenbezorger toch niet op de stoep of wel......??? :roll: :roll: :wink:

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 30 aug 2017 20:46

Dusty schreef:
30 aug 2017 18:57
Enne, je fietst als krantenbezorger toch niet op de stoep of wel......??? :roll: :roll: :wink:
Nee, daarom heeft ze er juist last van, als ze de stoep op wil... brievenbussen liggen wel aan de stoep kant...... :roll:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

lachmeisje
Lid
Lid
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 31 aug 2017 08:42

Allereerst dank voor jullie reacties.

@ jan P, ik heb de desbetreffende buurt bewoner er al over aan gesproken, echter vertelde hij, zonder mij overigens uit te laten spreken, hij niet van plan was om uit die bocht te gaan. Ik heb hem uitgelegd dat als ik de kranten bezorg ik toch echt op de stoep moet omdat ik bij de brievenbussen moet kunnen, en die zitten nu eenmaal in de deur.

@dusty, ik zal mijn wijk agent er over aanspreken, misschien kan hij iets uitbrengen. ik wilde het niet uit de klauwen laten lopen namelijk. meneer is nogal breed en groot. ik voelde me ook even behoorlijk geïntimideerd.
en ja, ik moet wel als krantenbezorgster op de stoep, omdat die brievenbussen nu eenmaal niet op de weg staan maar ik de deur zitten. ik moet mijn fiets toch ergens laten (heeft wel een standaard, maar met 10 kilo kranten blijft ie niet staan op dat een standaard) en ja ik weet dat je niet op de stoep mag fietsen...

Maar goed, ik ga het gesprek met de wijkagent wel aan. dank jullie wel, het bevestigd wat ik eigenlijk wel wist, je mag daar niet parkeren.

Gesloten