Chantage door werkgever

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
E1234
Infopolitie Gast

Chantage door werkgever

Bericht door E1234 » 24 aug 2017 13:34

Geachte heer/mevrouw,

Enige tijd geleden heb ik door toedoen van de leidinggevende een bedrijfsongeval gehad.
Hiervoor heb ik mijn werkgever aansprakelijk gesteld.

Werkgever chanteert mij schriftelijk d.w.z. ik mag niet werken voor hun zolang ik de aansprakelijkheid en de eventuele kosten die daaruit kunnen voortvloeien intrek.
Ook verplichten zij mij dat ik moet opschrijven dat ik geen blijvend letsel heb opgelopen, terwijl dit nog niet eens bekend is.

Kan ik hiervoor aangifte doen?

Met vriendelijke groet; E1234

Faljean
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Re: Chantage door werkgever

Bericht door Faljean » 24 aug 2017 14:26

Lijkt me vooral een juridisch traject rondom letselschade. Ik zou het juridisch loket contacten.

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 24 aug 2017 14:48

Ik weet niet precies om wat voor bedrijfsongeval het gaat, maar laat je inderdaad adviseren door een letselschade expert. Laat je niet onder druk zetten om iets op papier te zetten zodat werkgever niet meer aansprakelijk is. Als dat betekent dat je daardoor niet meer mag werken van je werkgever, prima, zolang het salaris maar wordt doorbetaald wordt. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zet die er dan op.

Hou rekening met een slepende kwestie. Duidelijk zal moeten worden OF er sprake is van blijvende letselschade en de tijd zal dat gewoon moeten leren. En er zijn in de loop der tijd meerdere medische checks voor nodig. In het geval dat het duidelijk wordt dat je WEL blijvend letsel hebt opgelopen, zal je vergoed moeten worden niet alleen voor je extra medische kosten, maar mogelijk heb je dan ook inkomstenderving omdat je niet meer alles kan wat je voorheen wel kon. En dan wordt het een kwestie van handjeklap tussen jou en de werkgever.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 24 aug 2017 16:03

Dit is inderdaad een werkgever-werknemer geschil; dit hoort niet bij de politie thuis..

Ik lees iig al 1 voordeel; de correspondentie gaat schriftelijk en dat maakt de zaak makkelijker af te handelen..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 aug 2017 16:30

Werkgever chanteert mij schriftelijk d.w.z. ik mag niet werken voor hun zolang ik de aansprakelijkheid en de eventuele kosten die daaruit kunnen voortvloeien intrek.

Ik zou willen zo'n werkgever te hebben.
Ik zou per ommegaande niet meer gaan werken.
En vervolgens aan het einde van de maand een rechtzaak starten als mijn salaris niet gestort werd. Je hebt immers een arbeidsovereenkomst en die heeft hij niet ontbonden.
Kan hij ook niet zomaar.

Mihn advies: ga solliciteren want ongeacht hoe dit verloopt moet je daar niet meer willen werken. Maar ik zou elke cent claimen zolang het contract bestaat. En ik zou zelf niet degene zijn die het op ging zeggen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 24 aug 2017 17:01

Zolang het geen zzp'er is.. en daar ben ik wel een beetje bang voor..

Krav Maga

E1234
Infopolitie Gast

Bericht door E1234 » 24 aug 2017 17:53

Dank jullie wel voor jullie reacties en adviezen.
Dat stel ik zeer op prijs.

Aangezien ik nog steeds aan het wachten ben op mijn ziektegeld van de maand juli, ga ik volgende week naar de advocaat...

Ondanks dat ik naar de advocaat ga, wil ik indien mogelijk graag aangifte doen.
Het is en blijft chantage toch?
Maakt het overigens iets uit of dit gaat om een bedrijf of burger?
Een strafbaar feit blijft dan toch een strafbaar feit of zie ik dit verkeerd?

Groetjes E1234

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 24 aug 2017 19:25

Ja, maar vooral nee..

'Afdreiging' staat omschreven in art 318 van het Wetboek van Strafrecht, maar in deze is het geen agressieve buurman, Ierse traveller of wat dan ook, die u aan het oplichten is. Ik vraag me ook ernstig af of er überhaupt sprake is van een strafbaar feit conform het Wetboek van Strafrecht..

U heeft een werkgever, een contract, bent betrokken geweest bij een bedrijfsongeval en over de afwikkeling is nu een meningsverschil. Dat is de basis van het hele conflict. Alles draait feitelijk om iets 'civielrechtelijks' en daarom is dit, in eerste aanleg, per definitie al niet interessant voor het Openbaar Ministerie.

Mocht het zo uit de klauwen lopen dat u de auto van de werkgever in de brand steekt en hij op de ruiten van uw woning begint te schieten dan wordt 't wat, maar tot die tijd blijft dit gewoon een civiel (arbeids)conflict dat (vooral op papier) opgelost moet worden..

Krav Maga

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 25 aug 2017 09:41

Als het een bedrijfsongeval betreft was de werkgever verplicht dit te melden bij de Inspectie SZW
Werkgevers zijn verplicht om een arbeidsongeval te melden bij de Inspectie SZW. Deze meldingsplicht geldt niet alleen voor eigen werknemers, maar ook voor personen die onder gezag bij de werkgever werkzaam zijn, zoals uitzendkrachten.
https://www.inspectieszw.nl/melden/arbeidsongeval
Indien de werkgever zich hier niet aan heeft gehouden, of op andere manieren dit tegenwerkt, kunt u ook kontakt opnemen met de Inspectie SZW.
Zij zijn de toezichthouder op dit gebied.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten