Aangifte doen zonder bewijsmateriaal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
John Doe
Infopolitie Gast

Aangifte doen zonder bewijsmateriaal

Bericht door John Doe » 22 aug 2017 12:04

Ik ben afgeperst door een zekere onbekende van mij. Hij had een oude naaktfoto van mij en hij gaf aan dat ik moest doen wat hij zei anders zou hij de foto naar mijn werkgever sturen (deze gegevens stuurde hij me allemaal) toen in paniek heb ik gedaan wat hij zei, vervolgens stuurde hij een foto van mijn vriendins facebook account met de vraag of ik 500 euro zou willen betalen, hierop zei ik dat ik dat niet ging doen en zijn antwoord erop was: Je zult het wel zien. Toen heb ik niet meer gereageerd.

Nu heb ik uit angst en stress alle bewijzen vernietigd, het gesprek, de foto's omdat ik me schaamde, en nu heb ik ook geen backups op mijn iphone. Er staat niets in mn reservekopie en ook niets op icloud.

Het contact liep overigens over whatsapp

Wat raden jullie aan te doen?

Groet,

Anoniem

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Aangifte doen zonder bewijsmateriaal

Bericht door Hilde » 22 aug 2017 13:29

Een aangifte is een verzoek om vervolging. Het is dan dus de bedoeling dat de dader straf gaat krijgen. Om iemand veroordeeld te krijgen is bewijs nodig.
In dit geval is het bewijs dat jij had vernietigd, dat is dus niet meer te gebruiken.
Blijft over het bewijsmateriaal op bijvoorbeeld de computer/telefoon van de dader. Daarvoor kan zijn computer/telefoon in beslag genomen worden.
Echter zeg jij dat het een onbekende van je is..
Als er geen aanwijzingen zijn wie de verdachte is, kan de politie ook geen aktie ondernemen.

Bijzonder trouwens..
- een onbekende heeft een naaktfoto van je??
- een onbekende weet wie je werkgever is??
- een onbekende heeft een foto van je vriendin haar fb account??

Ik denk dus dat de onbekende gewoon een bekende van je is en dat maar de helft van het verhaal hier verteld wordt.

Advies: als je aangifte wilt doen, doe dan het hele verhaal.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 22 aug 2017 14:08

Angst en stress zijn slechte raadgevers. Maar er zijn genoeg verhalen te vinden over afpersers die geld willen zien in ruil voor het niet publiceren van naaktfoto's en jij bent 1 van de slachtoffers.
Inderdaad zal het lastig zijn om aangifte te doen als er helemaal geen bewijs is.

Wat ik zou doen is om nog even grondig te checken of er soms toch nog iets te vinden is op je telefoon.
Lees bijvoorbeeld dit :
https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/wha ... erde-chats
https://www.iculture.nl/tips/gewiste-fo ... en-iphone/

Als dat lukt heb je in ieder geval iets in handen waarmee je aangifte zou kunnen doen. Ik weet niet wat je in eerste instantie hebt gedaan op zijn verzoek, maar als dat ook een betaling is geweest moet dat ook nog te achterhalen zijn via je bank (ervanuitgaande dat je geen cash hebt overhandigd aan een onbekende man in regenjas).

John Doe
Infopolitie Gast

Bericht door John Doe » 22 aug 2017 15:53

De politie beschikt toch over de middelen om mijn telefoon uit te lezen?
Is er daarmee niet iets terug te halen.

marcootje
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 22 aug 2017 16:06

Aangifte kan je toch wel doen bewijs of geen bewijs. Bewijs heb je nodig om tot een veroordeling te komen. Ik weet dat alles(bijna alles) van je Ihone nog terug te vinden is op je Iphone. Deze zou dan onderzocht/uitgelezen moeten worden.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 22 aug 2017 19:04

John Doe schreef:
22 aug 2017 15:53
De politie beschikt toch over de middelen om mijn telefoon uit te lezen?
Is er daarmee niet iets terug te halen.
Dat soort programmaatjes bestaan ook voor op de computer, dus dat kan je waarschijnlijk zelf ook als je zo'n programma aanschaft; soms zelfs (tijdelijk) gratis.
Zelf heb ik dat weleens gebruikt voor iemand die per ongeluk foto's had gewist op zijn geheugenkaart; er kwamen zelfs foto's te voorschijn van al heel lang geleden...... 8)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 22 aug 2017 22:19

Ja, alles wat je wist van je telefoon staat er eigenlijk nog op. Dat klopt. En dat kan door een digiteam vaak teruggehaald worden. (Zelfs van gebroken kaarten...).
Maar echt niet bij iedere aangifte wordt dit gedaan. Er wordt ook gekeken naar prioriteiten en inzet van capaciteit.
Dus dat het kan wil niet zeggen dat het ook gebeurt.
Uitlezen is makkelijk en kan snel gedaan worden, forensisch digitaal onderzoek is wat anders.

En aangifte doen kan natuurlijk ook zonder bewijs. Maar als er helemaal geen bewijs ergens te halen is zal al heel snel gestopt worden met het onderzoek. Je onderzoekt om iemand veroordeeld te krijgen.

En nogmaals.. een onbekende die alles van je weet, naaktfotos heeft...
Als je aangifte doet is het de bedoeling dat je het hele verhaal verteld, niet de helft.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten