gevolgen bij niet nakomen rechterlijke beschikking

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ronald
Infopolitie Gast

gevolgen bij niet nakomen rechterlijke beschikking

Bericht door Ronald » 19 aug 2017, 13:06

Goedemiddag,

Een dierbare vriendin is sinds enige tijd in een akelige vechtscheiding verwikkeld. De scheiding is nog niet uitgesproken.

Momenteel verblijft de man al ruim 2 maanden in de woning terwijl de vrouw in een caravan op een camping zit. Hij geeft aan er geen probleem mee te hebben om gezamenlijk in de woning te verblijven maar dat wil en kan mijn vriendin niet. De man is zowel fysiek alsook verbaal extreem dominant is en mijn vriendin zich niet veilig voelt in zijn nabijheid.

In een kort geding heeft de voorlopige voorzieningen rechter nu bepaald dat beiden in onderling overleg ongeveer dezelfde tijd per week in de echtelijke woning mogen verblijven. In de beschikking staat tevens letterlijk vermeld dat de man ter zitting nadrukkelijk heeft aangevoerd dat er met hem afspraken te maken zijn over periodes dat hij niet in de echtelijke woning verblijft. Dat betekent dus ongeveer 3,5 dag per week voor eenieder. De uitspraak is gedateerd 14 augustus en verzonden 15 augustus.

Nu verzocht de vrouw aan de man om aanstaande zondag de woning te verlaten. Hij is dan immers 4 dagen in de woning en normaliter mag zij dan 3 of 4 dagen in de woning. De man geeft aan dat hij zondag en maandag er niet zal zijn maar dinsdag wel en dan ook in de woning wil overnachten. Hij vertrekt woensdagmorgen naar Amerika en claimt dat hij nog koffers moet pakken etc. Aangezien hij voor 6 weken vertrekt is dan het woning delen probleem gelukkig voorlopig niet aan de orde.

Mijn concrete vraag is nu of mijn vriendin dinsdag avond de politie kan bellen als de man (zoals aangekondigd) het huis betreedt met het voornemen om daar de nacht door te brengen. Naar mijn mening schendt hij toch daarmee de beschikking of niet?

Ik weet dat zij via haar advocaat wel een wijziging van de beschikking kan aanvragen als hij er zich niet aan houdt maar dat helpt haar op het moment zelf natuurlijk niet zoveel en hem de deur uit praten gaat haar echt niet lukken.

Alvast bedankt voor jullie advies.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: gevolgen bij niet nakomen rechterlijke beschikking

Bericht door zijlvaart67 » 19 aug 2017, 13:19

De man vertrekt voor 6 weken uit de woning en dan wil de vrouw gaan zeuren over 1 nacht? De avond/nacht voor vertrek die hij claimt nodig te hebben om z'n koffers te pakken?

Denkt u serieus dat er ook maar één politieagent, of welke andere gezagsdrager dan ook, de vrouw in alle redelijkheid gelijk gaat geven? Of liever; bereid is om op te treden?

Ik zou beginnen met een wedervraag:
'Mevrouw, ik begrijp dat u uiteraard 3 weken de woning niet gaat betreden? Zal ik langskomen om dat te handhaven?'

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 19 aug 2017, 13:43

Gerechtelijke uitspraken zijn voor.... rechters en advocaten. Niet voor de politie.

De politie kan onmogelijk van dit soort uitspraken gaan bijhouden wie welke dag van de week in het huis was en wie er dus niet mag zijn. Daarvoor zou er elke dag een agent langs moeten komen en een logboek moeten bij houden. Dat doen advocaten misschien graag. En die laten zich er dan ook goed voor betalen. Het is niet omdat de politie geen rekeningen stuurt dat die het dan maar moeten doen.

En als uw vriendin ervoor koos om op de camping te verblijven, is het dan uw probleem of zit uw vriendin hier echt zelf mee, zoals u suggereert ?

Ook schreef u "de helft van de week in de woning MAG verblijven". Is dat wat de rechter schreef? Want "mogen verblijven" is wat anders dan na 3,5 dag weg MOETEN.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 19 aug 2017, 14:37

Kom op zeg... hij is er 6 weken niet en dan moeilijk gaan doen over 1 nacht??

En.. de politie dan bellen?
Het is een civiele zaak, heeft de politie niets mee te maken. Er is geen sprake van schending contact verbod oid.
Dus ze kan de man opnieuw voor de rechter dagen om uit te laten leggen hoe hij het lef in zijn bol haalt om 1 extra nacht te verblijven in het huis als hij daarna er 6 weken niet is...

Sorry hoor... hoe meer ik hier over nadenk, hoe belachelijker ik de vraag vind.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bart12345
Infopolitie Gast

Bericht door Bart12345 » 19 aug 2017, 15:21

Als er grenzen afgesproken zijn moeten die ook gerespecteerd worden. De man verlaat de woning zondag en de vrouw heeft dan recht op 3.5 dag daar verblijven. Meneer wist dit en heeft genoeg gelegenheid gehad zijn koffer eerder in te pakken.

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 19 aug 2017, 16:04

Los van het feit dat de politie hier niets mee van doen heeft, moet er gekeken worden wat er precies in de beschikking is vastgelegd. Wordt er enkel gesproken over aantallen dagen of zijn er ook exacte dagen en (vertrek)tijdstippen vastgelegd? En mocht het niet in de beschikking staan, is het dan elders vastgelegd? Want als het puur een mondelinge afspraak betreft, gaat het sowieso lastig worden. Ga dan maar eens aantonen dat het 'haar' 3,5 dag is op het moment dat de man er is.

Maar goed, hoe hoog wil je het gaan opspelen? Mevrouw kan ook een dag later haar intrek nemen in de woning. Zoals eerder gezegd, wat is één dag op zes weken...

Ronald
Infopolitie Gast

Bericht door Ronald » 19 aug 2017, 16:13

Mijn hartelijke dank voor de veelvuldige antwoorden alhoewel ik van sommigen enigszins schrik.

Ik wilde enkel weten wat zij in deze situatie kan doen om de man zover te brengen dat hij meewerkt aan de beschikking. Kennelijk is de politie dan niet de meest aangewezen instantie.

We gaan het allemaal meemaken. Nogmaals mijn dank voor de openhartige antwoorden.

Bart12345
Infopolitie Gast

Bericht door Bart12345 » 19 aug 2017, 16:17

De zes weken afwezigheid zijn een keus van meneer. daar heeft mevrouw niks mee te maken. Waar ze wel mee te maken heeft is de afspraak van 3.5 dag ieder.

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 19 aug 2017, 17:14

Ronald schreef:
19 aug 2017, 16:13
Mijn hartelijke dank voor de veelvuldige antwoorden alhoewel ik van sommigen enigszins schrik.
U heeft geluk dat ik met vakantie ben... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 19 aug 2017, 17:26

Bart, allereerst is het van belang dat er kan worden aangetoond wat er precies is vastgelegd. Anders maakt het niet uit wie je erbij roept, het is dan enkel haar woord tegen dat van hem.

Mijn advies: laat je vriendin voor nu aan haar eigen gemoedsrust denken. Ze kan op haar strepen gaan staan over die ene dag met een hoop onrust en hoofdpijn als gevolg. Of ze kan voor nu even eieren voor haar geld kiezen. Ik denk dat ze al genoeg aan haar hoofd heeft.

Ronald
Infopolitie Gast

Bericht door Ronald » 19 aug 2017, 17:48

Natuurlijk gaat het slechts om 1 nacht. En natuurlijk is er wel een oplossing voor te vinden. Als zij op dat moment persé niet samen in het huis wil zijn, kan ze natuurlijk altijd naar de camping. Die keuze heeft zij uiteraard.

Maar het knaagt immens aan mijn rechtvaardigheidsgevoel dat een rechterlijke beschikking op dat moment niet meer waard is dan het papier waarop het gedrukt staat. Meneer komt plompverloren binnen, nestelt zich gezellig op de bank en laat daarmee het recht van de sterkste zegevieren.

Dat ervaar ik als frustrerend.

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 19 aug 2017, 18:31

Beste Ronald,

De rechtbank heeft over het algemeen weinig oog en oor voor dit soort "kinderachtigheid".

Als je volwassen genoeg bent om een volwassen relatie te starten, te trouwen, vaak huizen te kopen, kindjes te maken en weet ik veel wat nog meer... dan moet als man en vrouw ineens ruzie krijgen om... (vul maar een reden in) er een rechter aan te pas komen om een regeling te gaan treffen en een schema te gaan maken wie op welke tijd mag poepen op de toilet, betaald 50/50 door jullie beiden.

Kinderachtig dat ik het zo schrijf? Yep, maar het is net zo kinderachtig om voor dit soort flauwekul, deze ene dinsdag de politie te willen inschakelen omdat u als een klein kind van 4 stampvoetend uw zin niet krijgt. Ik wil toch die dinsdag daar slapen..... lekker puh.... *steekt tong uit* En zo komt het op alle agenten hier zo over.

Wilt u uw recht halen? Ga naar uw advocaat, daar hoort u precies wat deze uitspraak waard is.

Verder is dit geen zaak voor de politie, slotje dus.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten