Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
FlorisW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 09 aug 2017, 13:36
Roepnaam: Floris
Geslacht:
Contact:

Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door FlorisW »

Goedemiddag,

Ik heb een parkeerboete gekregen op basis van een foto die een passant heeft gemaakt en heeft doorgestuurd aan de afdeling parkeerbeheer van de desbetreffende gemeente. Het feit is dus niet geconstateerd door een ambtenaar in functie.
Is dit mogelijk? Heeft in beroep gaan zin?
Ik stond hier overigens nog geen 3 min om te laden en lossen. Ik ontken dus niet dat ik daar heb gestaan maar het zou normaliter te kort zijn voor een boete. Hen uitdrukkelijk in de gaten gehouden of ik iemand in de weg stond en dit was niet het geval. Helaas had ik te maken met een overijverige fotograaf...

Ik verneem graag
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14464
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dit is nadrukkelijk verboden, zo is de wet bewust niet opgebouwd en ik ken lig 1 uitspraak van een rechter in deze:

Een verkeerstoezichthouder is geen ambtenaar als bedoeld in artikel 3 WAHV

VR 2000/18l, Ktg. Amsterdam 13 januari 2000, nr. WM 99-1754
(.. )
3 Betrokken gemachtigde voert tegen de beslissing van verweerder aan dat voornoemde overtreding niet daadwerkelijk is geconstateerd door een daartoe bevoegde ambtenaar, maar door verkeerstoezichthouders werkzaam bij de gemeente Amsterdam. Voormelde toezichthouders zijn niet krachtens de in artikel 3 lid I van de WAHV genoemde AMvB belast met het toezicht op de naleving van de in artikel 2 lid I WAHV bedoelde voorschriften.
De bestreden beschikking is derhalve onbevoegd tot stand gekomen.
Dat de beschikking is opgemaakt door een bevoegde ambtenaar naar aanleiding van de constatering van een niet bevoegde toezichthouder doet aan dit standpunt niet af.


4 Verweerder voert hiertegen aan dat de beschikking conform de in de artikelen 3, 4 en 5 WAHV genoemde vereisten tot stand is gekomen. Enkele geselecteerde verkeerstoezichthouders krijgen in het kader van een project, dat beoogt meer effectief toezicht in bepaalde stadsgedeelten te bewerkstelligen, een korte opleiding en worden intensief begeleid.
Voornoemde toezichthouders worden opgeleid om met behulp van digitale fotocamera's onrechtmatige situaties te constateren, die zijn beperkt tot 9 soorten gedragingen welke slechts op van te voren afgesproken plaatsen in het centrum van Amsterdam door hen mogen worden vastgelegd. Naar aanleiding van door hen gemaakte foto's en de ingevulde geleidelijst beoordeelt een daartoe bevoegde ambtenaar vervolgens of daadwerkelijk een gedraging in de zin van de WAHV is verricht. Indien dit het geval is, maakt laatstgenoemde een beschikking aan en een bijlage bij het miniproces- verbaal. Daar komt bij dat het aflezen van fotografisch materiaal door bevoegde opsporingsambtenaren een aanvaarde werkwijze is omovertredingen vast te stellen. Zulks geschiedt ook met betrekking tot het rijden door rood licht.

5 De kantonrechter is van oordeel dat het beroep van betrokkene gegrond dient te worden verklaard, aangezien de onderhavige beschikking onbevoegd tot stand is gekomen. De wetgever heeft er bewust voor gekozen aan bepaalde ambtenaren wel en aan anderen niet de bevoegdheid te geven toezicht te houden op de naleving van de in de WAHV bedoeldevoorschriften. Betrokken verkeerstoezichthouders zijn geen ambtenaren, als bedoeld in artikel 3 WAHV. Voorts wordt door middel van vorenomschreven project, hoe goed ook bedoeld, aan hen aan wie bij of krachtens de wet geen bevoegdheid als bovengenoemd is opgedragen indirect wel die bevoegdheid gegeven. Dit is in strijd met de kennelijke bedoeling van de WAHV.

De verwijzing naar het vaststellen van fotografisch vastgelegde roodlicht overtredingen treft evenmin doel. Het apparaat dat deze overtredingen vastlegt en dat van allerhande wettelijke waarborgen is voorzien - is het aangemeld, goedgekeurd, geijkt, verzegeld - is een aan het verkeerslicht gekoppeld instrument dat automatisch, zonder menselijke tussenkomst op één vaste plaats één soort overtreding elektronisch vastlegt. Hetgeen de verkeerstoezichthouders in casu vastleggen, hebben zij in het gebied waar zij toezicht houden eerst zelf waargenomen. Een dergelijke waarneming dient echter, wil deze tot een bevoegd opgelegde sanctie leiden, door een bij of krachtens de WAHV aangewezen bevoegde ambtenaar te geschieden.
(…)

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11114
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door Hilde »

Dus ja, zeker in beroep gaan.

Hoe weet u trouwens dat de bekeuring is uitgeschreven nav deze foto?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
FlorisW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 09 aug 2017, 13:36
Roepnaam: Floris
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door FlorisW »

De man in kwestie gaf asn de foto naar parkeerbeheer te sturen.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11114
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat staat er op de acceptgiro?
Misschien reed er ook wel een handhaver langs.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
FlorisW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 09 aug 2017, 13:36
Roepnaam: Floris
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door FlorisW »

Vastgesteld door gemeente
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door Pim »

Tja het ene sluit het andere niet uit.
Ik kan me niet voorstellen dat parkeerbeheer acteert naar aanleiding van een foto. Maar uitsluiten kan ik het ook niet.
Het kan best zijn dat iemand dat zegt. Ik geloof ook nog dat er mensen zijn die dat doen... Maar verder niet.
Wel geloof ik zomaar dat als zulke mensen dit doen de gemeente hun handhavers extra vaak langs stuurt vanaf zulke klagers die foto's naar de gemeente sturen.

Maar veel belangrijker is:
Welk bord stond er nou? Want dat kan icm met de feitcode nog wel een reden van bezwaar zijn of juist niet.
Mocht u daar laden en/of lossen of juist niet (vanwege een stopverbod bijvoorbeeld).

En laden en lossen is:
'Het onmiddellijk, nadat het voertuig tot stilstand is gebracht, bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is.'. Het weglopen bij uw auto met zulke (of ander soortige) goederen of weglopen om zulke goederen te halen is al parkeren.

Het argument "maar het zou normaliter te kort zijn voor een boete" kan ik niet plaatsen. Wat bedoelt u daar mee?
En het wel of niet iemand in de weg staan is al evenmin een goed argument om geen boete te krijgen.

"Helaas had ik te maken met een overijverige fotograaf..."
Dat dènkt u maar dat is nog allerminst zeker. Ik zou mijn bezwaar daar niet op richten.
Wel zou ik, maar dan moeten we meer weten zoals de plaats van laden en lossen (zoals u het noemt), het ge- of verbodsbord dat terplaatse staat en wat uw handelingen precies waren.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16723
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat we hier niet het hele verhaal horen. Het gebeurt namelijk niet zo heel vaak dat er in Nederland een soort "burgerwacht" fotograaf rondrijdt om gewoon een legitiem laad/lossende vrachtwagen op een laad/loshaven, die er slechts 3 minuten max staat te fotograferen, zich met spoed naar het stadskantoor begeeft om daar de foto af te geven waarna een gemeentelijke BOA een boete uitschrijft op dat kenteken... nope... zit veel meer vast aan dit verhaaltje...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14464
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Aannames zijn dodelijk, maar misschien heeft TS een plek bezet gehouden waar net een vrachtwagenchauffeur wilde gaan lossen, oid..

Ach, wat maakt 't ook uit. Ik houd 't hier maar bij 't juridische vraagstuk.. :)

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16723
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door Frans »

Ach Koen, aannames zijn idd verkeerd. Misschien moeten we het ook maar gewoon gaan houden bij het juridische vraagstuk, t'is vakantie... net zo makkelijk... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
FlorisW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 09 aug 2017, 13:36
Roepnaam: Floris
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door FlorisW »

Voor de duidelijkheid dan: ik had met mijn personen auto geparkeerd op een plaats voor elektrische auto's. De foto maker was een persoon die daar met zijn elektrische wagen wou staan. Dit kon hij nadat ik mijn auto dus had weggezet. Ik kan me nog wel inleven in de persoon dat hij niet kon opladen maar hij had ook even het gebouw ernaast in kunnen lopen en vragen van wie die auto was.....
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14464
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nu lees ik een reactie in de trant van 'aapjes' en 'schouders'..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door KaaDee »

FlorisW schreef: 14 aug 2017, 13:27 Ik kan me nog wel inleven in de persoon dat hij niet kon opladen maar hij had ook even het gebouw ernaast in kunnen lopen en vragen van wie die auto was.....
Ik kan me nog wel inleven in de persoon dat hij zijn auto hier parkeerde terwijl dat niet mocht maar hij had zijn auto ook op een plek kunnen parkeren waar dit wel gewoon was toegestaan...

Ben overigens benieuwd of u bovenstaande logica ook hanteert bij het parkeren op een parkeerplaats voor mindervaliden... :roll:
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
FlorisW
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid sinds: 09 aug 2017, 13:36
Roepnaam: Floris
Geslacht:
Contact:

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door FlorisW »

Ik heb nooit beweerd dat ik niet fout geparkeerd stond. Even terug naar de originele vraag: kan ik een bekeuring krijgen op basis van een foto van iemand die geen bevoegd ambtenaar is. De eerste reactie was duidelijk. Dank.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Parkeerboete (R397E) op basis van foto passant

Ongelezen bericht door Pim »

Als je niet wenst te antwoorden op mijn vraag zul je nooit weten of je succesvol tegen je boete bezwaar kunt maken.
Ongeacht of deze overtreding door een BOA of een burger is waargenomen.

Vooral bij parkeervakken voor elektrische voertuigen zou je nog wel eens 'gewoon' mogen parkeren.
Ook zonder elektrisch voertuig. Er is een wildgroei van verkeersborden op dat gebied die soms niets verbieden en soms niet rechtsgeldig zijn.

Maar och, jij vind dat je je antwoord hebt. Dan ga ik je ook niet meer helpen.
Succes met je boete en het aantonen van wie de overtreding geconstateerd heeft. ;-)
Gesloten