canta op invalidenparkeerplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
brommert
Infopolitie Gast

canta op invalidenparkeerplaats

Bericht door brommert » 12 aug 2017 19:37

Mijn vraag is als volgt, mag men met een canta, zonder invalidekaart toch op een invalideparkeerplaats staan?
Ik lees daar verschillende meningen over her en der, de 1 zegt dat het niet mag en de ander zegt dat het wel mag omdat het tenslotte een invalidenvoertuig betreft.
Mag je in dit kader ook je scootmobiel er neerzetten?
Verder vraag ik me het sanctiebeleid af, bekeuren is natuurlijk lastig, dingen hebben geen kenteken, of zou u als agent blijven wachten tot bestuurder terug is? ook lastig want eigenaar van karretje zal bij het zien van politie niet instappen.

Needatmagniet
Infopolitie Gast

Re: canta op invalidenparkeerplaats

Bericht door Needatmagniet » 13 aug 2017 23:28

Nee dat mag niet, hoewel een Canta als invalide voertuig is aangemerkt is hij niet uitsluitend bruikbaar voor invalide personen. Derhalve dient ook met een Canta een invalidekaart achter de vooruit te liggen om gebruik te mogen maken van de invalideplek.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 14 aug 2017 01:41

Wat is een gehandicaptenvoertuig?
Wettekst
gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;
En wat zegt de wet over een gehandicaptenparkeerplaats
Wettekst
Artikel 26 RVV 1990
1 Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt, dan wel met het vervoer van een of meerdere personen die in een instelling verblijven, indien de kaart aan het bestuur van die instelling is verstrekt; of
c. indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig.
2 Indien op een onderbord een maximale parkeerduur is vermeld, is artikel 25, tweede lid, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de parkeerplaats niet hoeft te zijn voorzien van een blauwe streep.
Lid 1 onder A zegt dus dat er met een gehandicaptenvoertuig (GV) mag worden geparkeerd indien het parkeren rechtstreeks verband houdt etc. etc.
Er staat geen voorwaarde als de plicht een GPK te plaatsen bij zoals dat in lid 1 onder B wel staat.
Echter: iemand die een GV heeft zal in 99% ook een GPK hebben en dus gebruiken. Maar hoeft dat niet te doen.
De hamvraag is en blijft: is elke Canta ingericht voor het vervoer van een gehandicapte? En er zijn meer voertuigen die dit zijn en geen Canta zijn!

Maar het parkeren moet wel verband met het vervoer van een gehandicapte.
En reken er maar op dat de politie en BOA's hierop controleren. En heus niet door naast het voertuig te gaan staan.
In Rotterdam (en o.a. Den Haag) worden dit soort voertuigen bijvoorbeeld op verzoek van politie wel eens door cameratoezicht in de gaten gehouden.
En de boete voor niet rechtmatig parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is € 370,- (excl. € 9,- adm. kosten).

Ik vermoed dat je nog schoolgaand bent en op een idee bent gebracht door de televisieuitzending onlangs over de Canta?
Dan de vraag: wat nou als je zo'n boete krijgt... hoe ga jij dan in bezwaar als niet-gehandicapte?
Ga je dag van school spijbelen om je verhaal aan de rechter uit te leggen.
En als je niet kunt aantonen dat het parkeren verband hield met het vervoer van een gehandicapte.....
De rechter zal trots op je zijn dat je op een gehandicaptenparkeerplaats stond en daardoor een gehandicapte mogelijk in de problemen hebt gebracht.

Maar wat ook zeker kan is wegslepen als men reden heeft om aan te nemen dat er misbruik gemaakt wordt.
Dan moet je je voertuig ophalen op de takelparkeerplaats en of de boete betalen of de sleepkosten en dagdeel-parkeerkosten op de takelplaats.
En kom je niet (omdat je niet kunt betalen) dan lopen de parkeerkosten op.
Tot uiteindelijk het voertuig verkocht moet worden om aan de kosten ter voldoen.

Rijbewijs
Je moet voor een GV minimaal 16 jaar zijn.
Alleen als dit voertuig is voorzien van een elektromotor en niet sneller kan dan 10 kilometer per uur, is er GEEN minimumleeftijd.

De importeur van de Canta is lekker bezig in de pers.
Ik zag hem onlangs in het RTL nieuws vertellen dat iedereen in een Canta mag rijden want GV.
En je mag ze overal, ook op de stoep, parkeren want GV.
Hmmm. Had de importeur van de Canta omzet nodig?

Lees verder: http://www.verkeerdebaas.nl/blog/item/m ... rtuig.html
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

brommert
Infopolitie Gast

Bericht door brommert » 14 aug 2017 10:05

de canta is van mijn vrouw, zij is invalide maar niet in bezit van parkeerkaart, vonden we ook niet nodig omdat je het karretje toch meestal wel kwijt kunt zonder op een invalideplaats te parkeren.
maar soms, bv bij het boodschappen doen is er geen gewone parkeerplaats en zet ze hem wel eens op een invalidenplek, vandaar mijn vraag.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 14 aug 2017 10:59

Als uw vrouw invalide is dan heeft ze gewoon recht op die kaart. Daarnaast, maar dat zal ze als gehandicapte ongetwijfeld weten zijn er meerdere "voordelen" aan de registratie van het gehandicapt zijn bij gemeente. Kwestie dus van beginnen met de keuring doorlopen en ik weet het, dat is in sommige gemeenten gemakkelijker gezegd dan gedaan... helaas heeft het misbruik in het verleden een hele grote barriëre opgeworpen.

Succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 14 aug 2017 12:17

Voor de eventueel meelezende leerplichtigen. Je hoeft niet te spijbelen. Formeel beslist het schoolhoofd erover, maar op normale scholen wordt bij een uitnodiging van de rechtbank een verlof wegens gewichtige omstandigheden verleend. (art. 11 lid g. van de leerplichtwet)
Pim schreef:
14 aug 2017 01:41
Dan de vraag: wat nou als je zo'n boete krijgt... hoe ga jij dan in bezwaar als niet-gehandicapte?
Ga je dag van school spijbelen om je verhaal aan de rechter uit te leggen.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 14 aug 2017 15:53

Bedoelt TS met parkeerkaart een parkeerkaart als een kaart voor vergunninghouders of bedoelt TS een gehandicaptenparkeerkaart.
Ik vraag dit omdat hij het heeft over "soms is er geen gewone parkeerplaats"
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

ME D
Infopolitie Gast

Bericht door ME D » 22 aug 2017 18:45

Een canta is geen motorvoertuig maar een motorrijtuig net als een bromfiets dat is. alleen in de wet staat dat een bromfiets geplaatst moet worden op stoep of de daar aangewezen plaatsen.

als je een elektische canta zou hebben of dergelijke ander gehandicapten voertuig. mag je zelf de winkel in kunnen rijden een canta mag op de weg op stoep zou er overal kunnen komen zelfs op een gehandicapte parkeerplaats . maar de vraag is valt een gehandicapte voertuig onder parkeren ? Op een gehandicapte parkeerplaats mag je wel personen laten in en uit stappen en ook zo ver ik weet laden en lossen het laatste weet ik niet zeker maar die 2 dingen vallen niet onder parkeren.

maar in ieder geval een canta kan je het beste op stoep zetten en is gewoon toegestaan. Een handicapte parkeerplaats kan je beter vrijhouden voor de mensen die slecht te been zijn of iets dergelijks of geen helemaal geen benen of iets anders hebben

brommert
Infopolitie Gast

Bericht door brommert » 23 aug 2017 19:49

Me d, dank voor de bijdrage, geeft weer stof ter overpeinzing...

Gesloten