Definitie katapult

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Re: Definitie katapult

Bericht door marcootje » 07 aug 2017, 21:39

In geen enkele wettelijke tekst ga je deze definiie vinden. De minister van V & J heeft een commissie die naar de WWM heeft gekeken en tot deze definitie kwam. Deze gebruik ik ook in de omschrijving van het wapen en dit is af/doorgesproken met het Openbaar Ministerie.
Ik weet dat je deze voerkatapulten in de omliggende landen gewoon gebruikt kan worden. Maar ja hier in Nederland maakten ze er misbruik van, vandaar verboden. Maar moet je er op handhaven? Dat is aan de handhaver.
Omstandigheden spelen alleen een rol voor handhaver, alles wat niet onder een categorie kan plaatsen valt door feiten en of omstandigheden onder ca.t 4 onder 7.
Bij bijzondere gebeurtenissen(zoals een viswedstrijd van enige betekenis) kan er een ontheffing worden aangevraagd.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 07 aug 2017, 23:06

Wat ik niet terug vind.
Is het bezit of gebruik strafbaar.
Aangezien ze op de toonbank liggen bij de viswinkels
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Sandy
Infopolitie Gast

Bericht door Sandy » 07 aug 2017, 23:47

Als het onder categorie 1 valt, ga ik ervan uit dat bezit ook niet is toegestaan?

Ze liggen inderdaad in vele hengelsportzaken. Enkele daarvan hebben het echter aan de stok gehad met de wet. Maar achteraf liggen ze er nog steeds?
Sommigen hebben het later gescheiden in de schappen gelegd. Los elastiek en los handvat. Dat zou dan wel toegestaan zijn. Volgens hen. Geen idee of dat daadwerkelijk klopt.

Voor mij is het nu wel duidelijk. Harde definitie voor de katapult is er niet. Zelfs de ballenwerper die ik mee heb tijdens een rondje met de hond zou onder categorie 1 kunnen vallen onder de juiste/verkeerde omstandigheden.
Afhankelijk van de omstandigheden en principes van de handhaver dus.

Sandy.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 aug 2017, 00:46

Juist omdat er GEEN definitie is loop je meer risico.
Een je ballenwerper staat niet in categorie I maar zou in categorie IV sub 7 kunnen vallen, als je het heel kortzichtig ziet.
Een papegaaienstok in je kofferbak kan ook als knuppel gezien worden.

En wat winkeliers ook zeggen: onzin.
Een roze pistool is ook een pistool.
Een sportuitlaat voor een bromfiets is verboden op je brommer(!) maar mag gewoon verkocht worden.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door marcootje » 08 aug 2017, 12:58

Het voorhanden hebben, dragen (bezit dus) is NIET toegestaan. In vele dumpwinkels, als ze nog bestaan, kan je bijna alles kopen. Het enige wat de winkelier wil is zoveel mogelijk verkopen ook al is het niet toegestaan. Van een aantal wapens mag je alleen thuis hebben maar niet op straat, of helemaal niet hebben, verzamelaars hebben meestal een ontheffing die kopen wel dat soort wapens.
Ik weet het is een lastige materie als je er niet in thuis ben. In al dit soort zaken is het niet verkeert om je boeren verstand te blijven gebruiken, ook voor de handhavers.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken

Gesloten