Parkeerplaats 'Eigen terrein' bejaardencentrum

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Joey93
Infopolitie Gast

Parkeerplaats 'Eigen terrein' bejaardencentrum

Bericht door Joey93 » 24 jul 2017, 19:42

Goedenavond iedereen,

Zojuist thuis gekomen na een (klein) geschil op een parkeerplaats bij mij in de buurt. Graag wil ik wat opheldering over deze situatie.

Een vriend van mij woont aan het water. De desbetreffende straat is daarom niet bereikbaar met de auto. De bewoners van de desbetreffende straat parkeren altijd op de parkeerplaats van een in de buurt gelegen bejaardencentrum (ca. 100m gelegen van de huizen). De parkeerplaats bevat voldoende plekken voor iedereen, zelfs als er verjaardagen, feestjes of andere gelegenheden in de buurt zijn. De parkeerplaats is via een inrit gelegen aan de openbare weg. Bij het betreden van het parkeerterrein (dus na de openbare inrit) staat er een wit bordje met daarop "Eigen terrein". Onder dit bordje bevindt zicht een donkerblauw bordje waarop staat: "Verboden toegang, art. 416, WETB.v.STRAFR." Het terrein is verder niet afgesloten met hekken, slagbomen of andere dergelijke omheiningen. Mensen die in het bejaardencentrum wonen parkeren op deze plek. Er parkeren echter ook, zoals ik al noemde, bewoners uit de buurt. Dit gebeurt al zolang ik me dat kan herinneren.

Regelmatig zet ik een vriend van mij hier af en praten we nog een beetje na. Vandaag was dat weer het geval. Echter door onvoorziene omstandigheden duurde het wat langer en werd ons gesprek onderbroken door twee heren uit het bejaardencentrum. Zij kwamen ons vertellen dat we hier niet mochten staan en niets te zoeken hadden, op basis van het hierboven genoemde bordje. Volgens hen bevonden we ons op privéterrein. De situatie werd volgens de heren vergeleken met het onbevoegd parkeren in bijvoorbeeld mijn tuin.

Aangezien ik hier wel vaker een gesprek met mijn vriend had leek het mij geen probleem. Tevens parkeren bezoekers en andere omwonenden hier ook, dus ik vond het nogal een vreemde situatie. Vandaar dan ook meteen de vraag of ik hier wel/niet mag staan.

Ondanks dat het wellicht geen toegevoegde waarde heeft wil ik er bij melden dat we geen overlast veroorzaakten. Er stond geen (harde) muziek aan, we praatten rustig, rookten niets, blowden niet, geen drank, et cetera. Daarnaast waren er nog genoeg parkeervakken leeg, dus Zou dit wel het geval geweest zijn, kan ik de reactie van de heren goed begrijpen.

Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
Joey

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Parkeerplaats 'Eigen terrein' bejaardencentrum

Bericht door Pim » 24 jul 2017, 20:07

Als de begrenzing tussen openbare weg en eigen terrein minstens visueel duidelijk is dan heeft u hier inderdaad niets te zoeken. Zelfs niet als geen enkele bewoner gebruik maakt van het terrein en er in de hele wijk niet 1 vrije parkeerplek over is.

PS: ik neem aan dat er staat: Art. 461 WvSr.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 24 jul 2017, 20:33

Ter aanvulling op het antwoord hierboven; een linkje naar Google Streetview zou helpen (Indien mogelijk)

Zonder duidelijke scheiding van het terrein durf ik mijn auto er wel te parkeren ;)
PDC | DICT

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 24 jul 2017, 21:04

KaaDee schreef:
24 jul 2017, 20:33
Zonder duidelijke scheiding van het terrein durf ik mijn auto er wel te parkeren ;)
Wat is een duidelijke scheiding?
Een bordje, een streep, een slagboom (al dan niet dicht)
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 jul 2017, 21:44

Dat kan bebouwing zijn.
Fysieke inrichting.
Etc.

Een hek(je) is allicht duidelijker.

En veel durf is er niet voor nodig. ;-)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 24 jul 2017, 23:44

Maar dat gaat om de personen, nu het voertuig.. En dan sta ik aan de andere kant van de lijn..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Joey93
Infopolitie Gast

Bericht door Joey93 » 25 jul 2017, 13:01

Bedankt voor jullie reacties. Even ter verduidelijking heb ik een streetview toegevoegd.

Klik! Ik hoop dat de link werkt.

Ter herhaling: er is geen sprake van een hek oid. Slechts het genoemde bord met daarop inderdaad artikel 461.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 25 jul 2017, 18:32

Bedankt voor de foto, dat maakt een hoop duidelijk. Wat mij betreft heeft dat bordje helemaal geen juridische basis voor de parkeerplaats. Zo is het geen afgesloten, afsluitbaar of herkenbaar terrein. De parkeerplaatsen zijn gewoon onderdeel van de openbare weg en ook vrij toegankelijk. Daarnaast zou je zelfs kunnen zeggen dat de bewuste bordjes van toepassing zijn op de stoep en aangrenzend terrein, maar dus niet de parkeerplaats zelf.
PDC | DICT

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 25 jul 2017, 21:16

Voor wie geldt dat artikel 461 bord nu.
Voor iedereen of heeft het helemaal geen wettelijke functie.
En wie zou het moeten handhaven.

EDIT:
Lees het hier al http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... 6&start=15
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Gesloten