Legitimatie plicht prive recherche

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Roel
Infopolitie Gast

Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door Roel »

Is een verhoor door iemand met een "gelepas"rechtsgeldig als hij dit pas niet heeft kunnen tonen?

Na het 2e verhoor er weer naar gevraagd en toen kreeg ik een papier te zien, niet zijn gele pas.
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door KaaDee »

Een politieambtenaar dient zich zonder uniform altijd ongevraagd te legitimeren. In uniform alleen desgevraagd.

Maar we gaan natuurlijk geen spelletje spelen. Eenmaal legitimeren is wel voldoende en je kunt dus niet steeds opnieuw om een pasje gaan vragen.
Oost-Nederland | GLM
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Berichten: 1921
Lid sinds: 13 dec 2004, 22:43
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Contact:

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door MarcH »

KaaDee schreef: 01 jul 2017, 23:14 Een politieambtenaar dient zich zonder uniform altijd ongevraagd te legitimeren. In uniform alleen desgevraagd.
Gezien de verwijzing naar de gele pas gaat het hier om particuliere rechercheurs. Zij hoeven hun legitimatiebewijs alleen te tonen als hen dat wordt gevraagd.

Wetstekst

artikel 9 lid 8 Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus

Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau aan welke een vergunning is verleend draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden, bij de uitvoering van hun werkzaamheden een legitimatiebewijs bij zich dragen waarvan een model is vastgesteld door Onze Minister en dat zij dit op verzoek tonen.
Kennelijk heeft in dit geval de particuliere rechercheur zich niet kunnen legitimeren toen dat werd gevraagd. Dat maakt het verhoor echter niet ongeldig of iets dergelijks.
Be yourself, no matter what they say ...
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door Pim »

Toegegeven ik ben niet (meer) thuis in de WPBR sinds het geen Wet op de Weerkorpsen meer is.

1. Wat is de waarde van een 'verhoor' door een medewerker van een recherchebureau?
2. Is het aangehaalde artikel niet bedoeld voor opsporingsambtenaren als zijn medewerkers van recherchebureaus controleren?

Elke andere nono die niet in uniform is en die bepaalde vragen stelt zonder het doel daarvan aan te tonen door zich te legitimeren als particulier rechercheur krijgt van mij een wandelkaart. En waarschijnlijk ook nadat hij zich wel gelegitimeerd heeft. ;-)
KaaDee
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1309
Lid sinds: 28 mar 2012, 23:19
Contact:

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door KaaDee »

Ik heb niet goed gelezen en zie nu pas dat het een "particulier rechercheur" is... Kan iemand mi uitleggen wat de bevoegdheden van zo iemand zijn?

Is dit een soort BOA met beperkte bevoegdheden? En mag deze hetzelfde als politie, KMAR of andere opsporingsambtenaren?
Oost-Nederland | GLM
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door Hilde »

Pim schreef: 02 jul 2017, 11:38 Toegegeven ik ben niet (meer) thuis in de WPBR sinds het geen Wet op de Weerkorpsen meer is.

1. Wat is de waarde van een 'verhoor' door een medewerker van een recherchebureau?
2. Is het aangehaalde artikel niet bedoeld voor opsporingsambtenaren als zijn medewerkers van recherchebureaus controleren?

Elke andere nono die niet in uniform is en die bepaalde vragen stelt zonder het doel daarvan aan te tonen door zich te legitimeren als particulier rechercheur krijgt van mij een wandelkaart. En waarschijnlijk ook nadat hij zich wel gelegitimeerd heeft. ;-)
De waarde van een verhoor door een medewerker van een recherchebureau kan heel groot zijn.
Het is bewijs vergaren voor een civiele zaak, meestal werkgever werknemer gerelateerd.
Interne fraude, etc.
In het civiele recht is het simpel gezegd: wie eist bewijst.
Maar vaak is het bewijs er al en kan je aanvullend verklaren.
Doe je dat niet, ook goed.. maar dan kan er gewoon een uitspraak gedaan worden.
Niet zoals in het strafrecht waar je alleen veroordeeld kan worden als het bewijs geleverd is.
Je bent ook absoluut geen nono als particulier rechercheur. Ik heb in veel fraude zaken heel veel gehad aan de bewijsmiddelen verkregen door de particuliere bureaus.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door Hilde »

KaaDee schreef: 02 jul 2017, 15:17 Ik heb niet goed gelezen en zie nu pas dat het een "particulier rechercheur" is... Kan iemand mi uitleggen wat de bevoegdheden van zo iemand zijn?

Is dit een soort BOA met beperkte bevoegdheden? En mag deze hetzelfde als politie, KMAR of andere opsporingsambtenaren?
Nee, je bent geen BOA, je hebt ook niets met strafrecht of strafvorderint te maken.
Het is voor civiele zaken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door Pim »

Ik zal (hoop ik) nooit in die hoedanigheid met een part. rechercheur van doen krijgen.

Maar de term 'verhoor' heeft toch een wat vreemde klank.
Het zal wel omdat ik dan automatisch denk aan zwijgrecht, aangehouden zijn, verplicht aanwezig zijn, etc.
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door Hilde »

Veel politie rechercheurs gaan over naar de civiele sector. Zit er zelf ook aan te denken.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Legitimatie plicht prive recherche

Ongelezen bericht door Hilde »

KaaDee schreef: 02 jul 2017, 15:17 Ik heb niet goed gelezen en zie nu pas dat het een "particulier rechercheur" is... Kan iemand mi uitleggen wat de bevoegdheden van zo iemand zijn?

Is dit een soort BOA met beperkte bevoegdheden? En mag deze hetzelfde als politie, KMAR of andere opsporingsambtenaren?

http://www.nrid.nl/doet-particulier-recherchebureau/
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten