Hoe voelt een lange wapenstok in je hand?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Andrea P
Infopolitie Gast

Hoe voelt een lange wapenstok in je hand?

Bericht door Andrea P » 28 jun 2017, 16:12

Hallo,
Ik ben bezig met een stuk over de lange wapenstok van de mobiele eenheid, voor mijn opleiding journalistiek. Alleen, er zijn een hoop vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden. Zoals:

1. Hoe voelt de wapenstok in je hand? Is hij zwaar? Zwiept hij als je ermee slaat?
2. Waar blijft de stok als de agent naar huis is?
3. Hoe lang gaat zo'n stok mee?
4. Is de huidige lange wapenstok dezelfde als die eind jaren '80 ingevoerd werd? Of is er inmiddels een nieuwe?

Ik hoop dat iemand kan helpen met (een deel van) de antwoorden. Dat zou heel fijn zijn!

Groetjes,
Andrea

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Hoe voelt een lange wapenstok in je hand?

Bericht door vraagteken » 28 jun 2017, 17:01

Je eerste vragen zijn een tikkeltje subjectief, wat is zwaar? Ik vind van niet namelijk, maar ik weet niet of dat voor jou ook geldt. Wat versta je onder zwiepen? Doorbuigen? Wel heel iets op het moment van impact, maar marginaal bij een vrije beweging. De lange wapenstokken gaan in principe 'voor altijd' mee. Het is niet dat ze slijten (althans, amper) en afbreken doen ze ook niet volgens mij.

De wapenstok blijft veelal op het bureau of in een voertuig als de agent naar huis gaat. In de jaren 80 was ik nog niet geboren, dus dat durf ik niet te zeggen.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 28 jun 2017, 21:40

Ben toch heel benieuwd waarom je dat wilt weten.
Een stuk schrijven over een wapenstok??
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

RNA
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door RNA » 29 jun 2017, 09:57

Leren ze bij de opleiding journalistiek niet dat je zoiets beter aan een afdeling communicatie kunt vragen? Weet jij veel wie hier op internet antwoord geeft en hoe betrouwbaar dat is......
Don't ever confuse the two, your life and your work. That's what I have to say. The second is only a part of the first.

Andrea P
Infopolitie Gast

Bericht door Andrea P » 29 jun 2017, 12:26

Ha,
Dank voor de snelle reacties! Het is inderdaad een subjectieve vraag maar het is dan ook bedoeld als subjectief verhaal. Namelijk: hoe zou het zijn om als de lange wapenstok van een ME'er een demonstratie mee te maken. Ik weet het, niet je traditionele journalistiek.

Ik kan zelf moeilijk met een wapenstok gaan zwaaien, daarom heb ik de vraag hier gepost bij mensen die daar wel ervaring mee hebben. Klopt het dat de wapenstok ongeveer 1 meter lang is? En wordt hij nog steeds 'de lange lat' genoemd?

Dank voor de antwoorden tot dusver!

Jager
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Jager » 29 jun 2017, 12:26

Gewicht is idd persoonlijk. Hij buigt niet echt door ofzo. Zit bij de korte wapenstok wel iets verschil in, bouwjaar afhankelijk geloof ik.

Kleine aanvulling, ligt prettig in de hand. Weinig grip, ik draag altijd leren handschoenen als ik m gebruik (kleffe handjes ook).
Sommige regio's liggen ze in de auto's, sommige regio's zijn ze alleen voorbehouden aan de ME.
Levensverwachting mij onbekend maar ze kunnen een hoop hebben.
Succes mer je onderzoek.
Gr. Jager

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 29 jun 2017, 13:29

Hilde12 schreef:
28 jun 2017, 21:40
Ben toch heel benieuwd waarom je dat wilt weten.
Een stuk schrijven over een wapenstok??
Hoewel daar inmiddels een antwoord op is......, merk ik dat er hier meer mensen zijn die de vragen ook op een andere manier kúnnen opvatten. :oops: :wink:
Als ik een aantal van die vragen eens op een rijtje zet, zou het zomaar kúnnen dat iemand daar een heel ander antwoord op geeft waar je waarschijnlijk helemaal niet (óf juist wel...... :shock: ) op zit te wachten.
Andrea P schreef:
28 jun 2017, 16:12
Hoe voelt de wapenstok in je hand?
Is hij zwaar?
Zwiept hij als je ermee slaat?
2. Waar blijft de stok als de agent naar huis is?
Andrea P schreef:
29 jun 2017, 12:26
Namelijk: hoe zou het zijn om als de lange wapenstok van een ME'er een demonstratie mee te maken.

Ik kan zelf moeilijk met een wapenstok gaan zwaaien, daarom heb ik de vraag hier gepost bij mensen die daar wel ervaring mee hebben.
Klopt het dat de wapenstok ongeveer 1 meter lang is?
En wordt hij nog steeds 'de lange lat' genoemd?
Tóch is het misschien een goed idee om eens een bureau binnen te lopen en daar je verhaal doen en vragen of je eens zo'n (lange) wapenstok mag vasthouden en er bijvoorbeeld mee eens op een kussen mag slaan.
Dan heb je waarschijnlijk alle antwoorden en letterlijk het gevoel hoe de wapenstok voelt en eventueel doorzwiept......

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 29 jun 2017, 19:51

Of doe een keer mee als tegenpartij tijdens een ME-oefening. Ga je heel veel van de wapenstok leren (lees... voelen).
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Gesloten