Met camper op vakantie (autogordel)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
JohanV
Infopolitie Gast

Met camper op vakantie (autogordel)

Bericht door JohanV » 26 jun 2017, 23:22

Dit jaar ga ik, voor de eerste keer, met een camper op vakantie en nu zijn de volgende vragen bij mij opgekomen. Ik de camper zitten twee stoelen met gordels maar mag je ook mensen vervoeren die op de bank zitten achter die twee stoelen? Mag dat niet dan kun je dus als gezin (twee ouders, twee kinderen) nooit met een camper op pad. Als wel mensen op de bank mogen zitten mogen ze dan ook, onder het rijden, rondlopen en b.v. koffie zetten? Zijn er specifieke regels voor en waar kan ik die vinden? In het RVV of WVW heb ik ze niet kunnen vinden. Of ben je overgeleverd aan de mening van een bepaalde politieagent? (art 5). En hoe zijn de regels in het buitenland? (Duitsland, België, Frankrijk, Italië)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Met camper op vakantie

Bericht door Pim » 26 jun 2017, 23:38

Wat staat er op het kenteken bij aantal zitplaatsen?
Ik vermoed 2.
Want geen (overige) gordels.

Gebruik de zoekfunctie hier even.
Er is al meer over geschreven.

En een groot misverstand uit de weg ruimen.
Artikel 5 mag dan een kapstokartikel zijn.
Het is niet vrij van willekeur.
Een artikel 5 PV zal goed, heel goed, onderbouwd moeten worden wil het kans van slagen hebben bij het OM en later stand houden bij een rechter.
Mocht het misschien een keer uitgeschreven worden waarbij de redelijkheid betwist kan worden dan zal dat bij een Officier wel gecorrigeerd worden.
Zo makkelijk is het niet om iets af te doen met een 'artikel 5'.
Ik zou bijna zeggen integendeel. Want omdat het een kapstokartikel is zal de verbalisant aan de bak moeten:

Zie het als een open examenvraag versus een multiple choice-vraag.
Een roodlichtbon is, net als elke andere standaardbon, simpel: het enige wat je moet toevoegen is datum en tijd en dat je zag dat de overtreding werd gepleegd.
Bij een artikel 5 moet je eerst 'uitleggen' dat je het niet af kon met een standaard bekeuring.
Vervolgens een proza met het (mogelijke) gevaar dat daardoor ontstond en waarom.
Laatst gewijzigd door Pim op 26 jun 2017, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 jun 2017, 23:40

Het ligt er aan hoe oud de camper is maar ervan uitgaande dat het ding nieuwe is dan pak m beet antiek (dus gordels heeft) dan dient u in Nederland onder het rijden alleen gebruik te maken van de zitplaatsen waar gordels geplaatst zijn (en die gordels dus ook te gebruiken). U heeft dan ook meteen het antwoord voor wat betreft koffie zetten en dat soort zaken (niet dus).

Voor wat betreft de EISEN van het voertuig moet het voldoen aan de nederlandse eisen, het is een nederlandse camper. Het gebruik van de gordel weet ik simpelweg niet maar ik kan me niet voorstellen dat u in oostenrijk onderweg wel zonder gordel mag rijden en onderweg wel een potje koffie mag zetten...

Maar goed, er zijn vreemdere zaken in de wereld. Het is misschien een idee om een ANWB winkel binnen te wandelen, die hebben vaak van die boekjes die u voor een paar euro kunt kopen en waar dit soort zaken perfect bij elkaar voor heel europa samengevat staat. Misschien zullen ze over campers ook wel zo'n boekje hebben?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 jun 2017, 23:47

Een camperforum raadplegen?

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 26 jun 2017, 23:55

Frans schreef:
26 jun 2017, 23:40
....... dan dient u in Nederland onder het rijden alleen gebruik te maken van de zitplaatsen waar gordels geplaatst zijn (en die gordels dus ook te gebruiken). U heeft dan ook meteen het antwoord voor wat betreft koffie zetten en dat soort zaken (niet dus).
Dank voor uw reactie. De zitplaatsen in de zithoek zijn niet voorzien van gordels. Ik kan dus niet met meer dan twee mensen met de camper rijden? Moet mijn vriendin dus met de kinderen met een auto er achteraan rijden? Dat lijkt me toch een beetje onzinnig.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 jun 2017, 00:15

Gast schreef:
26 jun 2017, 23:55
Frans schreef:
26 jun 2017, 23:40
....... dan dient u in Nederland onder het rijden alleen gebruik te maken van de zitplaatsen waar gordels geplaatst zijn (en die gordels dus ook te gebruiken). U heeft dan ook meteen het antwoord voor wat betreft koffie zetten en dat soort zaken (niet dus).
Dank voor uw reactie. De zitplaatsen in de zithoek zijn niet voorzien van gordels. Ik kan dus niet met meer dan twee mensen met de camper rijden? Moet mijn vriendin dus met de kinderen met een auto er achteraan rijden? Dat lijkt me toch een beetje onzinnig.
Euhm, ok... ik ga dit zo vriendelijk en professioneel mogelijk proberen uit te leggen zonder wijzend vingertje.

U wilde met een camper op vakantie die kennelijk geschikt was voor 2 personen, in Nederland alleen al, dan hebben we het dus nog niet over het buitenland. Dan heb ik het ook nog niet over het feit dat u het kennelijk ook niet erg zou vinden als die kinderen dus los door uw camper zouden wandelen, spelen en lopen terwijl uw vriendin een kokende pot koffie aan het zetten was terwijl u NET even de rem aan moet tikken omdat die... hè, verdikkeme, die stomme duitse buschauffeurs ook, er kijkt er ook niet EEN als ze wegrijden bij een bushalte.

U kunt toch ook gewoon een 5 of 6 of 7 persoons camper huren voor 35,- per dag en daarmee een veilige rit gaan maken? En anders zit er niks anders op dan inderdaad behoorlijk "onzinnig" erachteraan te rijden... maar nog steeds niet zo onzinnig als wat ik net voorspiegel denk ik... toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 27 jun 2017, 01:23

Frans schreef:
27 jun 2017, 00:15
Euhm, ok... ik ga dit zo vriendelijk en professioneel mogelijk proberen uit te leggen zonder wijzend vingertje.

......Dan heb ik het ook nog niet over het feit dat u het kennelijk ook niet erg zou vinden als die kinderen dus los door uw camper zouden wandelen, spelen en lopen terwijl uw vriendin een kokende pot koffie aan het zetten was terwijl u NET even de rem aan moet tikken omdat die... hè, verdikkeme, die stomme duitse buschauffeurs ook, er kijkt er ook niet EEN als ze wegrijden bij een bushalte.
U heeft helemaal gelijk. Ik ga van de week naar de dealer om gordels aan te laten brengen voor de kinderen op de bank (dat moet wel mogelijk zijn). Heel fijn dat dit forum bestaat want alle wetten doorzoeken is simpelweg een onbegonnen zaak. Ja, ik weet het, je wordt geacht de wet te kennen maar niemand kan alle wetten en regels kennen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 jun 2017, 07:41

Helemaal top!

Dan wens ik u een veilige en ontzettend prettige vakantie!

(en vergeet niet de inzittendenverzekering te checken!!)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 27 jun 2017, 08:28

In een camper mogen kinderen, tijdens het rijden, gewoon op een bed liggen, boekje lezen, spelletjes doen, of wat dan ook:

Wettekst
Artikel 58a
1 Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
2 Het eerste lid is niet van toepassing op:
h. passagiers die gebruik maken van een ligplaats, indien op één ligplaats ten hoogste één passagier is gelegen.

In art 59 staat daarnaast beschreven dat voor de bovengenoemde categorie de gordelplicht, logischerwijs, niet van toepassing is.

Of je 't zo moet willen met je kroost is uiteraard een tweede..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 27 jun 2017, 08:47

zijlvaart67 schreef:
27 jun 2017, 08:28
In een camper mogen kinderen, tijdens het rijden, gewoon op een bed liggen, boekje lezen, spelletjes doen, of wat dan ook:

Wettekst
Artikel 58a
1 Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
2 Het eerste lid is niet van toepassing op:
h. passagiers die gebruik maken van een ligplaats, indien op één ligplaats ten hoogste één passagier is gelegen.

In art 59 staat daarnaast beschreven dat voor de bovengenoemde categorie de gordelplicht, logischerwijs, niet van toepassing is.

Of je 't zo moet willen met je kroost is uiteraard een tweede..
Dat is niet de wettelijke ligplaats. In de Regeling voertuigen staat namelijk:
Wettekst
Artikel 1: ligplaats: de voorgeschreven ruimte om een persoon liggend in een bus, of op een draagbaar in een personenauto te vervoeren;
Het bed in de camper is niet bestemd om personen te vervoeren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Re: Met camper op vakantie (autogordel)

Bericht door zijlvaart67 » 27 jun 2017, 12:12

Dan toch weer niet! :P
:thanks:

Bus kopen..
Slim is 't sowieso al niet..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 jun 2017, 12:29

zijlvaart67 schreef:
27 jun 2017, 12:12
Dan toch weer niet! :P
:thanks:

Bus kopen..
Slim is 't sowieso al niet..
Sssstt..... ga maar efkes op de bank zitten pietertje... :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 27 jun 2017, 13:56

Alleen gordels laten plaatsen voldoet volgens mij ook niet.

Daarna zal de camper naar de RDW moeten teneinde de zitplaatsen en nieuwe gordels gekeurd te krijgen en teneinde een nieuw kentekenbewijs te krijgen met het aangepaste aantal zitplaatsen.

En dan maar hopen dat de camper verder technisch in orde is en de RDW niet verder kijkt dan de zitplaatsen met nieuwe gordels......

Jager
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Jager » 30 jun 2017, 21:46

Kijk ook eens op de site van de ANWB, ze hebben daar de verkeersregels per land ter inzage. Succes en fijne vakantie!
Gr. Jager

Gesloten