Vader neemt gesprekken op.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
GastVraag
Infopolitie Gast

Vader neemt gesprekken op.

Bericht door GastVraag » 17 jun 2017, 14:22

Mijn vader is een verschrikkelijke man, maar weet dit op een hele valse manier te spelen. Iedereen is ervan overtuigd dat het natuurlijk een levende god is.

Hij is agressief, gebruikt zijn lichaam om te intimideren en besteed weinig tot geen geld uit aan eerste levensbehoeftes voor zijn gezin. In de afgelopen jaren heb ik een grote hekel aan die man gekregen en het is ondertussen al meer dan 6 maanden dat ik een fatsoenlijk woord met hem gesproken heb. Zodra ik uit huis ben heb ik ook geen intentie om hem ooit nog te zien.

Maar goed. Het grootste probleem op dit moment is dat we een usb recorder hebben gevonden die hij telkens ergens verstopt zodra hij weggaat. Er is veel over hem gesproken en ik weet van mezelf dat ik behoorlijk heftige dingen over hem heb gezegd. Hij is ziek bezig en weet dat, maar als nog opnemen om te kijken wat er over hem gezegd wordt? Om later te gebruiken als middel, zodat hij de onschuldige lijkt ("Kijk wat er over mij wordt gesproken als ik weg ben"?) misschien? In hoeverre mag en kan hij dit doen? Het is natuurlijk ook zijn huis, maar dit is echt een grote stap naar grotere problemen voor mij.

Ik heb de usb in mijn laptop gedaan en verwijderd wat er tot nu toe was opgenomen en weer netjes teruggelegd, zodat hij hopelijk niet weet dat wij ervan weten. Nu neem ik aan dat hij alles opslaat op zijn laptop waar wij helaas niet in kunnen. Proberen erop te komen en verwijderen? Hem ermee confronteren? Wat is een juiste handeling hier?

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Vader neemt gesprekken op.

Bericht door rai » 17 jun 2017, 15:05

Even voor de beeldvorming, hoe oud/jong ben je zelf ?

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 17 jun 2017, 15:20

Ik ben 19.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 17 jun 2017, 16:47

Je bent op een politieforum en vraagt of het strafbaar is wat iemand doet. Vervolgens geef je aan dat je bestanden op zijn USB-stick hebt verwijderd (vernieling) en dat je op een laptop wil proberen te komen (computervredebreuk, mogelijk door middel van oplichting of andere strafbare feiten) en ook de documenten op de laptop wil verwijderen... Dan ben je dus net zo goed strafbaar als de persoon over wie jouw vraag gaat...
PDC | DICT

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 17 jun 2017, 17:50

Maar antwoord op je vraag: hij mag de gesprekken waar hij zelf aan deelneemt opnemen, de rest niet.
(Standaard antwoord... dus als je met allerlei uitzonderings situaties aan komt zetten dan kan dit antwoord wijzigen)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Bart12345
Infopolitie Gast

Bericht door Bart12345 » 17 jun 2017, 18:26

Een mening vanuit een niet-juridische hoek: Ga gewoon niet meer in op wat hij doet. Laat um lekker opnemen. Wees netjes en correct, en reageer op geen enkele manier op wat hij ook doet. Goed of kwaad. Wees een grijze muis en begin weer met leven als je uit huis bent :wink:
Mijn ervaring is dat elke (re-)actie van jou het omgevingsbeeld versterkt dat hij god is en jij de boosdoener. Kijk maar naar de (goedbedoelde) antwoorden hier. Grijze muisheid kan dat (eventueel) omdraaien, maar maak daar geen doel van.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 jun 2017, 18:40

GastVraag schreef:
17 jun 2017, 14:22
Mijn vader is een verschrikkelijke man.(...)
Hij is agressief, gebruikt zijn lichaam om te intimideren en besteed weinig tot geen geld uit aan eerste levensbehoeftes voor zijn gezin. In de afgelopen jaren heb ik een grote hekel aan die man gekregen en het is ondertussen al meer dan 6 maanden dat ik een fatsoenlijk woord met hem gesproken heb. Zodra ik uit huis ben heb ik ook geen intentie om hem ooit nog te zien.(...)
Wat is een juiste handeling hier?
Klinkt misschien wat radicaal maar u bent meerderjarig en ervaart uw vader als een verschrikkelijk persoon met wie u al 6 maanden niet meer gesproken heeft.
Heeft u al eens gedacht over op eigen benen staan?

Alle andere legale (en illegale) stappen leiden volgens mij onherroepelijk tot repercussies.
Iets als recht hebben en recht krijgen of recht ervaren.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

snickert
Lid
Lid
Roepnaam: Nick
Contacteer:

Bericht door snickert » 20 jun 2017, 08:44

Als ik het zo even kort lees klinkt dit als geestelijk geweld danwel verwaarlozing. Een vorm van huiselijk geweld. Je kan dit melden bij de politie en eventueel aangifte doen. Maar omdat je wat ouder bent ga ik ervan uit dat je ook enigzins zelfstandig durft te handelen en raad ik je aan om contact op te nemen met Veilig Thuis ( 0800-2000). Bij Veilig thuis krijgt je een hulpverlener aan de lijn. Deze hulpverlener zet alles voor je op een rij, beantwoordt jouw vragen en geeft je advies. Samen met jouw kijkt de hulpverlener welke professionele hulp er nodig is. Je kan anoniem blijven!

Voor juridische hulp kun je contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland. (0900-0101). Hier kan je vragen stellen over aangifte doen, verhalen van schade of ondersteuning in een strafproces. (Dat laatste is nog niet het geval, maar ter volledigheid vermeld ik het)

Ik kan me voorstellen dat de termen 'hulpverlener' en 'slachtofferhulp' zwaar klinken. Dat hoeft natuurlijk niet, contact opnemen met Veilig Thuis kan altijd, elk moment van de dag. Alleen al informatie aanvragen en je verhaal delen kan een hoop helpen.

Gesloten