Lading op aanhanger

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Tom
Infopolitie Gast

Lading op aanhanger

Bericht door Tom » 08 jun 2017, 16:58

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de wetgeving wat betreft lading op een aanhanger.
Ik las dat iets als lading telt zolang het zonder gereedschappen te verwijderen is.
Is het dan zo dat wanneer iets met bouten en vleugelmoeren vastzit aan de aanhanger, het lading is, en wanneer het met bouten en gewone moeren vastzit, geen lading is?
Dit lijkt me nogal een grijs gebied. Een gewone moer is wellicht ook met de hand los te draaien. Wat is jullie visie hierop?

Bedankt voor jullie antwoorden!

Groet,
Tom

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lading op aanhanger

Bericht door rai » 08 jun 2017, 18:04

Ik denk dat je het antwoord kan zien in de defnitie " lading" uit de Regeling voertuigen:
Wettekst
lading: alle personen, dieren, goederen, lastdragers, alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen en voertuiguitrustingen, het reservewiel alsmede verwisselbare uitrustingsstukken daaronder niet begrepen;
Waar jij dus op doelt, is dus niet van toepassing.
Als het dus geen laad-of losinrichting is, dan is het zowieso lading, ongeacht hoe het vast zit.

Het stuk of iets vast zit wat alleen los te maken is met gereedschappen, heeft daar dus betrekking op en niet als je bv. aan auto dusdanig op een autoambulance vast zet, dat het alleen met gereedschap los te maken is, dat die auto op een autoambulance in ene geen lading meer iss.

Tom
Infopolitie Gast

Bericht door Tom » 08 jun 2017, 18:45

Bedankt voor uw antwoord.
Ik snap het nog niet helemaal denk ik.
Stel je voor dat ik een aanhanger chassis heb. Hier bouw ik vervolgens een caravan constructie op. Ik wil deze graag als lading vervoeren. Moet het dan nog los te halen zijn? Als dit alleen met gereedschap kan is het ook goed? Of moet dit dan zonder gereedschap kunnen?

Sorry voor de verwarring.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 jun 2017, 19:30

Tom schreef:
08 jun 2017, 18:45
Sorry voor de verwarring.
Volgens mij is de verwarring bij Tom, niet bij rai.

De wet spreekt over
Wettekst
alsmede zonder gebruik van gereedschap van het voertuig los te nemen laad- en losinrichtingen
Daarbij moet je denken aan een los te koppelen laadbak of oplegger. Niet over een caravanCONSTRUCTIE die je BOUWT op een CHASSIS.

Je zoekt de letterlijke randen van de wet op en dat mag, maar leg dan eens precies uit waarom je die rand wil opzoeken, dan kunnen we ook echt meedenken in plaats van in het luchtledige te gokken, snap je?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tom
Infopolitie Gast

Bericht door Tom » 08 jun 2017, 19:46

Ik wil graag de mogelijkheid behouden om het geheel van de aanhanger af te halen en ergens neer te zetten. Als de constructie gekeurd is bij de RDW kan dit niet meer neem ik aan.

Begrijp ik het goed als ik zeg: Het is toegestaan, maar wel op de rand van de wet (en dus eigenlijk niet wenselijk)?

Bedankt!

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 08 jun 2017, 20:22

Allereerste (misschien stomme maar ter illustratie) voorbeeld wat ik kon vinden maar je wilt dus voor een caravan dit principe gaan bouwen eigenlijk?? Kleiner maar toch...
renova-renova-afzetbak-nos.jpg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Tom
Infopolitie Gast

Bericht door Tom » 08 jun 2017, 20:31

Ja, zoiets lijkt er wel op.
Ik heb echter nog even de wetten voor caravans doorgelezen, maar ik kan niet vinden dat er speciaal glas (veiligheid/gelaagd) gebruikt moet worden bij een caravan. Dit maakt de hobbel naar 'gewoon' caravan wel kleiner. Klopt dit?
En daarnaast, is het toegestaan om te boren in het frame, voor de bevestiging van de caravan?

Bedankt voor alle antwoorden!

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 08 jun 2017, 21:33

Als ik het goed begrijp zou je een soort van caravanconstructie willen bouwen op een aanhanger, zonder dat het een "echte" caravan wordt, maar dat die constructie gewoon als "last" wordt gezien . Dus geen toeters en bellen zoals verdere keuringen en kentekenwijzigingen aan de aanhanger etc.

Mijn veronderstelling :
Als zijnde een "afneembare constructie die is bestemd voor het vervoer van (kampeer)goederen") zou het dan theoretisch een "lastdrager" kunnen zijn. En een lastdrager mag best met zeskantbouten heel stevig worden aangedraaid zodat je hem zonder gereedschap never nooit meer los krijgt.

Maar ik ben uiteraard geen kenner.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Gesloten